Sygn. akt KIO 2933/24
WYROK
Warszawa, dnia 20
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Michał Pawłowski
Protokolant:
Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6
września 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę SOLEY Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Balicach w postępowaniu prowadzonym przez
z
amawiającego Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd
Gospodarki Wodnej w Gliwicach,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy Keller Polska Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ożarowie Mazowieckim
orzeka:
Oddala
odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego – wykonawcę SOLEY
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Balicach i zalicza w poczet
kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy
złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania oraz
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną
przez
odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu
Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………….………………………………
Sygn. akt KIO 2933/24
Uzasadnienie
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej
w Gliwicach, zwane
dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie przepisów ustawy dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1320), zwanej dalej
„ustawą PZP”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „modernizację
obiektów zbiornika wodnego Wisła Czarne – drenaż skarpy odpowietrznej, przelew stokowy,
sieć piezometrów – etap I, etap II”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
z dnia 27 maja 2024 r., pod numerem 2024/BZP 00339391/01.
W dniu 13 sierpnia
2024 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej)
wykonawca
SOLEY Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Balicach, zwany
dalej
„Odwołującym” lub „wykonawcą SOLEY”, wniósł odwołanie w postępowaniu o udzielenie
zamówienia od następujących czynności i zaniechań czynności Zamawiającego:
1) zaniechania
Zamawiającego polegającego na braku wykluczenia wykonawcy Keller Polska
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ożarowie Mazowieckim (zwanego dalej
„wykonawcę Keller”), który z przyczyn leżących po jego stronie nienależycie wykonał istotne
zobowiązanie wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego, co
doprowadziło do odstąpienia od umowy pomimo, że Zamawiający w SWZ uznał ustawową
fakultatywną przesłankę do wykluczenia za przesłankę obowiązującą,
2) niewykaza
nia przez wykonawcę Keller spełnienia warunków udziału w postępowaniu co do
wymaganego personelu: Kierownika budowy R. J.
– uprawnienia są niezgodne
z wymaganiami SWZ,
3) dokonania przez wykonawcę Keller w trakcie postępowania przetargowego zmiany
kierownika budowy z osoby R. J. na I. C. w sytuacji, gdy zmiana taka
była niedopuszczalna na
gruncie prawa krajowego i europejskiego, natomiast u
względnienie przez Zamawiającego
zmienionych dokumentów podmiotowych doprowadziło do naruszenia podstawowych zasad
zamówień publicznych, tj. zasady równego traktowania wykonawców oraz zasady przejrzystości
postępowania,
4) celowego przedstawienia przez wykonawcę Keller nieprawdziwych informacji dotyczących
doświadczenia zawodowego zmienionego kierownika budowy pana I. C., przez co Zamawiający
został wprowadzony w błąd co do spełnienia wymagań przedstawionych w pkt 7.2.4 ppkt 2a
oraz pkt 15.4.2 SWZ.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 109 ust.1 pkt 7 w zw. z art. 109 ust. 2 ustawy PZP poprzez niewykluczenie wykonawcy
Keller,
który z przyczyn leżących po jego stronie nienależycie wykonał istotne zobowiązanie
wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego, co doprowadziło do
odstąpienia od umowy (zarzut nr 1),
2) art.109 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 109 ust. 2 ustawy PZP poprzez niewykluczenie wykonawcy
Keller
, który nie spełnił wymagań pkt 7.2.4 ppkt 2a SWZ poprzez przedstawienie w ofercie
kierownika nieposiadającego uprawnień nieograniczonych, a tym samym poprzez swoje
zamierzone działanie wprowadził Zamawiającego w błąd, że spełnia kryteria selekcji, co mogło
mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu
o udzielenie zamówienia (zarzut nr 2),
3) art. 223 ust. 1 ustawy PZP
poprzez dokonanie w trakcie postępowania przetargowego zmiany
kierownika budowy w sytuacji,
gdy udział określonego, wskazanego imiennie kierownika budowy
stanowił element wiążącej wykonawcę oferty, a w konsekwencji niespełnienie przez wykonawcę
Keller
warunków przetargu na skutek uzupełnienia w postępowaniu dokumentów, które
przedstawione zostały w pierwotnie złożonej ofercie (zarzut nr 3),
4) art. 109 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 109 ust. 2 ustawy PZP poprzez niewykluczenie wykonawcy
Keller, który nie spełnił wymagań pkt 7.2.4 ppkt 2a SWZ oraz pkt 15.4.2 SWZ z uwagi na
przedstawienie jako kierownika budowy pana I. C.
, co do którego Odwołujący posiada
uzasadnione podejrzenie, że nie posiada wymaganego przez Zamawiającego doświadczenia
zawodowego, który tym samym poprzez swoje zamierzone działanie wprowadził
Zamawiającego w błąd, że spełnia kryteria selekcji, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia (zarzut nr 4),
5) art. 18 ust. 1 w zw. z art. 74 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy PZP
poprzez brak niezwłocznego
udostępnienia Odwołującemu dokumentacji prowadzonego postępowania, mimo składanych
wniosków (zarzut nr 5).
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i:
wstrzymanie podpisania umowy do czasu ogłoszenia przez Izbę orzeczenia kończącego
postępowanie odwoławcze,
unieważnienie czynności wyboru oferty wykonawcy Keller jako oferty najkorzystniejszej,
powtórzenie przez Zamawiającego badania warunków udziału w postępowaniu przez
wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego oraz oceny ofert złożonych
w postępowaniu,
wykluczenie z postępowania wykonawcy Keller.
Ponadto Odwołujący zgłosił liczne wnioski dowodowe oraz wniósł o obciążenie
Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego.
W uzasadnieniu zarzutu nr 1 odwołania wykonawca SOLEY wskazał, że w kontekście
tego zarzutu istotnym jest, że Zamawiający – Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie,
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie dokonał odstąpienia od umowy nr
KR.285.17.2022.(JRP) z dnia 11 lutego
2022 r. na wykonanie zadania „3A.2/3 Zwiększenie
zabezpieczenia powodziowego w dolinie rzeki Serafy zbiornik Malinówka 3” zawartej z
wykonawcą Keller. Według tego Zamawiającego podstawą odstąpienia od umowy były
przyczyny leżące po stronie wykonawcy, który odmówił realizacji zobowiązań umownych, w tym
brak realizacji r
obót. Podstawą prawną odstąpienia od umowy był art. 492
Kodeksu cywilnego.
Jednocześnie Zamawiający dokonał wyboru innego wykonawcy do realizacji tego zadania, zaś
na wykonawcę Keller została nałożona kara umowna. Odwołujący dodał, że w przedmiotowym
postępowaniu w pkt 7.1 SWZ Zamawiający przewidział fakultatywne podstawy wykluczenia
wykonawców z postępowania określone w art. 109 ust. 1 i ust. 7 ustawy PZP. Dla ziszczenia się
podstawy wykluczenia z art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy PZP nie jest konieczne rozpatrzenie
prawidłowości odstąpienia od umowy oraz zasądzenie odszkodowania w procedurze sądowej
i uprawomocn
ienie się orzeczenia sądowego – zdaniem Odwołującego wystarczające jest
zbadanie sytuacji faktycznej Wykonawcy z przesłankami prawnymi przewidzianymi w SWZ. To
rolą Zamawiającego jest dokonanie dogłębnej analizy danego stanu faktycznego i prawnego
oraz
rozważenie czy faktycznie skutecznie doszło do wypowiedzenia / odstąpienia od umowy,
zapłaty odszkodowania, wykonania zastępczego, czy też realizacji uprawnień z tytułu rękojmi.
Odwołujący zwrócił uwagę, że w świetle judykatury Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
instytucja z
amawiająca nie jest związana oceną innych instytucji zamawiających, w tym również
uzasadnieniem odstąpienia od umowy. Jednocześnie powołał się na treść art. 57 ust. 4 lit. g
Dyrektywy nr 2014/24/UE
oraz motyw nr 101 preambuły do tej Dyrektywy.
Uzasadniając zarzut nr 2 odwołania wykonawca SOLEY podał, że jego konkurent nie
wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu odnośnie wymaganego personelu –
Kierownika budowy R. J.
, którego uprawnienia są niezgodne z wymaganiami SWZ. Odwołujący
zarzuc
ił, że w treści oferty wykonawcy Keller jako Kierownik budowy został przedstawiony pan
R. J.
, który zgodnie z zapisami SWZ powinien posiadać uprawnienia bez ograniczeń. Natomiast
w
uzupełnieniu dokumentacji znajdują się uprawnienia, które posiadają ograniczenia
„Uprawniony jest do kierowania... w zakresie budowli hydrotechnicznych o powszechnie
znanych rozwiązaniach konstrukcyjnych”. Na uzasadnienie swojego zarzutu Odwołujący
zaprezentował interpretację takiego zapisu dotyczącego uprawnień zawodowych dokonaną
przez Przewodniczącego Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa
(PIIB) dr inż. M. P. i Głównego Specjalistę Krajowego Biura PIIB dr hab. J. S. opublikowaną w
dniu 5 sierpnia 2016
r. w miesięczniku „Inżynier Budownictwa” Wydawnictwo Polskiej Izby
Inżynierów Budownictwa Sp. z o.o.: „…użycie w treści decyzji o nadaniu uprawnień
budowlanych, tj. stwierdzeniu przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych
funkcji technicznych w budownictwie, zwrotu „o powszechnie znanych rozwiązaniach
konstrukcyjnych i schematach technicznych” oznacza, że mamy do czynienia z uprawnieniami
odpowiadającymi obecnym uprawnieniom w ograniczonym zakresie…”. W świetle tej
interpretacji w ocenie wykonawcy SOLEY oferta jego konkurenta
przestała spełniać postawione
wymagania i powinna była zostać odrzucona. Natomiast tłumaczenia wykonawcy Keller zawarte
w jego wyjaśnieniach z dnia 5 sierpnia 2024 r. są niepoprawne, ponieważ ograniczenie
uprawnień nie wynika w tym przypadku z powodu przyznawania go technikom, lecz z posiadania
przez Pana R. J.
wykształcenia wyższego pokrewnego – jest on magistrem inżynierem
melioracji wodnych, a nie magistrem inżynierem budownictwa.
W zakresie zarzutu nr 3 odwołania wykonawca SOLEY wskazał, że w trakcie przetargu
wykonawca Keller zmienił pierwotnie podanego pana R. J. na pana I. C., co zdaniem
Odwołującego było niedopuszczane. Odwołujący powołał się na orzecznictwo Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w którym Trybunał w sposób wyraźny sprzeciwił się
możliwości uzupełnienia dokumentów w postępowaniu, w szczególności jeśli przedstawiają one
nowe informacje, niezawarte wcześniej w pierwotnie złożonej ofercie. Jednocześnie z
orzecznictwa Trybunału wynika, że przez ofertę należy rozumieć nie tylko dokumenty o
charakterze przedmiotowym, ale również dokumenty o charakterze podmiotowym (tzw. oferta
sensu largo),
które dotyczą osób wskazanych do realizacji kontraktu. W opinii wykonawcy
SOLEY
zasada prounijnej wykładni prawa krajowego wynikająca z treści przepis art. 291 ust. 1
oraz z art. 288 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej statuuje obowiązek interpretowania
prawa krajowego zgodnie z prawem unijnym a o
rgany krajowe, w tym Krajowa Izba Odwoławcza
powinny uwzględniać nowe kierunki interpretacyjne wyznaczone przez orzecznictwo Trybunału.
Odwołujący dodał, że doświadczenie Kierownika budowy miało nie tylko potwierdzać
spełnianie warunków udziału w postępowaniu, ale równie stanowiło kryterium oceny ofert w tym
postępowaniu. W konsekwencji udział określonego, wskazanego imiennie Kierownika budowy
stanowił również element wiążącej oferty wykonawcy sensu stricto, ponieważ dotyczył udziału
tej konkretnej osoby w realizacji zamówienia. W związku z tym w ocenie Odwołującego nie
sposób pogodzić możliwości zmiany kluczowego personelu wykonawcy z naczelnymi zasadami
zamówień publicznych, tj. zasadą równego traktowania wykonawców oraz zasadą przejrzystości
postępowania o udzielenie zamówienia. Odwołujący podniósł, że uzupełnienie dokumentów w
postaci „Wykazu osób”, które polegało na zastąpieniu Kierownika budowy inną, nie wskazaną w
pierwotnej ofercie
osobą jest niezgodne z art. 16 pkt 1 ustawy PZP w zw. z art. 36 ust. 1
Dyrektywy nr 2014/25/UE.
Odwołujący wyjaśnił, że według orzecznictwa Trybunału uzupełnienie
dokumentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego może polegać́ wyłącznie na
wyjaśnieniu, doprecyzowaniu treści oferty lub poprawieniu omyłki. Trybunał wyraźnie sprzeciwił
si
ę̨ możliwości uzupełnienia dokumentów w postepowaniu, w szczególności jeśli przedstawiają̨
one nowe informacje, niezawarte wcześniej w pierwotnie złożonej ofercie. Jednocześnie z
orzecznictwa Trybunału wynika, że przez ofertę̨ rozumie się nie tylko dokumenty o charakterze
przedmiotowym, ale również̇ dokumenty o charakterze podmiotowym (tzw. oferta sensu largo).
Odwołujący powołał się przy tym na wyroki Trybunału z dnia 4 maja 2017 r. w sprawie o sygn.
akt C-387/14 i z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie o sygn. akt C-131/16.
Odwołujący podsumował uzasadnienie tego zarzutu w ten sposób, że organy krajowe, w
tym Krajowa Izba Odwoławcza powinny uwzględniać́ nowy kierunek interpretacyjny wyznaczony
orzecznictwem T
rybunału, co powoduje konieczność́ poddanie ocenie tego, czy i w jakim
zakresie dopuszczalne jest uzupełnienie dokumentów stanowiących ofertę̨ (sensu largo), tj.
również dokumentów potwierdzających brak wykluczenia i spełniania warunków udziału w
postepowaniu. Zdaniem
Odwołującego dotyczy to w szczególności możliwości zmiany kluczowej
kadry dedykowanej do realizacji z
amówienia, czyli jak w tym przypadku Kierownika budowy,
którego doświadczenie miało nie tylko potwierdzać́ spełnianie warunków udziału w
post
ępowaniu, ale stanowiło również kryterium oceny ofert. Udział określonego, wskazanego
imiennie Kierownika budowy stanowił zatem element wiążącej oferty wykonawcy sensu stricto,
ponieważ wskazywał na udział tej konkretnej osoby w realizacji zamówienia. Ponadto
wykonawca SOLEY zwrócił uwagę na okoliczność, że pan R. J. w dniu złożenia oferty był
pracownikiem P
aństwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu
Gospodarki Wodnej w Krakowie i jest tym pracownikiem
nadal, co może powodować konflikt
interesów zarówno w trakcie przetargu, jak i w toku realizacji zamówienia publicznego.
Uzasadniając zarzut nr 4 Odwołujący podniósł, że posiada uzasadnione podejrzenie, że
wykonawca Keller
przedstawił nieprawdziwe informacje dotyczące doświadczenia zawodowego
zmienionego Kierownika budowy
– pana I. C., czym wprowadził Zamawiającego w błąd co do
spełnienia wymagań przedstawionych w pkt 15.4.2 SWZ. Odwołujący zarzucił, że w treści
załącznika „Wykaz osób” do wyjaśnień wykonawcy Keller złożonego w dniu 5 sierpnia 2024 r. na
Kierownika budowy
został przedstawiony pan I. C., który wymagane doświadczenie miał zdobyć
podczas budowy
Zbiornika Wodnego Świnna Poręba. Odwołujący podał, że posiada
oświadczenie Inspektora Nadzoru robót iniekcyjnych – pana Jana Śniadka, z ramienia
Zamawiającego dla zakresu robót wiertniczo iniekcyjnych przy wykonywaniu przesłony
przeciwfiltracyjnej, że pan I. C. pracował na przedmiotowej budowie, ale zajmował się innym
zakresem prac i nie pełnił funkcji kierownika robót wiertniczo iniekcyjnych w trakcie całego
procesu wykonywania przesłony przeciwfiltracyjnej wykonywanej metodą mechaniczno
obrotową przy użyciu koronek diamentowych z pełnym rdzeniowaniem oraz iniekcją
cementacyjną na budowie Zbiornika Wodnego Świnna Poręba. Odwołujący wskazał, że posiada
również oświadczenie Kierownika robót ziemnych i żelbetowych – pana Ryszarda Galary, z
ramienia Generalnego Wykonawcy firmy Skanska, że pan I. C. pracował na budowie Zbiornika
Wodnego Świnna Poręba, ale zajmował innym zakresem prac, tj. pracami ziemnymi i
żelbetowymi i nie pełnił funkcji kierownika robót wiertniczo iniekcyjnych w trakcie całego procesu
wykonywania przesłony przeciwfiltracyjnej wykonywanej metodą mechaniczno obrotową przy
użyciu koronek diamentowych z pełnym rdzeniowaniem oraz iniekcją cementacyjną na budowie
Zbiornika Wodnego Świnna Poręba. Pozyskane przez Odwołującego informacje nie
potwierdzają zatem, że pan I. C. mógł zdobyć deklarowane przez wykonawcę Keller
doświadczenie. Według wykonawcy SOLEY opisane w uzasadnieniu odwołania okoliczności
dowodzą, że wykonawca Keller zgłosił do pełnienia funkcji Kierownika budowy osobę powołując
się na jej rzekome doświadczenie w charakterze kierownika robót wiertniczo iniekcyjnych celowo
wprowadzając Zamawiającego w błąd. Niewątpliwie informacja ta miała doniosłe znaczenie w
postępowaniu, albowiem wprowadziła Zamawiającego w błąd co do faktu spełnienia warunku
udziału w postępowaniu w zakresie wymaganego doświadczenia Kierownika budowy.
Wykonawca SOLEY wskazał, że przedstawiona w jego odwołaniu argumentacja dotyczy obu
kierowników, ponieważ w udostępnionej mu przez Zamawiającego dokumentacji przetargowej
nie znalazła się informacja w oparciu o uprawnienia lub doświadczenie którego z kierowników
został dokonany wybór wykonawcy Keller. Zatem oferta wykonawcy Keller powinna zostać
odrzucona,
ponieważ żaden z kandydatów na Kierownika budowy nie spełnia wymogów SWZ, tj.
jeden z nich nie posiada uprawnień bez ograniczeń, zaś drugi nie posiada odpowiedniego
doświadczenia.
Natomiast w uzasadnieniu zarzutu nr 5 Odwołujący zauważył, że Zamawiający naruszył
art. 18 ust. 1 w zw. z art. 74 ust. 1 i ust. 2 pkt 1
ustawy PZP, ponieważ nie udostępnił mu
niezwłocznie dokumentacji prowadzonego postępowania pomimo składanych wniosków, co
według Odwołującego miało uniemożliwić mu przygotowanie w pełni materiału dowodowego
będącego podstawą odwołania.
Uwzględniając akta sprawy odwoławczej, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska stron i uczestnika postępowania odwoławczego wyrażone w pismach oraz
złożone w trakcie rozprawy, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Krajowa Izba Odwoławcza nie stwierdziła podstaw do odrzucenia odwołania, ponieważ
nie została spełniona żadna wynikająca z art. 528 ustawy PZP negatywna przesłanka, która by
uniemożliwiała merytoryczne rozpoznanie odwołania.
Izba stwierdziła ponadto, że wypełnione zostały opisane w art. 505 ust. 1 ustawy PZP
ustawowe przesłanki istnienia interesu Odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia
i
możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy
PZP.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia zgłoszonego do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego przez wykonawcę Keller, albowiem zostało ono złożone w terminie
przewidzianym w art. 525 ust. 1 ustawy PZP i nie zawierało wad formalnych.
Izba rozpoznając sprawę uwzględniła akta sprawy odwoławczej, które zgodnie z
regulacją § 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020 r.,
poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacją postępowania o
udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji, o której mowa w § 7 ust.
2 rozporządzenia, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane przez Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła też stanowiska prezentowane na rozprawie przez strony i uczestnika
postępowania odwoławczego, jak również uwzględniła stanowisko zaprezentowane przez
Odwołującego w jego dalszym piśmie z dnia 23 sierpnia 2024 r., stanowisko zaprezentowane
przez Zamawiającego w jego odpowiedzi na odwołanie z dnia 28 sierpnia 2024 r. i stanowisko
uczestnika postępowania zaprezentowane w jego piśmie z dnia 5 września 2024 r.
Izba wydała na rozprawie postanowienie o dopuszczeniu dowodu z dokumentacji
zgromadzonej w aktach sprawy odwoławczej, w tym z następujących dokumentów stanowiących
załączniki do pism stron i uczestnika postępowania odwoławczego, które odnosiły się do
zarzutów nr 1 i nr 3 odwołania:
− załączniki nr 4, 5, 6, 8, 10 i 11 do odwołania,
− załącznik nr 1 do pisma Odwołującego z dnia 23 sierpnia 2024 r.,
− załączniki nr 1-6 do pisma uczestnika postępowania z dnia 5 września 2024 r.
Jednocześnie pozostałe wnioski dowodowe Odwołującego i uczestnika postępowania
odwoławczego, tj. wnioski dotyczące zarzutów nr 2, 4 i 5 odwołania, zostały oddalone jako
niemające znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy.
I
zba uznała wiarygodność oraz moc dowodową dokumentów znajdujących się w aktach
sprawy odwoławczej.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Na podstawie art. 552 ust. 1 ustawy PZP
Izba wydając wyrok bierze za podstawę stan
rzeczy ustalony w toku postępowania odwoławczego.
Zgodnie z rozdziałem 4 pkt 4.1 SWZ przedmiotem zamówienia są prace modernizacyjne
Zapory Wisła Czarne stanowiące końcowy element prac remontowych prowadzonych od lat 90-
tych XX wieku a wynikających z wniosków okresowych ocen stanu technicznego zapory Wisła
Czarne opracowanych w latach 1985
– 2001 przez Hydroprojekt Kraków a w latach następnych
przez IMGW Warszawa, IMGW OTKZ Katowice i IMGW-PIB Centrum Technicznej Kontroli
Zapór.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został zawarty w Załącznikach nr 1 i 7 do
SWZ.
W rozdziale 7 pkt 7.1.2 ppkt 1
SWZ Zamawiający przewidział fakultatywne podstawy
wykluczenia wykonawców z postępowania określone w art. 109 ust. 1 pkt 4, 5 i 7 ustawy PZP.
W rozdziale 7 pkt 7.2.4 ppkt 2 SWZ Zamawiający przewidział następujący warunek
udziału w postępowaniu dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej:
Wykonawca zobowiązany jest wykazaniem się dysponowaniem osobami zdolnymi do
realizacji przedmiotowego zamówienia, posiadającymi odpowiednie doświadczenie oraz
kwalifikacje zawodowe umożliwiające realizację zamówienia – w tym 1 osobą skierowaną
do pełnienia funkcji Kierownika budowy, posiadającą uprawnienia do kierowania robotami
budowlanymi w specjalności inżynieryjnej hydrotechnicznej bez ograniczeń lub w
specjalności konstrukcyjno-budowlanej bez ograniczeń w zakresie obiektów budowlanych
gospodarki wodnej lub obiektów budowlanych melioracji wodnych lub budowli
hydrotechnicznych lub morskich obiektów hydrotechnicznych, lub w specjalności
konstrukcyjno-
inżynieryjnej bez ograniczeń w zakresie budowli hydrotechnicznych, lub w
specjalności wodno-melioracyjnej bez ograniczeń, oraz minimum 5-letnie doświadczenie
jako kierownik budowy, kierownik robót lub inspektor nadzoru, w ramach którego m.in.
kierował lub nadzorował wykonanie przesłony przeciwfiltracyjnej na obiekcie
hydrotechnicznym poprzez odwierty otworów metodą mechaniczno-obrotową, przy użyciu
koronek diamentowych z pełnym rdzeniowaniem, i iniekcję cementacyjną, o łącznej
długości otworów minimum 300 mb.
W rozdziale 15 pkt 15.2 SWZ Zamawiający ustalił następujące kryteria ofert: cena brutto
– waga 60% (pkt 15.2.1), doświadczenie osoby skierowanej do wykonywania czynności
kierownika budowy
– waga 20% (pkt 15.2.2) i wydłużenie okresu gwarancji – 20% (pkt 15.2.3).
Natomiast w rozdziale 15 pkt 15.4.2 SWZ Zamawiający ustalił, że każda z ważnych ofert
będzie punktowana w kryterium określonym w pkt 15.2.2 SWZ poprzez przyznanie odpowiedniej
liczby punktów jak niżej za „Doświadczenie osoby skierowanej do wykonywania czynności
Kierownika budowy”, która pełniła funkcję kierownik budowy, kierownik robót lub inspektora
nadzoru nad wykonaniem przesłony przeciwfiltracyjnej na obiekcie hydrotechnicznym poprzez
odwierty otworów metodą mechaniczno-obrotową, przy użyciu koronek diamentowych z pełnym
rdzeniowaniem, i iniekcję cementacyjną:
1) o
łącznej długości otworów min. 2 200 mb – 20 pkt
2) o
łącznej długości otworów min. 2 000 mb – 18 pkt
3) o
łącznej długości otworów min. 1 800 mb – 16 pkt
4) o
łącznej długości otworów min. 1 600 mb – 14 pkt
5) o
łącznej długości otworów min. 1 400 mb – 12 pkt
6) o
łącznej długości otworów min. 1 200 mb – 10 pkt
7) o
łącznej długości otworów min. 1 000 mb – 8 pkt
8) o
łącznej długości otworów min. 800 mb – 6 pkt
9) o
łącznej długości otworów min. 600 mb – 4 pkt
10) o
łącznej długości otworów min. 400 mb – 2 pkt
11) o
łącznej długości otworów poniżej 400 mb – 0 pkt
W punkcie drugim formularza ofertowego wykonawca Keller oświadczył, że osoba
wskazana do pełnienia funkcji Kierownika budowy to pan R. J., który pełnił zgodnie z pkt 15.4.2
SWZ funkcję kierownika budowy, kierownika robót lub inspektora nadzoru nad wykonaniem
przesłony przeciwfiltracyjnej na obiekcie hydrotechnicznym poprzez odwierty otworów metodą
mechaniczno-
obrotową, przy użyciu koronek diamentowych z pełnym rdzeniowaniem, i iniekcję
cementacyjną, o łącznej długości otworów 30 000,00 mb.
Jednocześnie do swojej oferty wykonawca Keller załączył z własnej woli oświadczenie,
w którym poinformował Zamawiającego o okolicznościach dotyczących sporu z Państwowym
Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie, Regionalnym
Zarządem Gospodarki Wodnej
w Krakowie:
„Z najdalej idącej ostrożności, mając na uwadze okoliczności dotyczące współpracy Wykonawcy
z Zamawiającym – Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie – RZGW w Krakowie –
Wykonawca informuje, że 2 listopada 2022 r. odstąpił od umowy o roboty budowlane nr
KR.285.17.2022, zawartej przez Keller Polska 11 lutego 2021 r. Podstawą odstąpienia był art.
640 kodeksu cywilnego, a jego faktyczną przyczyną – brak współdziałania Zamawiającego przy
waloryzacji wynagrodzenia, prowadzenie negocjacji w złej wierze i wprowadzanie Wykonawcy w
błąd co do możliwości podwyższenia wynagrodzenia.
Wykonawca zastrzega, że zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt. 7 ustawy prawo zamówień publicznych
wykluczenie Wykonawcy może nastąpić, gdy kumulatywnie spełnione zostaną poniższe
przesłanki:
1) niewykonanie albo nienależyte wykonanie wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia
publicznego lub umowy koncesji, jeżeli wynika
2) z przyczyn leżących po stronie wykonawcy (a nie np. zamawiającego lub innych
okoliczności), czego skutkiem było
3) rozwiązanie umowy lub zasądzenia odszkodowania.
Wobec powyższego w stosunku do Keller Polska powyższe przesłanki nie są spełnione,
ponieważ to spółka odstąpiła od Umowy, a przyczyną odstąpienia była wskazana już powyżej
okoliczność, za którą Wykonawca nie odpowiadał i nie mógł jej również przewidzieć, a więc
niebędąca okolicznością leżącą po stronie Wykonawcy.
Informacje o fakcie odstąpienia od Umowy oraz toczącym się – z powództwa Keller Polska sp. z
o.o.
– postępowaniu sądowym przeciwko RZGW w Krakowie – jest składania w celu
zapewnienia najwyższej transparentności działań Wykonawcy. Innymi słowy Wykonawca
pragnie uniknąć sytuacji, w której nie poinformuje Zamawiającego o toczącym się sporze
sądowym z RZGW w Krakowie, a uczyni to jego konkurent w Postępowaniu, co będzie
skutkowało koniecznością wezwania Keller Polska do złożenia wyjaśnień i wpłynie na
przedłużanie procedury udzielenia zamówienia.
Nie zmienia to jednak stanowiska Wykonawcy, że nie podlega on wykluczeniu na podstawie art.
109 ust. 1 pkt. 7, czy 109 ust. 1 pkt.8 ustawy prawo zamówień publicznych.
Odnosząc się do samej umowy z RZGW w Krakowie wskazać należy, że Zamawiający ogłosił
przetarg 31 grudnia 2020 r., a umowę zawarł dopiero o 13 miesiącach, tj. 11 lutego 2021 r.
Natomiast plac budowy został Keller Polska przekazany dopiero w sierpniu 2022 r., niemal dwa
lata po złożeniu oferty w przetargu i kalkulacji ceny ofertowej. W tym czasie wystąpiły czynniki
makroekonomiczne, które drastycznie zmieniły koszty prowadzenia robót budowlanych, tj.
agresja Rosji na Ukrainę i wzrost inflacji będący skutkiem pandemii.
W związku z tym już w maju 2022 r. Wykonawca złożył wniosek o waloryzację wynagrodzenia w
związku z realizacją Kontraktu. Wykonawca celowo uczynił to przed odebraniem placu budowy,
aby kwestię zwiększonych kosztów realizacji zamówienia rozstrzygnąć w sposób możliwie
najbardziej satysfakcjonujący dla obu Stron Kontraktu, kiedy jeszcze nie trwały roboty
budowlane i obie strony dysponowały czasem i przestrzenią do podjęcia negocjacji.
Przez dwa miesiące od daty złożenia wniosku, pomimo telefonicznych przypomnień i próśb o
odpowiedź, Zamawiający milczał w sprawie możliwości zwiększenia wynagrodzenia pomimo
oczywistości wystąpienia przyczyn, które za dokonaniem waloryzacji przemawiały.
Wreszcie
– po przesłaniu Zamawiającemu dwukrotnego ponaglenia – 22 lipca 2022 r.
Zamawiający poinformował spółkę Keller Polska o odrzuceniu waloryzacji. Przez kolejne
miesiące, od sierpnia aż do końca października 2022 r. Keller Polska usiłowała przekonań
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie co do konieczności zwiększenia
wynagrodzenia, inicjując spotkanie z przedstawicielami władz spółki, apelując pisemnie i ustnie
do osób odpowiedzialnych za kontrakt, podając dane gospodarcze, wykazując poziom
zwiększenia się kosztów realizacji zamówienia, a nawet proponując arbitraż przez Sądem
Polubownym Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.
W tym samym czasie, tj. w sierpniu 2022 r. Zamawiający przekazał Wykonawcy plac budowy, w
celu rozpoczęcia robót budowlanych. Wykonawca ze swoich obowiązków wywiązywał się w
pełni, jednocześnie jednak cały czas usiłując uzyskać stanowisko w zakresie waloryzacji
wynagrodzenia.
W kontekście wzrostu kosztów realizacji zadania o blisko 80% Wykonawca nie miał innego
wyjścia, jak apelować i prosić o umożliwienie mu zwiększenia wynagrodzenia, powołując się na
stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych, opinię Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa,
argumenty finansowe, stanowisko podwykonawców, prezentując dane nt. wzrostu cen
materiałów.
Kontrakt, który realizowała spółka Keller Polska ma wyjątkową specyfikę. Przetarg został
bowiem ogłoszony jeszcze w 2020 r., z ofertowaniem w pierwszej połowie 2021. Na tę datę
Keller Polska skalkulowała swoje wynagrodzenie i po dacie składania ofert Spółka nie miała
możliwości jakiegokolwiek manewru w zakresie ceny ofertowej. Dodatkowo kolejne 8 miesięcy
zajęło Zamawiającemu rozstrzygnięcie przetargu. I kolejne 6, licząc od daty zawarcia umowy -
przekazanie terenu budowy. To oznacza, że pomiędzy złożeniem oferty (bez możliwości
późniejszej aktualizacji), a dopuszczeniem przez Zamawiającego do rozpoczęcia robót
budowlanych upłynęło 20 miesięcy. Dodatkowo w tym czasie wybuchła wojna w Ukrainie,
inflacja rozpędziła się do ponad 17%, a ceny niektórych materiałów i usług wzrosły o
kilkadziesiąt procent.
W takiej sytuacji, cena zaoferowana w przetargu z zastosowaniem 5% marży nie tylko nie
pokrywała kosztów realizacji zamówienia, ale narażała Wykonawcę na realne straty. Finalnie,
wobec braku jakiegokolwiek współdziałania ze strony Zamawiającego, Wykonawca został
zmuszony do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Oświadczenie takie zostało
złożone 2 listopada 2022 roku.
Nadmienić trzeba, że Keller Polska po raz pierwszy w historii działalności w Polsce odstąpiła od
Umowy o realizację zamówienia publicznego. Sytuacja ta jest dalece niekorzystna zarówno dla
Keller Polska (który zawsze stara się rzetelnie wywiązywać z zawartych umów), jak i dla Skarbu
Państwa, ponieważ w kolejnym postępowaniu ogłoszonym na przedmiotowe zadanie wartość
robót budowlanych została oszacowana na 8 000 000 zł. (osiem milionów złotych) więcej niż
proponowane we wniosku o waloryzację łączne zwiększone wynagrodzenie Keller Polska.
Mimo, że Spółka podtrzymuje, że w jej ocenie nie aktualizują się przesłanki wykluczenia z
Postępowania, przewidziane w art. 109 ust. 1 pkt. 7 i art. 109 ust. 1 pkt. 8 ustawy prawo
zamówień publicznych, podjęte zostały także działania, które mają zapobiec wystąpieniu
podobnych sytuacji w przyszłości:
A) Szkolenie prawne zespołu odpowiedzialnego za ofertowanie w zakresie:
a. analizy zgodności klauzul waloryzacyjnych przewidzianych w Postępowaniu z wymogami
przewidzianymi w ustawie z 11 września 2019 r. prawo zamówień publicznych,
b. zasad wyrażania zgody na wybór oferty złożonej przez Keller Polska po upływie terminu
związania ofertą.
B) Obowiązek składania wniosku o wyjaśnienie treści SWZ i projektowanej umowy w zakresie
zasad waloryzacji wynagrodzenia
– w przypadku wystąpienia niejasnych lub niepełnych zapisów
(na podstawie check-
listy opracowanej przez zewnętrzną kancelarię prawną).
C) Wprowadzenie procedury wewnętrznej przewidującej obowiązek konsultacji z zarządem
Spółki każdorazowo przed złożeniem oświadczenia w przedmiocie wyrażenia zgody, o której
mowa w art. 252 pkt. 2 ustawy prawo zamówień publicznych,
D) Wprowadzenie obowiązku konsultacji ceny ofertowej w zakresie kosztów stałych i rezerwy na
nieprzewidziane wydatki z działem finansowym Spółki,
E) Wprowadzenie minimalnego poziomu rezerwy na nieprzewidziane wydatki w celu
zapewnienia minimalnego poziomu zabezpieczenia na wypadek wystąpienia podobnych co w
przedmiotowej sprawie zdarzeń nadzwyczajnych,
F) Nieskładanie ofert w postępowaniach, gdzie termin rozpoczęcia robót budowlanych jest
przyszły i niepewny.
Powyższe środki są ukierunkowane na zapobieżenie sytuacji, w której ponownie dojdzie do
złożenia oferty w postępowaniu, które nie gwarantuje Wykonawcy możliwości częściowej
rekompensaty wzrostu kosztów realizacji zamówienia z powodu niemożliwych do przewidzenia
okoliczności zewnętrznych, takich jak pandemia, wybuch konfliktu zbrojnego, czy niespotykana
od kilkudziesięciu lat inflacja.
Jeśli chodzi o skutki prawne odstąpienia od Umowy, RZGW w Krakowie, wbrew zapewnieniom i
ostrzeżeniom nie skierował wobec Keller Polska żadnego postępowania sądowego.
Jednocześnie z powództwa Keller Polska toczy się przed Sądem Okręgowym w Krakowie,
obecnie pod sygnaturą IX GNc 154/24, sprawa o zapłatę części wynagrodzenia za roboty
budowlane wykonane przez Keller Polska sp. z o.o. do dnia odstąpienia od umowy”.
Wykonawca Keller składając w dniu 25 lipca 2024 r. uzupełniony Wykaz osób wskazał,
że oprócz pana R. J. zamówienie będzie realizowane również z udziałem pana I. C., którzy
spełniają warunek udziału w postępowaniu opisany przez Zamawiającego w rozdziale 7 pkt
7.2.4 ppkt. 2) lit. a i b SWZ.
W dniu 8 sierpnia 2024 r. Zamawiający poinformował wykonawców o wyborze oferty
najkorzystniejszej w postępowaniu, za którą została uznana oferta wykonawcy Keller z liczbą
100 pkt. Oferta wykonawcy SOLEY została sklasyfikowana jako druga w rankingu ofert, której
Zamawiający przyznał 81,74 pkt.
Izba ustaliła ponadto, że Zamawiający przekazał Odwołującemu żądaną dokumentację
postępowania z jednodniowym opóźnieniem (okoliczność przyznana przez Zamawiającego), tj.
w dniu 9 sierpnia 2024 r.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Krajowa Izba Odwoławcza po przeprowadzeniu rozprawy rozpoznała merytorycznie
złożone odwołanie i uznała, że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
We wniesionym
odwołaniu wykonawca SOLEY zarzucił Zamawiającemu naruszenie
następujących przepisów ustawy PZP:
− art. 18 ust. 1 ustawy PZP, który stanowi, że postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne,
− art. 74 ust. 1 ustawy PZP, zgodnie z którym protokół postępowania jest jawny i udostępniany
na wniosek,
− art. 74 ust. 2 pkt 1 ustawy PZP, w świetle którego załączniki do protokołu postępowania
udostępnia się po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty albo unieważnieniu postępowania,
z tym że oferty wraz z załącznikami udostępnia się niezwłocznie po otwarciu ofert, nie później
jednak niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia ofert, z uwzględnieniem art. 166 ust. 3 lub art. 291
ust. 2 zdanie drugie,
− art. 109 ust.1 pkt 7 ustawy PZP, który stwierdza, że z postępowania o udzielenie zamówienia
zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który, z przyczyn leżących po jego stronie, w
znacznym stopniu lub zakresie nie wykonał lub nienależycie wykonał albo długotrwale
nienależycie wykonywał istotne zobowiązanie wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie
zamówienia publicznego lub umowy koncesji, co doprowadziło do wypowiedzenia lub
odstąpienia od umowy, odszkodowania, wykonania zastępczego lub realizacji uprawnień z tytułu
rękojmi za wady,
− art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy PZP, który stwierdza, że z postępowania o udzielenie zamówienia
zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego
niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega
wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło mieć istotny
wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych
podmiotowych środków dowodowych,
− art. 109 ust. 2 ustawy PZP, który stanowi, że jeżeli zamawiający przewiduje wykluczenie
wykonawcy na podstawie ust. 1, wskazuje podstawy wykluczenia w ogłoszeniu o zamówieniu
lub dokumentach zamówienia,
− art. 223 ust. 1 ustawy PZP, zgodnie z którym w toku badania i oceny ofert zamawiający może
żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych
środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne
jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
W odniesieniu do zarzutu nr 1 odwołania dotyczącego naruszenia art. 109 ust. 1 pkt 7
zw. z art. 109 ust. 2 ustawy PZP Izba uznała, że Odwołujący nie wykazał, iż wykonawca Keller z
przyczyn leżących po jego stronie, w znacznym stopniu lub zakresie nie wykonał lub
nienależycie wykonał albo długotrwale nienależycie wykonywał istotne zobowiązanie wynikające
z wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego, co doprowadziło do odstąpienia od
umowy
przez instytucję zamawiającą.
Z dokumentacji zgromadzonej w aktach sprawy odwoławczej wynika, że doszło do
obustronnego odstąpienia od umowy, zarówno Zamawiający – Państwowe Gospodarstwo
Wodne Wody Polskie, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie, jak i wykonawca
Keller skorzystali ze swoich
uprawnień przewidzianych w przepisach Kodeksu Cywilnego do
wcześniejszego zakończenia stosunku zobowiązaniowego. W tym zakresie toczy się równolegle
spór sądowy, natomiast zgromadzona dokumentacja w świetle stanowiska prezentowanego
przez uczestnika postępowania odwoławczego i dokumentów załączonych do jego pisma z dnia
5 września 2024 r. nie pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, że to on ponosi wyłączną winę
za niewykonanie umowy łączącej go z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie,
Regionalnym
Zarządem Gospodarki Wodnej w Krakowie.
Mając powyższe na względzie Izba nie stwierdziła podstaw do uwzględnienia zarzutu nr
1 odwołania.
W odniesieniu do zarzutów nr 2 i nr 4 odwołania, które były oparte na konstrukcji art. 109
ust. 1 pkt 8 ustawy PZP
, to obydwa zarzuty podlegają oddaleniu, ponieważ Zamawiający w
ogłoszeniu o zamówieniu i SWZ nie przewidział w ogóle fakultatywnej podstawy wykluczenia
wykonawców z postępowania opisanej w tym przepisie. Jedynymi fakultatywnymi podstawami
wykluczenia przewidzianymi w dokumentacji postepowania były te unormowane w art. 109 ust. 1
pkt 4, 5 i 7 ustawy PZP.
Z tej przyczyny zarówno zarzut nr 2, jak i zarzut nr 4 podlega oddaleniu jako oczywiście
bezzasadny.
Jeśli chodzi o zarzut nr 3 odwołania, to oparty jest on na błędnym założeniu
Odwołującego, że wykonawca Keller składając zmodyfikowany Wykaz osób jako podmiotowy
środek dowodowy dopuścił się zmiany osoby Kierownika budowy, a tym samym zmiany treści
swojej oferty. Za
równo z treści oferty, złożonego na wezwanie Zamawiającego Wykazu osób,
jak i wyjaśnień wykonawcy Keller wynika, że jako kandydat na Kierownika budowy został
wskazany pan R. J.
i na żadnym etapie postępowania nie doszło do zmiany tej osoby. Również
sam Zamawiający potwierdził, że badając i oceniając ofertę wykonawcy Keller brał pod uwagę
uprawnienia i doświadczenie posiadane przez pana R. J., a nie wskazanego w rezerwie pana I.
C..
Biorąc pod uwagę powyższe zarzut nr 3 odwołania okazał się być niezasadny i został
przez Izbę oddalony.
W zakresie zarzutu nr 5 odwołania dotyczącego naruszenia art. 18 ust. 1 w zw. z art. 74
ust. 1 i ust. 2 pkt 1
ustawy PZP to Odwołujący nie wykazał w ogóle, że jednodniowe opóźnienie
w przekazaniu mu wnioskowanej dokumentacji postępowania (okoliczność przyznana przez
Zamawiającego) w jakikolwiek sposób uniemożliwiło mu złożenie odwołania w tej sprawie.
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Izby w ustawowym terminie i zawierało wszystkie
elementy konstrukcyjne wymagane przez art. 516 ust. 1 ustawy PZP. Natomiast okoliczność, że
Odwołujący w terminie do wniesienia odwołania nie był w stanie pozyskać wszystkich dowodów
nie ma żadnego znaczenia dla oceny zasadności tego zarzutu, skoro zgodnie z art. 535 ustawy
PZP d
owody na poparcie swoich twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej, strony i
uczestnicy postępowania odwoławczego mogą przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy.
Z uwagi na to zarzut nr 5 odwołania również okazał się być bezzasadny.
O
kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku, tj. na
podstawie art. 557, art. 574-576 ustawy PZP oraz w oparciu o przepisy
§ 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z §
5 pkt 1 i 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437).
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: .....................................................