Wspólne udzielanie zamówień – warunki i zasady (cz. II)

Stan prawny na dzień: 25.09.2019
współpraca firm przy zamówieniu

W pierwszej części opracowania omawialiśmy sytuacje niejako przymusowej współpracy kilku zamawiających przy udzielaniu zamówień publicznych (Pomocnicze działania zakupowe, współpraca z centralnym zamawiającym – ułatwienia w uzyskiwaniu zamówień, cz. I). Natomiast w tej części artykułu znajdziesz opis możliwości wspólnego działania dla zamawiających, którzy mają prawo podjąć suwerenną decyzję o nawiązaniu współpracy w celu wspólnego przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia. Daje im ją regulacja wynikająca z art. 16 ust. 1 ustawy Pzp. Sprawdź, jak regulować wspólne zlecanie zamówień, jakie reguły nim rządzą i co można zyskać, decydując się na wspólne działania.

W artykule:

  1. Zamawiający mogą skorzystać z dyspozycji art. 16 ust. 1 ustawy Pzp w każdym przypadku, jeżeli uznają to za uzasadnione, i na podstawie zawartego między sobą porozumienia przeprowadzić wspólnie postępowanie i udzielić wspólnie zamówienia.
  2. Przystąpienie do grupy kapitałowej wiąże się z możliwością osiągnięcia ekonomicznych korzyści, które mogą dotyczyć zarówno konkretnej jednostki, jak i określonego rynku, na którym ta jednostka funkcjonuje.
  3. Wszyscy zamawiający ponoszą odpowiedzialność za wypełnienie obowiązków wynikających z ustawy Pzp w części postępowania, która jest prowadzona w imieniu i na rzecz wszystkich zamawiających.
  4. Wszelkie roszczenia ze strony wykonawcy, np. o zwrot kosztów przygotowania oferty, mogą być kierowane do każdego z zamawiających – niezależnie od tego, który z nich faktycznie prowadzi postępowanie.
  5. Jeżeli postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie jest prowadzone w całości w imieniu i na rzecz wszystkich zamawiających, każdy zamawiający ponosi odpowiedzialność za wypełnienie swoich obowiązków wynikających z ustawy w zakresie części postępowania, które prowadzi w swoim imieniu i na swoją rzecz.
  6. Odpowiedzialność dyscyplinarna może dotyczyć osoby, która podlega odpowiedzialności oraz dopuściła się w sposób zawiniony popełnienia określonego w ustawie czynu. Będzie ona zatem dotyczyć osób działających w imieniu podmiotu prowadzącego postępowanie. Mogą to być oczywiście przedstawiciele pozostałych zamawiających, ale wtedy, kiedy na podstawie porozumienia lub z inicjatywy wyznaczonego zamawiającego zostaną przez tego zamawiającego zaangażowane do wykonywania czynności w ramach tego postępowania.
  7. Bardzo ważna jest pisemna umowa o współpracy zamawiających, która powinna precyzyjnie regulować jej zasady, jak również wskazywać ewentualny podział obowiązków między zamawiającymi w trakcie całego prowadzonego postępowania.
  8. Gdy podmioty niezależne od siebie decydują się na wspólną realizację projektu, nie są one zobowiązane do wspólnego szacowania wartości zamówień, których w swoim imieniu zamierzają udzielić. Szacują one własne zamówienia, a ten z nich, który został wyznaczony do realizacji wspólnego projektu, włącza go w swoje zadania.

Pozostało jeszcze 90% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Justyna Andała-Sępkowska

Justyna Andała-Sępkowska

Prawnik z wieloletnią praktyką w dziedzinie zamówień publicznych po stronie zamawiającego. Autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych problematyce związanej z prawem zamówień...