Pytanie:
Gmina zawarła umowę na „Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych zebranych z terenu Gminy wraz z prowadzeniem Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych PSZOK” (umowa z 9.01.2024 r.). W umowie pojawił się m.in. zapis, że wykonawca będzie odbierał odpady niesegregowane (zmieszane) o kodzie 20 03 01 za stawkę jednostkową netto 900,00 zł. W styczniu wykonawca wystąpił do zamawiającego z pismem, że ze względu na to, iż „okres gromadzenia odpadów komunalnych przez mieszkańców wydłużył się do około 2 miesięcy, co doprowadziło do ich rozkładu, odebrane i dostarczone do RIPOK odpady zostały przekwalifikowane na odpady w stanie rozkładu biologicznego. Poskutkowało to podwyższeniem kwoty utylizacji o 219,24 zł/Mg”. Wykonawca twierdzi, że nie miał wpływu na stan odpadu ani na jego weryfikację, w związku z powyższym jest zmuszony naliczyć wyższe opłaty za jego utylizację. Sytuacja taka nie była przewidziana w umowie. Na etapie odbierania odpadów od mieszkańców wykonawca nie sygnalizował, że coś się z nimi dzieje. Czy obecnie ma prawo domagać się podwyższonego wynagrodzenia w związku z rozkładem biologicznym odpadów? Przekazano je do RIPOK z tym samym kodem, ale za inną – wyższą stawkę.