Dnia 26 października br. otrzymaliśmy decyzję Ministra Zdrowia nakazującą nam utworzenie 50 łóżek dla pacjentów z potwierdzonym zakażeniem SARS-CoV-2. W związku z tym zaistniała pilna potrzeba zakupu dodatkowych środków ochrony osobistej. Przepisy, które wyłączały stosowanie ustawy Pzp w zakresie dostaw niezbędnych do przeciwdziałania COVID-19 wygasły 5 września br. Czy w związku z tym powinniśmy przeprowadzić postępowanie przetargowe na pilnie potrzebne środki ochrony osobistej?
Istotnie art. 6 ust. 1 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 374 ze zm., dalej „ustawa COVID”) przestał obowiązywać po 180 dniach od wejścia w życie tej ustawy. Takie brzmienie regulacji zostało nadane art. 36 ust. 1 ustawy COVID przez art. 1 pkt 2 ustawy 14 sierpnia 2020 r. o zmianie tej ustawy (Dz.U. z 2020 r. poz. 1478), która weszła w życie 5 września 2020 r., z mocą od 4 września 2020 r.
W związku z powyższym nie ma już zwolnienia od stosowania przepisów ustawy Pzp, jakie niosła za sobą regulacja art. 6 ustawy o COVID. Co za tym idzie do zamówień publicznych, nawet tych, które mają służyć w swojej istocie zapobieżeniu szybkiemu i niekontrolowanemu rozprzestrzenianiu się choroby lub ochronie zdrowia publicznego należy stosować przepisy Prawa zamówień publicznych.
Każdorazowo jednak można zweryfikować możliwość wyłączenia spod reżimu ustawowego i badając i właściwie dokumentując przesłanki zastosowania takiego wyłączenia.
Szczegóły dotyczące takich wyłączeń omówiono w artykule: Jak najprościej zakupić sprzęt IT dla nauczycieli i uczniów po 5 września br.?
Warto też wiedzieć, że aktualnie w sejmie (druk sejmowy 686) jest procedowana kolejna zmiana ustawy o COVID 19, która w art. 20 modyfikuje ustawę z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 1842), dodając po uchylonym art. 6, art. 6a ustawy w brzmieniu:
„Art. 6a.
1. Do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do przeciwdziałania COVID-19 nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1843 oraz z 2020 r. poz. 1086), jeżeli zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego.
2. Zamawiający, w terminie 7 dni od dnia udzielenia zamówienia, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu tego zamówienia, w której podaje:
1) nazwę (firmę) i adres siedziby zamawiającego;
2) datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
3) opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;
4) cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;
5) wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych;
6) nazwę (firmę) albo imię i nazwisko podmiotu, z którym zawarł umowę o wykonanie zamówienia.
Aktualnie procedowana ustawa znajduje się w Sejmie po uwagach Senatu i nie jest znany termin, w jakim wejdzie ona w życie.
4 listopada 2020 r.