zamówienia na usługi społeczne

  Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi w ustawie Pzp 2024

Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi w ustawie Pzp 2024

W przypadku usług społecznych i innych szczególnych usług ustawa Pzp przewiduje pewne ułatwienia w ich zlecaniu. Jeśli zamawiasz np. usługi hotelowe bądź restauracyjne, usługi opiekuńcze, usługi opieki zdrowotnej albo pocztowe, zapoznaj się z naszym artykułem. Omawiamy w nim szczegółowo procedury, jakie zastosujesz do tego typu zamówień w zależności od progu zamówienia – poniżej lub powyżej 750.000 euro. W materiale znajdziesz także czytelną tabelę, która wymienia wszystkie usługi społeczne.

Zmiana formy dysponowania osobą przez wykonawcę w przetargu na usługę społeczną

Pytanie:

Wykonawca podpisał umowę na realizację usługi zamówionej na podstawie art. 138o ustawy Pzp. Na etapie składania oferty wykonawca wskazał, że będzie dysponował osobą na stanowisko informatyka, z którym – w razie wygrania przetargu – podpisze umowę cywilnoprawną. W ofercie określił wymagane doświadczenie tej osoby oraz przedłożył od niej stosowne referencje. Przetarg został rozstrzygnięty w okresie około 2 miesięcy od dnia złożenia oferty. Po wygraniu postępowania wskazana osoba zdecydowała, że nie podpisze z wykonawcą umowy cywilnoprawnej i że chce rozliczać się z nim jako członek zespołu innego podmiotu.

Wobec tego wykonawca podpisałby umowę z podwykonawcą, który wskazałby do wykonania przedmiotu umowy podanego w ofercie informatyka. Formalnie prace byłyby nadal wykonywane przez tę osobę, tylko sposób rozliczenia z nią byłby inny. Płatności na jej rzecz dokonałby podwykonawca, z którym wykonawca zawarłby umowę.

Zapisy dokumentacji postępowania wskazywały, że jeśli wykonawca będzie polegał na osobach zdolnych do wykonania zamówienia innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nim stosunków, to jest zobowiązany udowodnić zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia. W tym celu miał w szczególności przedstawić pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia.

Czy w związku z faktem, że zmienił się sposób podpisania umowy z osobą na stanowisko informatyka z umowy bezpośredniej na umowę z podmiotem trzecim, który staje się podwykonawcą, wykonawca musi o tym fakcie powiadomić zamawiającego? Czy w ogóle może w taki sposób zatrudnić wskazaną w ofercie osobę i zmienić podmiot umowy? Dodam, że w grę wchodzi także przekazanie praw autorskich do wykonanych prac.

Możliwość zmiany sposobu dysponowania personelem przez wykonawcę w przedstawionych okolicznościach sprawy jest zależna od faktycznych uregulowań dokumentacji postępowania.

W przypadku zamówień udzielanych w trybie art. 138o ustawy Pzp, sposób procedowania zarówno na etapie postępowania o udzielenie zamówienia jak i realizacji zamówienia jest zależny od regulacji określonych przez zamawiającego w dokumentacji postępowania.

Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych

Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych – kiedy i dlaczego warto je wprowadzić?

Zarówno przepisy unijne, jak i krajowe dotyczące zamówień publicznych dają instytucjom zamawiającym możliwość korzystania z szeregu instytucji mających na celu wdrażanie aspektów społecznych do zamówień. Wśród nich możemy wyróżnić m.in. aktywizację zawodową i społeczną osób społecznie marginalizowanych, zabezpieczenie sytuacji pracowników poprzez nałożenie wymogu zawierania umów o pracę, czy też odformalizowanie procesów przetargowych w stosunku do zamówień o charakterze społecznym, zdrowotnym, edukacyjnym i kulturowym.

  • Dyrektywy unijne nie wprowadzają rygorystycznej i ścisłej procedury przeprowadzania postępowań na usługi społeczne. Poszczególne kraje mają znaczną swobodę w określaniu reguł udzielania takich zamówień. Dzięki temu polski ustawodawca mógł wprowadzić do omawianej procedury wiele uproszczeń, a także zmniejszyć obciążenia administracyjne. Niezmienny pozostaje obowiązek przestrzegania podstawowych zasad przejrzystości, obiektywizmu i niedyskryminacji zainteresowanych wykonawców. Ważne jest również zagwarantowanie, aby zamawiający byli w stanie zastosować określone kryteria jakości przy wyborze wykonawców – aspekt społeczny nie może być nadrzędny względem interesu instytucji zamawiającej.
  • Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jeśli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia, zamawiający jest zobowiązany zwrócić się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień. Przepis ten wprost wskazuje, że wyjaśnienia wykonawcy powinny uwzględniać aspekty społeczne, tj. koszty pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej.
  • Oprócz zamówień na usługi społeczne, które w sposób szczególny są nastawione na udział społeczeństwa w realizacji zamówień, instytucje zamawiające mogą również przenieść do „standardowych” zamówień aspekty społeczne. W szczególności zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu może zastrzec, iż o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się określone grupy wykonawców. Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy Pzp zamawiający może zawrzeć w ogłoszeniu zapis, iż o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie zakłady pracy chronionej oraz inni wykonawcy, których działalność obejmuje społeczną i zawodową integrację osób będących członkami grup społecznie marginalizowanych.