Pewien zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu i umowie na roboty budowlane zawarł klauzule społeczne oraz przewidział możliwość wykonania czynności kontrolnych wobec wykonawcy lub podwykonawcy odnośnie do spełniania wymogu zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, o których mowa w art. 95 ustawy Pzp. Czy w ogłoszeniu o wykonaniu umowy w sekcji V Przebieg realizacji umowy: „Podczas realizacji zamówienia zamawiający kontrolował przewidziane w zawartej umowie wymagania”, powinien zaznaczyć odpowiedź: „W zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy” czy jednak: zaznaczamy „Nie dotyczy”? Zamawiający podczas realizacji umowy nie kontrolował klauzul przewidzianych w umowie. Zyskaj pewność, jak należy postąpić w tej sytuacji.
W tym przypadku w ogłoszeniu należy zaznaczyć opcję „Nie dotyczy”.
Zamawiający musi w dokumentach zamówienia (lub ogłoszeniu o zamówieniu) na usługi bądź roboty budowlane uwzględnić wymogi zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie stosunku pracy osób wykonujących wskazane czynności w zakresie realizacji zamówienia, jeżeli faktycznie ich realizacja stanowi wykonywanie pracy w sposób określony w art. 22 § 1 Kodeksu pracy.
W art. 95 ust. 2 ustawy Pzp ustawodawca zobowiązał także zamawiającego, aby wskazał sposób weryfikacji zatrudnienia pracowników wykonawcy lub podwykonawcy, a także określił swoje uprawnienia w zakresie kontroli spełniania przez wykonawcę wymagań związanych z zatrudnianiem tych osób oraz sankcji z tytułu niespełnienia tych wymagań.
W art. 438 ust. 2 ustawy Pzp ustawodawca podał, jakie elementy weryfikacyjne w zakresie zatrudniania na podstawie stosunku pracy powinny znaleźć się z w umowie o zamówienie publiczne na usługi i roboty budowlane.
Jak podkreśla w komentarzu Urząd Zamówień Publicznych, zamawiający może ustanowić również inne mechanizmy kontroli, w tym np. przewidzieć możliwość osobistej weryfikacji na miejscu przez pracowników zamawiającego, czy osoby faktycznie wykonujące wskazane czynności w ramach realizacji zamówienia zatrudnione są na podstawie umowy o pracę. W przypadku wątpliwości co do właściwej podstawy zatrudnienia zamawiający może także zwrócić się o przeprowadzenie kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy.
Ustawodawca nie wskazał jednak wprost w ustawie zakresu, częstotliwości czy konkretnego obowiązku kontroli.
Jeśli więc zamawiający, realizując umowę, nie kontrolował tych kwestii, to w ogłoszeniu o wykonaniu umowy musi zaznaczyć opcję „nie dotyczy”, gdyż innego wyboru w tym ogłoszeniu nie ma.