Z kontroli UZP – zobacz, czy przedmiar robót może być objęty tajemnicą przedsiębiorstwa

Stan prawny na dzień: 30.10.2018
przedmiar robót

Urząd Zamówień Publicznych w swojej opinii prawnej na temat zastrzegania w ofercie tajemnicy przedsiębiorstwa wskazał, że nie wolno utajniać m.in. cen jednostkowych będących podstawą obliczenia ceny oferty na roboty budowlane oraz kosztorysów. W jednym z postępowań wykonawca zastrzegł mimo to tajność sporządzonego przedmiaru robót. Argumentował, że dokument ten zawiera dane, w jaki sposób wykonawca określa (wycenia) koszty wykonania poszczególnych robót, grupuje i dzieli koszty wspólne wykonania robót, kształtuje zysk i jak przypisuje go do poszczególnych elementów wyceny, w jaki sposób i w jakich obszarach minimalizuje koszty oraz jak zamierza zorganizować proces budowlany. Każdy profesjonalnie działający na rynku robót budowlanych wykonawca, na podstawie zapisów siwz, w tym dokumentacji przetargowej, mógł – zdaniem wykonawcy – na podstawie danych zawartych w zastrzeganym kosztorysie – cen jednostkowych, odtworzyć zastosowany przez wykonawcę mechanizm kalkulacji ceny. Sprawdź, czy UZP zgodził się z tą argumentacją w trakcie kontroli postępowania.

Po przeprowadzonej kontroli Urząd Zamówień Publicznych stwierdził, że analiza uzasadnienia objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa wycenionych przedmiarów robót prowadziła do wniosku, że informacjom zawartym w tym dokumencie nie przysługuje status tajemnicy przedsiębiorstwa.

Jak wskazał UZP: „W pierwszej kolejności nie można się zgodzić ze stanowiskiem Wykonawcy Y, iż: »Sposób przypisania przez Wykonawcę kosztów do danego zakresu robót jest efektem zdobytego przez niego know-how (…)«, bowiem treść Wycenionych Przedmiarów Robót została sporządzona przez zamawiającego na potrzeby tego konkretnego postępowania i była ona udostępniona na równych zasadach wszystkim wykonawcom zainteresowanym przedmiotowym zamówieniem.

Wskazał to również sam wykonawca, stwierdzając, że: »Co prawda, zastrzegane kalkulacje zostały opracowane na potrzeby tego konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (…)«. Tym samym należy stwierdzić, że zawarte w Wycenionych Przedmiarach Robót ceny – w tym przypadku – nie są informacjami technicznymi, technologicznymi, organizacyjnymi przedsiębiorstwa i w konsekwencji nie mogą stanowić informacji posiadających wartość gospodarczą.

Jednocześnie, nie można zgodzić się ze stwierdzeniem, że: »Utajnione kalkulacje pokazują, w jaki sposób Wykonawca określa (wycenia) koszty wykonania poszczególnych robót, w jaki sposób grupuje i dzieli koszty wspólne wykonania robót, w jaki sposób kształtuje zysk i jak przypisuje go do poszczególnych elementów wyceny, w jaki sposób i w jakich obszarach minimalizuje koszty, oraz w jaki sposób zamierza zorganizować proces budowlany«, bowiem samo wstawienie przez wykonawcę cen w przygotowanym przez zamawiającego kosztorysie (w tym przypadku w Wycenionych Przedmiarach Robót), nie wskazuje na sposób dokonanej przez Wykonawcę kalkulacji ceny, czy sposobu budowania strategii cenowej i elementów składowych tej strategii.

Ponadto, żadne z przytoczonych w uzasadnieniu Wykonawcy Y orzeczeń dotyczących tajemnicy przedsiębiorstwa, nie wskazuje na analogiczny do powyższego postępowania stan faktyczny, w którym to zamawiający w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane sporządzał kosztorys (w tym przypadku – Wyceniony Przedmiar Robót), a zadaniem Wykonawcy było jedynie wypełnienie pól dotyczących cen w poszczególnych jego pozycjach”.

Z powyższych powodów Urząd uznał, że informacje dotyczące cen wskazanych przez wykonawcę w wycenionych przedmiarach robót nie zostały skutecznie objęte zastrzeżeniem tajemnicy przedsiębiorstwa. Zdaniem UZP zamawiający winien był je ujawnić.

Zaniechanie w powyższym zakresie stanowiło naruszenie art. 8 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Nie miało ono jednak wpływu na wynik postępowania.

Źródło: Informator UZP nr 2/2018

Opracowanie:

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne z zakresu prawa zamówień publicznych i weryfikujący poprawność ofert składanych przez poszczególne działy spółki,

od wielu lat redaktor prowadząca publikacji o tematyce zamówień publicznych skierowanych do zamawiających i wykonawców

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...