Prawie 1,1 mld zł będzie kosztowała kontynuacja budowy 64-kilometrowego odcinka A1 Toruń – Kowal. Za taką kwotę inwestycję zrealizuje konsorcjum, którego liderem jest włoska firma Salini. Prace ruszą wiosną 2013 roku.
Po zaledwie czterech miesiącach od odstąpienia od umowy z poprzednimi wykonawcami Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła wybór najkorzystniejszej oferty na dokończenie budowy autostrady A1. Najlepszą cenę zaoferowało konsorcjum Salini Polska. Trasy Czerniewice – Odolion i Odolion – Brzezie wykonawca zgodził się zrealizować za ponad 450 mln zł. Jest to kwota o 30% niższa Generalna Dyrekcja miała zamiar przeznaczyć na tę inwestycję. Odcinek Brzezie – Kowal będzie kosztował prawie 608 mln zł i także jest mniej niż zakładał zamawiający. Kolejnym etapem będzie kontrola całego postępowania przetargowego przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
GDDKiA musiała ogłosić przetargi na dokończenie budowy tych odcinków autostrady, po tym jak we wrześniu odstąpiła od umów z polsko-irlandzkim konsorcjum firm PBG i SRB Civil Engineering. W związku z ogłoszeniem upadłości przez PBG irlandzka spółka nie była w stanie samodzielnie dokończyć inwestycji i nie wywiązała się z zapisów kontraktowych. Ponieważ Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie porozumiała się ze spółką w sprawie kontynuacji wykonywanych przez nią prac - wstrzymano wszystkie roboty budowlane na tych odcinkach autostrady. Prace zostały zrealizowane tylko w ok. 60% - na odcinku Czerniewice – Brzezie oraz ok. 50% na odcinku Brzezie – Kowal. Nowy wykonawca dokończy inwestycje w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy.
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odział w Bydgoszczy