USŁUGI SPOŁECZNE

Stan prawny na dzień: 17.06.2024

Usługi wymienione odpowiednio w załączniku XIV do dyrektywy 2014/24/UE oraz załączniku XVII do dyrektywy 2014/25/UE, stanowiące przedmiot zamówienia klasycznego lub sektorowego. Katalog usług społecznych i innych szczególnych usług ma charakter zamknięty a usługi te definiowane są za pomocą kodu CPV.

Do usług społecznych zaliczamy:

1)     usługi zdrowotne, społeczne i pokrewne,

2)     usługi administracyjne w zakresie edukacji, opieki zdrowotnej i kultury,

3)     usługi w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia społecznego,

4)     świadczenia społeczne,

5)     inne usługi komunalne, socjalne i osobiste, w tym usługi świadczone przez związki zawodowe, organizacje polityczne, stowarzyszenia młodzieżowe i inne organizacje członkowskie,

6)     usługi religijne,

7)     usługi hotelowe i restauracyjne,

8)     usługi prawne, niewyłączone na mocy innych przepisów dyrektywy klasycznej lub sektorowej,

9)     inne usługi administracyjne i rządowe,

10)  świadczenie usług na rzecz społeczności,

11)  usługi w zakresie więziennictwa, bezpieczeństwa publicznego i ratownictwa, o ile niesą wyłączone na mocy innych przepisów dyrektywy klasycznej lub sektorowej,

12)  usługi detektywistyczne i ochroniarskie,

13)  usługi międzynarodowe,

14)  usługi pocztowe,

15)  usługi różne (formowanie opon i usługi kowalskie).

Wskazane powyżej kategorie usług, w celu ich zdefiniowania jako usługa społeczna, wymagają ich łącznego odczytania wraz z przynależącymi do nich kodami CPV.  Jeżeli zatem kod CPV danej usługi nie mieści się w wykazie kodów z załącznika XIV do dyrektywy klasycznej oraz załączniku XVII do dyrektywy sektorowej,, taka usługa nie będzie usługą społeczną lub inną szczególną usługą.

Przy udzielaniu zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi, stosuje się przepisy ustawy:

1)     właściwe dla zamówień klasycznych, o wartości równej lub przekraczającej progi unijne – jeżeli wartość zamówienia wyrażona w złotych jest równa lub przekracza równowartość kwoty 750.000 euro, z tym, że zamawiający może nie stosować przepisów ustawy dotyczących:

-        obowiązku powołania komisji przetargowej;

-        obowiązku składania oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, na formularzu jednolitego dokumentu;

-        minimalnych terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert;

-        obowiązku żądania dokumentów jako podmiotowego środka dowodowego;

-        przesłanek wyboru trybu udzielenia zamówienia, w przypadku trybu negocjacji z ogłoszeniem lub dialogu konkurencyjnego;

2)     właściwe dla zamówień klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne – jeżeli wartość zamówienia wyrażona w złotych jest mniejsza niż równowartość kwoty 750.000 euro, nie mniejsza jednak niż 130.000 zł. Tym samym, według reżimu aktualnie obowiązującej ustawy Pzp z 2019 roku,  udzielając zamówień na usługi społeczne o wartości poniżej 750.000 euro, zamawiający nie może samodzielnie kształtować procedury – jest bowiem zobowiązany do postępowania analogicznie jak przy udzielaniu zamówień klasycznych o wartości poniżej progów unijnych. Ustawodawca nie przewidział przy tym żadnych zmian w stosunku do przepisów regulujących udzielanie zamówień klasycznych poniżej progu unijnego, nakazując zamawiającemu stosowanie tych przepisów wprost.

Udzielając zamówień na niektóre usługi społeczne, zamawiający jest upoważniony do ograniczenia kręgu wykonawców mogących ubiegać się o udzielenie zamówienia.

Ograniczenie, o którym mowa może być jednak zrealizowane wyłącznie poprzez zastrzeżenie obowiązku wykazania przez wykonawców kumulatywnego spełnienia 4 przesłanek:

1)     celem ich działalności jest realizacja zadań w zakresie użyteczności publicznej związanej ze świadczeniem tych usług oraz społeczna i zawodowa integracja osób „defaworyzowanych”, o których mowa w art. 94;

2)     nie działają w celu osiągnięcia zysku, przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników;

3)     struktura zarządzania nimi lub ich struktura własnościowa opiera się na współzarządzaniu w przypadku spółdzielni, akcjonariacie pracowniczym lub zasadach partycypacji pracowników, co wykonawca określa w swoim statucie;

4)     w ciągu ostatnich 3 lat poprzedzających dzień wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi nie udzielono im zamówienia na podstawie tego przepisu przez tego samego zamawiającego.

Umowa w sprawie zamówienia publicznego, zawarta z wykonawcą wybranym z zastosowaniem opisanego ograniczenia, nie może zostać zawarta na okres dłuższy niż 3 lata i może dotyczyć:

  • 79624000-4 – usług w zakresie pozyskiwania personelu pielęgniarskiego;
  • 79625000-1 – usług w zakresie pozyskiwania personelu medycznego;
  • 80110000-8 – usług szkolnictwa przedszkolnego;
  • 80300000-7 – usług szkolnictwa wyższego;
  • 80420000-4 – usług e-learning’u;
  • 80430000-7 – usług edukacji osób dorosłych na poziomie akademickim;
  • 80511000-9 – usług szkolenia personelu;
  • 80520000-5 – placówek szkoleniowych;
  • 80590000-6 – usług seminaryjnych;
  • od 85000000-9 do 85323000-9 – usług w zakresie zdrowia i opieki społecznej
  • 92600000-7 – usług sportowych;
  • 98133000-4 – usług świadczonych przez organizacje społeczne;
  • 98133110-8 – usług świadczonych przez stowarzyszenia młodzieżowe.
 

Możliwość stosowania tego ograniczenia występuje niezależnie od wartości zamówienia tj. zarówno wówczas gdy zamawiający stosuje procedurę krajową, jak i procedurę unijną.

Przygotowując coroczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach, informację dotyczącą zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi, zamawiający zamieszcza wyłącznie w sekcji V sprawozdania. Informacje w zakresie usług społecznych i innych szczególnych usług powinny być podane odrębnie dla zamówień klasycznych oraz sektorowych.

Podstawa prawna

  • art. 7 pkt 34, art. 82, art. 359–361 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.).
Autor:

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...