KIO 1114/16 WYROK dnia 6 lipca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1114/16 

  WYROK 

     z dnia 6 lipca 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:  członek Krajowej Izby Odwoławczej -  Barbara Bettman 

Protokolant: Paweł Puchalski 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 lipca 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego do 
Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  24  czerwca  2016  r.  przez  wykonawcę:  MKM 

Trans  sp.  z  o.o.,  Aleja  Stanów  Zjednoczonych  53,  04-028  Warszawa,  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez  zamawiającego:  Samodzielny  Publiczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej 

Uniwersytecki Szpital Kliniczny nr 1 Im. Norberta Barlickiego, ul. Kopcińskiego 22, 90-

153  Łódź,  zgłaszający  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego  wykonawca:  GREGOR-TRANS  G.C.,  ul.    Mickiewicza  9A,  83-200 

Starogard Gdański 

                                                       orzeka: 

1.  Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu:  Samodzielnemu  Publicznemu 

Zakładowi Opieki Zdrowotnej Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego nr 1 Im. Norberta 

Barlickiego,  ul.  Kopcińskiego  22,  90-153  Łódź  ponowienie  procedury  przetargowej  od 

powzięcia  czynności  unieważnienia  przetargu  wraz  z  powiadomieniem  wykonawców  o 
przyczynach  unieważnienia  postępowania  ogłoszonego  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 
Europejskiej  w  dniu  01.04.2016  r.  pod  nr  2016/S  064-110488  -  z  podaniem  dokładnego 
uzasadnienia tej czynności - w razie jej podtrzymania.  

2. Kosztami postępowania obciąża zamawiającego: Samodzielny Publiczny Zakład Opieki 

Zdrowotnej  Uniwersyteckiego  Szpitala  Klinicznego  nr  1  Im.  Norberta  Barlickiego,  ul. 

Kopcińskiego 22, 90-153 Łódź

            2.1.  zalicza  na  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego  MKM 

Trans sp. z o.o., Aleja Stanów Zjednoczonych 53, 04-028 Warszawa, tytułem wpisu od 

odwołania, 

     2.2.  zasądza  od  zamawiającego:  Samodzielnego  Publicznego  Zakładu  Opieki 

Zdrowotnej Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego nr 1 Im. Norberta Barlickiego, ul. 

Kopcińskiego  22,  90-153  Łódź  na  rzecz  odwołującego  MKM  Trans  sp.  z  o.o.,  Aleja 


Stanów  Zjednoczonych  53,  04-028  Warszawa,  kwotę  18  600  zł  00  gr  (słownie: 

osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy),  stanowiącą  koszty  postępowania 
odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz z tytułu kosztów zastępstwa 
przez pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164) na niniejszy  wyrok - w terminie 7 dni od dnia 
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 
do Sądu Okręgowego w Łodzi. 

              Przewodniczący:  

              …………………….     


Sygn. akt KIO 1114/16 

                                                        Uzasadnienie: 

W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  prowadzonym  w  trybie  w 

przetargu  nieograniczonego  pn.  „Zakup  usług  transportowych-  transport  pacjentów 
dializowanych” (Dz. Urz. z dnia 01.04.2016 r. pod nr 2016/S 064-110488) w dniu 24 czerwca 
2016  r.  zostało  złożone  w  formie  pisemnej  odwołanie  przez  wykonawcę:  MKM  Trans  sp.  z 
o.o. z siedzibą w  Warszawie, w kopii przekazane zamawiającemu w tym samym terminie. 

Wniesienie  odwołania  nastąpiło  wobec  powiadomienia  wykonawców  drogą 

elektroniczną w dniu 14 czerwca 2016 r. o unieważnieniu przetargu.  

Izba  nie  stwierdziła  podstaw  do  odrzucenia  odwołania  w  oparciu  o  art.  189  ust.  2 

ustawy Pzp. 

Na  wezwanie  zamawiającego  z  dnia  27  czerwca  2016  r.  przekazane  drogą 

elektroniczną zgłoszenie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, złożył 
dnia  30  czerwca  2016  r.  wykonawca:  GREGOR-TRANS  G.C.  z  siedzibą  w  Starogardzie 
Gdańskim  -  w  formie  elektronicznej  (bez  bezpiecznego  podpisu  elektronicznego)  oraz  za 
pośrednictwem faksu, który uznał odwołanie za bezpodstawne i wnosił o jego oddalenie. 
dniu 4 lipca 2016 r. do Prezesa KIO wpłynęło ww. przystąpienie w formie pisemnej.  

Izba  postanowiła  nie  dopuścić  wykonawcy:  GREGOR-TRANS  G.C.  z  siedzibą  w 

Starogardzie  Gdańskim  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym,  gdyż  przesłanki 
wymienione  w  art.  185 ust.  2  ustawy  Pzp  nie  zostały  spełnione.  Zgodnie  z  art.   185  ust.  2 
ustawy  Pzp  wykonawca  może  zgłosić  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  w 
terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania, wskazując stronę do której przystępuje, i 
interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść  strony,  do  której  przystępuje.  Zgłoszenie 
przystąpienia  doręcza  Prezesowi  Izby  w  formie  pisemnej,  albo  elektronicznej  opatrzonej 
bezpiecznym 

podpisem 

elektronicznym 

weryfikowanym 

za 

pomocą 

ważnego 

kwalifikowanego  certyfikatu,  a  jego  kopię  przesyła  się  zamawiającemu  oraz  wykonawcy 
wnoszącemu  odwołanie.  Wykonawca:  GREGOR-TRANS  G.C.  z  siedzibą  w  Starogardzie 
Gdańskim  złożył  przystąpienie  po  stronie  zamawiającego    w  formie  elektronicznej  (bez 
bezpiecznego  podpisu  elektronicznego)  oraz  za  pośrednictwem  faksu,  zatem  nie  stał  się 
uczestnikiem  postępowania  odwoławczego,  gdyż  przystąpienie  nie  nastąpiło  w  wymaganej 
formie.  Natomiast  ww.  przystąpienie,  które  w  dniu  4  lipca  2016  r., które wpłynęło  w  formie 
pisemnej. do Prezesa KIO, zostało złożone po upływie terminu wyznaczonego w ustawie.  


Odwołujący zarzucił zamawiającemu: Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki 

Zdrowotnej Uniwersyteckiemu Szpitalowi Klinicznemu nr 1 Im. Norberta Barlickiego w Łodzi 
naruszenie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j. 
Dz. U. z 2015 r., poz. 2164) dalej zwaną „ustawą Pzp,” tj.:  

Art. 93 ust 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 1 oraz art. 146 ust. 6 (z ostrożności) ustawy 

Pzp  poprzez  unieważnienie  postępowania  z  powołaniem  się  na  okoliczność  obarczenia 
postępowania  niemożliwą  do  usunięcia  wadą,  uniemożliwiającą  zawarcie  ważnej  umowy  w 
sprawie  zamówienia  publicznego,  która  to  czynność  w  sposób  bezpośredni  pozbawiła 
odwołującego możliwości uzyskania zamówienia; 

Art.  93  ust.  3  ustawy  Pzp  poprzez  brak  w  piśmie  informującym  o  unieważnieniu 

postępowania uzasadnienia faktycznego i prawnego dla stwierdzenia przesłanki obarczenia 
postępowania wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy; 

Art  91  ust  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wyboru  oferty  odwołującego  jako 

najkorzystniejszej. 

Z uwagi na powyższe, odwołujący wnosił o nakazanie zamawiającemu: 
1. 

unieważnienia czynności unieważnienia postępowania; 

dokonania czynności badania i oceny ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej; 

uznania oferty złożonej przez odwołującego jako najkorzystniejszej. 

W uzasadnieniu zgłoszonych zarzutów i żądań odwołujący powoływał się na interes 

w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwość  poniesienia  szkody  w  wyniku  naruszenia  przez 
zamawiającego przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, gdyż złożona przez niego 
oferta jest najkorzystniejsza w świetle przyjętych w postępowaniu kryteriów oceny ofert (cena 
90%,  termin  płatności  10%),  co  oznacza,  że  unieważnienie  postępowania  w  sposób 
bezpośredni pozbawiło odwołującego możliwości uzyskania zamówienia. 

Odwołujący podnosił, że pismem z dnia 14 czerwca 2016 r. został poinformowany o 

unieważnieniu  postępowania.  Jako  podstawę  prawną  unieważnienia  zamawiający  wskazał 
przepis  art.  93  ust.  1  pkt  7  ustawy  Pzp.  W  uzasadnieniu  zamawiający  podał  następujące 
okoliczności, które jego zdaniem, w świetle zastosowanego art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp 

ś

wiadczą o obarczeniu postępowania wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy: 

„Zamawiający  określił  warunki  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  odbiegający  od 

uzasadnionych potrzeb Zamawiającego"; 

Zamawiający „wskazał w załączniku do SIWZ (wzór umowy) w paragrafie 4 - wymóg 

posiadania  przez  Wykonawców  zezwolenia  na  wykonywanie  krajowego  drogowego 
przewozu  osób  wydanego  przez  właściwe  władze  województwa  łódzkiego;  co  nie  wynika 


wprost z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn. Dz.U. z 2013 
r. poz. 1414 ze zm.)"; 

-     Zamawiający „nałożył obowiązek stosowania przez Wykonawców postanowień kontraktu 
zawartego przez Zamawiającego z Narodowym Funduszem Zdrowia w Łodzi na rok 2013". 

Odwołujący  argumentował,  że  wszczęcie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  tj.  przez  publikację  ogłoszenia  o 
zamówieniu  skierowanego  do  nieograniczonego  kręgu  wykonawców  rodzi  po  stronie 
zamawiającego  określone  obowiązki,  w  tym  w  zakresie  ścisłego  postępowania  według 
warunków  przetargu  określonych  w  dokumentacji  przetargowej  (ogłoszenie  i  SIWZ)  oraz 
przepisach  prawa.  Podstawowym  obowiązkiem  zamawiającego  jest  udzielenie  zamówienia 
wykonawcy,  który  złożył  ofertę  najkorzystniejszą,  a  w  tej  sytuacji  unieważnienie 
postępowania  możliwe  jest  wyłącznie  w  enumeratywnie  określonych  w  ustawie  Pzp 
okolicznościach.  Przywołał  wyrok  z  dnia  10  lipca  2009  r.  (sygn.  akt  KIO/UZP  805/09),  w 
którym  Krajowa  Izba  Odwoławcza  wskazała,  iż:  „celem  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia jest zawarcie umowy przez wybór najkorzystniejszej oferty, zatem postępowanie 

o udzielenie zamówienia publicznego to swoiste przyrzeczenie zawarcia umowy, od którego 

Zamawiający może zostać zwolniony tylko na podstawie przesłanek wymienionych w art. 93 

ust 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.” 

W opinii odwołującego, wyłącznie w przypadku zaistnienia wskazanych w art. 93 ust. 

1  ustawy  Pzp  przesłanek  możliwe  jest  unieważnienie  postępowania.  Zamawiający  nie  jest 
uprawniony  do  samodzielnego  ich  kształtowania,  ani  do  podawania  za  podstawę  prawną 
unieważnienia innych okoliczności niż wskazanych w art. 93 ust. 1 ustawy Pzp (por. wyr. KIO 
z 8.4.2008 r., KIO/UZP 343/10; post. KIO z 12.4.2010 r., KIO 387/10; wyr. KIO z 16.1.2013r., 
KIO  2926/12).  Przytoczył  pogląd  wyrażony  w  komentarzu  do  ustawy  Pzp  pod  red.  Pawła 
Graneckiego (wyd. C.H. Beck), w którym wskazano: „Interpretacja przesłanek unieważnienia 

postępowania powinna być dokonywana w sposób ścisły, przy zachowaniu prymatu wykładni 

gramatycznej  a  udowodnienie,  że  dokonanie  czynności  unieważnienia  postępowania  o 

udzielenie zamówienia publicznego było prawidłowe, spoczywa zawsze na Zamawiającym)". 

Odwołujący  podnosił,  że  przepis  art.  93  ust.  1  pkt  7  ustawy  Pzp  stanowi,  że 

zamawiający  unieważnienia  postępowanie,  jeżeli  jest  ono  obarczone  niemożliwą  do 
usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie 
zamówienia  publicznego.  Przesłanki  w  świetle,  których  zawarta  umowa  podlega 
unieważnieniu  wymienione  zostały  w  art.  146  ust.  1  ustawy  Pzp.  Wyłącznie  w  świetle 
okoliczności wymienionych w tym przepisie możliwe jest zatem unieważnienie postępowania 
na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. 


W  opinii  odwołującego  unieważnienie  postępowania  na  podstawie  art.  93  ust.  1 

ustawy  Pzp  wymaga,  zatem  po  stronie  zamawiającego  wykazania,  że  w  stosunku  do 
postępowania zaszła jedna z okoliczności wymienionych w art. 146 ust. 1 ustawy Pzp. 

Odwołujący odsyłając do treść pisma informującego o unieważnieniu postępowania, 

zaznaczał  że  zamawiający  nie  powołał  się  w  jego  treści  na  żadną  z  okoliczności 
wymienionych  w  art.  146  ust.  1  ustawy  Pzp.  W  sposób  lakoniczny  wskazał  jedynie,  że 
wymienione  przez  niego  okoliczności  stanowią  podstawą  do  unieważnienia  postępowania 
stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. Odwołujący stwierdził, że brak powołania się i 
wykazania zaistnienia jednej z okoliczności wymienionych w art. 146 ust. 1 ustawy Pzp jest 
wystarczającą  podstawą  do  uwzględnienia  odwołania  tj.  wykazania,  że  unieważnienie 
postępowania nastąpiło z naruszeniem art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. 

Z  ostrożności,  dokonując  analizy  zaistnienia  w  stosunku  do  wskazanych  przez 

zamawiającego  trzech  „wad"  postępowania  i  przesłanek  unieważnienia  umowy 
wymienionych  w  art.  146  ust.  1  ustawy  Pzp  odwołujący  podnosił,  że  w  okolicznościach 
wskazanych  przez  zamawiającego  brak  jest  podstaw  do  unieważnienia  postępowania  na 
podstawie  art.  146  ust.  1  ustawy  Pzp,  co  poczytał  za  wystarczające  do  stwierdzenia,  że 
unieważnienie postępowania nastąpiło z naruszeniem art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. 

Odwołujący  odnosząc  się  do  treści  art.  146  ust.  6  ustawy  Pzp,  który  stanowi,  iż 

Prezes  Urzędu  może  wystąpić  do  sądu  o  unieważnienie  umowy  w  przypadku  dokonania 
przez  zamawiającego  czynności  lub  zaniechania  dokonania  czynności  z  naruszeniem 
przepisu  ustawy,  które  miało  lub  mogło  mieć  wpływ  na  wynik  postępowania,  wywodził  że 
podstawą  do  unieważnienia  postępowania  może  być  również  stwierdzenie,  że  w  jego  toku 
doszło  do  dokonania  czynności  z  naruszeniem  ustawy  Pzp,  które  miało  lub  mogło  mieć 
wpływ  na  wynik  postępowania.  Zaznaczył  jednak,  że  wyłącznym  podmiotem  uprawnionym 
do wykazania zaistnienia ww. przesłanki jest Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. 

Z  ostrożności,  na  wypadek  uznania  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą,  że 

dopuszczalne  jest  unieważnienie  przez  zamawiającego  postępowania  na  podstawie  art.  93 
ust.  1  pkt  7  ustawy  Pzp  w  związku  z  art.  146  ust.  6  ustawy  Pzp,  odwołujący  uznał,  że 
okoliczności  przywołane  przez  zamawiającego  nie  kwalifikują  się,  jako  te  z  art.  146  ust.  6 
ustawy Pzp. 

Przytoczył  kolejne  poglądy  piśmiennictwa  i  orzecznictwa,  gdzie  w  komentarzu  do 

ustawy  Pzp  pod  red.  J.  Pieroga  wskazano:  „Natomiast  w  ust.  6  nie  wystarczy  naruszenie 

prawa.  Konieczne  jest  jeszcze  uznanie,  że  naruszenie  to  miało  wpływ  na  wynik 

postępowania". Z kolei, w wyroku KIO z dnia 24.11.2015 r. sygn. akt KIO 2451/15 wskazano: 

„Zgodnie  z  zasadami  wykładni  pojęcie  "wynik  postępowania”  należy  rozumieć  tak  samo  jak 


na  gruncie  innych  przepisów  ustawy;  szczególnie  art.  192  ust.  2  Pzp,  a  więc  przede 

wszystkim  jako  wybór  najkorzystniejszej  oferty  i  udzielenie  zamówienia.  Wpływ  na  wynik 

postępowania  mogą  więc  mieć  jedynie  naruszenia  przepisów;  które  sprowadzają  się  do 

eliminacji z postępowania wykonawców i ofert, które do zamówienia winny być dopuszczone 

(a  nawet  zamówienie  uzyskać),  albo  dopuszczenia  i  udzielenia  zamówienia  wykonawcom  i 

ofertom  niespełniającym  warunków  przetargu.  Tylko  tego  typu  przypadki  naruszeń  cechuje 

obiektywizacja  i  określoność  wpływu  na  wynik  postępowania,  oderwane  od  hipostazowania 

na  temat  ewentualnych  możliwości  wykonawców,  podejmowanych  przez  nich  działań  i  ich 

motywów”. 

Odwołujący  ponownie  wskazał,  że  w  odniesieniu  do  trzech  wad  postępowania 

wskazanych  przez  zamawiającego  w  piśmie  informującym  o  unieważnieniu  postępowania 
nie  tylko  nie  powołano  się  na  żadną  z  podstaw  unieważnienia  umowy,  jak  również 
zamawiający nawet nie próbował wykazać, że „wady" te mają wpływ na wynik postępowania. 
Z  ostrożności,  odnosząc  się  do  wad  przywoływanych  przez  zamawiającego  wskazał,  co 
następuje: 

„Zamawiający  określił  warunki  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  odbiegający  od 

uzasadnionych potrzeb Zamawiającego", 

Odwołujący  stwierdził,  że  analiza  wpływu  ww.  okoliczności  na  wynik  postępowania, 

jak  też  analiza  tego,  które  przepisy  ustawy  Pzp  zostały  w  tym  przypadku  naruszone  jest 
bezprzedmiotowa.  Zamawiający  nie  tylko  nie  wskazał  przepisu, który  został  naruszony,  ale 
również  nie  wyjaśnił,  w  jaki  sposób  okoliczność  ta  mogła  mieć  wpływ  na  wynik 
postępowania, 

„Zamawiający„wskazał w załączniku do SIWZ (wzór umowy) w paragrafie 4 - wymóg 

posiadania  przez  Wykonawców  zezwolenia  na  wykonywanie  krajowego  drogowego 
przewozu  osób  wydanego  przez  właściwe  władze  województwa  łódzkiego,  co  nie  wynika 
wprost  z  ustawy  z  dnia  6  września  2001  r.  o  transporcie  drogowym  (tekst  jedn.  Dz.  U.  z 
2013r. poz. 1414 ze zm.)". 

W ocenie odwołującego skazana powyżej okoliczność jest niezrozumiała. Zauważył,  

ż

e  sam  Zamawiający,  używając  określenia  „co  nie  wynika  wprost",  wydaje  się  nie  mieć 

pewności co do dokonanej przez siebie kwalifikacji „naruszenia". 

Ponadto  zaznaczał,  że  analiza  przeprowadzonych  przez  tego  samego 

zamawiającego  analogicznych  postępowań  w  poprzednich  latach  wskazuje,  że  sam 
zamawiający dotychczas przyjmował, że żądanie przedmiotowego zezwolenia jest konieczne 
i  zgodne  z  przepisami  prawa.  Przykładowo,  w  postępowaniu  z  2013  roku  w  pkt  VII.1.1.1 
zamawiający  żądał  przedmiotowego  dokumentu.  Niezrozumiałym  było  dla  odwołującego, 


dlaczego  jedynie  w  niniejszym  postępowaniu,  w  którym  oferta  odwołującego  jest 
najkorzystniejsza,  zamawiający  powołuje  się  na  rzekomą  wadę  postępowania  związaną  z 

żą

daniem  przedmiotowego  dokumentu,  jak  też  powołuje  się  na  tę  okoliczność  dopiero  po 

złożeniu ofert. 

Odwołujący przywołał art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o transporcie 

drogowym  (tekst jedn.  Dz.  U.  z  2013  r.  poz.  1414  z  późn.  zm.) -  podjęcie  i  wykonywanie 
transportu drogowego, z zastrzeżeniem art. 5b ust. 1 i 2, wymaga uzyskania zezwolenia na 
wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, na zasadach określonych w rozporządzeniu 
Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  (WE)  nr  1071/2009  z  dnia  21  października  2009  r. 
ustanawiającym  wspólne  zasady  dotyczące  warunków  wykonywania  zawodu  przewoźnika 
drogowego i uchylającym dyrektywę Rady 96/26/WE, zwanym dalej „rozporządzeniem (WE) 
nr  1071/2009".  Zdaniem  odwołującego  żądanie  przedmiotowego  dokumentu  nie  jest 
sprzeczne z ustawą o transporcie drogowym, co oznacza, że brak jest przepisu ustawy Pzp, 
który  zostałby  naruszony  w  toku  postępowania,  nie  wspominając  już  o  wykazaniu,  że 
rzekome naruszenie miało wpływ na wynik postępowania. 

-    Zamawiający  „nałożył  obowiązek  stosowania  przez Wykonawców  postanowień  kontraktu 
zawartego przez Zamawiającego z Narodowym Funduszem Zdrowia w Łodzi na rok 2013". 

Odwołujący stwierdził, że z uwagi na lakoniczność wskazanej okoliczności nie sposób 

się  do  niej  odnieść.  Za  całkowicie  niezrozumiałe  przyjął  -  dlaczego  powołanie  się  w 
warunkach  przetargu  na  ww.  kontakt  miałoby  świadczyć  o  obarczeniu  postępowania  wadą 
uniemożliwiającą  zawarcie  ważnej  umowy.  Nie  wiadomo  jaki  przepis  ustawy  Pzp  miałby 
zostać w tym przypadku naruszony, jak też jaki miałby być wpływ tego „naruszenia" na wynik 
postępowania. 

W  świetle  wskazanych  powyżej  okoliczności  za  zasadne  uznał  w  konsekwencji 

zarzuty  naruszenia  art.  91  ust.  1  oraz  93  ust.  3  ustawy  Pzp  (brak  w  informacji  o 
unieważnieniu  postępowania  uzasadnienia  faktycznego  i  prawnego  -  co  jest  samodzielną 
podstawą do uwzględnienia odwołania). 

Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie złożonej na posiedzeniu Izby, i do 

protokołu rozprawy zajął następujące stanowisko. 

Zamawiający odnosząc się do argumentacji, że z powodu nieprzedstawienia żądanej 

licencji,  wydanej  przez  miejscowego  starostę  nie  odrzucił  żadnej  oferty,  stwierdził  że  nie 
mógł  tak  postąpić,  bo  wina  nie  znalazła  się  po  stronie  wykonawców,  a  po  stronie 
zamawiającego. Podnosił, że wzór umowy miał charakter wiążący, gdyż wykonawcy składali 
oświadczenie  w  formularzu  oferty,  że  pozostają  związani  postanowieniami  SIWZ  i  wzoru 
umowy, który jest integralną częścią SIWZ. Zamawiający zorientował się, że dokumentacja 


jest  wadliwa  dopiero  po  otwarciu  ofert,  gdyż  charakter  postępowania  nie  upoważniał 
zamawiającego  do  żądania  dokumentu  licencji  z  ograniczeniem  w  obrębie  danego 
województwa. W ocenie zamawiającego postępowanie jest dotknięte istotną wadą, która po 
złożeniu  ofert  nie  mogła  być  w  żaden  sposób  konwalidowana,  nawet  gdyby  zamawiający 
chciał  postępować  z  korzyścią  dla  wykonawców.  Katalog  przesłanek  unieważnienia 
postępowania z art. 146 jest katalogiem otwartym. Nie tylko Prezes UZP ma prawo wystąpić 
z  wnioskiem  o  unieważnienie  umowy,  ale  zamawiający  w  trakcie  prowadzonej  procedury 
przetargowej jeżeli stwierdzi jej uchybienia ma prawo i obowiązek unieważnić postępowanie 
w trybie samokontroli.  

Odnosząc  się  do  lakoniczności  przedstawionego  uzasadnienia  unieważnienia 

postępowania  -  zdaniem  zamawiającego  argumentacja  odwołującego  jest  chybiona, 
ponieważ  uzasadnienie  odwołania  świadczy,  że  odwołujący  podjął  polemikę  merytoryczną 
na  tle  dokonanej  przez  zamawiającego  czynności  unieważnienia  postępowania,  a  z 
orzecznictwa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wynika,  że  o  tej  okoliczności  można  mówić 
wówczas  gdy  odwołujący  pozbawieni  są  prawa  merytorycznej  obrony.  Zaznaczał,  że 
wykonawcy  są  związani  postanowieniami  wzoru  umowy  i  w  takim  przypadku  gdyby  doszło 
do  wyboru  oferty  -  nie  można  by  zawrzeć  ważnej  umowy.  Zwracał  uwagę,  że  wykonawca 
GREGOR-TRANS G.C. złożył ofertę, która byłaby sklasyfikowana na 4-tej pozycji, w związku 
z  tym  nie  wygrałby  tego  postępowania.  Zdaniem  zamawiającego  odwołujący  również 
podnosił nowe okoliczności, które nie były zawarte w odwołaniu.  

W związku z wiążącym charakterem wzoru umowy zamawiający zaznaczał, że gdyby 

wybrał wykonawcę w tym postępowaniu, to wówczas również byłyby dla niego obowiązujące 
postanowienia umowy miedzy zamawiającym, a NFZ z 2013 r., która to umowa nie została 
załączona do dokumentów przetargowych. 

Odnośnie  akapitu  uzasadnienia  unieważnienia  postępowania:  „zamawiający  określił 

warunki  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  odbiegający  od  uzasadnionych  potrzeb 

zamawiającego”  zamawiający  wyjaśniał,  że  chodziło  tutaj  zamawiającemu  o  zawężenie 

przedstawienia licencji na przewóz osób do wydanej przez uprawniony organ województwa 
Łódzkiego.  Dokumentację  przetargową  na  ten  sam  przedmiot  zamówienia  z  2013  r.- 
wnioskowaną  jako  dowód  przez  odwołującego,  uznał    za  pozbawioną  znaczenia  w  tym 
przypadku.  Zamawiający  podkreślał,  że  wykonawcy  w  odniesieniu  do  postanowień  SIWZ, 
które  legły  u  podstaw  unieważnienia  postępowania  nie  zadawali  pytań,  a  zamawiający 
zauważył wadę postępowania dopiero po upływie terminu składania ofert, wobec czego nie 
była już możliwa modyfikacja SIWZ, a  wady, które ujawnił obligowały go do unieważnienia 
postępowania.  


Izba  dopuściła  i  przeprowadziła  dowody  z  postanowień  SIWZ  z  załącznikami,  z 

protokołu postępowania z załącznikami, z zawiadomienia o unieważnieniu przetargu.  

Izba uznała dowód zgłoszony przez odwołującego - z dokumentów odnoszących się 

do postępowania na ten sam przedmiot zamówienia z 2013 r. - za niemający znaczenia  w 
przedmiotowej sprawie. 

           Ponadto, Izba rozważyła stanowiska stron, przedstawione w złożonych pismach oraz 
do protokołu rozprawy.  

Rozpatrując  sprawę  w  granicach  zarzutów  odwołania,  jak  stanowi  art.  192  ust.  7 

ustawy Pzp Izba ustaliła, co następuje. 

Z  akt  postępowania  przetargowego  udostępnionych  przez  zamawiającego  na 

wezwanie Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej - wynika następujący stan faktyczny. 

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia 
II. OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA 
1.  Przedmiotem  zamówienia  USK  nr  1  im  N.  Barlickiego  w  Łodzi,  Gm.  M.  Łódź,  pow.  m. 
łódzki, województwo łódzkie są usługi transportowe - transport pacjentów dializowanych na 
terenie  całego  kraju,  stosownie  do  miejsca  zamieszkania  pacjenta  od  poniedziałku  do 
soboty,  oraz  według  potrzeb  -  również  w  niedziele  -  załącznik  1A  do  specyfikacji 
stanowiącym jednocześnie formularz ofertowy. 
6.   Szczególne wymagania Zamawiającego: 
6.1  Transport  chorych  musi  spełniać  wymogi  transportu  sanitarnego,  a  w  szczególności 
wymagane  jest:  a.      przewidziane  prawem  oznakowanie  pojazdu  wskazujące  na  przewóz 
chorych,(…) 
III. TERMIN WYKONANIA ZAMÓWIENIA 
Zamówienie będzie realizowane w okresie 48 miesięcy od zawarcia umowy przetargowej. 
IV. WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU 
1. W postępowaniu mogą wziąć udział Wykonawcy, którzy: 
1.1.  posiadają  uprawnienia  do  wykonywania  określonej  działalności  lub  czynności,  jeżeli 
przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania, 
1.2. posiadają wiedzę i doświadczenie: (…) 
1.3. dysponują odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania 
zamówienia;  
1.4. spełniają warunki co do sytuacji ekonomicznej i finansowej.  
V.  OPIS  SPOSOBU  DOKONANIA  OCENY  SPEŁNIENIA  WARUNKÓW  UDZIAŁU  W 
POSTĘPOWANIU 


1.  Zamawiający  dokona  oceny  spełnienia  warunków  na  podstawie  złożonych  oświadczeń  i 
dokumentów  opisanych  w  rozdziale  VI  SIWZ.  Wykonawca  musi  spełnić  wymagania 
określone  przez  Zamawiającego  w  niniejszej  SIWZ  i  wymagania  wynikające  z  przepisów 
ustawy  PZP.  Niespełnienie  wymagań  powoduje  wykluczenie  Wykonawcy  z  postępowania. 
Ofertę Wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą. (…) 
4.  Zamawiający  dokona  oceny  spełniania  przez  Wykonawców  warunków  udziału  w 
postępowaniu  na  podstawie  załączonych  dokumentów  i  oświadczeń,  zgodnie  z  formułą 
spełnia - nie spełnia. Z treści załączonych dokumentów musi wynikać jednoznacznie, że ww. 
warunki Wykonawca spełnił. 
VI. WYKAZ OŚWIADCZEŃ I DOKUMENTÓW JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY 
W  CELU  POTWIERDZENIA  OCENY  SPEŁNIENIA  WARUNKÓW  UDZIAŁU  W 
POSTĘPOWANIU. 
1.  W  celu  potwierdzenia  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  do  oferty  należy 
załączyć: 
1.1.  oświadczenie Wykonawcy  o  spełnianiu  wymogów  określonych  w  art.  22  ust.  1  ustawy 
PZP (Załącznik Nr 2) (….) 
VII.  WYKAZ  INNYCH  OŚWIADCZEŃ  I  DOKUMENTÓW  JAKIE  MAJĄ  DOSTARCZYĆ 
WYKONAWCY WRAZ Z OFERTĄ 
1. W celu potwierdzenia, że oferowana usługa będąca przedmiotem zamówienia odpowiada 
wymaganiom określonym przez Zamawiającego, Zamawiający żąda: 
1.1  aktualne  zezwolenie  na  wykonywanie  krajowego  drogowego  przewozu  osób  wydane 
przez  właściwy  organ.  Ustawa  z  dnia  6  września  2001r.  o transporcie  drogowym  (Dz.  U.  z 
2004 r. Nr 204, poz. 2088 z późn. zm.) 

Wymóg ww. został również podany w sekcji III punkt VII ogłoszenia o zamówieniu  

XIV. KRYTERIA WYBORU I ZASADY DOKONANIA OCENY OFERT 
1.Przy wyborze oferty Zamawiający będzie kierował się kryterium:  
CENA - 90 pkt 
TERMIN PŁATNOŚCI -10 pkt 

XVI. WZÓR PRZYSZŁEJ UMOWY 

Umowa,  która  będzie  podpisana  w  wyniku  rozstrzygnięcia  niniejszego  postępowania  o 
udzielenie  zamówienia,  będzie  zawierała  wszystkie  zapisy  podane  we  wzorze  umowy 
stanowiącej  Załącznik Nr 5 do SIWZ. 
Załączniki do SIWZ: 
Załącznik nr 1 -    strona tytułowa oferty. 
Załącznik nr 1B - arkusz cenowy oferty  


Pkt 2. Akceptujemy w całości i bez zastrzeżeń obowiązujący wzór umowy zamieszczony w 
załączniku  nr  5  do  specyfikacji  -  w  przypadku  wyboru  naszej  oferty  zobowiązujemy  się  do 
zawarcia umowy w taki kształcie. 
Załącznik nr 5 - wzór umowy; 
§ 1 
1.Przedmiotem  niniejszej  umowy  jest  świadczenie  usług  transportowych  w  zakresie 
przewozu  niepełnosprawnych  pacjentów  Szpitala,  wymagających  przeprowadzenia  dializ  w 
ilościach  i  cenach  wyszczególnionych  w  załączniku  nr  1A,  stanowiącym  integralną  część 
niniejszej  umowy,  za  łączną  kwotę  ........  złotych  (słownie  .........),  zgodnie  z  ofertą 
przetargową złożoną w przetargu nieograniczonym nr 13/ZP/2016. 
§ 3 
Wykonawca  będzie  zobowiązany  do  poddania  się  kontroli  NFZ  zgodnie  z  warunkami 
konkursu ofert na rok ….., jeżeli NFZ zechce taką kontrolę przeprowadzić 
§ 4 
Wykonawca  zobowiązuje  się  świadczyć  usługi  stosownie  do  i  na  podstawie  przepisów 
ustawy  z  dn.  15.04.2011  r.  o  działalności  leczniczej  (tekst  jednolity  Dz.  U.  z  2015  r.,  poz. 
618), Statutu Szpitala nadanego przez organ założycielski, oraz w oparciu o zezwolenie na 
wykonywanie  krajowego  drogowego  przewozu  osób  wydanego  przez  właściwe  władze 
województwa łódzkiego, zgodnie z ustawą z dn. 6 wrześnie 2001 r. o transporcie drogowym ( 
tekst  jednolity  Dz.  U.  z  2013  r.,  poz.  1414  ze  zm.),  a  ponadto  stosownie  do  postanowień 
kontraktu zawartego przez Szpital z Narodowym Funduszem Zdrowia w Łodzi na rok 2013 i 
postanowień niniejszej umowy. 

Oferty w postępowaniu złożyli wykonawcy: 

GREGOR-TRANS G.C., ul. Mickiewicza 9a, S3-20G Starogard Gdański; cena 

3 805 342,68 zł, termin płatności 60 dni  

Kolumna  Transportu  Sanitarnego  "TRIOMED"  Sp.  z  o.o.,  ul.  Diamentowa  4, 

20-447 Lublin; cena 3 723 768,00 zł;  termin płatności 60 dni 

LUXURY MEDICAL CARE Sp. z o.o., Sp. K., ul. Słomińskiego 17/47, 00-195 

Warszawa; 3 724 968,00 zł; termin płatności 60 dni 

MKM  TRANS  Sp.  z  o.o.,  AL  Stanów  Zjednoczonych  53  lok.  510,  04-028 

Warszawa; cena 3 536 058,24; termin płatności 60 dni. 

Wykonawcy  w  dokumentach  oferty  przedstawili  licencje  na  wykonywanie  krajowego 
transportu drogowego osób - wydane przez organy właściwe dla siedziby firm, za wyjątkiem 
wykonawcy Kolumna Transportu Sanitarnego "TRIOMED" Sp. z o.o., który działa na innych 
zasadach. 


Zawiadomienie  o  unieważnieniu  postępowania  przetargowego  z  dnia  14  czerwca  2016  r. 
podaje:  „Dotyczy:    przetargu    nieograniczonego    13/2P/2016  na  zakup    usług  

transportowych pacjentów dializowanych”. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej 

Uniwersytecki Szpital Kliniczny Nr i im. N, Barlickiego UM w Łodzi, działając w trybie art. 93 

ust  1  pkt  7  ustawy  z  dn.  29.01.2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r., 

poz.  2164)  uprzejmie  zawiadamia  o  unieważnieniu  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na zakup usług transportowych - transport 

pacjentów  dializowanych.  Uzasadnienie:  Zamawiający  określił  warunki  udziału  w 

postępowaniu  w  sposób  odbiegający  od  uzasadnionych  potrzeb  Zamawiającego,  a  takż

wskazał w załączniku do SIWZ (wzór umowy) w paragrafie nr 4 - wymogu posiadania przez 

Wykonawców zezwolenia na wykonywanie krajowego drogowego przewozu osób wydanego 

przez  właściwe  władze  województwa  łódzkiego,  co  nie  wynika  wprost  z  ustawy  z  dn.  6 

września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 1414 ze zm.), 

a  ponadto  nałożył  obowiązek  stosowania  przez  Wykonawców  postanowień  kontraktu 

zawartego przez Zamawiającego z Narodowym Funduszem Zdrowia w Łodzi na rok 2013 - w 

związku  z  powyższym  Zamawiający  unieważnia  postępowanie  na  podstawie  art.  93  ust  7 

ustawy PZP.” 

Izba zważyła, co następuje. 

Odwołujący  wykazał  legitymację  do  korzystanie  ze  środków  ochrony  prawnej  w 

rozumieniu  art.  179  ust.  1  ustawy  Pzp,  jest  bowiem  wykonawcą,  który  złożył  ofertę  z 
najniższą  ceną,  a  ponadto  spełnił  pozostałe  kryterium  oceny  ofert.  Potwierdzenie  się 
zarzutów  naruszenia  przepisów  ustawy  Pzp  poprzez  niezasadne  unieważnienie 
postępowania  -  mogłoby  pozbawić  odwołującego  możliwości  uzyskania  zamówienie,  a  w 
następstwie prowadzić do spowodowania szkody majątkowej po jego stronie.  

Przechodząc  do  rozstrzygnięcia  zarzutów  odwołania,  Izba  miała  na  uwadze,  że 

odwołujący  kwestionując  zasadność  unieważnienia  postępowania,  wskazywał  jednocześnie 
na  niedostateczne  uzasadnienie  tej  czynności.  Odwołujący  zarzucał,  że  przedstawione 
wykonawcom uzasadnienie miało charakter zdawkowych i niezrozumiałych stwierdzeń, i nie 
wyczerpywało  definicji  uzasadnienia  faktycznego  i  prawnego,  które  wskazywałoby  na 
upoważnienie  zamawiającego  do  unieważnienia  przedmiotowego  przetargu.  W  odniesieniu 
do powyższego zarzutu, należało uwzględnić treść przepisu art. 93 ust. 3 pkt 2 ustawy Pzp 
nakazującego  powiadomienie  o  unieważnieniu  postępowania  wszystkich  wykonawców, 
którzy złożyli oferty - podając uzasadnienie faktyczne i prawne. 

Czynność  unieważnienia  postępowania  art.  93  ust.  1  ustawy  Pzp,  może  podlegać 

weryfikacji  -  w  przypadku  skorzystania  przez  wykonawcę  z  prawa  do  wniesienia  środków 


ochrony  prawnej.  Na  zamawiającego  został  więc  nałożony  obowiązek  zawiadomienia 
wykonawców  o  podjętej  czynności.  W  zawiadomieniu  tym  nie  wystarczy  podać  tylko 
podstawy  prawnej  z  ograniczeniem  do  przytoczenia  dyspozycji  normy  prawnej,  wraz  z 
informację o niezasadnych wymaganiach w SIWZ, czy odwołać się do „określenia warunków 

udziału w postępowaniu w sposób odbiegający od uzasadnionych potrzeb Zamawiającego,” 

w  żaden  sposób  nie  sprecyzowanych.  Niezbędne  jest  dokładne  poinformowanie  o 
okolicznościach  faktycznych,  wyczerpujących  przesłankę  zawartą  w  przywoływanym  jako 
podstawa unieważnienia przetargu przepisie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.  

Izba brała pod uwagę treść podanego przez zamawiającego uzasadnienia czynności 

unieważnienia  postępowania  -  podaną  w  piśmie  z  dnia  14  czerwca  2016  r.,  gdyż  zarzuty 
odwołania  odnosiły  się  do  przytaczanych  podstaw  faktycznych  i  prawnych,  które  stały  się 
przyczyną kwestionowanej czynności zamawiającego, tj.: 

„Zamawiający  określił  warunki  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  odbiegający  od 
uzasadnionych potrzeb Zamawiającego"; 

Zamawiający  „wskazał  w  załączniku  do  SIWZ  (wzór  umowy)  w  paragrafie  4  -  wymóg 
posiadania  przez  Wykonawców  zezwolenia  na  wykonywanie  krajowego  drogowego 
przewozu  osób  wydanego  przez  właściwe  władze  województwa  łódzkiego;  co  nie  wynika 
wprost  z  ustawy  z  dnia  6  września  2001  r.  o  transporcie  drogowym  (tekst  jedn.  Dz.  U.  z 
2013r. poz. 1414 ze zm.)"; 

Zamawiający  „nałożył  obowiązek  stosowania  przez  Wykonawców  postanowień  kontraktu 
zawartego przez Zamawiającego z Narodowym Funduszem Zdrowia w Łodzi na rok 2013". 

Nie można było pominąć, że dopiero w pisemnej odpowiedzi na odwołanie złożonej 

na posiedzeniu Izby i do protokołu rozprawy - zamawiający próbował poddać szczegółowej 
analizie  zaistniałe  okoliczności  faktyczne  -  w  kontekście  podstaw  do  unieważnienia 
postępowania,  i  przedstawił  nowe  okoliczności  wykazując  zasadność  zajętego  stanowiska, 
do których odwołanie, ani się nie odnosiło, ani nie mogło się odnosić.  

W  ocenie  Izby,  w  żadnej  mierze  zamawiający  nie  był  upoważniony,  ażeby  w 

postępowaniu  odwoławczym  przed  Izbą  uzupełniać  uzasadnienie  faktyczne  podjętej  w 
przebiegu prowadzonego postępowania czynności - unieważnienia przetargu.   

Jak  stanowi  art.  190  ust.  1  Pzp,  nawiązujący  do  art.  6  K.c.  w  związku  z  art.  14 

ustawy  Pzp,  dowód  zaistnienia  przesłanek  obligujących  do  unieważnienia  postępowania 
spoczywa  na  tym,  kto  ze  swojego  twierdzenia  wywodzi  skutek  prawny.  Na  gruncie 
rozpoznawanej sprawy zaistnienie okoliczności uzasadniających unieważnienie przetargu 
- powinno zatem zostać wykazane przez zamawiającego. Zamawiający jest zobowiązany 
już  w  toku  prowadzonych  czynności  ustalić,  że  powołana  przez  niego  przesłanka 


unieważnienia  postępowania  nastąpiła,  a  następnie  poinformować  o  ustaleniach  i 
podjętych  czynnościach  oraz  ich  konsekwencjach  wykonawców  podając  -  stosownie  do 
normy  wyrażonej  w  art.  93  ust.  3  pkt  2    ustawy    Pzp  -  nie  tylko  uzasadnienie  prawne 
(prawidłową podstawę prawną swojej czynności), ale także pełne uzasadnienie faktyczne.  

W  realiach  niniejszej  sprawy,  bez  najmniejszych  wątpliwości,  zamawiający  w 

kontekście  powołanej  podstawy  prawnej  art.  93  ust.  1  pkt  7  ustawy  Pzp  i  podnoszonych 
argumentów  -  wadliwie  dokonał  poinformowania  odwołującego  o  przyczynach 
unieważnienia postępowania, bowiem - wbrew dyspozycji przepisu art. 93 ust. 3 pkt 2  Pzp 
-  zaniechał  podania  pełnego  i  zrozumiałego  uzasadnienia  faktycznego  dokonanej 
czynności.  

Sformułowania użyte przez zamawiającego w piśmie z dnia 14 czerwca 2016 r., jako 

podstawy  unieważnienia  postępowania,  że  „Zamawiający  określił  warunki  udziału  w 

postępowaniu  w  sposób  odbiegający  od  uzasadnionych  potrzeb  Zamawiającego,  a  takż

wskazał w załączniku do SIWZ (wzór umowy) w paragrafie nr 4 - wymogu posiadania przez 

Wykonawców zezwolenia na wykonywanie krajowego drogowego przewozu osób wydanego 

przez  właściwe  władze  województwa  łódzkiego,  co  nie  wynika  wprost  z  ustawy  z  dn.  6 

września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 1414 ze zm.), 

a  ponadto  nałożył  obowiązek  stosowania  przez  Wykonawców  postanowień  kontraktu 

zawartego przez Zamawiającego z Narodowym Funduszem Zdrowia w Łodzi na rok 2013 - w 

związku  z  powyższym  Zamawiający  unieważnia  postępowanie  na  podstawie  art.  93  ust  7 

ustawy PZP” - zaświadczają ich ogólnikowy charakter i są niewystarczające aby uznać je za 

dostateczne uzasadnienie dla unieważnienia postępowania, jak również nie uzasadniono, że 
powyższe  stanowi  wadę  postępowania,  z  której  to  przyczyny  zawarta  umowa  w  sprawie 
realizacji zamówienia publicznego - podlegałby unieważnieniu.   

Z  przedstawionego  uzasadnienia  faktycznego  nie  sposób  było  wywieść,  z  czego 

wynikało, że zamawiający uznał, że zachodzą wady proceduralne, uniemożliwiające zawarcie 
niepodlegającej  unieważnieniu  umowy.  W  konsekwencji  Izba  podzieliła  stanowisko 
odwołującego,  że  uzasadnienie  faktyczne  decyzji  zamawiającego  zawarte  w  piśmie  z  14 
czerwca  2016  r.,  ograniczające  się  do  przytaczanych  wyżej  ogólnikowych  stwierdzeń  o 
nieodpowiedniości  wymagań  stawianych  wykonawcom  w  tym  postępowaniu,  nie  może  być 
uznane za prawidłowe uzasadnienie faktyczne i prawne, realizujące cel normy art. 93 ust. 3 
pkt 2 Pzp.  

Zasadnym  jest  podkreślenie,  iż  przyczyny  podane  w  informacji  o  unieważnieniu 

przetargu - warunkują zakres składanych środków ochrony prawnej i ich uzasadnienie. Treść 
zawiadomienia, z uwagi na zawity charakter terminów wnoszenia środków ochrony prawnej 
ma  bezpośrednie  znaczenie  dla  umożliwienia  wykonawcom  realizacji  swoich  praw  w 


postępowaniu (tak też podają wyroki: KIO z dnia 23 marca 2011 r., sygn. akt KIO 522/11; z 
dnia  24  czerwca  2010  r.,  sygn.  akt  KIO  1066/10).  Z  tego  względu  brak  precyzyjnego 
wskazania  z  czego  wynika  czynność  unieważnienia  postępowania,  prowadzi  do  wniosku,  iż 
zamawiający w istocie nie poinformował odwołującego o przyczynie unieważnienia przetargu. 
Na zamawiającym ciąży obowiązek przedstawienia uzasadnienia faktycznego swoich decyzji 
w  taki  sposób,  aby  wykonawca  miał  pełną  wiedzę  na  temat  przyczyn  podjętych  czynności, 
które rzutują na uprawnienia wykonawcy, wynikające z faktu złożenia oferty. Wykonawca  nie 
ma  obowiązku  domyślać  się,  jakie  to  ustalenia  legły  u  podstaw  wnioskowania,  że 
postępowanie obarczone jest niemożliwą do wyeliminowania wadą. Nie stanowi wypełnienia 
dyspozycji  normy  art.  93  ust.  3  pkt  2    Pzp  podawanie  przez  zamawiającego  dopiero  na 
rozprawie  uzasadnienia  faktycznego  podjętych  czynności  (tak  też  wyrok  KIO  z  dnia  11 
sierpnia 2011 r., sygn. akt KIO 1620/11 oraz sygn. akt KIO 1625/11). 

 Obowiązek  zawiadamiania  wykonawców  o  podejmowanych  w  postępowaniu 

czynnościach określony w art. 92 ust. 1 ustawy Pzp, czy w oparciu o art. 93 ust. 3 pkt 2 ustawy 
Pzp stanowi realizację wyrażonej w art. 8 ust. 1 tej ustawy zasady jawności postępowania o 
udzielenie  zamówienia  oraz  sformułowanej  w  art.  7  ust.  1  ustawy    -  zasady  równego 
traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji. 

Izba uznała, że w okolicznościach rozpatrywanej sprawy, zamawiający uzasadniając w 

sposób lakoniczny i ogólnikowy - podjęte czynności unieważnienia postępowania  - pozbawił 
odwołującego  możliwości  oceny  poprawności  prowadzonych  działań  i  ewentualnego  ich 
rzeczowego  i  adekwatnego  zakwestionowania  przez  wniesienie  odwołania  i  jego 
uzasadnienia,  uchybiając  tym  samym  regułom,  rządzącym  postępowaniem  o  udzielenie 
zamówienia  publicznego.  W  świetle  powołanych  wyżej  zasad,  niedopuszczalnym  jest  aby 
wykonawca  kwestionujący  zasadność  podjętych  przez  zamawiającego  czynności  w 
postępowaniu,  samodzielne  zidentyfikował  przyczyny  unieważnienia  przetargu,  a  następnie 
w  oparciu  o  poczynione  założenia,  przedstawiał  w  odwołaniu  argumenty  przemawiające  za 
nietrafnością  domniemanych  przyczyn  decyzji  zamawiającego.  Zamawiający  jest 
zobowiązany  podać  uzasadnienie  podejmowanych  czynności,  tak  aby  zagwarantować 
wykonawcom  możliwość  ich  weryfikacji  w  toku  procedury  odwoławczej.  W  szczególności  
uzasadnienie  faktyczne  zawiadomienia  o  unieważnieniu  przetargu  -  powinno  wyczerpująco 
obrazować, jakie przyczyny legły u podstaw decyzji zamawiającego, tak aby wykonawca, gdy 
oceny zamawiającego nie podziela - mógł do wskazanych przez zamawiającego okoliczności  
w pełni ustosunkować się wnosząc odwołanie.  

Zdaniem  Izby,  brak  prawidłowego  uzasadnienia  czynności  unieważnienia 

postępowania, może mieć istotny wpływ na jego wynik w rozumieniu postanowień art. 192 ust. 
2  ustawy  Pzp,  stanowiącego,  że  Izba  uwzględnia  odwołanie,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie 


przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania. 
Odwołujący nie był bowiem w stanie sformułować w złożonym odwołaniu - wyczerpujących 
zarzutów kwestionujących prawidłowość unieważnienia procedury przetargowej - z przyczyn 
podawanych przez  zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie i do protokołu rozprawy. 

Możliwość  efektywnego  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  należy  do 

podstawowych gwarantowanych praw wykonawcy uczestniczącego w przetargu publicznym. 
Aby skutecznie korzystać z prawa do wyboru własnej oferty, wykonawca musi poznać pełne 
przyczyny unieważnienia przetargu. W tym aspekcie Izba uznała, że okoliczność wadliwego 
uzasadnienia  kwestionowanej  czynności  mogła  mieć  wpływ  na  wynik  postępowania, 
pozbawiając  odwołującego  możliwości  wyboru  jego  oferty,  która  była  najkorzystniejsza  w 

ś

wietle  ustalonych  kryteriów  oceny  ofert.  Odwołujący  wprost  podnosił,  że  „W  świetle 

wskazanych  powyżej  okoliczności  zasadne  są  w  konsekwencji  zarzuty  naruszenia  art.  (…) 

93  ust.  3  ustawy  Pzp  (brak  w  informacji  o  unieważnieniu  postępowania  uzasadnienia 

faktycznego  i prawnego jest samodzielną przesłanką do uwzględnienia odwołania.”  

Brak  wystarczającego  uzasadnienia  kwestionowanej  czynności  przesądził  o 

uwzględnieniu  odwołania  -  bez  możliwości  rozpatrzenia  zarzutów  merytorycznych  - 
dotyczących oceny podstaw do unieważnienia przedmiotowego postępowania.  

Należało  uwzględnić,  że  rozprawa  przed  Krajową  Izbą  Odwoławczą,  nie  jest 

miejscem  dla  przedstawiania  uzasadnienia  uprzednio  podejmowanych  czynności 
zamawiającego  o  unieważnieniu  postępowania.  Odwołanie  bowiem  jest  wnoszone  od 
czynności,  czy  też  zaniechania  czynności  zamawiającego,  podejmowanych  w  toku 
postępowania o zamówienie publiczne. Rozprawa przed Krajową Izbą Odwoławczą nie jest 
też  składnikiem  postępowania  przetargowego,  lecz  podlega  odrębnym  regułom  organu 
zewnętrznego. Pisma oświadczenia i stanowiska stron składane przed Izbą w danej sprawie, 
nie  są  zatem  równoznaczne  z  podejmowaniem  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie 
zamówienia publicznego. Dlatego też, uzupełniające uzasadnianie w pismach składanych do 
Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej,  czy  na  rozprawie  -  podjętych  uprzednio  czynności,  w 
odniesieniu do których w zawiadomieniu wykonawcy podano wręcz lakoniczne uzasadnienie 
faktyczne,  nie  mogło  odnieść  zamierzonego  skutku.  Izba  bowiem  weryfikuje  działania 
zamawiającego,  pod  względem  przestrzegania  wzorca  ustawowego,  w  takim  kształcie  w 
jakim  zostały  one  podjęte  w  trakcie  postępowania  przetargowego. W  żadnym  wypadku  nie 
zastępuje  zamawiającego  w  jakichkolwiek  czynnościach,  i  nie  dokonuje  za  zamawiającego 
czynności. Może poddawać ocenie  czynności, w takim kształcie, jak zostały faktycznie przez 
zamawiającego  dokonane  i  stanowiły  podstawę  do  zaskarżenia,  a  nie  w  formie  szerokiej 
interpretacji w odpowiedzi na odwołanie.  


Całokształt okoliczności sprawy prowadzi do wniosków, że zamawiający uznawał, że 

to Izba w uzasadnieniu wyroku dokona za zamawiającego oceny podnoszonych odwołaniem 
poszczególnych  argumentów,  przy  tym  w  kontekście  stanowiska  zamawiającego  w 
udzielonej odpowiedzi na odwołanie.    

Przepis  art.  192  ust.  3  pkt  1  ustawy  Pzp  upoważnia  Izbę  jedynie  do  nakazania 

unieważnienia czynności i do nakazania wykonania, powtórzenia czynności zamawiającego 
podjętej  w  postępowaniu.  Skoro  zamawiający  zaniechał  rzetelnego,  wszechstronnego  i 
wyczerpującego  podania  uzasadnienia  skarżonej  decyzji  -  w  przebiegu  postępowania 
przetargowego  -  na  co  wskazuje  treść  przedstawionego  uzasadnienia  przesłana 
wykonawcom w zakresie unieważnienia przetargu - nie miał podstaw oczekiwać, iż to Izba w 
toku postępowania odwoławczego ustali przesłanki upoważniające go zastosowania art. 93 
ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.  

Izba  podzieliła  stanowisko  odwołującego,  że  brak  w  informacji  o  unieważnieniu 

postępowania wystarczającego uzasadnienia faktycznego i prawnego, stanowi samodzielną 
podstawą do uwzględnienia odwołania. 

Bieg terminu na wniesienie odwołania, jako środka ochrony prawnej rozpoczyna się z 

chwilą otrzymania prawidłowo sporządzonej informacji o wyniku postępowania, w tym o jego 
unieważnieniu.  W  okolicznościach  rozpoznawanej  sprawy,  należało  stwierdzić,  że  termin  na 
zaskarżenie  merytorycznej  czynności  zamawiającego,  jeżeli  czynność  unieważnienia 
przetargu  zostanie  przez  zamawiającego  podtrzymana,  zacznie  biec,  gdy  zamawiający  w 
wyniku  powtórzenia  procedury,  z  uwzględnieniem  poprawnie  zastosowanego  art.  93  ust.  3 
pkt 2 ustawy Pzp - poinformuje wykonawców o podjętej decyzji.  

Szczegółowe    okoliczności  unieważnienia  przetargu,  podawane  w  pismach  w  toku 

postępowania odwoławczego - nie podlegały rozpatrzeniu przez Izbę w niniejszej sprawie. W 
przypadku,  gdy  zamawiający  w  wyniku  ponownej  czynności  -  podtrzyma  decyzję 
unieważnienia postępowania i ją na nowo uzasadnieni - wykonawcy będą przysługiwały nowe 

ś

rodki zaskarżenia.  

Izba  w  tej  sprawie,  a  priori  nie  mogła  zająć  stanowiska,  że  zachodzą  podstawy  do 

unieważnienia przetargu, ani tego niniejszym wyrokiem nie przesądza. Wyrok ma ten skutek, 

ż

e  zamawiający  jest  zobowiązany  powtórzyć  swoje  działania,  od  powzięcia  czynności  o 

unieważnieniu  postępowania.  W  tym  stanie  rzeczy  Izba  uwzględniła  odwołanie  o  czym 
orzekła jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 1, ust.  2 oraz ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp.  

O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy  Pzp.  Izba  zaliczyła  uiszczony  przez  odwołującego  wpis  na  poczet  kosztów 
postępowania    odwoławczego  na  podstawie  §  3  pkt  1  oraz  na  podstawie  §  5  ust.  2  pkt  1 


rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i 
sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzaju  kosztów  w  postępowaniu 
odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania.  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238),  Izba  zasądziła  od 
zamawiającego na rzecz odwołującego żądane koszty z tytułu zwrotu poniesionego wpisu i 
zastępstwa przez pełnomocnika - na podstawie złożonego do akt sprawy rachunku. 

              Przewodniczący: 

   .......…………………..