Zamawiający klasyczny zawarł w 2019 roku umowę o udzielenie zamówienia na usługi taksówkarskie. Postępowanie było realizowane w procedurze krajowej, gdzie nie stawiano warunków udziału w postępowaniu, a obligatoryjne przesłanki wykluczenia wykonawcy zostały rozszerzone o tę z art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp. Obecnie w wyniku sukcesji doszło do zmiany wykonawcy. Zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy Pzp nowy wykonawca został poproszony o potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz niepodlegania wykluczeniu z postępowania.
Wykonawca w odpowiedzi poinformował zamawiającego, że nie podlega wykluczeniu i spełnia warunki udziału w postępowaniu, ale z uwagi na siłę wyższą, tj. pandemię, nie jest w stanie potwierdzić, iż posiada wymaganą w opisie przedmiotu zamówienia flotę 500 pojazdów. Wskazał, iż z uwagi na pandemię spadło zapotrzebowanie na usługi taksówkarskie (w tym również u zamawiającego), co przełożyło się na liczbę współpracujących z nim kierowców. Wykonawca zapewnia natomiast, że jest w stanie zrealizować wszystkie zobowiązania wynikające z umowy na określonych w niej warunkach. Czy w opisanym stanie faktycznym należałoby uznać, iż zmiana wykonawcy pociąga za sobą konieczność innych istotnych zmian umowy, tj. niedozwolonych, zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy Pzp? A może należy potraktować zmianę wykonawcy niezależnie od zaistniałego zdarzenia siły wyższej? Jeśli tak, to na jakiej podstawie dokonać takiej zmiany umowy?
Poniżej analizie poddano przepisy poprzedniej ustawy Pzp w tym zakresie oraz regulacje ustawy tzw. antycovidowej.
Ustawa Pzp z 29 stycznia 2004 r. pozwalała zmienić treść zawartej umowy w sprawie zamówienia, w sytuacji gdy wykonawcę, któremu zamawiający udzielił zamówienia, ma zastąpić nowy podmiot:
1) na podstawie postanowień umownych, o których mowa w art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp,
2) w wyniku połączenia, podziału, przekształcenia, upadłości, restrukturyzacji lub nabycia dotychczasowego wykonawcy lub jego przedsiębiorstwa, o ile nowy wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu, nie zachodzą wobec niego podstawy wykluczenia oraz nie pociąga to za sobą innych istotnych zmian umowy,
3) w wyniku przejęcia przez zamawiającego zobowiązań wykonawcy względem jego podwykonawców (art. 144 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp).
Dozwolona zmiana umowy określona w pkt 2 została uzależniona od wystąpienia łącznie następujących elementów:
1) nowy wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu,
2) nie zachodzą wobec niego podstawy wykluczenia,
3) nie pociąga za sobą innych istotnych zmian umowy.
W opisanym w treści pytania stanie faktycznym zamawiający nie stawia warunków udziału w postępowaniu, a wobec nowego wykonawcy nie zachodzą podstawy wykluczenia. Zatem zostały spełnione dwie pierwsze przesłanki dozwolonej zmiany wykonawcy. Pozostaje pytanie, czy zmiana umowy w zakresie liczby posiadanych pojazdów będzie istotną zmianą umowy.
Ustawa Pzp uznawała zmianę postanowień zawartych w umowie za istotną, jeżeli:
1) modyfikowała ogólny charakter umowy lub umowy ramowej w stosunku do charakteru umowy lub umowy ramowej w pierwotnym brzmieniu;
2) nie zmieniała ogólnego charakteru umowy lub umowy ramowej i zachodziła co najmniej jedna z następujących okoliczności:
a) zmiana wprowadzała warunki, które, gdyby były postawione w postępowaniu o udzielenie zamówienia, to w tym postępowaniu wzięliby lub mogliby wziąć udział inni wykonawcy, lub przyjęto by oferty innej treści,
b) zmiana naruszała równowagę ekonomiczną umowy lub umowy ramowej na korzyść wykonawcy w sposób nieprzewidziany pierwotnie w umowie lub umowie ramowej,
c) zmiana znacznie rozszerzała lub zmniejszała zakres świadczeń i zobowiązań wynikający z umowy lub umowy ramowej,
d) polegała na zastąpieniu wykonawcy, któremu zamawiający udzielił zamówienia, nowym wykonawcą, w przypadkach innych niż wymienione w art. 144 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp (art. 144 ust. 1e ustawy Pzp).
Okoliczności określone w pkt 1 i pkt 2 lit. b–d w omawianym przypadku nie zachodzą.
W mojej opinii zmiana umowy polegająca na zmniejszeniu liczby posiadanych pojazdów potencjalnie mogłaby jednak doprowadzić do udziału w postępowaniu większej liczby wykonawców. Z uwagi na brak w treści pytania szczegółowych informacji, np. ile pojazdów posiada nowy wykonawca, nie można tego jednoznacznie stwierdzić.
Oceniając charakter takiej zmiany umowy, należy także mieć na uwadze to, czy wpłynie ona na jej realizację. Ponadto z treści pytania wynika, że mniejsza liczba posiadanych przez nowego wykonawcę pojazdów wynika z panującej pandemii.
Ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych dopuszcza zmianę umowy w sytuacji, gdy okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19 wpłynęły lub mogą wpłynąć na należyte wykonanie umowy (art. 15r ustawy antycovidowej).
W takiej sytuacji strony mogą zmienić umowę, w szczególności w zakresie zmiany sposobu wykonywania usług (w tym wypadku usługi przewozu), powołując się na art. 144 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Przepis ten mówi, że wolno dokonać zmiany umowy, jeżeli konieczność taka jest spowodowana okolicznościami, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć. Jednocześnie wartość zmiany nie może przekroczyć 50% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie. Reasumując, przy zachowaniu wskazanych w powyższych wyjaśnieniach przesłanek, w mojej opinii, zmiana podmiotowa umowy byłaby dozwolona.
Podstawa prawna
20 grudnia 2021 r.