Tryb podstawowy dla zamówień krajowych zastąpił aż 4 dotychczas stosowane procedury tj. przetarg – nieograniczony i ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem oraz dialog konkurencyjny. Takie rozwiązanie miało na celu uprościć i uelastycznić postępowanie zarówno po stronie wykonawców jak i zamawiających. Niewątpliwie ma on także pogłębić dialog wykonawcy i zamawiającego, aby mogli wspólnie uzyskać jak najlepsze efekty udzielanych zamówień. Spośród III wariantów trybu podstawowego tryby z negocjacjami są źródłem najliczniejszych wątpliwości wśród zamawiających. Tymczasem warto z nich korzystać, bo dają szanse zrealizować zamówienie na wysokim poziomie jakości za korzystną cenę. Polecamy cykle artykułów poświęconych procedurze podstawowej w III wariancie tj. z obowiązkowymi negocjacjami.
Po niespełna roku stosowania przepisów regulujących kwestie proceduralne wariantu III trybu podstawowego, uwidoczniły się liczne wątpliwości interpretacyjne i dotyczące ich spory w doktrynie. Sytuacja ta nie sprzyja popularności tego sposobu wyboru wykonawców zamówień publicznych. Jak wskazuje UZP w informacji o polskim rynku zamówień publicznych w roku 2021 na podstawie ogłoszeń opublikowanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (stan na 31 sierpnia 2021 roku), tryb podstawowy z negocjacjami (art. 275 pkt 3 ustawy Pzp) przewidziano dotąd w 33 ogłoszeniach o zamówienie (0,05 % wszystkich).
Negocjacjom prowadzonym w trakcie procedury udzielania zamówienia publicznego należy przypisać istotne znaczenie dla kształtu zawieranej umowy, zarówno w zakresie warunków realizacji zamówienia, jak i ceny świadczenia. Sprawdź, jak przygotować opis potrzeb i wymagań, w jaki sposób przeprowadzić formalności od chwili złożenia ofert aż do negocjacji i jak właściwie przeprowadzić negocjacje.
Polecamy cykl artykułów na ten temat: