Realizacja zamówień na dostawy artykułów spożywczych – ważne problemy i ich rozwiązania  

Stan prawny na dzień: 12.07.2022
Realizacja zamówień na dostawy artykułów spożywczych – ważne problemy i ich rozwiązania

Jeśli jesteś stroną kontraktu na zamówienie artykułów spożywczych, to z pewnością spotkałeś się już z problemem wzrostu cen różnego typu produktów z powodu wojny w Ukrainie, wciąż rosnącej inflacji oraz przerwanych łańcuchów dostaw. Zdarza się, że pierwotne warunki realizacji umowy narażają wykonawców na straty. Wówczas konieczne jest podjęcie działań, które przywrócą równowagę ekonomiczną stron kontraktu. Jeśli z kolei prowadzisz przetarg (lub w nim uczestniczysz) na dostawy żywności, pamiętaj o czasowo obniżonej stawce VAT. W artykule przeczytasz, jak zmienić umowę w przypadku znaczących zmian cen jaj i ryb. Dowiesz się także, jaki VAT proponować w ofertach na zamówienie artykułów spożywczych oraz jak oceniać oferty z różnymi stawkami.

W tym artykule
  • Wykonawca składając ofertę, kalkuluje jej cenę z aktualną stawką VAT. Zmiana podatku będzie zaś stanowić obiektywnie uzasadnioną przyczynę zmiany pierwotnego wynagrodzenia.
  • Mając na uwadze art. 30 ust. 2 ustawy Pzp, treść motywu 19 dyrektywy klasycznej oraz mało stanowczą opinię UZP, która z jednej strony wskazuje możliwość podziału asortymentu, z drugiej zaś obarcza odpowiedzialnością za skorzystanie z tej opcji zamawiającego, zalecamy łącznie szacować wszystkie kategorie artykułów spożywczych.
  • Konflikt zbrojny w Ukrainie, jego zasięg oraz transgraniczne, gospodarcze skutki można zakwalifikować jako zewnętrzne zjawisko stanowiące jedną z przesłanek dozwolonej zmiany umowy. W przypadku gdy okoliczności te wpływają na realizację umowy na zamówienie artykułów spożywczych, można ją zmodyfikować, bazując na regulacjach Prawa zamówień publicznych.

Podobne artykuły przeczytasz tutaj:

Skorzystaj także z wzorów dokumentów:

Teraz o najnowszych artykułach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź już zawsze na bieżąco! Więcej dowiesz się TUTAJ >>  https://twojasystent.pl/

Pozostało jeszcze 92% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Krzysztof Hodt

Krzysztof Hodt

Praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, aktualnie specjalista w wydziale zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce.