Zastosowanie kryterium ceny o wadze powyżej 60% w nowej ustawie Pzp

Stan prawny na dzień: 12.08.2021
Zastosowanie kryterium ceny o wadze powyżej 60% w nowej ustawie Pzp

Regulacje ustawy Pzp narzucają zamawiającym publicznym, aby stosowali w postępowaniu cenę jako kryterium, którego waga nie przekracza 60%. Aby móc natomiast zwiększyć wagę kryterium ceny, zamawiający musi dokonać analizy głównych elementów, które składają się na przedmiot zamówienia. Nowa  ustawa Pzp wprowadziła zmiany w tym obszarze względem poprzednich regulacji. Sprawdź, czy w nowym stanie prawnym kryterium ceny o wadze powyżej 60% będzie łatwiejsze do zastosowania niż dotychczas.

Rada

W tym artykule przeczytasz:

  • Kryterium ceny o wadze ponad 60% – zmiany w Pzp
  • Lżejszy reżim nowych regulacji względem starej ustawy Pzp
  • Decyzja co do kryterium ceny o wadze ponad 60% należy do zamawiającego

Zgodnie z postanowieniami art. 246 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2019 ze zm.) zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, oraz ich związki nie stosują kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert albo jako kryterium o wadze przekraczającej 60%.

Zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, oraz ich związki mogą zastosować kryterium ceny jako jedyne kryterium oceny ofert albo jako kryterium o wadze przekraczającej 60%, jeżeli określą w opisie przedmiotu zamówienia wymagania jakościowe odnoszące się do co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia.

Zasada ograniczeń w korzystaniu z kryterium ceny w postępowaniu obowiązywała także na gruncie poprzednich przepisów – ustawy Pzp z 29 stycznia 2004 r. (art. 91 ust. 2a ustawy).

W aktualnym stanie prawnym przewidziano pewne zmiany, które mogą ułatwiać zastosowanie regulacji w praktyce. Najważniejsze wśród nich jest to, iż:

  • zastąpiono pojęcie „standardy jakościowe” sformułowaniem „wymagania jakościowe”,
  • wskazano, że wymagania jakościowe w opisie przedmiotu zamówienia powinny dotyczyć co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia zamiast „wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia”.

Jak te zmiany przekładają się na codzienną praktykę zamawiających?

Pozostało jeszcze 63% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Agata Hryc-Ląd

Agata Hryc-Ląd

Specjalistka z zakresu zamówień publicznych zawodowo związana z największą instytucją zamawiającą w Polsce działającą w branży inwestycji infrastrukturalnych, uczestniczka procesu legislacyjnego...
Słowa kluczowe:
kryteriumkryterium ceny