progi unijne

  Tryb podstawowy – warianty procedur dla zamówień krajowych wg Prawa zamówień publicznych

Tryb podstawowy – warianty procedur dla zamówień krajowych wg Prawa zamówień publicznych

Tryb podstawowy to procedura, która służy do zlecania zamówień krajowych. Do jakiej kwoty zastosujesz tryb podstawowy? Zrealizujesz w nim zakupy od 130.000 zł do progów unijnych. W tym artykule przeczytasz o tym, jakie warianty procedury podstawowej przewiduje ustawa Pzp. Po przeczytaniu opracowania będziesz wiedział, który wariant trybu podstawowego jest dla Ciebie najbardziej odpowiedni. Poznając wady i zalety poszczególnych procedur, zapewnisz sobie optymalną organizację procesu udzielania zamówienia publicznego. Zyskasz także instrukcję, jak krok po kroku przejść przez poszczególne etapy wszystkich wariantów postępowań podstawowych.

W tym artykule
  • Do jakiej kwoty stosuje się procedurę podstawową? Omawiane tryby służą do zlecania zamówień klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne i równej bądź wyższej od 130.000 zł.
  • Aby udzielić zamówienia w trybie podstawowym, nie musisz spełniać żadnych dodatkowych warunków (podobnie wygląda to w trybie przetargu nieograniczonego dla zamówień unijnych).
  • Artykuł 275 ustawy Pzp reguluje uproszczoną i elastyczną procedurę dla zamówień krajowych. Jest to tryb podstawowy, który zamawiający rozpoczyna ogłoszeniem o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych. W odpowiedzi na nie oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy.
  • W ramach procedury podstawowej istnieją 3 warianty (choć pojęcie to nie ma charakteru ustawowego) udzielania zamówień. Każdy z nich rozpoczyna się od publicznego ogłoszenia o zamówieniu w BZP.
  • Wariant I procedury podstawowej charakteryzuje się wyborem najkorzystniejszej oferty bez przeprowadzenia negocjacji. Ten wariant porównuje się z przetargiem nieograniczonym.
  • Wariant II w procedurze podstawowej stwarza zamawiającemu możliwość prowadzenia negocjacji ofert w celu ulepszenia ich treści, którą ocenia w ramach kryteriów oceny ofert, o ile przewidzi taką możliwość. Po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert dodatkowych.
  • Nawet gdy wykonawca zaproszony do negocjacji w wariancie II nie weźmie udziału w negocjacjach, zamawiający ma obowiązek zaprosić go do składania ofert dodatkowych.
  • Wariant III procedury podstawowej to wariant z obowiązkowym przeprowadzeniem negocjacji w celu ulepszenia treści ofert.
  • W wariancie III pierwotna oferta przestaje wiązać wykonawcę jedynie w zakresie, w jakim złoży on korzystniejszą ofertę dodatkową. Oferta dodatkowa stanowi zatem wyjątkowo dopuszczalną zmianę pierwotnie oferowanych elementów oferty, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert. W pozostałym zakresie wykonawca jest nadal związany ofertą, którą złożył w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu w BZP.
3 różnice między zmianą ogłoszenia poniżej i powyżej progów unijnych

3 różnice między zmianą ogłoszenia poniżej i powyżej progów unijnych

Podczas postępowania niejednokrotnie występuje konieczność zmiany czy to treści ogłoszenia o zamówieniu, czy specyfikacji warunków zamówienia. Modyfikacje te przebiegają różnie w procedurach unijnych i krajowych, dlatego warto o nich pamiętać, aby bezbłędnie przeprowadzić formalności. Na infografice prezentujemy 3 różnice między zmianą ogłoszenia i SWZ dla zamówień poniżej i powyżej progów unijnych.

Procedura podstawowa dla zamówień poniżej progów unijnych – przebieg formalności

Procedura podstawowa dla zamówień poniżej progów unijnych – przebieg formalności

Tryb przetargu nieograniczonego dla zamówień poniżej progów unijnych zastąpiono w nowej ustawie Pzp tzw. procedurą podstawową w jej III wariantach. Procedura podstawowa dla zamówień poniżej progów unijnych jest w swoim założeniu postępowaniem uproszczonym. Aby jednak właściwie wykonać w niej wszystkie czynności, kieruj się poniższą instrukcją. W artykule omawiamy, jak krok po kroku przejść przez obowiązkowe formalności w takim postępowaniu.

W tym artykule przeczytasz:

  • Najważniejsze etapy udzielenia zamówienia krajowego w procedurze podstawowej
  • Czy zamówienie krajowe można zlecić w procedurze odwróconej?
  • Jakie regulacje zastosować w procedurze podstawowej do zamówienia krajowego?
  • Procedura podstawowa dla zamówień poniżej progów unijnych: ogłoszenia (art. 267– 272 ustawy Pzp)
  • Zmiana ogłoszenia w procedurze podstawowej dla zamówień poniżej progów unijnych
  • Procedura podstawowa dla zamówień poniżej progów unijnych: kwalifikacja podmiotowa wykonawców (art. 273–274 ustawy Pzp)
  • Kiedy w procedurze podstawowej dla zamówień poniżej progów unijnych wezwać do złożenia dokumentów?
  • Wybór najkorzystniejszej oferty w procedurze podstawowej dla zamówień poniżej progów unijnych (art. 307–310)
  • Stosując tryb podstawowy w zamówieniu krajowym, nie można przewidzieć procedury odwróconej.

Z opracowania dowiesz się m.in.:

  • Do udzielania zamówień o wartości poniżej progów unijnych stosuje się przepisy działu II ustawy Pzp, chyba że przepisy działu III stanowią inaczej.
  • Zamawiający ma obowiązek udokumentować publikację ogłoszenia w BZP (art. 267 ustawy Pzp). W tym celu należy zachować dokument wygenerowany z systemu.
  • Zamawiający publikuje ogłoszenia w BZP w serwisie internetowym. Jeśli umieszcza w BZP dane osobowe określonych osób, nie mogą one korzystać z uprawnień, jakie daje RODO.
  • Zamawiający może dodatkowo umieścić ogłoszenie na swojej stronie internetowej, ale nie ma już takiego obowiązku (art. 270 ustawy Pzp). Dodatkowo wolno mu dokonać publikacji np. w prasie o zasięgu ogólnopolskim lub we własnej siedzibie.
  • W przypadku istotnej zmiany ogłoszenia zamawiający przedłuża termin składania wniosków lub ofert o czas niezbędny na ich przygotowanie lub wprowadzenie do nich zmian. Zmiana istotna dotyczy określenia przedmiotu, wielkości lub zakresu zamówienia, kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu lub sposobu oceny ich spełniania.
  • W procedurze podstawowej dla zamówień o wartości mniejszej niż progi unijne zamawiający wzywa wykonawcę, którego oferta została oceniona najwyżej, do złożenia podmiotowych środków dowodowych w terminie nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania.
  • Jeśli wybór najkorzystniejszej oferty nie nastąpi przed upływem terminu związania ofertą, zamawiający przed upływem tego terminu zwraca się do wykonawców o wyrażenie zgody na jego przedłużenie. Przedłużenia terminu można żądać jeden raz i o czas nie dłuższy niż 30 dni.
  • Aby wykonawca skutecznie przedłużył termin związania ofertą, musi złożyć pisemne oświadczenie, w którym wyraża na to zgodę.
  • Jeśli zamawiający żądał wadium, przedłużenie terminu związania ofertą następuje wraz z przedłużeniem okresu ważności wadium. Jeśli zaś nie jest ono możliwe, wykonawca wnosi nowe wadium na przedłużony okres związania ofertą.
Udzielanie zamówień o wartości mniejszej od progów

Postępowanie poniżej progów unijnych – formalności krok po kroku

Jak określić termin składania ofert i ofert dodatkowych w postępowaniu poniżej progów unijnych? Jakie regulacje zastosować przy ocenie ofert i weryfikacji dokumentów od wykonawców? Jak poprawnie ogłosić udzielenie zamówienia krajowego? Sprawdź, jakich formalności dopełnić w procedurze krajowej i nie popełnij błędów.

W tym artykule
  • W postępowaniu prowadzonym w trybie podstawowym termin składania ofert nie jest dowolny. Zgodnie bowiem z art. 283 ustawy Pzp zamawiający wyznacza go, uwzględniając złożoność zamówienia oraz czas, jakiego potrzeba, aby przygotować oferty.
  • W postępowaniu krajowym – trybie podstawowym – zamawiający ma – wobec wymogu z art. 280 ust. 1 stawy Pzp – od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w BZP obowiązek zapewnić na stronie WWW prowadzonego postępowania (a więc nie na jakiejkolwiek stronie internetowej) bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do SWZ (w przypadkach, o których mowa w art. 275 pkt 1 i 2) oraz do opisu potrzeb i wymagań (w przypadku, o którym mowa w art. 275 pkt 3).
  • Zamawiający ma obowiązek udzielić wyjaśnień SWZ albo OPiW niezwłocznie, jednak nie później niż na 2 dni przed upływem terminu składania odpowiednio ofert albo ofert podlegających negocjacjom.
  • Jeśli wniosek o wyjaśnienie SWZ albo OPiW nie wpłynie w terminie, zamawiający nie ma obowiązku udzielać wyjaśnień oraz przedłużać terminu składania ofert albo ofert podlegających negocjacjom.
  • W postępowaniu o udzielenie zamówienia o wartości mniejszej niż progi unijne w trybie podstawowym zamawiający może (nie musi) żądać podmiotowych środków dowodowych, aby potwierdzić brak podstaw wykluczenia oraz spełnianie warunków udziału w postępowaniu (art. 273 ust. 1 ustawy Pzp).

Oferty elektroniczne w postępowaniach poniżej progów unijnych – zasady składania

Pytanie:

W nawiązaniu do informacji na stronie UZP o możliwości złożenia przez wykonawców w postępowaniu o wartości zamówienia poniżej progów unijnych ofert drogą elektroniczną bardzo proszę o praktyczną wskazówkę – wzór jak sformułować w siwz i w ogłoszeniu o zamówieniu zapisy dotyczące możliwości złożenia oferty drogą elektroniczną. Czy wykonawca może złożyć ofertę podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym na skrzynkę poczty elektronicznej zamawiającego i czy powinien ofertę szyfrować? Rozumiem, że w postępowaniu poniżej progów unijnych wykonawcy mają wybór i jeżeli nie dysponują  podpisem elektronicznym, to mogą złożyć ofertę w postaci papierowej podpisanej własnoręcznym podpisem a zamawiający nie może ograniczyć sposobu składania ofert tylko do postaci elektronicznej. W związku z tym zamawiający powinien zapewnić wykonawcom możliwość złożenia koperty z ofertą w siedzibie zamawiającego lub przesłania jej pocztą – czy mam rację?

W postępowaniach prowadzonych przez innych zamawiających niż centralny zamawiający, których wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne,, wszczętych i niezakończonych przed 1 stycznia 2021 r., zasadą jest składanie ofert w formie pisemnej i tej możliwości zamawiający nie może ograniczyć.

Wykonawca może złożyć ofertę w postaci elektronicznej, tylko wówczas gdy zamawiający wyrazi na to zgodę w dokumentacji postępowania. Oferta musi być „zaszyfrowana”, a jej złożenie za pomocą skrzynki elektronicznej nie spełnia wymogów zawartych w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 27 czerwca 2017 r. w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz udostępniania i przechowywania dokumentów elektronicznych.

Sposób składania ofert, w tym sposób ich szyfrowania, musi zostać opisany szczegółowo w siwz. Nie ma możliwości przekazania wzoru zapisów siwz właściwych dla wszystkich zamawiających, bez względu na przyjęte i używane przez nich środki komunikacji elektronicznej.