Określanie wartości inwestycji budowlanej – zasady i praktyczne wskazówki

Stan prawny na dzień: 26.02.2020
Określanie wartości inwestycji budowlanej – zasady i praktyczne wskazówki

Zamawiający, którzy realizują różne zamierzenia budowlane, mają często wątpliwości w zakresie właściwego określenia wartości zamówienia. Ich pytania koncentrują się głównie na zagadnieniu, kiedy dane elementy zamówienia połączyć a kiedy wolno je realizować w osobnych i często mniej rygorystycznych procedurach. Czy remonty różnych budynków na terenie gminy trzeba zsumować? Czy należy razem zamawiać remonty dróg i chodników niepołączonych ze sobą ulic w różnych miejscowościach? Odpowiedzi na takie pytania często determinują przebieg całej procedury. Sprawdź, jak ma się właściwe oszacowanie wartości zamówienia do badania rażąco niskiej ceny i upewnij się, jak określać wartość zamówień mieszanych.  

Wartość danego zamówienia powinna być ustalona jako całość dla zamówień tożsamych, udzielanych w danej perspektywie czasowej, z uwzględnieniem:

  • okoliczności i ryzyka,
  • zamówień, w tym tych, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 5 oraz 134 ust. 6 pkt 3 ustawy Pzp, oraz
  • wartości wszelkich dostaw i usług, które towarzyszą i są niezbędne do wykonania robót budowlanych.
  1. Ustawa Pzp nakazuje oszacować i doliczyć wartość wszelkich usług, materiałów i urządzeń posiadanych przez zamawiającego, a które zamierza przekazać wykonawcy robót budowlanych.
  2. Planowanie zamówień odbywa się w perspektywie rocznej. Wyjątkiem są tu umowy wieloletnie oraz projekty współfinansowane ze środków wspólnotowych czy innych środków zagranicznych.
  3. Sporządzony przez zamawiającego plan zamówień publicznych nie powinien być tożsamy z planem finansowym, lecz ujmować zadania/zamówienia, co do których zamawiający ma pewność realizacji w danym roku.
  4. Za obiekt budowlany zostanie uznany także zespół czy kompleks obiektów w rozumieniu Prawa budowlanego mający pełnić określoną funkcję gospodarczą lub techniczną, np. zespół rekreacyjno-wypoczynkowy, w ramach którego będą funkcjonować odrębne budynki pływalni, siłowni, sali gimnastycznej, spa, korty tenisowe, parkingi itp.
  5. W niektórych przypadkach – mimo że zamawiający będzie wykonywał roboty na kilku odrębnych obiektach budowlanych w myśl ustawy Prawo budowlane czy definicji ustawy Pzp – konieczne będzie uznanie, że istnieje tożsamość przedmiotu zamówienia – a w konsekwencji trzeba będzie zsumować wartości tych zamówień.

Pozostało jeszcze 90% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Agata Smerd

Agata Smerd

Specjalistka w obszarze zamówień publicznych, autorka licznych publikacji poświęconych problematyce związanej z Prawem zamówień publicznych, zawodowo związana z zamówieniami publicznymi od 2003 roku...