W ostatnich dniach wykonawcy wciąż zgłaszają brak możliwości złożenia oferty w postępowaniu na Platformie e-Zamówienia i problemy z korzystaniem z tego systemu. W związku z tą sytuacją jeden z Czytelników zwrócił się do nas następującym problemem. Zamawiający w toczącym się postępowaniu chciał rano przesunąć termin składania ofert. Jednak w jednym przypadku ogłoszenie o zmianie ogłoszenia o zamówieniu jest w trakcie publikacji, a w drugim – w ogóle nie da się zmienić ogłoszenia ani terminów składania ofert. Pytanie jakie się nasuwa, to czy w takim razie toczące się postępowanie należy unieważnić jeszcze przed otwarciem ofert (art. 255 pkt 6 ustawy Pzp)? Co z ofertami, które już złożono – czy należy je otworzyć i podać zawarte w nich ceny? Sprawdź w poniższym wyjaśnieniu.
W okolicznościach przedstawionych w pytaniu problemy na Platformie e-Zamówienia, w tym ze zmianą ogłoszenia, mogą prowadzić do unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, ale należy zawsze dokonywać indywidualnej analizy. Jeżeli do unieważnienia postępowania doszłoby po upływie terminu składania ofert i terminie otwarcia ofert, to w mojej ocenie gdy jakiekolwiek oferty zostały złożone przed wyznaczonym terminem zamawiający – co do zasady – dokonuje czynności związanych z otwarciem ofert.
Należy podkreślić, że nadmierne utrudnienie czy wręcz uniemożliwienie wykonawcy złożenia oferty narusza istotę postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i stanowi poważną wadę procedury. Nie musi być to przy tym celowe działanie ze strony zamawiającego ani okoliczność od niego zależna. Z taką możemy mieć do czynienia, gdy Platforma e-Zamówienia nie działa z przyczyn technicznych.
Brak możliwości złożenia oferty przez wykonawcę, ze względu na wadliwość działania systemu informatycznego, może więc stanowić podstawę do unieważnienia postępowania, zwłaszcza gdy niemożność złożenia oferty wynikała z przyczyn związanych z funkcjonowaniem platformy (np. niedziałaniem niezbędnych funkcjonalności).
Pomocne może być tutaj stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych, który podkreśla, że jeżeli w dniu, w którym upływał termin na składanie ofert nastąpiła awaria sytemu teleinformatycznego, przy użyciu którego prowadzone było postępowanie, zamawiający powinien rozważyć, czy nie zachodzą przesłanki do unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp. Jeżeli awaria uniemożliwiła złożenie oferty w wyznaczonym terminie, to uzasadnione będzie uznanie, że sytuację taką można zakwalifikować jako mieszczącą ww. przepisie. Jednak należy pamiętać, iż nie powinno się tutaj działać automatycznie. Zamawiający w każdym przypadku powinien ocenić, mając na uwadze okoliczności danej sprawy, a także moment wystąpienia awarii, czy wyżej opisana sytuacja zaistniała w prowadzonym przez niego postępowaniu (zob. np. https://www.gazetaprawna.pl/firma-i-prawo/artykuly/9356062,awaria-platformy-e-zamowienia-jakie-sa-skutki-dla-wykonawcow-i-zamawi.html).
Sprawdź także: Czy z powodu przerwy technicznej 17.11 br. w działaniu Platformy e-Zamówienia trzeba przesunąć termin składania ofert?
Data sporządzenia artykułu: 22 listopada 2023 r.