zmiana stawki vat

Zmiana stawki VAT na przedmiot zamówienia w trakcie postępowania – jak oceniać oferty?

Pytanie:

W przetargu na dostawy wyrobów cukierniczych zostały złożone 2 oferty. Otwarcie ofert nastąpiło 24 czerwca 2020 r. Na dzień składania ofert obowiązującą stawką podatku na wskazany przedmiot zamówienia było 8%. Od 1 lipca 2020 r. stawka ta zostanie obniżona z 8% na 5%. W omawianej sytuacji jeden z wykonawców zastosował w formularzu kalkulacyjnym określającym cenę oferty stawkę obowiązującą w dniu składania oferty, tj. 8%, natomiast drugi wykonawca stawkę 5%, która będzie obowiązywać od 1 lipca 2020 r. i tym samym w planowanym czasie realizacji zamówienia. Zamawiający nie określił w treści siwz, jaką stawkę VAT ma zastosować wykonawca przy wyliczeniu ceny oferty brutto. Nie ma też nigdzie wymogu zastosowania „obowiązującej stawki VAT”.

Zamawiający przewidział natomiast możliwość zmiany stawek podatku od towarów i usług (VAT), skutkujących koniecznością zmiany wynagrodzenia w części siwz, gdzie wskazano istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty. Dodatkowo w projekcie umowy jest zapis, że w przypadku zmiany wysokości podatku wynagrodzenie należne wykonawcy podlega automatycznej zmianie odpowiednio o kwotę VAT wynikającą ze stawki obowiązującej w chwili powstania obowiązku podatkowego. Jak powinien postąpić zamawiający w sytuacji, gdy w przetargu złożono dwie oferty, w których wykonawcy zastosowali różne stawki VAT do wyliczenia ceny ofertowej brutto?

Błędy związane w zastosowaniem niewłaściwej stawki VAT są bardzo częste. Ich znaczenie i dalsze konsekwencje były wielokrotnie przedmiotem rozważań Krajowej Izby Odwoławczej. Stąd bogate orzecznictwo w tej materii, które wprost wskazuje, że zastosowanie w ofercie nieodpowiedniej stawki podatkowej może być traktowane jako omyłka (art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp), tylko wtedy gdy zamawiający wskazał w siwz, jaką stawkę należy zastosować. W innych sytuacjach błąd w doborze właściwej stawki podatku obciąża wykonawcę i jako taki nie podlega poprawieniu.

Zmiana stawki VAT lub wysokości płacy minimalnej nie powinny wpływać na koszty realizacji zamówienia

Pytanie:

Zgodnie z nowymi przepisami obowiązującymi od 19 października 2014 r. zamawiający zobowiązany jest wprowadzić do umów zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy postanowień dotyczących zasady zmian wysokości wynagrodzenia wykonawcy, w przypadku zmiany stawki podatku od towarów i usług, wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Czy w przypadku zamówień na roboty budowlane właściwym będzie wprowadzenie do treści umowy zapisu, zgodnie z którym w przypadku zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, wynagrodzenie wykonawcy ulegnie zmianie poprzez zwiększenie stawki roboczogodziny, określonej w kosztorysie. Nastąpiłoby to o procent, o jaki wzrosło minimalne wynagrodzenie za pracę lub wysokość stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne. Prosimy o przedstawienie innych zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia dla robót budowlanych (art. 142 ust. 5 pkt. 2 i 3 ustawy - Pzp). Ponadto prosimy o podanie propozycji zapisów, w jaki sposób określić zasady waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy w przypadku zamówień na dostawy i usługi, np. na prace projektowe (art. 142 ust. 5 pkt. 2 i 3 ustawy - Pzp).