Jeśli z elektronicznej korespondencji prowadzonej przez wykonawcę z Disclosure Scotland wynika, że oferent (bądź określone osoby fizyczne np. wchodzące w skład organu zarządzającego wykonawcy) nie był karany na dzień składania ofert, zamawiający powinien uznać, że potwierdzono brak podstaw do wykluczenia. Takie stanowisko wyraziła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 2 września 2015 r. (sygn. akt KIO 1822/15). Dotyczyło ono polskiego wykonawcy, którego organ zarządzający składał się m.in. z osoby mającej miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii.
Zamawiający wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i budową drogi. W treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia zaznaczył, iż w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia z postępowania w okolicznościach, o których mowa w art. 24 ust 1 ustawy Pzp, należy – pod rygorem wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp - złożyć wraz z ofertą m.in. aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego. Zakres dokumentu miał standardowo obejmować okoliczności wymienione w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 oraz 10 i 11 ustawy Pzp. Zaświadczenie miało być przy tym wydane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert.
Jednocześnie zamawiający wskazał, iż wykonawcy mający siedzibę na terytorium RP w odniesieniu do osób, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 5-8 i 10-11 ustawy Pzp mieszkających poza granicami kraju, składają zaświadczenia właściwego organu sądowego albo administracyjnego miejsca zamieszkania dotyczące niekaralności tych osób w zakresie określonym w wymienionych przepisach. Dokument miał być również wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. W sytuacji gdyby w miejscu zamieszkania tych osób nie wydawano tego rodzaju zaświadczeń – wykonawca był zobowiązany zastąpić je dokumentem zawierającym oświadczenie złożone przed:
Pamiętaj |
Termin składania ofert upłynął 10 czerwca 2015 r. W przetargu brał udział wykonawca mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednak w skład jego organu zarządzającego wchodziła osoba posiadająca miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii. Wykonawca załączył do oferty oświadczenie tej osoby dotyczące jej niekaralności złożone przed notariuszem 23 lutego 2015 r.
Zamawiający nie uznał tego dokumentu za właściwy i 15 lipca 2015 r. wezwał wykonawcę do uzupełnienia zaświadczenia właściwego organu sądowego albo administracyjnego miejsca zamieszkania dotyczące niekaralności osoby w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 5-8 i 10-11 ustawy Pzp, wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert.
W odpowiedzi wykonawca przedstawił Podstawowe Zaświadczenie o Niekaralności wystawione przez urząd Disclosure Scotland 23 lipca 2015 r. tj. po terminie składania ofert. Ponadto przedłożył korespondencję mailową prowadzoną z Disclosure Scotland, z której wynikało, iż na 17 lutego 2015 r., a także w okresie do wystawienia Podstawowego Zaświadczenia o Niekaralności, ww. osoba nie miała żadnych niezatartych ani innych wyroków skazujących.
Zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty. Wykonawcę, który złożył dokument sporządzony przez brytyjski urząd, wykluczył z prowadzonego postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp. W ocenie organizatora przetargu przedstawione na jego wezwanie oświadczenia i dokumenty nie potwierdzały, iż wykonawca spełniał warunki udziału w postępowaniu na dzień składania ofert. Zdaniem zamawiającego złożone oświadczenia nie dowodziły, iż osoba mająca miejsce zamieszkująca poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wchodząca w skład zarządu wykonawcy, nie była karana. Wobec czynności wykluczenia z postępowania wykonawca wniósł odwołanie.
Krajowa Izba Odwoławcza wzięła pod uwagę następujące dokumenty:
Zdaniem Izby w świetle rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane, dopuszczalne było, by w analizowanym stanie faktycznym wykonawca przedłożył stosowne zaświadczenie oraz dodatkowe uzupełnienie. Kluczowe jest, aby zaświadczenia potwierdzały brak karalności wykonawcy bądź określonych osób na dzień składania ofert.
Orzeczenie |
Izba wzięła pod uwagę, argumentację odwołującego, iż w Wielkiej Brytanii zwykłą praktyką jest komunikowanie się drogą elektroniczną oraz fakt, że pojęcie dokumentu jest rozumiane bardzo szeroko. Nie funkcjonuje tam klasyczna definicja dokumentu elektronicznego. W literaturze wskazuje się przy tym, że dokument w takiej formie, dla swej ważności, nie wymaga elektronicznego podpisu.
Ponadto na rozprawie zamawiający przedstawił „Informator dotyczący sprawdzeń w DBS”, z którego wynikało, iż w przypadku wątpliwości dopuszczalne jest kontaktowanie się z urzędem Disclosure Scotland drogą elektroniczną.
Jak wskazała Izba, w opisywanej sprawie wzięła pod uwagę uregulowania zawarte w przepisach prawnych innych krajów Unii Europejskiej. Ich nieuwzględnienie, w ocenie KIO, prowadziłoby do złamania naczelnej zasady dyrektyw Unii Europejskiej tj. reguły niedyskryminowania innych wykonawców. Skład orzekający przypomniał, że przepisy dyrektywy mają nadrzędny charakter i muszą być respektowane w toku prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przez wszystkich zamawiających.
Izba uznała, iż odwołanie jest zasadne i zasługuje na uwzględnienie. Skład orzekający za bezsporny przyjął fakt, że dokumentem potwierdzającym niekaralność w Wielkiej Brytanii jest zaświadczenie Basic Disclosure Scotland tj. Podstawowe Zaświadczenie o Niekaralności. Stanowi ono odpowiednik polskiego zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Krajowa Izba Odwoławcza, ze względu na szczególną sytuację, uwzględniła dowody i argumentację odwołującego, uznając tym samym, iż osoba wchodząca w skład zarządu odwołującego nie była karana. W ocenie KIO wykonawca nie powinien zatem zostać wykluczony z prowadzonego postępowania. Skład orzekający uwzględnił odwołanie i nakazał zamawiającemu unieważnienie czynności:
KIO nakazała dokonanie ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego się wykonawcy.