Wykonawca przystępujący do postępowania o zamówienie publiczne musi wiedzieć, jaki dokładnie jest jego przedmiot. Dotyczy to m.in. ilości zamawianych dostaw. Organizator przetargu nie może ich w dowolny sposób zmieniać, już po przystąpieniu do realizacji umowy (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 maja 2014 r.; sygn. akt KIO 809/14).
Obowiązkiem jednostki zamawiającej jest szczegółowe zaplanowanie postępowania o zamówienie. Natomiast wyraz swoich potrzeb odzwierciedla w postanowieniach specyfikacji istotnych warunków zamówienia. To m.in. na ich podstawie wykonawca ocenia, czy jest w stanie spełnić wskazane wymagania, a tym samym podejmuje decyzje o udziale bądź też nie w postępowaniu o zamówienie. Zamieszczone w siwz informacje o zakresie ilościowym zamówienia lub ewentualnie powodach jego zmniejszenia są źródłem wiedzy dla oferenta, na podstawie której przygotowuje on ofertę oraz kalkuluję cenę. Właśnie z tego powodu niedopuszczalna jest akceptacja postanowień umowy o zamówienie publiczne, zgodnie z którymi organizator przetargu pozostawia sobie całkowitą swobodę co do decydowania o zmniejszeniu zakresu dostaw będących przedmiotem zamówienia.