KIO 106/16 WYROK dnia 10 lutego 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 106/16 

WYROK 

z dnia 10 lutego 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:           Łukasz Listkiewicz 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu

 10 lutego 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 

29 stycznia 2016 r.  przez wykonawcę Silico 

Sp. z o.o., ul. Zgody 16b, 05-074 Halinów w postępowaniu prowadzonym przez

Tramwaje 

Warszawskie Sp. z o. o., ul. Siedmiogrodzka 20, 01-232 Warszawa 

przy udziale  wykonawcy 

Argis Sp. z o.o., ul. Tartaczna 7/9,26-600 Radom zgłaszającego 

swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1. oddala odwołanie 

2.  kosztami  postępowania  obciąża

  Silico  Sp.  z  o.o.,  ul.  Zgody  16b,  05-074  Halinów  i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę 

Silico 

Sp. z o.o., ul. Zgody 16b, 05-074 Halinów tytułem wpisu od odwołania. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  9  sierpnia  2013  r.  poz.  907  z  późn.  zm.)

na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego 

w Warszawie.  

Przewodniczący: 

………………………………


Sygn. akt: KIO 106/16 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  na:  „dostawę  profili  gumowych  do  tramwajów  (część  nr  1)  oraz  dostawa 

uszczelek  okna  bocznego  w  tramwajach  typu  105  N  i  pochodnych  (część  nr  2)”,  zostało 

wszczęte  ogłoszeniem  w  Dzienniku  Urzędowym  Oficjalnych  Publikacji  Wspólnot 

Europejskich  za  numerem  2015/S  219  -  400048  z  12.11.2015  r.,  przez  Tramwaje 

Warszawskie  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Siedmiogrodzka  20,  01-232  Warszawa  zwaną  dalej: 

„Zamawiającym”.  

W  dniu  20.01.2016  r.  (e-mailem)  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej Argis Sp. z o.o., ul. Tartaczna 7/9,26-600 Radom zwana dalej: „Argis Sp.  

z  o.o.”  albo  „Przystępującym”  oraz  m.  in.  wykluczeniu  z  udziału  w  postępowaniu                     

i odrzuceniu oferty firmy: Silico Sp. z o.o., ul. Zgody 16b, 05-074 Halinów zwanej dalej: „Silico 

Sp. z o.o.” albo „Odwołującym”.                 

W dniu 29.01.2016 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Silico Sp. z  o.o. wniosło 

odwołanie  na  w/w  czynność    z  20.01.2016  r.,  tzn.  w  zakresie  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej.  Kopie  odwołania  Zamawiający  otrzymał  w  dniu  29.01.2016  r.  (wpływ 

bezpośredni  do  Kancelarii  Zamawiającego).  Wskazał,  że  niniejszym  wnosi  odwołanie  od 

wyboru jako najkorzystniejszej oferty firmy Argis sp. z o.o. z siedzibą w Radomiu w części 1                   

i  2  przetargu,  w  sytuacji,  gdy  przetarg  podlegał  unieważnieniu  z  przyczyn  formalnych,                    

a wybrana oferta podlegała odrzuceniu. Zarzucił naruszenie: 

a)  art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.            

z 9 sierpnia 2013 r. poz. 907 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp” poprzez jego niezastosowanie, 

na  skutek  przeprowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  nie 

gwarantujący uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, a mianowicie: 

polegające na wykluczeniu z możliwości wzięcia udziału w przetargu firm, które zostały 

założone po dniu wprowadzenia nowej normy PN - EN 455545-2: 2013 lub, które stworzyły 

materiał  lub  produkt  po  tej  dacie,  albo  były  firmami  z  terenu  Unii  Europejskiej  i  w  związku               

z  tym  nie  mogły  uzyskać  certyfikatu  na  zgodność  produktu  z  wycofaną  normą  PN-K  - 

02512:2000, a jedynie na surowiec zgodny z normą obecnie obowiązującą PN - EN 455545-

2:  2013,  poprzez  nie  dopuszczenie  przedstawienia  dokumentów  dotyczących  jedynie 

mieszanek,  z  których  wyroby  są  produkowane  (SIWZ  oraz  pismo

  Wyjaśnienia  i  zmiany  do

SIWZ nr 1 z 18.11.2015


ustaleniu krótkiego czasu realizacji umowy tj. dostarczenia I partii zamówienia na dzień 

16.01.2016  r.,  co  ograniczyło  ilość  konkurujących  firm,  w  sytuacji,  gdy  rozstrzygnięcie 

przetargu  nastąpiło  w  dniu  20.01.2016  r.,  co  świadczy  o  fikcyjności  tego  wymogu                              

i potwierdza jego cel eliminowania konkurencji. 

b)  art.  89  ust.  1  pkt.  2  Pzp

  poprzez  jego  niezastosowanie  polegające  na  nie  odrzuceniu 

oferty firmy Argis Sp. z o.o. mimo 

-  nie złożenia przez tę firmę na wezwanie dokumentów zgodnym z opisanym w pkt. 10.7.2) 

Rozdz.  I  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  zwanej  dalej:  „SIWZ”  na  dostawę 

wyrobów  gumowych  do  tramwajów

  „wydanych  przez  uprawnioną  jednostkę  badawczą

potwierdzających  spełnienie  minimalnych  cech  bezpieczeństwa  przeciwpożarowego 

określonych  w  §  11  ust.  2  Rozporządzenia  Ministra  Infrastruktury  z  dnia  2  marca  2011  r.              

w  sprawie  warunków  technicznych  tramwajów  i  trolejbusów  oraz  zakresu  ich  niezbędnego 

wyposażenia  (Dz.  U.  z  2011  r.  Nr  65  poz.344)  (dot.  Wszystkich  wyrobów  z  części  nr  1                   

i części nr 2)”, tj. nie przedstawienia raportów z badań, 

c)  art.  91  ust.  1  Pzp

  poprzez  dokonanie  wyboru  oferty  Argis  Sp.  z  o.o.  polegającej 

odrzuceniu, 

d)  art.  90  ust.  1  Pzp

  przez  zaniechanie  wezwania  firmy  Argis  Sp.  z  o.o.  do  wyjaśnienia                    

w zakresie rażąco niskiej ceny oferty w części 1 zamówienia. 

e)  art.  89  ust.  1  pkt  2  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  i  ust.  3  Pzp  przy  ocenie  ofert,  poprzez 

nieodrzucenie  oferty  firmy  Argis  i  uznanie,  że  wypełniła  ona  warunki  SIWZ  pkt  10.7.2) 

składając jedynie pierwsze strony badań tj. kartę tytułową, certyfikat bez części opisowej, tj. 

raportu z badań, który jest częścią składową certyfikatu i określa wszelkie standardy i wyniki 

badań, oraz nie składając wyjaśnień odnośnie zaniżonej ceny. 

f)  art.  93  ust.  1  pkt.  7  w  zw.  z  art.  144  ust.  1  Pzp

  przez  jego  niezastosowanie  i  nie 

unieważnienie przetargu oraz wybranie oferty firmy Argis Sp. z o.o. w sytuacji, gdy załącznik 

numer III oraz II SIWZ wskazuje jako datę pierwszych dostaw dzień 15.01.2016 r., zaś ofertę 

wybrano w dniu 20.01.2016 r., co powoduje nieważność planowanej umowy jako mającej za 

przedmiot świadczenie niemożliwe do spełnienia. 

Wnosił  o  unieważnienie  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  Argis  Sp.  z  o.o.                             

i  nakazanie  Zamawiającemu  odrzucenia  oferty  Argis  Sp.  z  o.o.  i  ogłoszenia  o  zamówieniu 

2015/S  219-4000048  oraz  powtórzenie  procedury  przetargowej  wraz  z  ogłoszeniem                      

o przetargu. Wnosił o przeprowadzenie dowodu z dokumentacji przetargowej na okoliczność 

podstaw  do  odrzucenia  oferty  firmy  Argis  Sp.  z  o.o.  oraz  na  okoliczność  sformułowania 

warunków  zamówienia  w  sposób  ograniczający  zasady  uczciwej  konkurencji,  a  także                     

z  załączonego  odpisu  KRS  na  okoliczność  prawidłowej  reprezentacji  Odwołującego,  jak                  

i wyciągu z normy PN- EN 45545-2:2013 na okoliczność jej zakresu. Wnosił o zwrócenie się 

do  Instytutu  Kolejnictwa,  Laboratorium  Badania  Materiałów  i  Elementów  Konstrukcji  - 


kierownik  pani  dr  Inż.  E.R.-W.  -  o  interpretacje,  jakie  normy  zharmonizowane  regulują 

wymagania odnośnie uszczelek będących przedmiotem zamówienia 2015/S 219 - 4000048, 

DNZ/134/2015, na dzień ogłoszenia przetargu, oraz                o zbadanie, czy przedstawione 

przez  firmę  Argis  Sp.  z  o.o.  dokumenty  spełniają  wymogi  Rozporządzenia  i  norm  oraz,  czy 

oprócz  certyfikatu  winny  być  dostarczone  wyniki  badań  empirycznych  (raport  z  badań)  dla 

możliwej  kontroli  spełniania  warunków  bezpieczeństwa,  czy  też  są  bez  znaczenia  dla 

rozstrzygnięcia sprawy. 

Przedmiotem zamówienia była dostawa profili gumowych do tramwajów ( część nr 1) 

oraz dostawa uszczelek okna bocznego w tramwajach typu 105 N i pochodnych (część nr 2). 

W  SIWZ  w  pkt.  10.7.2)  Zamawiający  jako  warunek  ustalił  obowiązek  przedstawienia 

dokumentów „wydanych przez uprawnioną jednostkę badawczą, potwierdzających spełnienie 

minimalnych  cech  bezpieczeństwa  przeciwpożarowego  określonych  w  §  11  ust.  2 

Rozporządzenia  Ministra  Infrastruktury  z  dnia  2  marca  2011  r.  w  sprawie  warunków 

technicznych  tramwajów  i  trolejbusów  oraz  zakresu  ich  niezbędnego  wyposażenia  (Dz.  U.                

z  2011  r.  Nr  65  poz.344)  (dot.  Wszystkich  wyrobów  z  części  nr  1  i  części  nr  2)”.                                  

W  wyjaśnieniach  i  zmianach  do  SIWZ  nr  1  z  dnia  18.11.2015  r.  Zamawiający  wyjaśnił 

minimalne  standardy  znajdujące  się  na  rysunkach  Specyfikacji  i  wyjaśnił,  że  jako  normy 

podaje  nieobowiązująca  już  normę  PN-K-02512:2000.  Zamawiający  dopuścił  wykonanie 

wyrobów  zgodnych  z  obowiązującą  obecnie  normą  PN-  EN  45545:2013  Kolejnictwo- 

Ochrona  przeciwpożarowa,  która  zastąpiła  starą  normę.  Zamawiający  nie  sprecyzował 

wymogów normy dla H1, H2 i H3, jak i zakresu R 1- jednak te dane wynikają z samej normy                

i  przy  należytej  staranności  Wykonawca  w  z  swoim  zakresie  powinien  poczynić  ustalenia. 

Podobnie  jak  i  ustalenia,  że  prawidłowym  oznaczeniem  normy  jest  PN-  EN  45545-2:2013. 

Zamawiający wymagał uzyskania normy PN- EN 45545:2013 dla produktu, a nie mieszanek. 

Nowa  norma  obejmuje  jedynie  wymagania  odnośnie  mieszanek,  a  nie  gotowych  wyrobów. 

Tym  samym  Zamawiając  poprzez  wybór  niższych  standardów  bezpieczeństwa 

przeciwpożarowego  doprowadził  do  eliminacji  produktów  lepszych,  tj.  uzyskujących 

certyfikaty zgodnie z normami zharmonizowanymi i jednocześnie do wykluczenia firm, które 

rozpoczęły  produkcie  już  po  wprowadzeniu  normy  PN-EN-  45545-2:2013,  jak  i  firm 

uzyskujących  certyfikaty  według  zharmonizowanych  norm  poza  terenem  Polski.  Nadto 

ustalenie w wyjaśnieniach obowiązku przedstawienia certyfikacji dla wyrobu, a nie mieszanki 

jest niezgodnie z nieobowiązująca już normą, naruszyło Dyrektywę 2008/57/WE, która m.in. 

stanowi:  „Niniejszą  dyrektywę  przyjmuje  się  dla  ustanowienia  warunków,  które  mają  być 

spełnione  w  celu  osiągnięcia  na  terytorium  Wspólnoty  interoperacyjności  systemu  kolei                 

w  sposób  zgodny  z  przepisami  dyrektywy  2004/49/WE.  Warunki  te  dotyczą  projektowania, 

budowy,  dopuszczenia  do  eksploatacji,  modernizacji,  odnowienia,  eksploatacji  i  utrzymania 

części tego systemu, a także kwalifikacji zawodowych, wymagań zdrowotnych i dotyczących 


bezpieczeństwa  dla  personelu  mającego  udział  w  jego  eksploatacji  i  utrzymaniu.”                       

W  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (SIWZ)

  i  Wyjaśnieniu  i  Zmianach  nr  1

Zamawiający nie doprecyzował wymagań odnośnie zakresu normy 45545:2013. Tymczasem 

na  podstawie  załączonych  w  cz.  II  SIWZ  opisów  przedmiotu  zamówienia,  wynika,  że 

wszystkie pozycje zarówno części 1, jak i części 2 przetargu powinny spełniać normy PN- EN 

45545-  2:2013  w  zakresie  wymagania  R  1.  Zatem  aby  mówić  o  spełnieniu  normy  PN-  EN- 

45545- 2:2013 , to niezbędne było spełnienie wymogu przedstawienia pozytywnych wyników 

badań  i  raportu  z  tych  badań  w  zakresie  R  1,  a  nie  R  22  i  R  23,  dla  oceny  poziomu 

zagrożenia HL 1, HL 2 i HL 3. Żaden z Wykonawców poza Odwołującą Silico Sp. z o.o. nie 

przedstawił  takiego  certyfikatu.  Zatem  jedynie  produkt  firmy  Silico  Sp.  z  o.o.  wypełniał 

warunki palności dla uszczelek i gum, klinów do okien i drzwi. Nadto Zamawiający formułując 

warunki  nie  ustalił  poziomu  palności,  co  było  konieczne  w  związku  z  brzmieniem 

obowiązujących norm. Błędne formułowanie wymagań odnośnie norm nie mogło powodować 

dowolności  w  wyborze  oferty,  gdyż  sam  opis  normy  PN-EN  45545-2  precyzuje  wszelkie 

wymagania,  a  podmioty  biorące  udział  w  postępowaniu  tj.  Zamawiający  i  Wykonawcy,  są 

podmiotami  profesjonalnie  prowadzącymi  działalność  w  zakresie  produktów  objętych  tą 

normą. 

Zgodnie z Komunikatem nr 2 Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego z dnia 1 

sierpnia  2013r.  w  sprawie  stosowania  Polskich  Norm  wycofanych  jako  dokumentów 

odniesienia  w  ocenie  zgodności  norma  PN-  K  -02512:2000-  wskazana  w  Rozporządzeniu 

Ministra  Infrastruktury  z  dnia  z  dnia  2  marca  2011  r.  w  sprawie  warunków  technicznych 

tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2011 r. Nr 65 

poz.344),  została  wycofana  z  dniem  24.07.2013r.  i  z  tym  dniem  została  zastąpiona  przez 

normę  PN-EN  45545-2:2013  -  (której  spełnienie  dla  swojego  produktu  ti.  mieszanki                   

w  zakresie  wymaganym  R  1  przedstawiła  jedynie  firma  SILICO  Sp.  z  o.o.).  Norma  stara,                    

tj. wskazana w załączniku nr 1 do Rozporządzenia z dnia 2 marca 2011r. może być używana 

jako aktualna w ocenie zgodności do 30.03.2016 r. A wiec nie może być po tym dniu użyta 

do  oceny  zgodności  partii  produktów  dostarczanych  po  tej  dacie.  Przedmiotowy  przetarg 

obejmował  zaś  dostawy  w  terminach  od  15.01.2016  r.  do  12.01.2018  r.  W  chwili  obecnej,               

w  przypadku  zawarcia  umowy  w  krótkim  terminie,  jedynie  I  partia  dostawy  dokonana                        

w  2016r.  mogłaby  zmieścić  się  terminie  dozwolonej  ocenie  zgodności  z  wycofaną  normą. 

Zastosowanie zatem starej normy w ocenie oferty jest niezgodne z

 Dyrektywą 2008/57/WE, 

jak również z ustawą o normalizacji z dnia 12 września 2002 r. (Dz. U. Nr 169, poz. 1386), na 

podstawie  której  wydawane  są  Komunikaty  Prezesa  Polskiego  Komitetu  Normalizacyjnego.

Interpretacja celowościowa wskazuje, że nawet przy powoływaniu się w przetargu na 

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 marca 2011r. do oceny zgodności produktu   

z  zamówieniem, jeśli realizacja tej umowy przypada po dniu  wycofania normy, a zwłaszcza 


po  dniu  upływu  aktualności  w  ocenie  zgodności,  Zamawiający  ma  obowiązek  stosować 

obowiązujące  normy  zharmonizowane,  czego  rozstrzygając  przetarg  i  wybierając  ofertę 

najkorzystniejszą, Zamawiający nie zrobił. Co więcej wykluczył z oceny certyfikaty zgodności 

z obowiązująca normą poprzez stwierdzenie w dokumencie Wyjaśnienia i zmiany do SIWZ

 nr 

1  z  18.11.2015r.,  iż 

zamawiający  nie  dopuszcza  przedstawienia  dokumentów  dotyczących 

jedynie  mieszanek,  z  których  wyroby  są  produkowane".  Wybrana  oferta  Argis  Sp.  z  o.o. 

powinna  zostać  odrzucona  przez  Zamawiającego  wobec  nie  spełnienia  przez  Wykonawcę 

warunku  przedstawienia  dokumentów  wydanych  przez  uprawniona  jednostkę  badawczą, 

potwierdzających  spełnienie  minimalnych  cech  bezpieczeństwa  przeciwpożarowego 

określonych  w  §  11  ust.  2  Rozporządzenia  Ministra  Infrastruktury  z  dnia  2  marca  2011  r.               

w  sprawie  warunków  technicznych  tramwajów  i  trolejbusów  oraz  zakresu  ich  niezbędnego 

wyposażenia  (Dz.  U.  z  2011  r.  Nr  65  poz.344)  (dot.  Wszystkich  wyrobów  z  części  nr  1                         

i  części  nr  2).  Firma  Argis  Sp.  z  o.o.  po  wezwaniu  jej  przez  Zamawiającego  przedstawiła 

jedynie  niekompletną  certyfikacje  na  wycofaną  normę  PN  -  K  -02512:2000,  ale  bez 

załącznika  w  postaci  raportu  z  badań.  Nie  jest  to  wypełnieniem  warunku  przedłożenia 

dokumentacji.  Po  drugie  firma  Argis  Sp.  z  o.o.  przedstawiła  niekompletną  dokumentację 

spełnienie  normy  PN-EN  45545-2  :2013  w  zakresie  R  22  i  R  33.  Z  zapisów  pełnej 

dokumentacji  przedstawionej  przez  firmę  Silico  Sp.  z  o.o.  wynika  ,  iż  pełnym  dokumentem 

jest karta  wyników  badań  wraz  z  raportem  z  badań.  Ponownie  dokumenty  złożone  nie  były 

kompletne.  Firma  Argis  Sp.  z  o.o.  nie  przedstawiła  spełnienia  normy  PN-EN  45545-2:2013            

w  zakresie  R1.  A  więc  nie  wypełniła  wymogu  spełnienia  normy  przez  produkty  do 

zastosowania  w  oknach  i  drzwiach.  Odwołujący  zapoznał  się  w  dniu  22.01.2016  r.                        

z  dokumentami  stanowiącymi  uzupełnienie  oferty  firmy  Argis  Sp.  o.  o.  i  w  notatce 

sporządzonej  bezpośrednio  po  tej  czynności,  poinformował  o  swoich  zastrzeżeniach 

Zamawiającego,  że  w  przedstawionych  mu  dokumentach  nie  zawarto  żadnych  raportów                

z  badań,  które  są  nieodłączną  częścią  dokumentacji  wymaganej  prawem.  W  dniu 

28.01.2016r. Zamawiający odpowiedział na pismo Odwołującego podając, że „przedmiotowa 

oferta zawiera wszystkie wymagane przez Zamawiającego informacje". oraz, iż Zamawiający 

nie  wymagał  załączenia  szczegółowych  wyników  badań,  a  te  złożone  traktował  jako 

dokumenty dodatkowe (pismo z 28.01.2016 r.- w aktach postępowania). 

Oczywistym jest, że Zamawiający w sposób dowolny nie może oceniać dokumentacji. 

Sama  strona  tytułowa,  oznaczona  jako  certyfikat  zgodności  lub  ocena  wyrobu  itp.,  nie  jest 

potwierdzeniem  zgodności  z  normą.  Dopiero  pełen  dokument  jest  dokumentacją 

wypełniającą  wymagania  nałożone  przez  samego  Zamawiającego  odwołującego  się  do 

Rozporządzenia z dnia 2 marca 2011 r. Dlatego też zasadny jest złożony wniosek dowodowy 

o  zwrócenie  się  do  Instytutu  Kolejnictwa,  Laboratorium  Badania  Materiałów  i  Elementów 

Konstrukcji,  celem  ustalenia,  jaki  dokument  jest  dokumentem  kompletnym  i  wypełniającym 


wymagania  przetargu. Tym  samym  oferta firmy Argis  Sp.  z  o.o.  powinna  była  zostać  przez 

Zamawiającego  odrzucona  wobec  nie  złożenia  dokumentów  wydanych  przez  uprawnioną 

jednostkę  badawczą,  potwierdzających  spełnienie  minimalnych  cech  bezpieczeństwa 

przeciwpożarowego  według  norm  obowiązujących  w  chwili  składania  oferty,  jak                               

i nieobowiązującej normy PN - K -02512:2000. Wskazał na wyrok KIO z 11.08.2011 r., sygn. 

akt: KIO 1510/14 oraz wyrok KIO z 01.09.2014 r., sygn. akt: KIO 1703/14.

Uzyskanie przez Wykonawców potwierdzenia spełnienia normy PN-EN 45545-2:2013 

w  zakresie  R  1  było  konieczne  dla  celów  niniejszego  przetargu  ze  względu  na  opis 

przedmiotu  zamówienia  tj.  profili  gumowych  do  tramwajów  (część  nr  1)  oraz  dostawy 

uszczelek okna bocznego w tramwajach typu 105 N i pochodnych (część nr 2). W Rozdziale 

II  SIWZ  w  nazwach  wyrobu  zostały  umieszczone  jedynie  elementy  okien  i  drzwi 

zewnętrznych,  poza  pozycją  34  zarówno  dla  części  1  jak  i  części  2  przetargu.  Zakres  R  1 

normy  PN-EN  45545-2:2013  jest  jedynym  zakresem  właściwym  dla  okien  i  drzwi  

w wagonach (s. 14 pozycja IN 7 - ościeżnice okienne- elementy otaczające okno (łącznie ze 

szczeliwem i uszczelkami- R1, s.13 pozycja IN1A - wewnętrzne powierzchnie pionowe: okna 

łącznie  z  elementami  z  tworzyw,  drzwi  wewnętrzne  i  zewnętrzne  -  R1).  Uszczelka  okienna                       

w wagonach tramwajowych ze względu na ich budowę musi spełniać kryteria R1. Zakres R 

22  i  R  23  jest  właściwy  dla  normy  PN-EN  45545-  2:2013  dla  wewnętrznych  drzwi,  tj.  dla 

uszczelek drzwi motorowego (IN 16-uszczelki wewnętrzne). Przedstawienie zatem spełnienia 

normy  w  zakresie  R  22  i  R  23  nie  było  złożeniem  dokumentów  wydanych  przez  jednostkę 

badawczą  potwierdzających  spełnienie  minimalnych  cech  bezpieczeństwa  pożarowego  w 

zakresie Rozporządzenia. 

Wnosił  o  zwrócenie  się  do  Instytutu  Kolejnictwa  Laboratorium  Badania  Materiałów               

i elementów Konstrukcji - kierownik pani dr. Inż. E.R.-W. -                        o interpretacje, jakie 

normy  zharmonizowane  regulują  wymagania  odnośnie  uszczelek  będących  przedmiotem 

zamówienia  2015/S  219-4000048,  DNZ/134/2015,  na  dzień  ogłoszenia  przetargu,  oraz  o 

zbadanie,  czy  przedstawione  przez  firmę  Argis  Sp.  z  o.o.  dokumenty  spełniają  wymogi 

Rozporządzenia  i  norm  oraz,  czy  oprócz  certyfikatu  winny  być  dostarczone  wyniki  badań 

empirycznych  (raport  z  badań)  dla  możliwej  kontroli  spełniania  warunków  bezpieczeństwa, 

czy też są bez znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy. 

Wybór  najkorzystniejszej  oferty  firmy  Argis  Sp.  z  o.o.  był  obarczony  także  wadą  ze 

względu  na  fakt  nie  wezwania  w  trybie  art.  90  Pzp  Wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień                    

w zakresie ceny w części 1 zamówienia. Oferta firmy Argis opiewała na kwotę 824.606,55zł 

brutto,  gdy  tymczasem  szacunkowa  wartość  bez  VAT  wskazana  przez  Zamawiającego                   

w  Ogłoszeniu  wynosiła  1.221.600  zł.  bez  VAT.  Była  ona  zatem  o  ponad  30  %  niższa  od 

wartości  zamówienia.  W  analogicznej  sytuacji,  Odwołujący  został  wezwany  do 

przedstawienia  wyjaśnień  w  trybie  art.  90  Pzp.  Zamawiający  nie  wyjaśnił  braku  takiego 


wezwania  firmy  Argis  Sp.  z  o.o.,  co  świadczy  o  nierównym  traktowaniu  ofert  różnych 

Wykonawców i zaburza zasady zdrowej konkurencji opisane w art. 7 Pzp. Przepis art. 90 ust. 

1 Pzp stanowi, iż w opisanej sytuacji tj. gdy oferta jest niższa o 30 % od wartości zamówienia 

„zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących 

elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość  ceny".  Przepis  ten  nie  jest  przepisem 

instrukcyjnym,  lecz  przepisem  nakładającym  obowiązek  na  Zamawiającego  wezwania  do 

wyjaśnień.  Niedopełnienie  tego  obowiązku  powoduje  wadliwość  dokonania  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty.  W  dokumentach  przedstawionych  Odwołującemu  nie  było 

wezwania  do  firmy  Argis  w  tym  zakresie,  ani  dokumentacji  złożone  przez  firmę  Argis 

uzasadniającej  jej  cenę.  Firma  Argis  nie  złożyła  żadnych  wyjaśnień  wskazujących  na 

uzasadnienie  swojej  wyceny.  Wskazał  na  wyroku  KIO  z  dnia  17.03.2015r.,  sygn.  akt:  KIO 

417/15. Na tym etapie sprawy nie można stwierdzić, jak wyglądałyby wyjaśnienia firmy Argis 

Sp.  z  o.o.  i  czy  zostałyby  uznane  za  wystarczające  przez  Zamawiającego.  Niemniej 

naruszenie  art.  90  Pzp  w  stosunku  do  wybranej  przez  Zamawiającego  oferty  powoduje 

wadliwość  całej  procedury  przetargowej  i  konieczność  jej  powtórzenia  wraz  z  ogłoszeniem                     

o zamówieniu. 

W  niniejszych  okolicznościach  w  SIWZ  Zamawiający  określił  terminy  dostaw  w  ten 

sposób,  że  pierwsze  dostawa  miała  przypadać  na  dzień  15.01.2016  r.  Rozstrzygnięcie 

przetargu nastąpiło w dniu 20.01.2016 r., a więc 4 dni po terminie dostawy. Terminy dostaw 

określone  w  rozdziale  II  SIWZ  według  §  1.1  Rozdział  III  -  Istotne  postanowienia  Umowy  - 

stanowią  załącznik  do  Umowy  pomiędzy  Wybranym  Wykonawca,  a  Zamawiającym.  W  §  1 

ust.  3:  „Wykonawca  zobowiązuje  się  zrealizować  przedmiot  umowy  do  dnia  12.01.2018  r.             

(2 tydzień 2018r.) w terminach określonych w harmonogramie dostaw zawartym w rozdziale 

II  SIWZ".

 Zamawiający przed podpisaniem Umowy nie zagwarantował sobie prawa zmiany 

terminu  dostaw,  Jedynie  w  §  9  Umowy  dopuścił  zmiany  terminów  dostaw  po  zawarciu 

umowy.  („Zakazuje  się  istotnych  zmian  postanowień  zawartej  umowy  w  stosunku  do  treści 

oferty,  na  podstawie  której  dokonano  wyboru  Wykonawcy  z  wyjątkiem  zaistnienia 

następujących  przypadków...").  Przepis  ten  posługuje  się  wyrażeniem  „zmian  postanowień 

zawartej  umowy",  a  wiec  zmian  po  zawarciu  Umowy,  a  nie  przed  podpisaniem  umowy. 

Prowadzi  to  do  sytuacji,  iż  wybrany  Wykonawca  musi  wraz  z  Zamawiającym  podpisać 

umowę  w  kształcie  opisanym  w  Rozdziale  III  SIWZ,  bez  jakichkolwiek  zmian  terminu 

dostawy. A  więc Wykonawca musiałby  zobowiązać się mocą § 1.3 do realizacji przedmiotu 

umowy w terminach wskazanych w rozdziale II SIWZ, a wiec dokonania dostawy I partii do 

dnia  15.01.2016r.  Jest  to  zawarcie  umowy  o  świadczenie  niemożliwe,  które  jest  zakazane 

przez polski system prawny (art. 387 § 1 kc) i powoduje nieważność umowy ex lege. 

Ustalenie  jako  istotnego  wymogu  przetargu  akceptacji  przez  składającego  ofertę 

Wykonawcę  gotowości  do  realizacji  I  partii  dostawy  do  dnia  15.01.2016  r.,  w  sytuacji,  gdy 


termin  składania  ofert  został  wyznaczony  na  dzień  18.12.2015  r.,  powodowało  zawężenie 

kręgu  podmiotów  mogących  złożyć  ofertę.  Tak  krótki  odstęp  czasu  pomiędzy  złożeniem 

oferty,  a  rozpoczęciem  produkcji  eliminował  wiele  firm,  które  nie  miały  umiejętności 

szybkiego  wdrożenia  produkcji.  Zwłaszcza,  że  produkt  miał  być  dostosowany  do 

Zamawiającego, a nie być produktem ogólnodostępnym. Fakt, że wyboru najkorzystniejszej 

oferty  Zamawiający  dokonał  5  dni  po  terminie  planowanej  dostawy,  świadczy  o  pozorności 

potrzeby ustalenia krótkiego terminu dostawy i o jego celu ograniczenia uczciwej konkurencji. 

Przywołał  uchwałę  KIO  z  03.06.2015  r.,  sygn.  akt:  KIO/KD  30/15.  Stwierdził,  na  jej 

podstawie, że tym bardziej należy uznać za zakazane według ustawy zawieranie umowy po 

terminie  realizacji  dostawy.  Powodowałoby  to  bowiem  z  góry  zmianę  umowy  i  ustalenie 

nowych  terminów  dostaw,  skoro  warunki  SIWZ  przewidywały  zmiany  dopiero  w  trakcie 

trwania umowy. Zawarcie umowy w brzmieniu zgodnym z SIWZ i następnie zmiana terminów 

umów  byłoby  obejściem  przepisów  art.  93  ust.  1  pkt.  7  Pzp  oraz  art.  144  ust.  1  Pzp.                     

W  niniejszej  sprawie,  wobec  szeregu  wad  samego  ogłoszenia,  SIWZ,  konieczne  jest 

dokonanie  ponownego  ogłoszenia  o  zamówieniu  celem  wyeliminowania  zapisów 

ograniczających  zasady  konkurencyjności,  które  de  facto  poprzez  zaniżenie  standardów                

i wybranie za wiążące norm nieobowiązujących faworyzowało firmy od dawna działające na 

rynku,  które  nie  zdołały  uzyskać  potwierdzenia  spełnienia  bardziej  restrykcyjnych  norm 

zharmonizowanych  jak  wybrana  firma  Argis  Sp.  z  o.o.  Jednocześnie  w  związku                            

z  odrzuceniem  pozostałych  ofert  i  wskazanymi  przez  Odwołującego  przyczynami  do 

odrzucenia  oferty  firmy  Argis  Sp.  z  o.o.  istnieje  potrzeba  ponownego  ogłoszenia                      

o  zamówieniu  celem  umożliwienia  złożenia  ponownie  ofert  bez  barier  naruszających  art.  7, 

jak  i  ustalenia  nowych  terminów  dostaw  -  możliwych  do  realizacji,  a  nie  fikcyjnych  -  jak                  

w chwili obecnej. Zwłaszcza, że krótkie terminy dostawy w odniesieniu do terminu składania 

ofert i spodziewanego wyboru oferty najkorzystniejszej eliminowały z przetargu wiele firm bez 

uzasadnienia merytorycznego. 

Zamawiający w dniu 01.02.2016 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185 

ust.1  Pzp,  uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału  w  postępowaniu 

odwoławczym.  

W  dniu  03.02.2016  r.  (wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Argis  Sp.  z  o.o.,                          

zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  wnosząc  

o oddalenie odwołania w całości.

 Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz 

Odwołującemu.  

W  dniu  10.02.2016  r.  na  posiedzeniu  Przystępujący  złożył  pisemne  wyjaśnienia 

(oryginał)  wraz  z  załącznikami.  Wnosząc  o  oddalenie  odwołania  w  całości.

  Kopia  pisma 

została przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu na posiedzeniu.  


W  dniu  10.02.2016  r.  (faxem),  a  na  posiedzeniu  (oryginał)  Zamawiający  wobec 

wniesienia  odwołanie  do  Prezesa  KIO  wniósł  na  piśmie,  w  trybie  art.  186  ust.  1  Pzp, 

odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wnosił  o  oddalenie  w  całości  odwołania.  Kopia  została 

przekazana Odwołującemu oraz Przystępującemu na posiedzeniu.  

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk  stron  oraz 

Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku  rozprawy,  ustalił  i  zważył,  co 

następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił  nadto,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp.  

Izba  uznała  w  zakresie  przedmiotowego  odwołania,  że  Wykonawca  wnoszący 

odwołanie,  czyli  Odwołujący  musi  wykazać,  że  ma  lub  miał  interes  w  uzyskaniu  danego 

zamówienia,  czemu  nie  sprostał.  W  konsekwencji  skład  orzekający  Izby  rozpoznał  złożone 

odwołanie, uznając iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie ze względu na brak interesu 

w uzyskaniu zamówienia. 

Zgodnie z treścią art. 179 ust. 1 Pzp środki ochrony prawnej przysługują Wykonawcy, 

uczestnikowi  konkursu,  a  także  innemu  podmiotowi,  jeżeli  ma  lub  miał  interes  w  uzyskaniu 

danego  zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

Zamawiającego  przepisów  Pzp.  Środki  ochrony  prawnej  przysługują  więc  tylko  takiemu 

wykonawcy,  uczestnikowi  konkursu  a  także  innemu  podmiotowi:  "który  wykaże  interes                   

w  uzyskaniu  zamówienia,  przy  czym  to  odwołujący  musi  dowieść,  iż  posiada  obiektywną,              

tj.  wynikającą  z  rzeczywistej  utraty  możliwości  uzyskania  zamówienia,  lub  ubiegania  się                  

o  udzielenie  zamówienia,  potrzebę  uzyskania  określonego  rozstrzygnięcia"  (wyrok  SO                 

w  Piotrkowie  Trybunalskim  z  17.02.2011  r.,  sygn.  akt:  II  Ca  9/11).  Jest  to  niewątpliwie 

materialno-prawna  przesłanka  do  wniesienia  odwołania,  polegająca  badaniu  na  rozprawie. 

Jej  spełnienie  stanowi  podstawę  do  dalszej,  merytorycznej  oceny  zarzutów.  Ewentualne 

zaprzeczenie  naruszenia  interesu  Wykonawcy  może  prowadzić  do  oddalenia  odwołania,              

a  nie  jego  odrzucenia  bez  merytorycznego  rozpoznania  zarzutów.  Podobnie  w  wyroku  KIO           

z  13.09.2011  r.,  sygn.  akt:  1837/11.  Pojecie  „interesu  w  uzyskaniu  danego  zamówienia”,             

o  którym  mowa  w  art.  179  ust.1  Pzp,  odnosi  się  do  uzyskania  zamówienia  w  konkretnym 

postępowaniu – w tym postępowaniu, w którym wniesiono odwołanie, a nie do określonego 

przedmiotu  świadczenia.  Dlatego  nie  jest  dopuszczalne  wykazywanie  interesu  w  sytuacji, 


kiedy  żądanie  Odwołującego  sprowadza  się  do  unieważnienia  postępowania.  Podobnie               

w wyroku KIO z 14.01.2013 r., sygn. akt: KIO 2887/12. Należy bowiem podkreślić, że interes 

Wykonawca  musi  być  związany  z  uzyskaniem  danego  zamówienia,  co  oznacza,  że 

Odwołujący  winien  wykazać,  że  ma  potrzebę  uzyskania  zamówienia  publicznego                       

w  konkretnym  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego.  Żądanie  unieważnienia 

postępowania  pozostaje  w  kolizji  z  możliwością  uzyskania  zamówienia  w  prowadzonym 

postępowaniu (tak też w wyroku KIO z 05.01.2012 r., sygn. akt: KIO 2742/11). Wykonawca 

musiałby  się  powoływać  na  chęć  uzyskania  zamówienia  w  kolejnym  postępowaniu.  Żaden 

jednak  przepis  prawa  nie  nakłada  na  Zamawiającego  obowiązku  ponownego 

przeprowadzenia postępowania w następstwie tego, które – w wyniku działań wykonawcy – 

musiałby  unieważnić.  Nie  ma  również  przeszkód,  aby  Zamawiający,  decydując  się  na 

powtórzenie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  zaostrzył  warunki  udziału                               

w  postępowaniu  lub  wymagania  przedmiotowe,  co  uniemożliwiłoby  wzięcie  w  nim  udziału 

przez konkretnego wykonawcę. Jeżeli więc wykonawca składając odwołanie nie zmierza do 

ochrony  swojej  pozycji  w  postępowaniu,  w  celu  utrzymania  możliwości  uzyskania 

zamówienia,  lecz  domaga  się  unieważnienia  postępowania  –  nie  ma  legitymacji  do 

wniesienia odwołania. Zawarte w art. 179 ust. 1 Pzp sformułowanie: „ma lub miał interes” nie 

oznacza możliwości udzielenia ochrony prawnej wykonawcom niezainteresowanym w dacie 

składania  odwołania  uzyskaniem  danego  zamówienia  (podobnie  w  wyroku  z  13.09.2011  r., 

sygn.  akt:  KIO  1866/11).  Unieważnienie  postępowania  nie  prowadzi  do  uzyskania  przez 

odwołującego  bezpośredniej  korzyści.  W  sposób  ewidentny  nie  prowadzi  również  do 

udzielenia  zamówienia  żadnemu  podmiotowi,  w  tym  Odwołującemu.  Wykonawca,  żądając 

unieważnienia  postępowania,  pozbawia  się  szansy  na  uzyskanie  zamówienia  w  danym 

postępowaniu,  a  tym  samym  –  również  legitymacji  do  wniesienia  odwołania  (podobnie                  

w wyroku z 18.03.2011 r., sygn. akt: KIO 453/11).   

przedmiotowym 

stanie 

faktycznym 

wszystkie 

okoliczności 

wskazane                              

w  przywołanym  orzecznictwie  zaistniały,  Odwołujący  bowiem  został  skutecznie  wykluczony               

z  udziału  w  postępowaniu,  a  jego  oferta  uznana  za  odrzucona  (okoliczność  potwierdzona                

i nie będąca przedmiotem sporu), co miało miejsce w ramach czynności z 20.01.2016 r. Co 

więcej  ani  w  przedmiotowym  odwołaniu,  ani  w  żadnym  innym  odwołaniu  nie  kwestionował 

czynności  Zamawiającego  wobec  Niego  i  jego  oferty,  w  rezultacie  został  skutecznie 

pozbawiony  statusu  Wykonawcy  i  nie  ma  żadnej  możliwości  uzyskania  tego  konkretnego 

zamówienia.    

Kontynuując  niejako  wcześniejszą  argumentację  należy  ponownie  wskazać,  że 

Odwołujący musi wykazać, iż miał lub ma interes w uzyskaniu tego konkretnego zamówienia, 

a  w  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy  poniósł  lub  mógł  ponieść 

szkodę.  Chodzi  zatem  o  zaistnienie  chociażby  potencjalnej  możliwości  uzyskania  przez 


Odwołującego  tego  konkretnego  zamówienia,  przy  czym  nie  może  to  być  interes 

hipotetyczny, odnoszący się do innego, przyszłego zamówienia, ale o to, konkretne, toczące 

się  aktualnie  postępowanie.  Tymczasem  w  niniejszym  stanie  faktycznym  oferta 

Odwołującego  została  skutecznie  de  facto  odrzucona,  jako  sutek  wykluczenia.  Powyższe 

spowodowało,  iż  nie  ma  on  interesu  w  domaganiu  się  unieważnienia  dokonanego  przez 

Zamawiającego  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  gdyż  podniesione  przez  niego  zarzuty 

kierowane  pod  adresem  Przystępującego,  którego  ofertę  wybrano  za  najkorzystniejszą,  nie 

mogą być bowiem powoływane przez podmiot, który nie jest już uczestnikiem postępowania 

o zamówienie publiczne, a w niniejszym stanie faktycznym Odwołujący status wykonawcy już 

utracił.  Nie  znajduje  więc  uzasadnienia  kwestionowanie  przez  Odwołującego  czynności 

polegającej  na  wyborze  oferty  Argis  Sp.  z  o.o.  jako  najkorzystniejszej.  Drugą  przesłanką 

legitymacji czynnej, której spełnienie musi nastąpić kumulatywnie wraz z przesłanką interesu 

w  uzyskaniu  danego  zamówienia  jest  wykazanie  przez  Odwołującego, że  poniósł  lub  może 

ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. Przez szkodę 

rozumie  się  uszczerbek  majątkowy  lub  niemajątkowy,  jakiego  doznaje  poszkodowany                   

w wyniku określonego działania lub zaniechania. Szkoda - w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp - 

musi  być  wynikiem  naruszenia  przepisów  Pzp  przez  Zamawiającego,  co  oznacza,  iż 

wykazywana  przez  Odwołującego  szkoda  musi  pozostawać  w  adekwatnym  związku 

przyczynowym  z  uchybieniem  przez  Zamawiającego  przepisom  Pzp.  Konieczne  jest  zatem 

wykazanie  przez  Odwołującego,  iż  Zamawiający  dokonał  albo  zaniechał  dokonania 

czynności  wbrew  przepisom  Pzp,  czego  normalnym  następstwem  w  okolicznościach  danej 

sprawy  jest  poniesienie  lub  możliwość  poniesienia  szkody  przez  wnoszącego  odwołanie. 

Niemniej  jednak,  biorąc  po  uwagę  okoliczności  faktyczne  niniejszej  sprawy,  jak  również 

uwzględniając fakt, iż oferta Odwołującego została skutecznie odrzucona z postępowania, co 

nie  było  kwestionowane,  Izba  stoi  na  stanowisku,  że  Odwołujący  nie  wykazał,  że                             

w przypadku uwzględnienia niniejszego odwołania realny jest wynik postępowania w postaci 

zawarcia z odwołującym umowy, a tym samym iż w wskutek podniesionych naruszeń ustawy 

może  on  ponieść  szkodę.  Wykazanie  możliwości  poniesienia  szkody  jest  bowiem 

nierozerwalnie  związane  z  naruszeniem  przepisów  Pzp  przez  Zamawiającego,  co                        

w  konsekwencji  prowadzi  do  utraty  możliwości  wyboru  oferty  Odwołującego,  a  tym  samym 

zaistnienia  po  stronie  Odwołującego  uszczerbku.  Podstawą  dla  wykazania  możliwości 

zaistnienia  szkody  jest  wykazanie  normalnego  (adekwatnego)  związku  przyczynowego, 

czego  Odwołujący  nie  wykazał,  opierając  się  na  spóźnionych  zarzutach  dotyczących 

postanowień  SIWZ,  własnej  interpretacji  wymogów  Zamawiającego  w  kontekście  oceny 

oferty Przystępującego nie mającej pokrycia w jej treści, czy też nietrafionych zarzutach nie 

mających  pokrycia  w  stanie  faktycznym  mającym  miejsce  w  postępowaniu  –  odnośnie 

zaniechania wezwania w trybie art. 90 ust.1 Pzp, a w obliczu niekwestionowania odrzucenia 


jego  oferty  nie  był  w  stanie  wykazać  związku  pomiędzy  utraceniem  możliwości  uzyskania 

zamówienia  a  naruszeniem  przepisów  ustawy  przez  Zamawiającego  na  obecnym  etapie 

postępowania o udzielenie zamówienia. Izba podnosi, że kierowała się w tym zakresie także 

wyrokiem  KIO    z  05.08.2013  r.,  sygn.  akt:  KIO  1757/13,  który  miał  miejsce  w  zbliżonym 

stanie faktycznym, jak w przedmiotowej sprawie.  

Izba  wskazuje,  że  sposób  rozumienia  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  jest 

elementem stałym w doktrynie oraz w orzecznictwie (m.in. wyrok KIO z 13.05.2015 r., sygn. 

akt: KIO 842/15, sygn. akt: KIO 862/15, czy też postanowienie KIO o sygn. akt KIO 341/15. 

Identyczny pogląd wynika z orzecznictwa sądów okręgowych, np. w wyroku SO w Piotrkowie 

Trybunalskim z 17.02.2011r., sygn. akt: II Ca 9/11; wyrok SO w Warszawie z 07.12.2011 r., 

sygn.  akt:  V  Ca  1973/  11;  wyrok  SO  w  Lublinie  z  19.03.2012  r.,  sygn.  akt:  IX  Ga  39/12;)                      

i wywodzi się jeszcze z wcześniejszego orzecznictwa sądów powszechnych, które nadal jest 

aktualne  –  mimo  zamiany  z  2009  r.  Zgodnie  z  nim:  „Pojęcie  interesu  prawnego  było 

wielokrotnie  interpretowane  zarówno  przez  Zespół  Arbitrów  jak  i  Sąd  Okręgowy                            

w  Warszawie.  Dotychczasowe  orzecznictwo  wskazuje  na  częstotliwość  zjawiska  dążenia 

przez  wykonawców  do  unieważnienia  postępowania.  Wykonawcy  wnosili  w  tym  celu 

przewidziane  w  ustawie  środki  odwoławcze,  uzasadniając  swój  interes  prawny możliwością 

uczestnictwa  w  kolejnym  postępowaniu  o  zamówienie  publiczne  a  tym  samym  kolejną 

szansą na jego uzyskanie, co ma miejsce także i w sprawie niniejszej. (…) Jeżeli wykonawca 

został  wykluczony  z  postępowania  lub  jego  oferta  została  odrzucona,  to  wówczas  jego 

interes  prawny  zostaje  ograniczony  jedynie  do  zarzutów,  których  uwzględnienie  moż

doprowadzić do jego ponownego udziału w danym postępowaniu. Utrata statusu uczestnika 

postępowania 

powoduje 

wygaśnięcie 

uprawnień 

wynikających 

uczestnictwa                                

w  postępowaniu  przetargowym.  Dotyczy  to  także  uprawnień  związanych  z  wnoszeniem 

ś

rodków ochrony prawnej. Należy zwrócić uwagę na wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie 

z dnia 13.02.2003 r. (sygn. akt V Ca 1639/02), w którym to uznano, iż "oferent, którego oferta 

została  odrzucona  wobec  niezadośćuczynienia  wymaganiom  SIWZ,  nie  może  domagać  się 

unieważnienia  przetargu,  ani  podnosić  merytorycznych  zarzutów  co  do  oferty  uczestnika, 

który wygrał przetarg, albowiem nie ma wymaganego interesu prawnego.” (SO w Piotrkowie 

Tryb.  z  21.04.2015  r.,  sygn.  akt:  II  Ca  201/05).  Podobnie  wyrok  ZA  z  dnia  21.03.2003  r., 

sygn.  akt:  UZP/ZO/0-275/03  -  Zespół  Arbitrów  uznał,  iż  wskazanie  przez  odwołującego,  że 

odrzucenie  oferty  innej  firmy  spowoduje  konieczność  unieważnienia  postępowania,  a  tym 

samym  umożliwi  odwołującemu  się  uczestniczenie  w  nowym  przetargu,  nie  stanowi 

udowodnienia interesu prawnego. W wyroku SO w  Krośnie z 25.04.2006 r., sygn. akt: I Ca 

134/06 wskazano wyraźnie: "Sąd podzielił pogląd orzekającego w sprawie Zespołu Arbitrów  

i uznał, iż strona skarżąca nie wykazała w świetle art. 179 prawo zamówień publicznych, ż

jej  interes  prawny  w  uzyskaniu  zamówienia  doznał  lub  może  doznać  uszczerbku  w  wyniku 


naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  w/w  ustawy.  W  świetle  prawa  polskiego 

Odwołujący  nie  może  mieć  interesu  prawnego  w  unieważnieniu  przetargu  polegającego  na 

tym, że w ewentualnym nowym przetargu (w przyszłości) mógłby uczestniczyć i go wygrać

Interes prawny powinien dotyczyć tego postępowania przetargowego, do którego zgłoszono 

ś

rodki odwoławcze. Nie można się powoływać na przyszły, ewentualny, hipotetyczny interes 

prawny.”. 

Skład  orzekający  Izby  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie  dowody  z:  całej  dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej 

przez  Zamawiającego  do  akt  sprawy  w  kopii  potwierdzonej  za  zgodność  z  oryginałem                  

w  sprawie,  jak  i  załącznik  do  odwołania  oraz  pisma  wyjaśniającego  Przystępującego 

złożonego na posiedzeniu.    

Izba oddaliła wnioski dowodowe Odwołującego:          

•  o  zwrócenie  się  do  Instytutu  Kolejnictwa,  Laboratorium  Badania  Materiałów  i  Elementów 

Konstrukcji  -  kierownik  pani  dr  Inż.  E.R.-W.  -  o  interpretacje,  jakie  normy  zharmonizowane 

regulują  wymagania  odnośnie  uszczelek  będących  przedmiotem  zamówienia  2015/S  219  - 

DNZ/134/2015, 

na 

dzień 

ogłoszenia 

przetargu, 

oraz  

o  zbadanie,  czy  przedstawione  przez  firmę  Argis  Sp.  z  o.o.  dokumenty  spełniają  wymogi 

Rozporządzenia  i  norm  oraz,  czy  oprócz  certyfikatu  winny  być  dostarczone  wyniki  badań 

empirycznych  (raport  z  badań)  dla  możliwej  kontroli  spełniania  warunków  bezpieczeństwa, 

czy też są bez znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy. 

•  o  zwrócenie  się  do  Instytutu  Kolejnictwa,  Laboratorium  Badania  Materiałów  i  Elementów 

Konstrukcji,  celem  ustalenia,  jaki  dokument  jest  dokumentem  kompletnym  i  wypełniającym 

wymagania przetargu – dotyczy wymogu z Rozporządzenia z 2011 r. 

W  tym  zakresie,  Izba  uznała  bezprzedmiotowość  wniosków  wobec  braku  interesu              

w  uzyskaniu  zamówienia  po  stronie  Odwołującego  oraz  spóźniony  charakter  zarzutu 

pierwszego  w  jego  obu  aspektach  przywołanych  w  odwołaniu  -  czyli  przedmiotowe  wnioski 

zostały jedynie powołane dla zwłoki (art.190 ust. 6 Pzp.). 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także  odwołanie,  przystąpienie,  odpowiedź  na  odwołanie  oraz  pisemne  wyjaśnienia 

Przystępującego,  stanowiska  i  oświadczenia  stron  oraz  Przystępującego  złożone  ustnie  do 

protokołu.  

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  oraz  podtrzymanych  na 

posiedzeniu  i  rozprawie  zarzutów  stwierdzić  należy,  że  odwołanie  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie z uwagi na brak interesu w uzyskaniu zamówienia po stronie Odwołującego, 


co Izba w sposób szeroki uzasadniła powyżej – na wstępie.  

Należy  podkreślić,  że  wobec  braku  interesu  w  rozumieniu  art.  179  ust.  1  Pzp, 

powyższe  skutkuje  już  samo  w  sobie  oddaleniem  odwołania.  W  takiej  sytuacji  zgodnie                 

z utrwalonym stanowiskiem wynikającym z orzecznictwa sądowego - Izba może, ale nie musi 

odnosić się do sformułowanych przez Odwołującego zarzutów (wyrok SO w Lublinie z dnia 

05.05.2008 r., sygn. akt: IX Ga 44/08).  

W  przedmiotowym  stanie  faktycznym  Izba  uznała,  że  nie  ma  takiej  konieczności, 

jedynie  hasłowo  stwierdzając,  że  pierwszy  z  zarzutów  zawartych  w  odwołaniu  w  obu  jego 

aspektach przedstawionych w odwołaniu jest spóźniony i w konsekwencji dodatkowo z tego 

tytułu  nie  podlega  rozpoznaniu  merytorycznego.  Przykładowo  wyrok  SO  w  Łomży                                 

z  11.12.2013  r.,  sygn.  akt:    I  Ca  286/13:  „(…)z  uwagi  na  formalizm  postępowania  w 

procedurze udzielania zamówienia publicznego, podnoszenie przez odwołującego na etapie 

po ogłoszeniu wyników przetargu zarzutów do czynności zamawiającego, które odnoszą się 

do treści s.i.w.z., tj. sposobu interpretacji punktu 6.8 s.i.w.z., jest niedopuszczalne. Stosownie 

bowiem  do  art.  182  ust.  2  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  roku  -  Prawo  zamówień 

publicznych,  odwołujący  miał  możliwość  wniesienia  odwołania  wobec  postanowień 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia.  Skoro  nie  wniósł  odwołania  w  tym  trybie, 

zapisy  punktu  6.8  s.i.w.z.  stały  się  prawomocnie  wiążące  i  odwołujący  powinien  się 

dostosować  do  tych  wymogów.”.  Drugi  z  zarzutów  bazuje  na  interpretacji  Odwołującego 

wymogu  Zamawiającego  z  pkt.  10.7.2  SIWZ,  który  nie  ma  uzasadnienia  w  jego  treści,  jest 

bowiem  dalej  idący  niż  w  rzeczywistości.  Trzeci  zarzut  jest  bezprzedmiotowy  jako 

konsekwencja  oddalenia  z  braku  interesu.  Czwarty  nie  ma  potwierdzenia  w  zaistniałym 

stanie  faktycznym  –  albowiem  wezwanie  do  wyjaśnień  w  trybie  art.  90  ust.1  Pzp  miało 

miejsce.  Piąty,  w  aspekcie  wezwania  do  wyjaśnień  -  nie  ma  potwierdzenia  w  zaistniałym 

stanie faktycznym, zaś w pozostałym zakresie bazuje na interpretacji Odwołującego wymogu 

Zamawiającego z pkt. 10.7.2 SIWZ, który nie ma uzasadnienia w jego treści, jest dalej idący 

niż w rzeczywistości i nie uwzględnia wyjaśnień z 18.11.2015 r., z których wynika możliwość 

stosowania  tzw.  starej  normy  PN-K-02512:2000  oraz  normy  PN-EN  45545:2013.  Szósty, 

albowiem przebieg rozprawy potwierdził, że nie było to świadczenie niemożliwe do spełnienia 

dla  Odwołującego,  ale  hipotetycznych  ewentualnych  innych  podmiotów  z  poza  Polski,  przy 

czym Izba wskazuje na § 9 Istotnych Postanowień Umowy i pominięte przez Odwołującego 

w  odwołaniu  jego  aspekty.  Należy  zauważyć  że  hipotetyczni Wykonawcy  zagraniczni  mogli 

kierując  się  treścią  ogłoszenia  o  zamówieniu  sekcja  VI  pkt  3  ppkt  6  (pierwszy  dokument                

z  którym  stykają  się  Wykonawcy)  uznać  termin  pierwszej  dostawy  za  możliwy  do 

przesunięcia.  


Izba  podkreśla,  że  powyższe  hasłowe  odniesienia  miało  jedynie  miejsce  dla 

porządku, albowiem brak interesu w uzyskaniu zamówienia, jest jak rzadko kiedy ewidentny. 

W  ten  sposób  Izba  jedynie  chciała  wskazać,  że  nie  uchyla  się  od  spoczywającego  na  niej 

obowiązku merytorycznego rozpoznania sprawy, ale nie może tego uczynić w sposób pełny 

z  uwagi  na  zaistniałą  sytuacje.  Dostrzega  także  inne  aspekty  sprawy,  które  również 

skutkowałyby  oddalenie  odwołania,  tym  bardziej,  że  Odwołujący  nie  zanegował 

oświadczenia  Przystępującego,  że  także  norma  PN-EN  45545:2013  została  wycofana                     

i obowiązuje jedynie do 30.04.2016 r.      

W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  oddaliła  odwołanie  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu art. 192 ust. 9 i 10  Pzp w zw. z § 3 pkt 1 lit. a oraz § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).  

Przewodniczący : 

…………………………………