Zmiany w kryterium ceny, czyli poselski projekt ustawy Pzp uchwalony

Stan prawny na dzień: 28.07.2014
pieniądze na szachownicy

Ograniczenie stosowania kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert to jedna z najważniejszych zmian, jakie przynosi nowelizacja ustawy Pzp. Właśnie została uchwalona przez Sejm i zostanie przekazana pod obrady Senatu.

Główne założenie nowelizacji ustawy Pzp zakładają:

  • odformalizowanie procedur dotyczących zamówień na usługi niepriorytetowe o wartości poniżej progów unijnych;

  • wprowadzenie fakultatywnej przesłanki wykluczenia wykonawcy, który w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, w  sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, w szczególności gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą dowolnych środków dowodowych; przy czym zamawiający musi przewidzieć taką możliwość w ogłoszeniu o zamówieniu lub w siwz;

  • zmiany w zakresie dotyczącym powoływania się na zasoby podmiotów trzecich dotyczące powoływania się przez wykonawcę na potencjał ekonomiczny innego podmiotu oraz przewidzenie odpowiedzialności solidarnej wykonawcy oraz podmiotu udostępniającego zasoby w przypadku wystąpienia szkody zamawiającego z przyczyny zawinionego nieudostępnienia zasobów przez ten podmiot;

  • wskazanie w opisie przedmiotu zamówienia wymagań co do zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia publicznego na roboty budowlane lub usługi; musi być to uzasadnione przedmiotem tych czynności;

  • uregulowanie korzystania przez zamawiających z przykładowych wzorów umów w sprawach zamówień publicznych, regulaminów oraz innych dokumentów, opracowanych przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych;

  • zmiany w zatrzymaniu wadium odnoszące się m.in. do tych wykonawców, którzy nie uzupełnili dokumentów w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego, co skutkowało brakiem możliwości wybrania oferty;

  • ograniczenia stosowania wyłącznie kryterium najniższej ceny do przedmiotu zamówienia, który jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe;

  • modyfikacji zasad ustalania rażąco niskiej ceny.

Opracowanie: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Źródło:

Urząd Zamówień Publicznych