zmiana umowy o zamówienie publiczne

Zmiana umowy ze względu na nadzwyczajną zmianę cen

Pytanie:

Postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego - na podstawie starej ustawy Pzp, tj. z 2004 roku. Postępowanie wszczęte w grudniu 2020 roku, umowa z wykonawcą podpisana w styczniu 2021 roku. Wartość kontraktu 980 tys. zł brutto. Cena ryczałtowa. Zadanie: roboty budowlane w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, termin realizacji - styczeń 2021 - czerwiec 2022. W styczniu br. wykonawca wystąpił z wnioskiem o aneksowanie umowy w zakresie zwiększenia wynagrodzenia o kwotę 428.140,00 zł. Podstawa prawna - art. 144 ust. 1 pkt 3. W uzasadnieniu jako przyczynę wskazał nadzwyczajny wzrost cen materiałów budowlanych i robocizny. Oświadczył, że na czas składania oferty prace sanitarne, elektryczne oraz wentylacyjne i klimatyzacyjne oszacowane były na kwotę 102.260,00 zł. Obecnie koszt tych prac to 428.140,00 zł. Zawarł umowy z podwykonawcami:

- pr. elektryczne – 151.290,00 zł,

- pr. sanitarne – 160.000,00 zł,

- wentylacja, klimatyzacja – 116.850,00 zł.

Zamawiający stoi na stanowisku, że brak jest podstaw prawnych do zmiany kwoty wynagrodzenia. Zwiększenie wartości zadania byłoby naruszeniem warunków przetargowych, a kwota wynagrodzenia wypłacona wykonawcy przewyższałaby wartość drugiej oferty, która była złożona w postępowaniu o 230.000,00 tys. zł.

Czy zamawiający powinien wyrazić zgodę na podwyższenie wynagrodzenia, czy powinien odmówić?

Czy zmiana wykonawcy umowy może pociągać za sobą kolejne modyfikacje?

Pytanie:

Zamawiający klasyczny zawarł w 2019 roku umowę o udzielenie zamówienia na usługi taksówkarskie. Postępowanie było realizowane w procedurze krajowej, gdzie nie stawiano warunków udziału w postępowaniu, a obligatoryjne przesłanki wykluczenia wykonawcy zostały rozszerzone o tę z art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp. Obecnie w wyniku sukcesji doszło do zmiany wykonawcy. Zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy Pzp nowy wykonawca został poproszony o potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz niepodlegania wykluczeniu z postępowania.

Wykonawca w odpowiedzi poinformował zamawiającego, że nie podlega wykluczeniu i spełnia warunki udziału w postępowaniu, ale z uwagi na siłę wyższą, tj. pandemię, nie jest w stanie potwierdzić, iż posiada wymaganą w opisie przedmiotu zamówienia flotę 500 pojazdów. Wskazał, iż z uwagi na pandemię spadło zapotrzebowanie na usługi taksówkarskie (w tym również u zamawiającego), co przełożyło się na liczbę współpracujących z nim kierowców. Wykonawca zapewnia natomiast, że jest w stanie zrealizować wszystkie zobowiązania wynikające z umowy na określonych w niej warunkach. Czy w opisanym stanie faktycznym należałoby uznać, iż zmiana wykonawcy pociąga za sobą konieczność innych istotnych zmian umowy, tj. niedozwolonych, zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy Pzp? A może należy potraktować zmianę wykonawcy niezależnie od zaistniałego zdarzenia siły wyższej? Jeśli tak, to na jakiej podstawie dokonać takiej zmiany umowy?

Poznaj 2 warunki zmiany kontraktu zamówieniowego i dokonaj jej, nie narażając się na zarzuty kontroli

Pytanie:

Czy możliwa jest zmiana umowy na wykonanie dokumentacji projektowej, w sytuacji gdy w trakcie wykonywania prac okazało się, że w nowoprojektowanej części budynku należy „doprojektować” kuchnię oraz solary? Modyfikacja nie była przewidziana w siwz, jej potrzeba pojawiła się na etapie realizacji umowy.

W kontrakcie widnieje jedynie zapis: „Zamawiający przewiduje możliwość zmian zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy w następujących przypadkach: cena oferty ulegnie zmianie w przypadku konieczności wykonania dodatkowych prac, które nie były przewidziane w pierwotnym zamówieniu, a okażą się niezbędne dla właściwego funkcjonowania Szkoły oraz będą korzystne i mogą wpłynąć m.in. na:

  • poprawienie funkcjonalności,
  • zwiększenie bezpieczeństwa,
  • zwiększenie oszczędności,
  • poprawę warunków ekologicznych.

Zmiana inicjowana przez strony wymaga złożenia wniosku wraz z uzasadnieniem konieczności wykonania dodatkowych prac oraz wskazaniem kalkulacji ceny. Dokonanie zmiany wymaga by została spełniona co najmniej jedna z ww. przesłanek”.

Powyższa zmiana została przewidziana w siwz i ogłoszeniu. Dodam, że wynagrodzenie wykonawcy ma charakter ryczałtu. Zamawiający nie przewidział wprost możliwości zmiany zakresu realizacji przedmiotu zamówienia. Czy zapis „cena ulegnie zmianie w przypadku konieczności wykonania dodatkowych prac” jest wystarczający, by zmienić zakres zamówienia? Czy w tej sytuacji wolno będzie podwyższyć wynagrodzenie wykonawcy (bazując na cytowanym zapisie siwz)?

Zamawiający nie może swobodnie dokonywać modyfikacji umowy na etapie realizacji zamówienia

Pytanie:

Zamawiający w dniu 14.07.2015 roku wszczął procedurę przetargową w trybie art. 39 ustawy Pzp na przebudowę drogi powiatowej zamieszczając ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie ZP. W siwz zamawiający zawarł następujące zapisy:
I. termin realizacji zamówienia 30.09.2015 rok.
II. w istotnych postanowieniach umowy Zamawiający zastrzegł sobie możliwość przedłużenia terminu wykonania zamówienia w przypadku:

  1. konieczności wykonania robót dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym, niezbędnych do prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia o którym mowa w § 1 umowy.
  2. konieczności wykonania robót uwzględnionych w Dokumentacji projektowej, a nie wyszczególnionych w przedmiarze robót i kosztorysie ofertowym,
  3. konieczności wykonania rozwiązań zamiennych zatwierdzonych przez projektanta, w  stosunku do rozwiązań ujętych w dokumentacji projektowej,
  4. jeżeli warunki atmosferyczne uniemożliwiają prowadzenie robót budowlanych zgodnie z wymaganiami opisanymi w specyfikacji technicznej. Wstrzymanie robót z tego powodu musi być potwierdzone w dzienniku budowy i zaakceptowane przez Inspektora Nadzoru,
  5. wystąpienia przerw w realizacji robót lub ich wstrzymanie z przyczyn niezależnych od Wykonawcy.

Konieczność przedłużenia terminu umowy w przypadku wystąpienia okoliczności, o których  mowa powyżej potwierdza Inspektor Nadzoru po złożeniu przez Wykonawcę w trakcie realizacji robót pisemnego wniosku z uzasadnieniem konieczności zmiany terminu oraz podania okresu o jaki termin powinien zostać przedłużony. Zła organizacja pracy oraz niewielki zakres zmian ilościowych robót nie uzasadniają przedłużenia terminu umowy. Ponadto Zamawiający zawarł zapisy dopuszczające fakturowanie częściowe do wysokości 90% wynagrodzenia. Faktury częściowe mogą być wystawiane nie częściej niż raz w miesiącu.
Po otwarciu ofert w dniu 29 lipca 2015 r. okazało się że zamawiającemu brakuje środków finansowych na przedmiotowe zadanie, które mogą być wprowadzone do budżetu dopiero na sesji Rady Powiatu w dniu 4 września 2015 r., w związku z powyższym wystąpiono do wykonawców o przedłużenie terminu związania ofertą. Ostatecznie umowa z wykonawcą ma zostać podpisana w dniu 10 września 2015 roku.

Pytanie jest czy w takiej sytuacji zamawiający może zmodyfikować zapisy umowy dotyczące fakturowania częściowego – zmienić w umowie, że rozliczenie inwestycji będzie jedna fakturą. Ponadto czy na podstawie w/w zapisów istotnych postanowień umowy (wymienionych w pkt II niniejszego pisma) zamawiający może wydłużyć wykonawcy termin wykonania zadania ze względu na przedłużającą się procedurę wyboru wykonawcy.