postępowanie

Czy wolno prowadzić nowe postępowanie na przedmiot zamówienia realizowany zgodnie z nadal obowiązującą umową?

Pytanie:

Zamawiający zgodnie ze starą ustawą Pzp zawarł umowę na świadczenie usług telekomunikacyjnych SIP TRUNK na 200 łączy na okres od 1.05.2019 r. do 30.04.2023 r. Aneksem, z końcem ubiegłego roku, zwiększono ilość SIP Trunków do 600 szt. bezkosztowo, wydłużając w zamian okres obowiązywania umowy do 30.04.2024 r. Postanowienia umowy przewidują możliwość jej wypowiedzenia jedynie w przypadku zmian organizacyjnych polegających na likwidacji czy przenoszeniu siedziby delegatur. Do tej pory za usługi uiszczono wykonawcy ok. 19.000 zł netto. W połowie tego roku na skutek nowych przedsięwzięć i zamierzeń, zaistniała potrzeba znacznego zwiększenia liczby SIP Trunków co najmniej do 2000, co wymagałoby zaprojektowania specjalnych urządzeń dla zamawiającego. Dotychczasowy wykonawca koszt takiej umowy po zmianach szacuje na 50.000 zł za urządzenie + ok. 20–30.000 zł miesięcznie netto za usługę przy kolejnym wydłużeniu okresu obowiązywania umowy na 3 lata od zawarcia aneksu.

Przy tak drastycznym zwiększeniu kosztów po stronie zamawiającego nie jest możliwe aneksowanie dotychczasowej umowy. Zakładając, że wykonawca nie będzie chciał rozwiązać umowy za porozumieniem stron przed 30.04.2024 r., aby umożliwić zamawiającemu przeprowadzenie nowego postępowania w reżimie ustawy Pzp, czy dopuszczalne będzie przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia na np. 1400 SIP Trunków od maja/czerwca 2023 roku przy równoległym obowiązywaniu (pozostawieniu) dotychczasowej umowy do 30.04.2024? Czy taki „podział” tego samego typu usług będzie zgodny z ustawą Pzp oraz ustawą o dyscyplinie finansów publicznych? Nawet na dzień zawierania aneksu do pierwotnej umowy, zamawiający nie przypuszczał, że w niedługim okresie zajdzie konieczność aż tak drastycznej zmiany jej zakresu. Wówczas nie podpisałby aneksu i mógłby bez problemu rozpisać nowe postępowanie na całość SIP Trunków od 1.05.2023 r.

Dokumentowanie postępowań (protokół) według nowego Pzp

Protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego według nowej Pzp

Zamawiający ma obowiązek sukcesywnie wraz z procedowaniem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego sporządzać protokół postępowania. Z artykułu dowiesz się:
•    jakie informacje powinien zawierać protokół,
•    jak udostępniać protokół postępowania o udzielenie zamówienia – również w kontekście danych osobowych,
•    co stanowi załączniki do niego oraz
•    jak zwracać takie elementy dokumentacji jak projekty, modele, rysunki i plany składane wraz z ofertami.
Polecam także linki do wzorów formularzy. 

W tym artykule
  • Protokół wymaga podpisów członków komisji przetargowej (lub osób wykonujących czynności w postępowaniu) oraz kierownika zamawiającego (czy osoby, której kierownik powierzył zastrzeżone dla siebie czynności). Podpis odręczny można jednak zastąpić podpisem elektronicznym.
  • Protokół postępowania można sporządzić w formie pisemnej bądź elektronicznej i opatrzyć podpisem elektronicznym, przy czym nie musi być to kwalifikowany podpis elektroniczny.
  • Nie wszystkie informacje, które muszą znaleźć się w protokole, wynikają z przepisów bezpośrednio dotyczących protokołu. Niekiedy przepisy regulujące poszczególne tryby lub czynności podejmowane przez zamawiającego nakazują mu zamieścić w protokole dodatkowe informacje.
  • Protokół trzeba wypełniać na bieżąco – w toku postępowania. Niedopuszczalne jest odkładanie sporządzenia protokołu na „po zakończeniu procedury”.
  • Zamawiający ma możliwość ograniczyć informacje, które obligatoryjnie powinny znaleźć się w protokole, pod warunkiem, że poda je w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia, a zamawiający w protokole powoła się na to ogłoszenie.