szacowanie wartości

Szacowanie usług restauracyjnych w tych samych i różnych lokalizacjach

Pytanie:

Struktura organizacyjna zamawiającego obejmuje jednostkę centralną oraz 10 oddziałów regionalnych na terenie całej Polski. Oddziały nie posiadają samodzielności finansowej. Wszystkie zamówienia są agregowane w jednym planie zamówień i udzielane w trybach wynikających z łącznej wartości zamówień danego rodzaju. Problemem są usługi restauracyjne polegające na tym, że:

1)       dyrektorzy zapraszając oficjalnych gości np. na obiad, wybierają różne restauracje, a goście samodzielnie wybierają dania;

2)       pracownicy poszczególnych oddziałów spotykają się w restauracji na posiłku z okazji Świąt Wielkanocnych lub Bożego Narodzenia. W takim przypadku menu ustalane jest wcześniej. Posiłki są serwowane na ogół w formie szwedzkiego stołu.

Łączna wartość wszystkich usług restauracyjnych przekracza 130.000 zł, natomiast wartości zamówień w poszczególnych oddziałach nie przekraczają progu stosowania ustawy Pzp. Czy w powyższym przypadku, z uwagi na brak tożsamości miejscowej wykonawcy, zamawiający może szacować usługi restauracyjne odrębnie dla każdego oddziału? Zupełnie inne podmioty będą świadczyły usługę np. w Warszawie czy Gdańsku. Czy zamawiający jest zobowiązany połączyć zamówienia opisane w pkt 1 i 2, czy może traktować je jako odrębne zamówienia z uwagi na fakt, że nie są to usługi identyczne?

  Szacowanie wartości zamówienia – łączenie i podział zamówienia na części wg Pzp

Szacowanie wartości zamówienia – łączenie i podział zamówienia na części wg Pzp

Bezspornie najwięcej pytań od naszych użytkowników dotyczy tego, czy dane konkretne dostawy, usługi i roboty budowlane należy połączyć i udzielić ich w procedurze odpowiadającej ich zsumowanej wartości, czy też podzielić na grupy, by móc je zlecić w prostszych procedurach właściwych dla wartości częściowych. Pytania odnoszą się do różnego rodzaju zbliżonych przedmiotowo zamówień np. różnych mebli, różnego typu szkoleń czy usług projektowych bądź robót remontowych. W gruncie rzeczy odpowiedź zawsze jest podobna lub zbliżona. Zamawiający musi ocenić zamówienia z perspektywy trzech kryteriów – tożsamości podmiotowej, przedmiotowej i czasowej. Co do zasady – jeśli zamówienia spełniają te przesłanki, podlegają zsumowaniu i zleceniu zgodnie z ich łączną wartością. W artykule piszemy o szczegółach oceny tych przesłanek w odniesieniu do szacowania wartości zamówienia na dostawy, usługi i roboty budowlane. Podajemy również kilkanaście przykładów praktycznych, kiedy łączyć a kiedy dzielić zamówienia publiczne.

W tym artykule
  • Dla ustalenia, czy w danym przypadku występuje jedno zamówienie, czy też  odrębne zamówienia, konieczna jest analiza okoliczności konkretnego przypadku.
  • Aby ocenić, czy trzeba połączyć zamówienia, należy posługiwać się takimi kryteriami jak podobieństwo przedmiotowe i funkcjonalne zamówienia (kryterium to powinno prowadzić do wyodrębnienia nie tylko zbliżonych przedmiotowo zamówień, ale także zamówień, które mimo braku przedmiotowego podobieństwa tworzą funkcjonalną całość), tożsamość czasowa zamówienia (możliwe udzielenie zamówienia w tym samym czasie, ewentualnie możliwość realizacji zamówienia w tym samym czasie) i możliwość wykonania zamówienia przez jednego wykonawcę.
  • Innymi słowy konieczne jest ustalenie, czy dany rodzaj zamówienia może być wykonany w tym samym czasie, przez tego samego wykonawcę.
  • Nie jest zakazany sam podział jednego zamówienia na części, ale jest zakazany taki podział, który zmierza do uniknięcia stosowania przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp właściwych dla zamówienia o określonej wartości szacunkowej.
  • W odniesieniu do szacowania podobnych dostaw i usług istnieją pewne różnice. W przypadku dostaw konieczne jest uwzględnienie ich podobieństwa, natomiast podobne usługi nie wymagają automatycznie wspólnego szacowania.