Nowe regulacje dotyczące regulaminu rozpoznawania odwołań – najważniejsze przepisy rozporządzenia

Stan prawny na dzień: 01.02.2017
f25274f4f8b23f9e93eaf4474faf3c04dcb443fc-medium

Od 19 stycznia 2017 r. obowiązują zmienione regulacje rozporządzenia w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań. Akt ten określa szczegóły związane z wnoszeniem odwołania do Prezesa KIO oraz jego rozpoznawaniem przez Izbę. Mają one duże znaczenie dla uczestników postępowań, ponieważ odwołanie jest „obwarowane” nie tylko terminami, lecz także licznymi wymogami formalnymi. Część jego regulacji jest z kolei istotna jedynie dla KIO. W tekście znajdziesz najważniejsze informacje dla siebie – jako uczestnika przetargu.

Rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 20 grudnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań wskazuje na wymagane elementy odwołania oraz załączniki do niego. Jednym z załączników jest dowód przesłania kopii odwołania zamawiającemu. W § 9 rozporządzenia przewiduje się wezwanie przez prezesa KIO do usunięcia braków formalnych, do których zalicza się m.in. niedostarczenie dokumentów w postaci dowodu uiszczenia wpisu czy przekazania kopii odwołania zamawiającemu.

Forma przekazywania informacji

KIO, strony i uczestnicy postępowania odwoławczego komunikują się pomiędzy sobą  faksem lub zwykłą drogą elektroniczną (np. tak KIO przekazuje zawiadomienia o terminie rozprawy). Obowiązuje domniemanie, że dzień przesłania korespondencji faksem lub drogą elektroniczną jest dniem doręczenia, jeżeli korespondencja została przesłana niezwłocznie także w formie pisemnej.

Przebieg rozprawy przed KIO

Przedstawiciele każdej ze stron postępowania odwoławczego powinni mieć wiedzę o tym, jak przebiega rozprawa. Zagadnienie to zostało uregulowane w rozdziale 3 rozporządzenia. Decyzje podejmuje przewodniczący składu orzekającego. To on wskazuje na kolejność rozpoznawania odwołań w połączonych sprawach oraz sposób rozpatrywania zarzutów (tj. czy odbędzie się to np. po kolei czy w grupach tematycznych). W rozporządzeniu reguluje się też kwestie kolejności zabierania głosu przed KIO. Pierwszeństwo ma odwołujący, potem zamawiający. Przystępujący zabierają natomiast głos po wystąpieniu strony, do której przystąpili.

Przed zamknięciem rozprawy przewodniczący składu orzekającego ma – zgodnie z § 28 rozporządzenia – obowiązek udzielić ponownie głosu stronom oraz uczestnikom. Głos zabiera najpierw odwołujący i przystępujący po jego stronie (o ile taki jest), a następnie zamawiający i ewentualnie przystępujący po jego stronie. Do czasu zamknięcia rozprawy strona, wnoszący sprzeciw lub ich pełnomocnicy mogą złożyć wniosek dotyczący kosztów postępowania odwoławczego.

Kiedy wieloosobowy skład KIO?

Obowiązuje zasada, że KIO orzeka w składzie jednoosobowym. Wtedy § 30 ust. 2–7 rozporządzenia nie mają zastosowania, a orzeczenie może być wydane nawet bezpośrednio po zamknięciu rozprawy. Natomiast w przypadku gdy ze względu na szczególną zawiłość sprawy lub jej precedensowy charakter Prezes KIO wyznaczy skład trzyosobowy, przy wydawaniu orzeczenia obowiązuje procedura opisana w tych przepisach. W większości orzeczenia zapadają jednomyślnie. Istnieje możliwość złożenia zdania odrębnego do wydanego orzeczenia.

Informacje niejawne szczególnie chronione

Rozporządzenie zawiera także regulacje uwzględniające specyfikę zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Postępowania „obronne” są bowiem zazwyczaj związane z koniecznością przetwarzania informacji niejawnych. Stąd procedowanie z wniesionym odwołaniem, którego dokumentacja zawiera informacje niejawne odbywa się według szczególnych reguł, zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych. Z tego m.in. względu udostępnianie akt sprawy odwoławczej, która zawiera informacje niejawne stronom oraz uczestnikom postępowania odwoławczego może odbyć się na wniosek w siedzibie KIO i w ustalonym przez KIO terminie.

 

Ważne

Informacje niejawne mogą być udostępnione wyłącznie osobie dającej rękojmię zachowania tajemnicy i tylko w zakresie niezbędnym do wykonywania przez nią pracy lub pełnienia służby na zajmowanym stanowisku albo wykonywania czynności zleconych. Oznacza to, że osoby składające wniosek o udostępnienie informacji muszą przedłożyć KIO dokumenty świadczące o spełnieniu ustawowych wymogów zachowania rękojmi tajemnicy.

 

 

Obowiązuje zasada, że nie udostępnia się informacji innych niż niejawne, które stanowią informacje chronione na podstawie odrębnych przepisów. Poza tym odrębnie od „normalnych” odwołań uregulowano reguły wyznaczania składu orzekającego KIO przy rozpoznawaniu odwołań w postępowaniach z zakresu obronności i bezpieczeństwa, które wiążą się z koniecznością zapewnienia ochrony informacji niejawnych. W takim przypadku Prezes KIO powołuje do składu orzekającego wyłącznie członka KIO, który posiada dostęp do informacji niejawnych.

 

Pamiętaj

Stosownie do art. 21 ustawy z 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1167) osoba dopuszczona do pracy związanej z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli:

  • poufne lub wyższej – powinna posiadać poświadczenie bezpieczeństwa oraz odbyć szkolenie w zakresie ochrony informacji niejawnych,
  • zastrzeżone – powinna posiadać pisemne upoważnienie przez kierownika jednostki organizacyjnej (jeśli nie ma poświadczenia bezpieczeństwa) oraz odbyć szkolenie w zakresie ochrony informacji niejawnych.

W sytuacji, gdy odwołanie dotyczące postępowania o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, zawiera informacje niejawne, skład orzekający ma obowiązek zawiadomić Prezesa KIO o konieczności rozpoznania odwołania w warunkach umożliwiających przetwarzanie takich informacji na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych. Prezes UZP wskazuje wówczas miejsce rozpoznania odwołania obejmującego dokumentację zawierającą informacje niejawne.

Szczególne wymagania odnoszą się także do zasad powołania biegłego przy rozpoznawaniu odwołania, którego dokumentacja zawiera informacje niejawne. Skład orzekający powinien kierować się dodatkowo spełnieniem przez biegłego wymagania zapewnienia ochrony informacji niejawnych przed ich nieuprawnionym ujawnieniem, stwierdzone odpowiednim posiadaniem dostępu do informacji niejawnych.

Autor:

Andrzela Gawrońska-Baran

radca prawny, doktor nauk prawnych, była wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych,

w latach 2010–2016 dyrektor departamentu zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej

Andrzela Gawrońska-Baran

Andrzela Gawrońska-Baran

W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Podyplomowego Studium Integracji...