Czy w świetle opinii Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji Krajowej Rady Radców Prawnych „Opinia OBSiL KRRP w przedmiocie udziału radców prawnych w komisjach przetargowych” radca prawny, zatrudniony na umowę o pracę przez podmiot zamawiający, może być członkiem komisji przetargowej w prowadzonym przez niego postępowaniu? W świetle analizy przepisów ustawy Pzp oraz regulacji odrębnych dotyczących statusu radcy prawnego należy opowiedzieć się za niepowoływaniem radcy prawnego w skład komisji przetargowej.
Przepisy ustawy Pzp nie zawierają wyraźnej normy prawnej regulującej kwestię powołania radcy prawnego w skład komisji przetargowej. Konieczna jest zatem – jak wskazano w przywołanej opinii KIRP – ocena dopuszczalności podejmowania się takich zadań przez radców prawnych w kontekście obowiązujących przepisów prawa, w tym prawa samorządowego, regulujących zasady wykonywania zawodu radcy prawnego.
Zgodnie z art. 55 ust. 1 ustawy Pzp członków komisji przetargowej powołuje i odwołuje kierownik zamawiającego. W skład komisji – na mocy art. 55 ust. 2 ustawy Pzp – wchodzą co najmniej 3 osoby. Przy czym ustawa Pzp nie zawiera jakichkolwiek regulacji prawnych wskazujących, jakie wymagania stawia się osobom mającym wchodzić w skład komisji.
W ww. opinii wskazano: „Porównując zakres uprawnień i kompetencji komisji przetargowej z zakresem pojęcia pomocy prawnej, trzeba zauważyć, że nie wszystkie z zadań komisji przetargowej należą do zakresu pojęcia pomocy prawnej. Przede wszystkim nie sposób zaliczyć do przejawów świadczenia pomocy prawnej czynności oceny ofert. W istocie bowiem czynności takie wymagają wiedzy technicznej dotyczącej przedmiotu zamówienia a nie wiedzy prawnej.
Omawiane czynności nie polegają na ochronie interesów prawnych jednostki, w której radca prawny jest zatrudniony. Dlatego też przyjąć należy, że powierzenie radcy prawnemu obowiązków członka komisji przetargowej prowadzi do wykonywania przez radcę prawnego czynności niemieszczących się w pojęciu świadczenia pomocy prawnej i tym samym nie stanowi przejawu wykonywania zawodu radcy prawnego.
Nie można zaś – co do zasady – dopuszczać wykonywania przez radcę prawnego na rzecz jego pracodawcy w ramach łączącego strony stosunku pracy innych czynności niż związane z wykonywaniem zawodu radcy prawnego, gdyż zagrażałoby to podstawowym wartościom zawodu radcy prawnego”.
Ponadto zauważono, że łączenie w ramach stosunku pracy czynności mieszczących się w zakresie pomocy prawnej, jak i wykraczających poza ten zakres w sposób bezpośredni zagraża prawidłowemu wykonywaniu czynności zawodowych.
W konkluzji opinii stwierdza się, że wykonywanie przez radcę prawnego w jednostce zatrudniającej obowiązków członka komisji przetargowej jest nie do pogodzenia z charakterem zawodu radcy prawnego jako wolnego zawodu.