Czynności podejmowane przez zamawiającego poprzedzające wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Do tych wykonywanych każdorazowo należy zaliczyć określenie warunków zamówienia, w tym w szczególności sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia, przygotowanie projektowanych postanowień umowy, szacowanie wartości zamówienia, wybór trybu prowadzenia postępowania oraz przygotowanie dokumentu zamówienia. W przypadku gdy wartość zamówienia jest co najmniej równa progom unijnym, zamawiający jest zobowiązany również do przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań. W toku przygotowywania postępowania zamawiający może podjąć decyzję o poprzedzeniu postępowania wstępnymi konsultacjami rynkowymi.
Zanim dojdzie do wszczęcia postępowania, zamawiający musi dokonać kilku podstawowych czynności przygotowawczych, które można podzielić na 6 etapów.
W wyniku analizy zamawiający:
Odstąpienie od analizy potrzeb i wymagań jest możliwe wyłącznie w dwóch przypadkach:
Opis wyraża potrzeby zamawiającego w zakresie zlecanych dostaw, usług lub robót budowlanych. Jego rzetelne przygotowanie stanowi nie tylko warunek niezbędny dla prawidłowego dokonania kolejnych czynności w postępowaniu (szacowania czy określania warunków udziału w postępowaniu). Przede wszystkim decyduje o tym, czy wynikiem zawartej umowy będzie uzyskanie satysfakcjonującego zamawiającego świadczenia.
Przepisy ustawy Pzp wyznaczają sposób dokonywania opisu przedmiotu zamówienia przez zamawiającego w art. 99–103. Na kanwie wskazanych regulacji można zdefiniować następujące zasady, które zamawiający obligatoryjnie bierze pod uwagę przy sporządzaniu opisu:
W toku prac nad opisem przedmiotu zamówienia warto rozważyć zasadność żądania przedmiotowych środków dowodowych, w tym m.in. etykiety czy certyfikatu. Następnie, zamawiający wskaże wymagane przedmiotowe środki dowodowe w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia.
Przygotowując projektowane postanowienia umowy w sprawie zamówienia publicznego, zamawiający powinien mieć na uwadze wytyczne ustawowe w zakresie jej obligatoryjnej treści.
Przedmiot umowy |
Dostawy |
Usługi |
Roboty budowlane |
Okres obowiązywania |
|||
Każda umowa – niezależnie od okresu jej obowiązywania |
Umowa powinna przewidywać:
/art. 436 pkt 1–3/ |
||
Jeżeli zamawiający zastosował w postępowaniu klauzulę społeczną, o której mowa w art. 95 ustawy Pzp, umowa musi przewidywać sposób dokumentowania spełnienia wymogów objętych klauzulą społeczną, sposób kontroli oraz sankcje z tytułu ich niespełnienia /art. 438/ |
|||
Umowa nie może przewidywać:
|
|||
Postanowienia dotyczące podwykonawstwa /art. 437/ |
|||
Umowa powyżej 6 miesięcy (dodatkowo) |
Klauzula waloryzacyjna w przypadku zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia /art. 439/ |
||
Umowa powyżej 12 miesięcy (dodatkowo) |
Szczególne warunki wypłaty wynagrodzenia – wypłata wynagrodzenia w częściach lub zaliczkowanie zamówienia /art. 443/ |
||
4 obowiązkowe klauzule waloryzacyjne – VAT, koszty pracy oraz PPK /art. 436 pkt 4 lit. b/ |
|||
Wysokości kar umownych naliczanych wykonawcy z tytułu braku zapłaty lub nieterminowej zapłaty wynagrodzenia należnego podwykonawcom z tytułu zmiany wysokości wynagrodzenia, o której mowa w art. 439 ust. 5 /art. 436 pkt 4 lit. a/ |
Od ustalonej wartości zamówienia zależy to, jakie przepisy znajdą zastosowanie w danym postępowaniu, co z kolei przekłada się na zakres obowiązków spoczywających na zamawiającym. Zasady szacowania wartości przedmiotu zamówienia określone w art. 28–36 ustawy Pzp, są następujące:
Wartość zamówienia w progach unijnych |
Przesłanki zastosowania trybu |
Przetarg nieograniczony |
Możliwy do zastosowania zawsze, bez konieczności wykazania przesłanek |
Przetarg ograniczony |
|
Negocjacje z ogłoszeniem |
Art. 153 |
Dialog konkurencyjny |
Art. 153 w zw. z art. 170 |
Partnerstwo innowacyjne |
Art. 189 |
Negocjacje bez ogłoszenia |
Art. 209 |
Zamówienie z wolnej ręki |
Art. 214 |
Wartość zamówienia w progach krajowych |
Przesłanki zastosowania trybu |
Tryb podstawowy bez negocjacji |
Możliwy do zastosowania zawsze, bez konieczności wykazania przesłanek |
Tryb podstawowy z możliwością negocjacji |
|
Tryb podstawowy z negocjacjami |
|
Partnerstwo innowacyjne |
Art. 189 w zw. z art. 297 |
Negocjacje bez ogłoszenia |
Art. 301 |
Zamówienie z wolnej ręki |
Art. 305 |
Przygotowując postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiający sporządza dokumenty zamówienia. Pod tym pojęciem w świetle przepisów ustawy Pzp należy rozumieć m.in. specyfikację warunków zamówienia (SWZ) oraz opis potrzeb i wymagań (OPiW).
Dokumentom zamówienia należy przypisać szczególnie ważną rolę w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, gdyż regulują one wzajemne stosunki zamawiającego i wykonawców na każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, począwszy od ogłoszenia zamówienia i wyjaśniania wątpliwości zgłoszonych przez wykonawców, przez badanie i ocenę ofert, wybór wykonawcy, aż do podpisania umowy.
Treść dokumentu zamówienia uszczegóławia zasady prowadzonej procedury, względem tych opisanych ramowo w ustawie Pzp, w tym w szczególności przesądza o tym, jaki krąg wykonawców może ubiegać się o udzielenie zamówienia. Dokument zamówienia można zatem określić jako swego rodzaju zbiór zasad, wedle których jest prowadzone postępowanie. Skonstruowanie jego zapisów ma fundamentalne znaczenie nie tylko dla prawidłowości prowadzonej procedury, ale przede wszystkim dla istnienia możliwości wyboru rzetelnego kontrahenta. Wytyczne w zakresie dokumentu zamówienia zostały określone w ustawie Pzp, w poniższych regulacjach.
Tryb postępowania |
Dokument zamówienia |
Podstawa prawna |
Przetarg nieograniczony |
SWZ |
Art. 134 |
Przetarg ograniczony |
SWZ |
Art. 134 z modyfikacjami wynikającymi z art. 142 |
Negocjacje z ogłoszeniem |
OPiW |
Art. 156 |
SWZ |
Art. 134 z modyfikacjami wynikającymi z art. 167 ust. 3 |
|
Dialog konkurencyjny |
OPiW |
Art. 156 modyfikacjami wynikającymi z art. 174 |
SWZ |
Art. 134 z modyfikacjami wynikającymi z art. 185 ust. 2 |
|
Partnerstwo innowacyjne |
OPiW |
Art. 156 modyfikacjami wynikającymi z art. 191 |
OPiW |
Art. 156 modyfikacjami wynikającymi z art. 202 |
|
Negocjacje bez ogłoszenia |
Zaproszenie do negocjacji bez ogłoszenia |
Art. 210 |
Zaproszenie do składania ofert wraz z SWZ |
Art. 212 ust. 2 i 3 |
|
Zamówienie z wolnej ręki |
Zaproszenie do negocjacji |
Art. 217 |
Tryb podstawowy bez negocjacji |
SWZ |
Art. 281 |
Tryb podstawowy z możliwością negocjacji |
SWZ |
Art. 281 |
Tryb podstawowy z negocjacjami |
OPiW |
Art. 282 |
SWZ |
Art. 295 ust. 3 |
|
Partnerstwo innowacyjne |
OPiW |
Art. 156 modyfikacjami wynikającymi z art. 191 (w zw. z art. 297) |
OPiW |
Art. 156 modyfikacjami wynikającymi z art. 202 (w zw. z art. 297) |
|
Negocjacje bez ogłoszenia |
Zaproszenie do negocjacji bez ogłoszenia |
Art. 210 (w zw. z art. 300) |
Zaproszenie do składania ofert wraz z SWZ |
Art. 212 ust. 2 (w zw. z art. 300) Art. Art. 281 ust. 1 (w zw. z art. 303 ust. 1 ) |
|
Zamówienie z wolnej ręki |
Zaproszenie do negocjacji |
Art. 217 ( w zw. z art. 304) |
W celu przygotowania postępowania i poinformowania wykonawców o swoich planach i wymaganiach dotyczących zamówienia, zamawiający ma możliwość przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych. W ramach konsultacji rynkowych zamawiający będzie mógł korzystać z doradztwa niezależnych ekspertów będących specjalistami w danej branży, organów administracji publicznej, które mogą dostarczyć potrzebnych informacji, oraz uczestników rynku, w tym potencjalnych wykonawców.
Planując przeprowadzenie konsultacji, zamawiający przede wszystkim powinien mieć na uwadze obowiązek zamieszczenia na swojej stronie internetowej informacji o zamiarze przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych oraz o ich przedmiocie. Zamawiający zamieszcza również informację o przeprowadzeniu wstępnych konsultacji rynkowych w ogłoszeniu o zamówieniu.
Prowadzenie wstępnych konsultacji rynkowych jest możliwe, pod warunkiem że nie powoduje to zakłócenia konkurencji ani nie narusza zasad równego traktowania wykonawców i przejrzystości. Tym samym, zamawiający musi podjąć odpowiednie środki w celu zagwarantowania, że udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy, który brał udział w konsultacjach, nie naruszy konkurencji.
Takim odpowiednim środkiem może być w szczególności przekazanie innym wykonawcom zarówno informacji o zamówieniu ujawnionych przez zamawiającego podczas konsultacji, jak i informacji uzyskanych od wykonawców podczas konsultacji oraz wyznaczenie odpowiedniego terminu na złożenie ofert.
Zobacz także: UNIEWAŻNIENIE POSTĘPOWANIA, PROTOKÓŁ POSTĘPOWANIA, TRYB ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI, KRAJOWA IZBA ODWOŁAWCZA, BIULETYN ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH, WYKLUCZENIE WYKONAWCY Z UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU, JEDNOSTKA SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH, OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA, WSTĘPNE KONSULTACJE RYNKOWE (dawniej: DIALOG TECHNICZNY), TRYBY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH