szacowanie wartości

Określanie wartości inwestycji budowlanej – zasady i praktyczne wskazówki

Określanie wartości inwestycji budowlanej – zasady i praktyczne wskazówki

Zamawiający, którzy realizują różne zamierzenia budowlane, mają często wątpliwości w zakresie właściwego określenia wartości zamówienia. Ich pytania koncentrują się głównie na zagadnieniu, kiedy dane elementy zamówienia połączyć a kiedy wolno je realizować w osobnych i często mniej rygorystycznych procedurach. Czy remonty różnych budynków na terenie gminy trzeba zsumować? Czy należy razem zamawiać remonty dróg i chodników niepołączonych ze sobą ulic w różnych miejscowościach? Odpowiedzi na takie pytania często determinują przebieg całej procedury. Sprawdź, jak ma się właściwe oszacowanie wartości zamówienia do badania rażąco niskiej ceny i upewnij się, jak określać wartość zamówień mieszanych.  

Wartość danego zamówienia powinna być ustalona jako całość dla zamówień tożsamych, udzielanych w danej perspektywie czasowej, z uwzględnieniem:

  • okoliczności i ryzyka,
  • zamówień, w tym tych, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 5 oraz 134 ust. 6 pkt 3 ustawy Pzp, oraz
  • wartości wszelkich dostaw i usług, które towarzyszą i są niezbędne do wykonania robót budowlanych.
  1. Ustawa Pzp nakazuje oszacować i doliczyć wartość wszelkich usług, materiałów i urządzeń posiadanych przez zamawiającego, a które zamierza przekazać wykonawcy robót budowlanych.
  2. Planowanie zamówień odbywa się w perspektywie rocznej. Wyjątkiem są tu umowy wieloletnie oraz projekty współfinansowane ze środków wspólnotowych czy innych środków zagranicznych.
  3. Sporządzony przez zamawiającego plan zamówień publicznych nie powinien być tożsamy z planem finansowym, lecz ujmować zadania/zamówienia, co do których zamawiający ma pewność realizacji w danym roku.
  4. Za obiekt budowlany zostanie uznany także zespół czy kompleks obiektów w rozumieniu Prawa budowlanego mający pełnić określoną funkcję gospodarczą lub techniczną, np. zespół rekreacyjno-wypoczynkowy, w ramach którego będą funkcjonować odrębne budynki pływalni, siłowni, sali gimnastycznej, spa, korty tenisowe, parkingi itp.
  5. W niektórych przypadkach – mimo że zamawiający będzie wykonywał roboty na kilku odrębnych obiektach budowlanych w myśl ustawy Prawo budowlane czy definicji ustawy Pzp – konieczne będzie uznanie, że istnieje tożsamość przedmiotu zamówienia – a w konsekwencji trzeba będzie zsumować wartości tych zamówień.
szacowanie wartości

Szacowanie wartości zamówienia na roboty budowlane – praktyczne wskazówki i przykłady

Ustalenie wartości szacunkowej robót budowlanych musi odbyć się zgodnie z właściwymi regułami zawartymi w przepisach. Zasady szacowania robót są odmienne niż określanie wartości dostaw i usług. Sprawdź, na co zwrócić uwagę przygotowując procedurę, której  przedmiotem zamówienia są roboty budowlane. Dowiedz się, jak kalkulować ich wartość, w zależności od przyjętej formuły realizacji – „wybuduj” albo „projektuj i wybuduj”.

  • Gdy przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych, ustalenie wartości szacunkowej odbywa się na podstawie kosztorysu inwestorskiego. Zgodnie z doktryną kosztorys inwestorski to dokument stanowiący podstawę do ustalenia potrzebnych środków na wykonanie zamówienia, który określa szacunkową wartość przedmiotu zamówienia na podstawie cen rynkowych takiego samego lub podobnego składnika lub z wykorzystaniem publikowanych przez GUS bądź inne podmioty dostępnych wskaźników cen produkcji budowlano-montażowej.
  • Przedmiar wskazuje roboty w kolejności ich wykonania, wraz z ich szczegółowym opisem, miejscem wykonania lub wskazaniem podstaw ustalających szczegółowy opis, z wyliczeniem i zestawieniem ilości jednostek miar robót podstawowych oraz wskazaniem podstaw do ustalania cen jednostkowych robót lub jednostkowych nakładów rzeczowych.
  • Wysokość wynagrodzenia ryczałtowego jest niezmienna w stosunku do ceny podanej przez wykonawcę w ofercie i nie zależy od rzeczywiście zrealizowanej ilości robót budowlanych.
  • Przepisy rozporządzenia w sprawie kosztorysowania zwalniają inwestora z konieczności żądania przedmiaru w przypadku rozliczania ryczałtowego. Ponadto w świetle dążenia ustawodawcy unijnego do zmniejszenia obciążeń administracyjnych żądanie takiego dokumentu wydaje się niezasadne – jest to dodatkowe obciążenie, które może negatywnie wpływać na konkurencyjność w postępowaniu.
  • Żądanie kosztorysu może okazać się zasadne w celu zweryfikowania podejrzenia rażąco zaniżonej ceny.
  • Czasem kosztorys może być niezbędny w przypadku rozliczeń związanych z odstąpieniem od umowy lub jej rozwiązaniem.

Szacowanie zamówień w wieloletnich projektach unijnych

Pytanie:

Zamawiający realizuje kilkuletni program unijny. W okresie 2019−2023 chce przeprowadzić szkolenia dla 70 osób. Treść szkoleń nie została opisana w projekcie, gdyż zależy od potrzeb zrekrutowanych uczestników i aktualnego zapotrzebowania na rynku. Z uwagi na wartość całego zamówienia (w latach 2019−2023) może zastosować tryb na usługi społeczne. Aktualnie w 2019 roku zamawiający zrekrutował do projektu 10 osób i określił ich potrzeby szkoleniowe w ten sposób, że:

1)      2 osoby wymagają szkolenia na florystę,

2)      2 − na magazyniera,

3)      6 − na opiekuna osób starszych.

Niewykluczone, że w późniejszym okresie 2019 roku dojdą nowi uczestnicy z innymi potrzebami szkoleniowymi. Czy zamawiający może przeprowadzić zamówienie na usługi społeczne z podziałem na 3 części:

1)      kurs florysty dla maks. 2 osób,

2)      kurs magazyniera dla maks. 2 osób,

3)      kurs opiekuna osób starszych dla maks. 6 osób,

a następnie w przyszłości np. za dwa miesiące − kolejne zamówienie na usługi społeczne z podziałem na części:

1) kurs terapeuty dla maks. 3 osób,

2) kurs księgowego dla maks. 3 osób,

3) kurs florysty dla 1 osoby,

po czym w 2020 roku kolejne zamówienie na usługi społeczne z podziałem na nowe części (dostosowane do zrekrutowanych uczestników, przy czym rodzaj kursów może się powtórzyć), itd.?

Czy w takim przypadku w pierwszym zaproszeniu do składania ofert w 2019 roku należy to jakoś zapisać a w kolejnym kontynuować numerowanie części na część 4 − kurs terapeuty, część 5 − kurs księgowego, część 6 − kurs florysty (czy należy je oznaczać numeracją od początku część 1 − kurs terapeuty, część 2 − kurs księgowego, część 3 − kurs florysty)? Czy trzeba poinformować, że zamówienie będzie realizowane etapami? Czy wszystko powyższe stanowi jedno zamówienie na usługi społeczne przeprowadzone etapowo (a każdy etap jest zamówieniem z podziałem na części) i każdy nowy etap zamówienia wymaga trybu stosowanego dla całego zamówienia 2019−2023? Czy np. jeśli wartość pierwszego zapytania ofertowego w 2019 roku przekracza 20.000 zł i nie przewyższa 50.000 zł, to mogę zastosować najpierw rozeznanie rynku a później − gdy kolejne zapytanie ofertowe razem z poprzednim przekroczy tę kwotę − tryb na usługi społeczne, czy od samego początku stosuję tryb na usługi społeczne?