Kwarantanna pracowników wykonawcy i potrzeba zmiany umowy o zamówienie – reguły postępowania

Dodano: 26.10.2020
Pytanie:

Moje pytanie dotyczy praktycznego stosowania ustawy COVID-owej w zakresie zmiany umowy o zamówienie publiczne. Wykonawca drogi w trakcie realizacji umowy przekazał nam wykaz osób, które będą wykonywać zamówienie, na którym figuruje 11 osób. Dzisiaj wpłynął wniosek o przedłużenie terminu realizacji umowy o 8 dni, ponieważ czterech pracowników jest na kwarantannie od 20 do 26 października br. Wykonawca twierdzi, że są to kluczowi pracownicy (obsługują maszyny drogowe) i ich nieobecność uniemożliwia realizację zaplanowanych etapów umowy tj. ułożenie masy bitumicznej. Mamy wątpliwości dotyczące art. 15r ust. 1 pkt 1 tzw. tarczy antykryzysowej. Jakich dokumentów można żądać od wykonawcy na potwierdzenie nieobecności pracowników? Jak praktycznie wyliczyć termin, o jaki można wydłużyć czas realizacji umowy, aby nie narazić się na zarzuty kontroli?

Odpowiedź:

Odpowiedź na to pytanie należy rozważać w kontekście poniższych wyjaśnień.

Ustawa o COVID-19 ma na celu złagodzenie skutków wywołanych pandemią. Nie może być ona jednak nadużywana i nadinterpretowana w celu wymuszenia na zamawiającym konkretnych czynności. Dlatego też kluczowym pytaniem jest to związane z terminem składania ofert. Jestem zdania, że wykonawca, który składał ofertę w czasie, w którym pandemia była już realnym stanem w Polsce, powinien uwzględnić ryzyko związane z jej przewidywalnymi skutkami. Od kilku miesięcy wiadomo o zagrożeniach, jakie niesie ze sobą pandemia i konsekwencjach zarażenia wirusem np. kluczowych pracowników.

O ile faktycznie art. 15r ust. 4 w zw. z ust. 1 pkt. 1 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: uCOV) dopuszcza rozwiązanie w postaci zmiany terminu wykonywania umowy, to jednak ustawa zawiera jasne wskazanie, że na zamawiającym ciąży obowiązek zbadania wpływu ujawnionej sytuacji na postęp realizacji objętych nią prac. Co więcej, przepisy dają prawo żądania oświadczeń lub dokumentów na potwierdzenie zaistniałego stanu.

Dlatego też za zasadne uważam, by zamawiający w opisanej w pytaniu sytuacji przede wszystkim zweryfikował rozbieżność wnioskowanej długości przedłużenia umowy i długości kwarantanny wskazanej we wniosku.

Jeżeli wniosek nie zawierał więcej danych, to w mojej ocenie należy poddać kontroli informacje w zakresie:

  • organu kierującego na kwarantannę oraz imion i nazwisk osób objętych przez organ kwarantanną na okoliczność potwierdzenia informacji od wykonawcy (np. decyzja inspektora sanitarnego),
  • faktycznej długości kwarantanny – jak czytamy na stronie https://www.gov.pl/web/koronawirus/aktualne-zasady-i-ograniczenia od 2 września 2020 r. obowiązkowa kwarantanna wynosi 10 dni, a nie 7 dni jak wskazano we wniosku.

Warto wspomnieć, że od dłuższego czasu notowane są procedery nadużyć względem uCOV. Każdy przypadek podejrzenia zakażenia bądź kontaktu z osobą zakażoną powinien być zgłoszony do właściwych służb, które podejmują decyzje o ewentualnej izolacji szpitalnej lub domowej. Samowola w tym zakresie jest naruszeniem narzuconych reżimów sanitarnych.

Jeżeli uzyskane od wykonawcy dokumenty (np. decyzja inspektora sanitarnego) potwierdzą informacje przekazane przez wykonawcę, w dalszej kolejności należy poddać ocenie stan zagrożenia i możliwość przewidzenia ryzyka na dzień składania ofert. Przykładowo warto sprawdzić, czy wykonawca w dniu składania ofert mógł przewidzieć taki scenariusz i jak się do niego przygotował (np. czy uwzględnił w ofercie np. pracowników zastępczych na wypadek absencji tych kluczowych).

Pozytywna ocena wniosku wykonawcy w mojej ocenie nie powinna przedłużać czasu realizacji umowy o większą liczbę dni niż faktyczny czas potwierdzonej kwarantanny.

Odpowiedź udzielona:

23 października 2020 r.

Autor:

Katarzyna Pyrka

wieloletni praktyk, specjalista oraz  autor profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, doradca, członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych z siedzibą w Warszawie

Katarzyna Pyrka

Katarzyna Pyrka

wieloletni praktyk i specjalista w dziedzinie zamówień publicznych, doradca, członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych z siedzibą w Warszawie