Wykonawcom przysługuje prawo odwołań zmierzających do wzajemnego wykluczenia. Każdy z nich ma interes w uzyskaniu danego zamówienia, nawet jeśli na skutek odwołania prowadzone postępowanie zostanie unieważnione (wyrok KIO z 10 września 2019 r., sygn. akt KIO 1652/19).
Skoro oferta wykonawcy nie jest odrzucona, to ma on cały czas szansę uzyskać zamówienie i może ponieść szkodę na skutek niezgodnych z ustawą Pzp decyzji zamawiającego. Tym samym ma interes w uzyskaniu zamówienia w rozumieniu art. 179 ustawy Pzp.
W wyroku w sprawie C-110/12 Fastweb TSUE wskazał, że każdy z konkurentów może powołać się na uzasadniony interes w postaci wykluczenia ofert innych wykonawców, co z kolei może uniemożliwić zamawiającemu wybór prawidłowej oferty (pkt 33).
W wyroku z 5 kwietnia 2016 r. w sprawie C-689/13 PFE TSUE potwierdził ww. stanowisko i ponownie orzekł, że w sytuacji, w której dwóch oferentów wnosi odwołania zmierzające do ich wzajemnego wykluczenia, każdy z nich ma interes w uzyskaniu zamówienia. Po pierwsze, zdaniem TSUE, wykluczenie jednego z oferentów może doprowadzić do tego, że drugi uzyska zamówienie bezpośrednio w ramach tego samego postępowania. Po drugie, jeśli miałoby nastąpić wykluczenie obu oferentów i wszczęcie nowego postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, to każdy z nich mógłby wziąć w nim udział i w ten sposób pośrednio otrzymać zamówienie. Tym samym, TSUE wprowadził rozróżnienie między możliwością bezpośredniego a pośredniego uzyskania danego zamówienia, przy czym i w pierwszym i w drugim przypadku spełnia się przesłanka interesu, o której mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
W wyroku w sprawie C-131/16 Archus et Gama, TSUE orzekł, że w sytuacji, w której w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego złożono dwie oferty, a zamawiający wydał jednocześnie dwie decyzje, odpowiednio, o odrzuceniu oferty jednego z oferentów i o udzieleniu zamówienia drugiemu, odrzucony oferent który zaskarżył obie te decyzje, powinien mieć możliwość żądania wykluczenia oferty wygrywającego oferenta. W związku z tym pojęcie „danego zamówienia” w rozumieniu art. 1 ust. 3 dyrektywy 92/13 zmienionej dyrektywą 2007/66, może w danym razie dotyczyć ewentualnego wszczęcia nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (pkt 55). Zatem, interesu wykonawcy w uzyskaniu kontraktu nie należy odnosić tylko do „danego postępowania”, ale do „danego zamówienia”. Pojęcie „danego zamówienia” jest pojęciem szerszym od „postępowania o udzielenie zamówienia”. Zamówienia można bowiem udzielić nie tylko w wyniku przeprowadzenia jednego postępowania, ale tych procedur może być więcej.
O odwołaniach do KIO i interesie we wniesieniu środka ochrony prawnej przeczytasz m.in. tutaj: