Osoba uczestnicząca w wykonywaniu niektórych prac przygotowawczych w postępowaniu może znajdować się w korzystniejszej sytuacji przy sporządzaniu swojej oferty względem pozostałych wykonawców. Wynika to z faktu, że w trakcie wykonywania wspomnianych prac przygotowawczych mogła ona uzyskać informacje o przedmiocie danego zamówienia publicznego. Z tego względu wspomniana osoba może znaleźć się w sytuacji prowadzącej do konfliktu interesów. Chodzi o to, że − jak słusznie podkreśla Komisja Wspólnot Europejskich − będąc oferentem w danym zamówieniu publicznym osoba taka może, nawet w sposób niezamierzony, wpłynąć na jego warunki w sensie dla niej korzystnym. Taka sytuacja zniekształcałaby konkurencję między oferentami (wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 3 marca 2005 r. w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03 Fabricom SA przeciwko Państwo Belgijskie) − wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 sierpnia 2019 r. (sygn. akt KIO 1446/19, KIO 1449/19).
Wszyscy oferenci powinni mieć jednakowe szanse przy sporządzaniu treści ich ofert. Celem art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp jest wyeliminowanie z postępowania podmiotów, które w trakcie uczestnictwa w przygotowaniu postępowania nabyły informacje mogące je stawiać w lepszej sytuacji w stosunku do pozostałych wykonawców biorących w nim udział.
W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE zwrócono uwagę, że sytuacja, w której wykonawca przygotowujący dokumentację przetargową bierze następnie udział w postępowaniu na wykonanie robót budowlanych realizowanych na jej podstawie, może naruszać zasadę równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji. Zatem osoba, na której spoczywał obowiązek wykonania prac o celach badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych związanych z zamówieniem publicznym na roboty budowlane, dostawy lub usługi, niekoniecznie znajduje się w jednakowej sytuacji z osobą, która takich prac nie wykonywała (w odniesieniu do udziału w postępowaniu o udzielenie tego zamówienia).
Więcej o zasadach wykluczania wykonawców z postępowania, przeczytasz tutaj: