Zamawiający podejmuje decyzję w przedmiocie odrzucenia oferty jedynie na podstawie jej treści. Izba natomiast, rozstrzygając o zarzutach dotyczących niezgodności oferty z treścią siwz, nie tyle bada ofertę wykonawcy – jest to zadanie zamawiającego – co ocenia zasadność czynności jej odrzucenia. Innymi słowy rozstrzyga, czy zamawiający na podstawie informacji i dokumentów, jakimi dysponował, miał podstawy stwierdzić, że oferta jest niezgodna z treścią siwz (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 listopada 2020 r., sygn. akt KIO 2621/20).
Niedopuszczalne jest doprecyzowywanie treści oferty po upływie terminu na jej złożenie. Przyzwolenie, aby wykonawca określał swoje zobowiązanie ofertowe w sposób niekonkretyzujący wszystkich istotnych z punktu widzenia zamawiającego aspektów, a dopiero po otwarciu ofert,na etapie ich badania, precyzował oferowane rozwiązania, stałoby w sprzeczności z podstawowymi zasadami udzielania zamówień publicznych. Wykonawca miałby wówczas możliwość manipulowania treścią oferty. Zamawiający zaś byłby niepewny co do rzeczywistych cech oferowanego przedmiotu zamówienia i nie mógłby rzetelnie sprawdzić jego zgodności z wymaganiami opisanymi w siwz.
Więcej o wyjaśnianiu treści ofert piszemy m.in. tutaj: