Pytanie:
Zgłosiliśmy do przedsiębiorstwa dystrybucji energii elektrycznej wniosek o zmianę grupy taryfowej. W odpowiedzi otrzymaliśmy nową umowę. Dystrybutor jest jeden, ceny są ustalane urzędowo, przedsiębiorstwo narzuca swoje wzory umów i nie ma realnej możliwości czegokolwiek tu zmienić. Próby negocjacji postanowień umowy są bezcelowe. Poprzednia umowa została zawarta w trybie z wolnej ręki. Otrzymaliśmy 2 egzemplarze podpisanej przez wykonawcę umowy z prośbą o podpisanie przez nas i odesłanie jednego egzemplarza, co niezwłocznie uczyniliśmy. W tych okolicznościach nie ma już możliwości przeprowadzenia procedury udzielenia zamówienia z wolnej ręki. Czy w takiej sytuacji można przyjąć, że nastąpiła zmiana poprzedniej umowy w zakresie grupy taryfowej niewymagająca przeprowadzania nowego postępowania? Jeżeli nie, to jak najlepiej rozwiązać ten problem i uzdrowić sytuację? Czy zawarta umowa jest nieważna i należy przeprowadzić nowe postępowanie?