Dynamiczny system zakupów (dalej: DSZ) to ograniczony w czasie elektroniczny proces udzielania zamówień publicznych, których przedmiotem są ogólnie powszechnie dostępne usługi, dostawy lub roboty budowlane. Nie jest to tryb udzielenia zamówienia, a sposób nabywania dostaw, usług lub robót budowlanych.
Jak wskazano w motywie 63 preambuły dyrektywy klasycznej, DSZ umożliwia zamawiającemu korzystanie ze szczególnie szerokiej gamy ofert, a co za tym idzie, zapewnia optymalne wykorzystanie środków publicznych dzięki szerokiej konkurencji w odniesieniu do powszechnie używanych lub gotowych produktów, robót budowlanych lub usług, które są ogólnie dostępne na rynku.
Ustawodawca przewidział 3 ograniczenia w korzystaniu z DSZ.
Zamawiający może ustanowić DSZ, gdy jego wartość osiąga progi unijne. Wartość DSZ z kolei, to łączna wartość zamówień objętych systemem, których zamawiający przewiduje udzielić w okresie jego obowiązywania. Istotna jest zatem maksymalna wartość wszystkich zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w ramach systemu.
Nie wszystkie zamówienia mogą być przedmiotem DSZ. Dopuszczalne jest korzystanie z tego sposobu nabywania świadczeń tylko wobec dostaw, usług lub robót budowlanych, które są „ogólnie dostępne”. Pojęcie to nie zostało zdefiniowane przez ustawodawcę. Wydaje się, że należy je rozumieć jako określające dobra popularne, które są oferowane i wykonywane przez liczne podmioty na rynku, co umożliwia łatwy do nich dostęp praktycznie nieograniczonej grupie konsumentów.
Pojęcie to odnosi się zatem do świadczeń powszechnie używanych lub gotowych, dostępnych niejako „z półki”. A contrario, nie należy ustanawiać DSZ do nabywania świadczeń o indywidualnym lub nietypowym charakterze, przeznaczonych dla wąskiego kręgu odbiorców, wymagających indywidualnego dostosowania do potrzeb klienta.
Jako ogólnodostępne dostawy wskazuje się m.in. zakupy artykułów spożywczych sprzętu komputerowego lub oprogramowania biurowego. Do usług takich zaliczamy zaś usługi cateringowe lub usługi sprzątania. Wśród robót budowlanych, do tych ogólnie dostępnych zaliczyć można natomiast standardowe i powtarzalne prace remontowe. Przy zaspokajaniu tego rodzaju bieżących potrzeb zamawiającego DSZ będzie możliwy i uzasadniony.
Sposób komunikacji w DSZ może być wyłącznie elektroniczny, co oznacza, że zamawiający i wykonawcy przekazują sobie wszelkie oświadczenia, dokumenty, wnioski, zawiadomienia, zaproszenia i inne informacje, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej i porozumiewają się jedynie drogą elektroniczną.
Okres trwania systemu musi być ograniczony w czasie, a jego długość ustala zamawiający w ogłoszeniu. Długość tego okresu nie jest limitowana przez ustawodawcę.
Zamawiający może dokonać zmiany pierwotnie ustalonego okresu, niemniej, wówczas jest zobowiązany do:
DSZ może znaleźć zastosowanie zarówno do:
Wskazówki dotyczące udzielania zamówień w ramach DSZ:
5. Warunek posiadania minimalnego rocznego przychodu obliczany jest na podstawie przewidywanej maksymalnej wielkości zamówień, które mają być objęte tym systemem.
6. Każdy wykonawca, który złoży wniosek o dopuszczenie do udziału i który spełnia kryteria kwalifikacji, powinien mieć możliwość udziału w postępowaniach o udzielanie zamówień prowadzonych na podstawie DSZ w okresie jego ważności. Na zaniechanie zaproszenia takiego wykonawcy do złożenia oferty w ramach dynamicznego systemu zakupów przysługuje odwołanie. Termin na jego wniesienie określa art. 515 ust. 4 ustawy Pzp.
7. Zamawiający zapewnia każdemu wykonawcy, w trakcie całego okresu ważności DSZ, możliwość złożenia wniosku o dopuszczenie do udziału w systemie. Oznacza to, że wyznaczony przez zamawiającego termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie jest terminem końcowym, po którym złożone wnioski podlegają odrzuceniu.
Podstawa prawna