Sygn. akt: KIO 3110/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 20
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Beata Konik
Ernest Klauziński
Anna Kuszel - Kowalczyk
Protokolantka:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
16 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 sierpnia 2024 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury
Komunikacyjnej DOLKOM spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu
oraz Przedsiębiorstwo Remontowo Budowlane „TOR” spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą Mysłowicach,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego PKP Polskie Linie Kolejowe spółkę
akcyjną z siedzibą w Warszawie,
uczestnicy po stronie Zamawiającego:
A.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia PORR spółka akcyjna z
siedzibą w Warszawie oraz Trakcja System spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą we Wrocławiu,
B. Wykonawca Torkol
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tychach,
postanawia
Odrzuca odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem
wpisu od
odwołania, oraz kwotę po 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące złotych zero groszy)
poniesioną przez Odwołującego i Zamawiającego tytułem wynagrodzenia i wydatków
pełnomocnika.
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące złotych zero groszy) stanowiącą uzasadnione koszty Zamawiającego
poniesione
tytułem wynagrodzenia i wydatków pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu
Z
amówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………….
…………………….
…………………….
Sygn. akt: KIO 3110/24
Uzasadnienie
PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie, (dalej:
„Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na roboty budowlane, pn. Opracowanie dokumentacji projektowej i
wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn.: „Przygotowanie alternatywnego
połączenia aglomeracyjnego Gliwice - Ruda Kochłowice- Katowice liniami kolejowymi nr 141 na
odcinku Gliwice -
Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki
– Gottwald” realizowanego w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej
Infrastruktury
Kolejowej
–
Kolej
do
roku,
nr
postępowania
9090/IREZA4/13539/03456/23/P.
Przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone na
podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2022 r.
poz. 1710 ze zm.), dalej:
„ustawa Pzp”.
Szacunkowa wartość zamówienia jest wyższa od kwot wskazanych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu 19 lipca 2024 r., zostało zamieszczone w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2023/S 137-438380.
26 sierpnia 2024 r., wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu oraz Przedsiębiorstwo Remontowo
Budowlane „TOR” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą Mysłowicach, (dalej:
„Odwołujący”) wnieśli do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od niezgodnych z
przepisami ustawy Pzp czynności i zaniechań Zamawiającego w postępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp, przez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy Torkol
Sp. z o. o. z siedzibą w Tychach, mimo, że jej treść jest niezgodna z warunkami
zamówienia (wymaganiami SWZ), tj.: zaoferowania wykonania świadczenia w sposób
sprzeczny z wymaganiami SWZ,
2) art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp, przez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum firm:
PORR S.A. z siedzibą w Warszawie oraz Trakcja System Sp. z o.o. z siedzibą we
Wrocławiu, mimo, że jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia (wymaganiami
SWZ), tj.: zaoferowania wykonania świadczenia w sposób sprzeczny z wymaganiami
SWZ,
3) a
rt. 224 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie wezwania do wyjaśnień i badania ceny
oferty Torkol Sp. z o. o. z siedzibą w Tychach, w sytuacji gdy zaoferowana cena, w tym
w szczególności jej poszczególne składowe stanowiące istotne części zamówienia,
powinny
wzbudzić wątpliwości Zamawiającego co do możliwości wykonania
zamówienia, gdyż co najmniej wydają się rażąco niskie,
4) art. 224 ust. 1 ustawy Pzp
przez zaniechanie wezwania do wyjaśnień i badania ceny
oferty Konsorcjum firm: PORR S.A. z siedzibą w Warszawie oraz Trakcja System Sp. z
o.o. z siedzibą we Wrocławiu, w sytuacji gdy zaoferowana cena, w tym w szczególności
jej poszczególne składowe stanowiące istotne części zamówienia, powinny wzbudzić
wątpliwości Zamawiającego co do możliwości wykonania zamówienia, gdyż co najmniej
wydają się rażąco niskie,
co w konsekwencji prowadzi do naruszenia zasady równego traktowania wykonawców i
zachowania zasady uczciwej konkurencji (art. 16 ust. 1 i 2 Pzp), naruszenia art. 17 ust.
2 poprzez dążenie do udzielenia zamówienia wykonawcy wybranemu niezgodnie z
ustawą Pzp, w a także innych przepisów wskazanych z treści uzasadnienia niniejszego
odwołania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. Unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
2. Dokonanie ponownej oceny i badania ofert;
3. Odrzucenie ofert: Torkol Sp. z o.o. oraz Konsorcjum firm: PORR S.A. oraz Trakcja System
Sp. z o.o. jako niezgodnych z treścią SWZ, ewentualnie nakazanie wezwanie Torkol Sp. z o.o.
oraz Konsorcjum firm: PORR S.A. oraz Trakcja System Sp. z o.o. do wyjaśnienia ceny oferty w
tym w szczególności eksponowanych w odwołaniu pozycji RCO;
Ponadto Odwołujący wniósł o zasądzenia na rzecz Odwołującego kosztów
postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego przed KIO.
Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania i może ponieść szkodę.
Ponadto Odwołujący podał uzasadnienie zarzutów odwołania.
Jak wynika z akt postępowania, do przedmiotowego postępowania odwoławczego
zgłoszenie w charakterze uczestników postępowania, po stronie Zamawiającego, skutecznie
zgłosili:
A.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia PORR spółka akcyjna z
siedzibą w Warszawie oraz Trakcja System spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą we Wrocławiu, (dalej: „Przystępujący Porr i Trakcja”),
B. Wykonawcy Torkol
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tychach
(dalej: Przystępujący „Torkol”),
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne dla sprawy:
Przedmiotem z
amówienia jest wykonanie następujących elementów: zaprojektowanie
oraz wykonanie robót dla linii kolejowej: nr 141 na odcinku od km 25,564 do km 5,670, nr 164
Chorzów Batory – Ruda Kochłowice na
odcinku od km 5,966 do km 2,471, nr 651 Radoszowy
– Gottwald na odcinku Hajduki – Gottwald od km 1,050 do km 3,547, nr 713 Katowice – Chorzów
Batory na odcinku Gottwald Katowice od km 3,720 do km 1,050 w zakresie nawierzchni torowej,
sieci trakcyjnej, bran
ży srk, telekomunikacja, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowo –
drogowe, infrastruktura pasażerska, elektroenergetyka nietrakcyjna.
Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia przedstawiony został w Programie
Funkcjonalno-
Użytkowym (PFU) stanowiącym Tom III SWZ.
Zgodnie z pkt 20.1 SWZ,
Zamawiający oświadczył, iż w pierwszej kolejności dokona
oceny ofert,
a następnie zbada czy Wykonawca, którego oferta została oceniona jako
najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w Postępowaniu.
Zgodnie z pkt 20.8 SWZ, Zamawiający przewidział jedno kryterium oceny ofert – cena
Jak wynika z pkt 21.1 SWZ
Zamawiający zamierzał dokonać wyboru najkorzystniejszej
oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej.
Ponadto Zamawiający wskazał, że do udziału w
aukcji elektronicznej Zamawiający zaprosi wszystkich Wykonawców, którzy złożyli oferty
niepodlegające odrzuceniu, z zastrzeżeniem pkt 21.2 IDW.
Na podstawie informacji z otwarcia ofert, które miało miejsce 6 grudnia 2023 r., ustalono,
że w postępowaniu złożono 10 ofert, w tym:
oferta Przystępującego Torkol cena brutto 450 946 246,95 PLN (pierwsze miejsce w
rankingu ofert po ich otwarciu)
oferta Przystępującego Porr i Trakcja cena butto 472 012 500,00 PLN (drugie miejsce w
rankingu ofert po ich otwarciu)
oferta Odwołującego cena brutto 535 708 894,79 PLN (trzecie miejsce w rankingu ofert
po ich otwarciu).
8 grudnia 2023
r. Zamawiający udostępnił Odwołującemu treść złożonych w
postępowaniu ofert, co potwierdza załącznik do odpowiedzi na odwołanie – potwierdzenie
udostępnienia za pośrednictwem platformy, na której prowadzone jest postępowanie.
19 stycznia 2024 r. Zamawiający zaprosił wykonawców, w tym obu Przystępujących i
Odwołującego do udziału w aukcji elektronicznej. Z zaproszenia wysłanego Odwołującemu
wynika, m.in., informacja na temat aktualnie zajmowanej przez niego pozycji w rankingu ofert,
tj. poz. 3.
23 stycznia 2024 r. Zamawiający udostępnił Odwołującemu treść protokołu
postępowania wg. stanu na dzień 22 stycznia 2024, co wynika z nazwy pliku. Potwierdzenie
udostępnienia na platformie, na której prowadzone jest postępowanie zostało załączone do
odpowiedzi na odwołanie.
25 stycznia 2024 r. została przeprowadzona aukcja.
14 sierpnia 2024 r. Zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej.
Pismem z 6 września 2024 r. Przystępujący Torkol złożył wniosek o odrzucenie
odwołania na podstawie art. 528 pkt 3 ustawy Pzp.
Zamawiający pismem z 13 września 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie w treści
której wniósł o odrzucenie odwołania na podstawie art. 528 pkt 3 ustawy Pzp, a w razie
nieuwzględnienia tego wniosku – o oddalenie odwołania w całości. Zamawiający przedstawił
argumentację i złożył dowody.
Pismami
z 13 września 2024 r. Przystępujący Torkol oraz Przystępujący Porr i Trakcja
przedstawili stanowiska pisemne.
Wobec ustalenia na podstawie akt sprawy powyższych okoliczności, Izba zważyła, co
następuje:
Izba ustaliła, że odwołanie z 26 sierpnia 2024 r. podlega odrzuceniu z następujących
powodów.
Przepis art. 528 ustawy Pzp
zawiera enumeratywne wyliczenie przesłanek stanowiących
podstawę odrzucenia odwołania. Jedną z okoliczności skutkujących odrzucenie odwołania jest
wskazana w pkt
3 przesłanka odrzucenia odwołania w sytuacji, gdy zostało ono wniesione po
upływie terminu określonego w ustawie. Ocena, czy w sprawie zachodzą przesłanki odrzucenia
odwołania musi się każdorazowo odbywać z uwzględnieniem okoliczności danego stanu
faktycznego.
Mając na uwadze powyższe, Izba za zasadne uznała w tej sprawie
przeprowadzenie rozprawy
. Zaprezentowane przez Strony i Przystępujących podczas rozprawy
stanowiska utwierdziły Izbę w przekonaniu, że w okolicznościach tej sprawy odwołanie należało
odrzucić.
Specyfika tego konkretnego stanu faktycznego jest taka, że Zamawiający postanowił
dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej z zastosowaniem aukcji elektronicznej. Zasady jej
przeprowadzenia zostały opisane w rozdziale 21 SWZ IDW. W pkt 21.2 Zamawiający wskazał
kiedy odstąpi od przeprowadzenia aukcji elektronicznej. Natomiast w pkt 21.3 Zamawiający
wskazał, że do udziału w aukcji elektronicznej Zamawiający zaprosi wszystkich Wykonawców,
którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, z zastrzeżeniem pkt 21.2 IDW. Istotne w
sprawie są postanowienia pkt 21.10 SWZ IDW, gdzie Zamawiający wskazał, że aukcja odbywać
się będzie według reguły zniżkowej angielskiej, co oznacza, że każda następna oferta
Wykonawcy zostanie przyjęta tylko wówczas, gdy będzie korzystniejsza od ostatniej prawidłowo
złożonej oferty tego Wykonawcy i będzie niższa minimum o wartość ustalonego minimalnego
postąpienia oraz jednocześnie będzie ona korzystniejsza od oferty aktualnie prowadzącej.
Ponadto, Zamawiający wskazał że w toku aukcji elektronicznej kryterium licytowanym będzie
Całkowita cena brutto/cena, a także podał, że „Zamawiający ustala wysokość minimalnego
postąpienia na: 1 800 000,00 zł brutto”, a ponadto „Zamawiający przypomina, że ceny
podawane w trakcie aukcji są cenami brutto.”. W pkt 21.19 Zamawiający wskazał w jaki sposób
dokona wyliczenia cen jednostkowych netto oferty (jeżeli występują). Z powyższego wynikają
więc zasady według których ceny poszczególnych ofert mogły ulec zmianie.
Następnie odnotować należy, że zarówno z ustawy Pzp jak i z samej specyfikacji
warunków zamówienia w tym postępowaniu wynika, że do aukcji mieli zostać zaproszeni tylko
ci wykonawcy
, których oferty nie podlegały odrzuceniu.
Jest
bezsporne, że treść ofert została Odwołującemu udostępniona 8 grudnia 2023 r., o
zajętym przez Odwołującemu miejscu w rankingu ofert na etapie zaproszenia do aukcji,
Odwołujący dowiedział się 19 stycznia 2024, natomiast wiedzę na temat czynności i zaniechań
Zamawiającego w postępowaniu, Odwołujący pozyskał 23 stycznia 2024 r. z udostępnionego
mu protokołu postępowania.
Odnosząc się do poruszonej przez Odwołującego kwestii etapu badania ceny ofertowej
w postępowaniu z zastosowaniem aukcji elektronicznej, w ocenie składu orzekającego przepisy
ustawy nie stoją na przeszkodzie badaniu ceny ofertowej na etapie przed zaproszeniem do
aukcji elektronicznej
, a nawet mając na uwadze art. 232 ust. 1 ustawy Pzp, należy uznać, że w
razie wystąpienia przesłanek nakazują takie badanie. Analogicznie, jeśli w ocenie wykonawcy
już na tym etapie zamawiający dopuszcza się naruszenia ustawy Pzp, wykonawca powinien
odpowiednio zareagować wnosząc środek ochrony prawnej z odpowiednio sformułowanymi
zarzutami. Z uwagi na charakter aukcji
, której istotą jest co do zasady obniżanie ceny podczas
postąpień, w ocenie składu orzekającego zamawiający również po aukcji jest uprawniony badać
cenę w sytuacji, gdy wystąpią ku temu przesłanki. Przepisy ustawy Pzp nie stawiają
zamawiającemu w tym zakresie żadnych ograniczeń, co prowadzi do wniosku, że w zależności
od okoliczności danego stanu faktycznego badanie ceny może być uzasadnione zarówno przed
jak i po aukcji,
bądź tylko na jednym z tych etapów. Wszystko zależy od tego, jakie okoliczności
wystąpią w danym postępowaniu.
Przenosząc powyższe na grunt rozpoznawanej sprawy odwoławczej, w ocenie Izby, w
świetle okoliczności zaistniałych w tej sprawie, Odwołujący powinien był formułować zarzuty
odwołania już na etapie zaproszenia do aukcji. Izba dostrzega, że w treści odwołania
Odwołujący referuje do cen po aukcji, niemniej jednak Izba zwróciła również uwagę, że w świetle
argumentacji
wskazanej w odwołaniu i podtrzymanej na rozprawie, Odwołujący powinien był
kwestionować sporne ceny już na etapie zaproszenia do aukcji, ponieważ w świetle stanowiska
Odwołującego te ceny już wtedy mogły zostać uznane za wątpliwie. Odwołujący przede
wszystkim w treści odwołania dokonał analizy porównawczej zaoferowanych cen w
kwestionowanych pozycjach RCO z wyceną tych pozycji przez innych wykonawców, którzy
złożyli oferty w tym postepowaniu. Mając pełną wiedzę na temat treści złożonych ofert,
Odwołujący mógł podnieść te zarzuty na etapie zaproszenia do aukcji, ponieważ okoliczności,
na które powołał się w tym odwołaniu (znaczna dysproporcja/zaniżenie cen w spornych
pozycjach RCO) ujawniły się już na tym etapie postępowania o zamówienie. Jak wynika bowiem
z argumentacji
Odwołującego sformułowanej wobec oferty Przystępującego Torkol w zakresie
p
unktów wskazanych w załączniku do odwołania o nazwie „Porównanie Oferty TORKOL
względem innych ofert w wybranych pozycjach”, ceny te już na etapie zaproszenia do aukcji
były wycenione niżej niż u innych wykonawców (argumentacja wskazana w pkt 11 uzasadnienia
odwołania). W zakresie pkt 6.7.10 RCO, Odwołujący przekonywał że cena po aukcji
odpowiednio wyliczona zgodnie z postanowieniami IDW, to 818
806,51 zł netto, podczas gdy,
jak wynika z pkt 15 uzasadnienia odwołania, w ocenie Odwołującego minimalny koszt
wykonania tej pozycji
(z pominięciem prac związanych z budową sieci kablowej, ryzyk, kosztów
ogólnych i zysku) wynosi 877 338 zł netto. Tymczasem pierwotnie wskazana przez
Przystępującego Torkol kwota w pkt 6.7.10 RCO wynosiła 860 000, 00 zł, co oznacza w świetle
argumentacji odwołania, że już pierwotnie wskazana kwota była niewystarczająca dla realizacji
tego zakresu zamówienia. Następnie, w odniesieniu do pkt 7.18 RCO Odwołujący wskazał,
powołując się na ofertę firmy Innergo, że wykonanie tego zakresu zamówienia zgodnie z SWZ
to koszt 2 190
226, 02 zł netto. Tymczasem kwota po aukcji w spornej pozycji RCO
Przystępującego Torkol to około 56 000 zł, natomiast pierwotnie wskazana w tym punkcie RCO
cena wynosiła 59 768, 00 zł. Podobnie w przypadku pkt 7.19 RCO, gdzie według Odwołującego
kwota na wykonanie tej pozycji to min. 2 952
102,34 zł podczas gdy już pierwotnie wskazana
kwota przez
Przystępującego w tym punkcie RCO wynosiła 701 400,00 zł a w trakcje aukcji
uległa obniżeniu. Analogicznie wygląda sytuacja z pkt 8.3.18 RCO, gdzie podane przez
Przy
stępującego kwoty wynoszą odpowiednio 15 800,00 zł przed aukcją i 15 047,00 zł po aukcji,
podczas gdy Odwołujący wskazał że tylko wartość tymczasowej ścianki szczelnej to koszt
900,00 zł. W pkt 8.2.6 RCO Odwołujący zakwestionował zaoferowaną przez
Przystępującego kwotę 1 158 776,15 zł, wskazując że wartość głównych materiałów to jedynie
kwota 1 229 945,40 zł.
W ocenie Izby powyższe okoliczności stanowiące podstawę odwołania były
Odwołującemu znane już na etapie zaproszenia do aukcji elektronicznej, a mając na uwadze że
w wyniku przeprowadzonej aukcji ceny w kwestionowanych punktach RCO
mogły teoretycznie
zostać na nie zmienionym poziomie, uległy jednak niewielkiej zmianie (obniżeniu) wobec cen
wyjściowych, odwołanie jest spóźnione. W świetle przedstawionej przez Odwołującego
argumentacji
na potwierdzenie sformułowanych zarzutów, nie wystąpiła w okolicznościach tej
sprawy sytuacja, aby w wyniku aukcji ceny Przy
stępującego Torkol uległy takiemu obniżeniu,
aby
ich zaskarżenie zasadne było dopiero na etapie po aukcji i wyboru oferty najkorzystniejszej.
Przechodząc do zarzutów sformułowanych wobec ofert Przystępującego Porr i Trakcja,
sytuacja jest w ocenie Izby analogiczna jak w przypadku zarzutów sformułowanych wobec
Przyst
ępującego Torkol. Jak wynika z uzasadnienia odwołania (pkt 41 uzasadnienia) i ze
stanowiska zaprezentowanego podczas rozprawy
, Odwołujący zakwestionował pozycje 8.2.2,
8.3.17, 8.3.18, 8.3.19, 8.3.22, 8.3.23, 8.3.25, 8.3.30 RCO, jednak jak wynika z zestawienia
zawierającego porównanie cen Konsorcjum Porr i Trakcja względem cen innych wykonawców,
jeszcze przed aukcją można było dostrzec ich „kilkukrotne zaniżenie” względem ofert innych
wykonawców. Izba dostrzegła, że załącznik do odwołania zawierający porównanie cen w
spornych pozycjach bazuje na cenach sprzed przeprowadzenia aukcji.
W zakresie twierdzeń co
do poz.
8.2.22, 8.2.23 i 8.2.30, mając na uwadze okoliczność, że Odwołujący referował jedynie
do kosztu podstawowych materiałów, również nie było przeszkód do kwestionowania cen na
etapie zaproszenia do aukcji
, nawet jeśli w pkt 8.3.22 i 8.3.30 kwoty sprzed aukcji przewyższały
nieznacznie
koszt podstawowych materiałów wynikający z załączonych do odwołania
przedmiarów, to i tak były to kwoty niższe niż u innych wykonawców zatem argumentacja z pkt
41 uzasadnienia odwołania jest spóźniona.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp sformułowanego
wobec
ofert oby Przystępujących, zarzut ten ma charakter wynikowy, gdyż ma swoje źródło w
zarzucie
wadliwej wyceny kwestionowanych pozycji. Niemniej jednak, okoliczności te można
było dostrzec jeszcze na etapie zaproszenia do aukcji. Izba podziela stanowisko, że w
przypadku aukcji elektronicznej ostateczne ceny są znane dopiero po jej przeprowadzeniu.
Jednak mając na uwadze okoliczności tego postępowania, w szczególności argumentację
podaną w uzasadnieniu odwołania i na rozprawie, skład orzekający doszedł do przekonania, że
rozpoznawane odwołanie podlega odrzuceniu jako złożone po terminie na jego wniesienie.
W zakresie przedstawionego
podczas posiedzenia i rozprawy stanowiska Odwołującego
co do interesu we wniesieniu odwołania na tak wczesnym etapie postępowania jakim jest
zaproszenie do aukcji, Izba nie podziela zaprezentowanej argumentacji. Interes we wniesieniu
odwołania zawsze podlega badaniu w danych okolicznościach i stanie sprawy, stąd też nie
sposób abstrakcyjnie z całą pewnością przesądzić czy interes zawsze jest albo zawsze go nie
ma na danym etapie postępowania. Niemniej jednak, mając na uwadze, że zgodnie z art. 232
ustawy P
zp, do udziału w aukcji elektronicznej zaprasza się wykonawców, których oferty nie
podlegają odrzuceniu, nie można z całą pewnością wykluczyć, że odmówiono by odwołującemu
interesu we wniesieniu odwołania na etapie zaproszenia do aukcji. W ocenie Izby można uznać,
że w takiej sytuacji możliwe było by wykazanie przez odwołującego interesu, który polegałby na
tym,
aby już na tak wczesnym etapie postępowania wyeliminować z udziału w postępowaniu, a
tym samym z udziału w aukcji konkurentów, których oferty polegałyby odrzuceniu. Udział takich
wykonawców w aukcji byłby niecelowy i mógłby potencjalnie wpłynąć na jej przebieg (np. na
ilość postąpień). Stąd też stanowisko Odwołującego przemawiające za oddaleniem wniosków
o odrzucenie odwołania nie przekonało składu orzekającego w tej sprawie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na
podstawie art. 557 nowej ustawy Pzp w zw. z § 8 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2437)
– obciążając Odwołującego tymi kosztami w postaci uiszczonego przez
niego wpisu od odwołania. Izba działając na podstawie §5 pkt 2) lit. b) rozporządzenia, a także
mając na uwadze złożone wnioski kosztowe wraz z ich aktualizacją zasądziła od Odwołującego
na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr jako maksymalną kwotę obejmującą
wynagrodzenie i wydatki
jednego pełnomocnika.
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………………..…
……………………..…
……………………..…