Obowiązkiem osób zaangażowanych w przygotowanie lub prowadzenie postępowania po stronie zamawiającego jest działanie zgodnie ze stanem faktycznym oraz prawnym, niezależnie od własnych opinii, preferencji lub interesów. Dlatego tak ważna jest z jednej strony jednoznaczność regulacji prawnych wyznaczających te obowiązki, a z drugiej ich przestrzeganie przez odpowiednie osoby, z uwagi chociażby na odpowiedzialność, jaka się z tym wiąże. W kontekście konfliktu interesów warto zwrócić uwagę na kilka orzeczeń, które zachowają aktualność także w nowym stanie prawnym, obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.
Wyłączenie odpowiedzialności kierownika jednostki następuje wówczas, gdy kierownik jednostki nie podejmował czynności skutkujących naruszeniem prawa, a odpowiedzialność przenosi się na pracownika jednostki pod warunkiem powierzenia temu pracownikowi określonych obowiązków. Faktem oczywistym jest to, iż w strukturach jednostek kierownik jednostki nie działa w każdej sprawie osobiście, ale ma wydzielone kompetencje do podejmowania decyzji, reprezentowania jednostki na zewnątrz, podejmowania czynności prawnych, nadzorowania podległych pracowników, stwarzania systemu kontroli wewnętrznej.
Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:
Zaloguj się.