W przypadku gdy zamawiający nabywa usługi biegłego rzeczoznawcy majątkowego dla celów postępowań administracyjnych, ale nie w ramach ustawy Kodeks postępowania administracyjnego powinien udzielić zamówienia publicznego zgodnie z ustawą Pzp.
Zamówienie usług biegłego rzeczoznawcy majątkowego w celu sporządzenia opinii o wartości nieruchomości w formie operatu szacunkowego na potrzeby konkretnego postępowania administracyjnego może być niezbędne do wydania decyzji przez dany organ co do wysokości odszkodowania za nieruchomości, które są przeznaczone na realizację inwestycji drogowej. Wówczas właściwy tryb wyboru biegłego określają przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego - art. 84 § 1. Wynika to z faktu, że nie dojdzie tu do zawarcia umowy cywilnoprawnej między urzędem a biegłym. To jest z kolei jednym z warunków koniecznych do uznania danego kontraktu za umowę o zamówienie publiczne.
Zupełnie inaczej sytuacja będzie wyglądała, gdy dany organ co prawda dokonuje zakupu usługi np. biegłego rzeczoznawcy majątkowego, ale nie stosuje przy tym przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, to może udzielić przetargu. Postępowania o zamówienie publiczne powinien prowadzić w oparciu o ustawę Pzp. Bardzo ważnym jest prawidłowe oszacowanie wartości takiego zamówienia.
Informator Urzędu Zamówień Publicznych (nr 2-3/2014), www.uzp.gov.pl