Zamawiający może unieważnić prowadzone postępowanie, jeśli wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć. KIO daje zamawiającym wyraźną wskazówkę, aby zmiany strategii działalności zamawiającego lub jego organów nadrzędnych czy choćby samego procesu analitycznego w strukturach zamawiającego, który zmierza do takich zmian, uwzględniać w dokumentacji prowadzonego postępowania. W ten sposób można zabezpieczyć zarówno swój interes, jak i wykonawców przed niepotrzebnymi sporami.
W odniesieniu do unieważnienia postępowania na podstawie przesłanki wskazanej w art. 255 pkt 5 nowego Pzp:
Szerokie omówienie wyroku Krajowej Izby Odwoławczej o zastosowaniu omawianej podstawy unieważnienia znajdziesz w artykule Czy zmiana strategii działania zamawiającego to uzasadniona podstawa do unieważnienia postępowania?