Do wyłącznej decyzji zamawiającego należy stwierdzenie, czy dany przedmiot zamówienia można podzielić na części. Dyspozycja art. 91 ust. 1 ustawy Pzp wskazuje, że – co do zasady – zamówienia udziela się całościowo. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach związanych ze specyfiką danego zamówienia ustawodawca dał zamawiającemu prawo podziału zamówienia na części. Wyłączenie opisane w art. 91 ust. 2 ustawy Pzp skierowano do zamawiającego, który w dokumentach zamówienia opisuje powody, dla których nie podzielił zamówienia na części. Decyzję zamawiającego w tym zakresie należy oceniać odpowiednio do ustalonych okoliczności związanych z zamówieniem (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 kwietnia 2022 r., sygn. akt KIO 685/22).
Warunki udzielenia zamówienia, a co za tym idzie – jego późniejsza realizacja ma odzwierciedlać uzyskanie jak najlepszego efektu ekonomicznego, ale nie tylko. Istotne są bowiem również wszystkie pozostałe warunki, związane z np. dystrybucją, odbiorami, wdrożeniami, czyli wszystkimi elementami związanymi z prawidłową, organizacyjną realizacją zamówienia.
Argumentacja wykonawcy nie może być ukierunkowana na własną (firmową) sytuację podmiotu, który nie posiada odpowiedniego potencjału do samodzielnej realizacji przedmiotu zamówienia. Jak wielokrotnie wypowiadała się Izba oraz sądy okręgowe, nie ogranicza konkurencji sytuacja, w której jeden z występujących na rynku podmiotów nie może sprostać zamówieniu opisanemu przez zamawiającego.