Zamawiający powinni realizować w przetargach cele społeczne

Stan prawny na dzień: 04.07.2014
pracownicy - jeden za wszystkich

Równość szans, integracja społeczna i godna praca to tylko niektóre z aspektów, jakie jednostki zamawiające powinny wykorzystywać w swoich przetargach dokonując wybory najkorzystniejszej oferty.

Wykorzystywanie aspektów społecznych w postępowaniach o zamówienia publiczne to cel, jaki realizowany jest przede wszystkim na szczeblu Unii Europejskiej i wynika chociażby z komunikatu Komisji Europejskiej w sprawie możliwości uwzględniania kwestii społecznych w zamówieniach publicznych KOM(2001) 566 z 2001 roku. Kwestia ta została uregulowana dopiero w 2004 roku, kiedy przyjęte zostały dyrektywy unijne, niemniej jednak dopiero w 2010 roku KE wydała podręcznik „Kwestie społeczne w zakupach. Przewodnik dotyczący uwzględniania kwestii społecznych w zamówieniach publicznych”. To właśnie w tej publikacji zdefiniowane zostały społeczne zamówienia publiczne. Zamiennie są one nazywane również społecznie odpowiedzialnymi zamówieniami publicznymi. Ich istotą jest to, że w ich procedurach uwzględniany jest co najmniej jeden z aspektów społecznych takich jak:

  • możliwość zatrudnienia,
  • godna praca,
  • zgodność z prawami społecznymi i z prawem do pracy,
  • integracja społeczna (w tym m.in. osób niepełnosprawnych),
  • równość szans,
  • dostępność,
  • projektowanie dla wszystkich,
  • uwzględnianie kryteriów zrównoważonego rozwoju, w tym etycznego handlu oraz dobrowolnego przestrzegania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (corporate social responsibility — CSR).

Ponadto przetargi tego typu muszą być zgodne z zasadami zawartymi w Traktacie o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w dyrektywach zamówieniowych.

Opracowanie: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Źródło:

„Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych Podręcznik - podręcznik”, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa 2014