Izba stanęła na stanowisku, że zamawiający unieważniając przetarg na rozstrzyganym etapie, stworzył sytuację prawną, która powoduje, że nawet wcześniejsze, domniemane i hipotetyczne naruszenie przez niego ustawy Pzp jest irrelewantne dla oceny możliwości poniesienia przez odwołującego szkody w przyszłości. Będzie on bowiem miał prawo skorzystać z nowego środka ochrony prawnej, po tym jak zamawiający powtórzy badanie i ocenę oferty konkurencyjnej, a następnie ponownie wybierze najkorzystniejszą ofertę (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 czerwca 2022 r., sygn. akt KIO 1310/22).
Zamawiający w swojej odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że unieważnił czynność wyboru najkorzystniejszej oferty. Zobowiązał się, że podejmie dalsze czynności w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w granicach art. 128 ustawy Pzp. Na obecnym etapie wynik badania i oceny ofert, a także przyszłego wyboru najkorzystniejszej oferty nie jest przesądzony.
O tym, jak krok po kroku przygotować ofertę (a potem, jak oceni ją zamawiający), piszemy m.in. w opracowaniu: