RODO w postępowaniach o zamówienia publiczne (cz. I)

Stan prawny na dzień: 08.07.2020
RODO w postępowaniach o zamówienia publiczne

Od 25 maja 2018 r. dane osobowe muszą być chronione w sposób opisany w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady [UE] nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych (dalej: RODO). Przepisy te obowiązują już prawie 2 lata, ale ich stosowanie nadal budzi liczne wątpliwości. Nie zmieniła tego w sposób istotny nowelizacja ustawy Pzp, w której uregulowano m.in. materię stosowania RODO w zamówieniach publicznych. Tymczasem każdy zamawiający, udzielając zamówienia publicznego, musi zmierzyć się z problematyką należytej ochrony danych osobowych przekazywanych przez wykonawców w toku postępowania. W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:

  • Kiedy należy uznać, że w postępowaniu przetwarzane są dane osobowe?
  • O jakich czynnościach w związku z RODO należy pamiętać, przygotowując podstawowe dokumenty zamówienia?
  • Jakich 10 informacji należy zawrzeć w klauzuli informacyjnej przekazywanej wykonawcom?
  • O czym pamiętać w związku z RODO, formułując zapisy projektowanej umowy z wykonawcą?

W kolejnej części artykułu przeczytasz m.in. o:

  • udostępnianiu danych osobowych i ich przetwarzaniu w trakcie postępowania,
  • zasadach postępowania z danymi tzw. wrażliwymi – które są zawarte np. w zaświadczeniach z KRK,
  • przetwarzaniu danych osobowych w zamówieniach poniżej 30.000 euro.

Zgodnie z RODO, prawo do ochrony danych osobowych osób fizycznych nie ma charakteru absolutnego i ulega ograniczeniu ze względu na interes publiczny lub usprawiedliwiony interes osób trzecich.

Zgodnie z artykułem 6 RODO, przetwarzanie jest zgodne z prawem wyłącznie w przypadkach i w takim zakresie, w jakim spełniony jest co najmniej jeden z poniższych warunków:

1)      osoba, której dane dotyczą, wyraziła zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów;

2)      przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy;

3)      przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze;

4)      przetwarzanie jest niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej;

5)      przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;

6)      przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią, z wyjątkiem sytuacji, w których nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych, w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem.

Na zamawiającym, który prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób opisany w ustawie Pzp, z całą pewnością ciąży szereg prawnych obowiązków, do których realizacji niezbędne jest przetwarzanie danych osobowych przekazanych w ofertach.

Pod pojęciem przetwarzania należy rozumieć nie tylko udostępnianie danych, ale również wszelkie tak prozaiczne czynności, jak zbieranie, utrwalanie, przeglądanie czy przechowywanie danych (art. 4 RODO).

Zamawiający jest upoważniony do przetwarzania danych osobowych zawartych w treści oferty, w sposób, w zakresie i w celu opisanym w ustawie Pzp, bez względu na to, czy uzyskał na to bezpośrednią zgodę osoby, której dane te dotyczą. Innymi słowy, wykonawca, który bierze udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia, musi się liczyć z tym, że jego dane będą przetwarzane. Przetwarzanie danych osobowych odbywa się wówczas na podstawie przepisów prawa, a podstawą przetwarzania jest przesłanka niezbędności wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c RODO).

Podstawa prawna i sposób przetwarzania danych są tożsame dla wszystkichkategorii wykonawców wymienionych w art. 2 pkt 11 ustawy Pzp, tj. zarówno osób fizycznych, osób prawnych, jak i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które ubiegają się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyły ofertę lub zawarły umowę w sprawie zamówienia publicznego.

Ustawodawca nie wprowadził zatem wymogu, by każdy wykonawca był jednocześnie przedsiębiorcą, a osoba fizyczna może ubiegać się o udzielenie zamówienia zarówno w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, jak i jako osoba fizyczna takiej działalności nieprowadząca. Miarkowanie ochrony danych osobowych, w zależności od kręgu wykonawców, stałoby bowiem w oczywistej sprzeczności z zasadą równego traktowania wykonawców, wyrażoną w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.

Pozostało jeszcze 77% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...