Zdefiniowane zostały w art. 18 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych (dyrektywa klasyczna) oraz w ustawie – Prawo zamówień publicznych, w rozdziale 2 pt. Zasady udzielania zamówień.
Zarówno ustawodawca unijny jaki i krajowy powołują się na nie przy określaniu formy i sposobu prowadzenia postępowań o zamówienie publiczne, wskazując i muszą być bezwzględnie przestrzegane:
1) obowiązku sporządzania i udostępniania protokołu postępowania o zamówienie publiczne i jego jawności,
2) obowiązku publikowania ogłoszeń, w zależności od wartości postępowania, w Biuletynie Zamówień Publicznych lub Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
3) jawności otwarcia ofert, obowiązku opublikowania informacji o wartości zamówienia oraz informacji o wykonawcach i ich ofertach,
4) obowiązku opublikowania informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty,
5) jawności umowy w sprawie zamówienia publicznego (art. 11,86,92,139 Pzp).
Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie, np. nie ujawnić informacji stanowiących tajemnice przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli zastrzegł, że nie mogą być one ujawniane. Może ponadto:
1) określić w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wymogi dotyczące zachowania poufnego charakteru informacji przekazanych wykonawcy w toku postępowania (art. 8 ust. 2a Pzp);
2) nie ujawniać wysokości wynagrodzenia w przypadku zamówienia udzielonego na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. b ( związanych z ochroną praw wyłącznych).
W rozdziale 2 pt. Zasady udzielania zamówień znajduje się ponadto, dodany na mocy nowelizacji Pzp z 22 czerwca 2016 r. - art. 9a, dotyczący uwzględnienia złożoności zamówienia i czasu potrzebnego na sporządzenie wniosków lub ofert (art. 9a ust. 1 – 2 Pzp).
Podstawowymi trybami udzielania zamówień są: przetarg nieograniczony i przetarg ograniczony (art. 10 ust. 1 -2 Pzp). Zamawiający może ponadto udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki, zapytania o cenę, licytacji elektronicznej oraz nowego trybu – partnerstwa innowacyjnego. Tryby te można zastosować tylko w przypadkach określonych w ustawie.
Podstawa prawna
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.Urz. UE L 94 z 28 marca 2014 r., str. 65 ze zm.) ─ art. 18.
Ustawa z 29 stycznia 2004 r. ─ Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) ─ art. 7–10, art. 11,art. 86,art. 92, art. 139.
Ustawa z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm.) ─ art. 5–17.
Orzecznictwo: KIO 68/17; 146/17; 321/17; 371/17; 463/17; 466/17; 321/17; 348/17; 371/17; 463/17; 466/17.