Sygn. akt: KIO 1138/16
WYROK
z dnia 12 lipca 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Daniel Konicz
Protokolant:
Krzysztof Wasilewski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lipca 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 czerwca 2016 r. przez wykonawcę
Medtronic Poland sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego
–
Tomaszowskie
Centrum
Zdrowia
sp.
z
o.o.
z
siedzibą
w Tomaszowie Mazowieckim, przy udziale wykonawcy Surg-Tech L. K. sp. j. z siedzibą
w Poznaniu, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego,
orzeka:
1. oddala odwołanie,
2. kosztami postępowania obciąża Odwołującego i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000,00 zł
(słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100) uiszczoną przez Odwołującego tytułem
wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3.600,00 zł
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych 00/100) tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz.U.2013.907 j.t. ze zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim.
Przewodniczący:
……………………………………….
Sygn. akt: KIO 1138/16
Uzasadnienie
Tomaszowskie Centrum Zdrowia sp. z o.o. z siedzibą w Tomaszowie Mazowieckim
(dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.2015.2164
j.t.), zwanej dalej „Pzp”, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego z podziałem na
części na dostawę staplerów i siatek do operacji przepuklin (znak sprawy: ZP/10/Sp./2016),
zwane dalej: „Postępowaniem”.
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej w dniu 12 kwietnia 2016 r. pod nr 2016/S 071-123984.
W dniu 16 czerwca 2016 r. Zamawiający poinformował wykonawców biorących udział
w Postępowaniu o wyborze najkorzystniejszej oferty w części 1 zamówienia, za którą uznana
została oferta złożona przez wykonawcę Surg-Tech L. K.sp. j. z siedzibą w Poznaniu (dalej
„Wykonawca ST”).
W dniu 27 czerwca 2016 r. do Prezesa Izby wpłynęło odwołanie wykonawcy
Medtronic Poland sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej „Odwołujący”), w którym
zaskarżono:
1. zaniechanie odrzucenia i wybór jako najkorzystniejszej oraz spełniającej warunki
udziału w Postępowaniu oferty Wykonawcy ST pomimo zaistnienia przesłanek
obligujących Zamawiającego do odrzucenia tej oferty,
2. zaniechanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w ocenie
kryteriów oceny ofert i ich znaczenia z prawidłowo złożonych i niepodlegających
odrzuceniu oraz spełniającej warunki udziału w Postępowaniu,
zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy ST
pomimo zaistnienia przesłanek obligujących Zamawiającego do jej odrzucenia,
jako że jej treść nie odpowiada treści specyfikami istotnych warunków zamówienia
(dalej „SIWZ”),
2. art. 91 ust 1 i art. 7 ust. 1 i 3 Pzp przez zaniechanie wyboru oferty Odwołującego
jako najkorzystniejszej w ocenie kryteriów oceny ofert i ich znaczenia z prawidłowo
złożonych i niepodlegających odrzuceniu oraz spełniającej warunki udziału
w Postępowaniu,
3. art. 91 ust. 1 i art. 7 ust. 1 i 3 Pzp przez wybór oferty Wykonawcy ST jako
najkorzystniejszej w ocenie kryteriów oceny ofert i ich znaczenia oraz spełniającej
warunki udziału w Postępowaniu, pomimo zaistnienia przesłanek obligujących
Zamawiającego do jej odrzucenia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. unieważnienia wyboru oferty Wykonawcy ST jako najkorzystniejszej oraz
spełniającej warunki udziału w Postępowaniu,
2. odrzucenia oferty Wykonawcy ST jako niespełniającej wymogów SIWZ,
3. wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej z prawidłowo złożonych
i niepodlegających odrzuceniu oraz spełniającej warunki udziału w Postępowaniu.
Odwołujący wniósł ponadto o:
1. zasądzenie na jego rzecz kwoty stanowiącej uzasadnione koszty poniesione
z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika,
2. dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z:
2.1. treści dokumentów załączonych do odwołania oraz znajdujących się w aktach
Postępowania, w tym wskazanych w odwołaniu oraz ofert Wykonawcy ST
i Odwołującego, na okoliczności podniesione w odwołaniu, ze szczególnym
uwzględnieniem:
− niespełniania
wymogów SIWZ przez produkty zaoferowane przez
Wykonawcę ST,
− spełniania przez ofertę Odwołującego kryteriów pozwalających uznać ją za
najkorzystniejszą spośród prawidłowo złożonych i niepodlegających
odrzuceniu,
2.2. okazania/oględzin rzeczy ruchomej – staplera zaoferowanego przez
Wykonawcę ST na okoliczność ustalenia cech charakterystycznych produktów
oferowanych przez Wykonawcę ST oraz czy odpowiadają one wymaganiom
określonym
przez
Zamawiającego
w
SIWZ,
z
uwzględnieniem
w szczególności badania odnośnie niezgodności podniesionych przez
Odwołującego, a zwłaszcza dotyczącego wymogu długości staplerów,
2.3. treści dokumentacji fotograficznej, która zostanie złożona podczas rozprawy,
na okoliczność jak w pkt 2.2,
2.4. opinii
biegłego
albo
jednostki
z
dziedziny
badań
materiałów,
technologii i urządzeń, w tym wyrobów medycznych, na okoliczność jak w pkt
Odwołujący stwierdził, że składając w terminie ofertę stał się oferentem oraz
potencjalnym wykonawcą uczestniczącym w Postępowaniu, który na skutek naruszenia
przez Zamawiającego przepisów Pzp utracił szansę na uzyskanie zamówienia publicznego.
Jest zatem podmiotem wskazanym w art. 179 ust. 1 Pzp, a więc dysponującym legitymacją
czynną do złożenia odwołania. W przypadku uwzględnienia choćby niektórych zarzutów
sformułowanych w odwołaniu jako oferta najkorzystniejsza w części 1 zamówienia powinna
zostać wybrana oferta Odwołującego.
Na uzasadnienie zarzutów Odwołujący podał, że w części 1 zamówienia, poz. 2
Zamawiający wymagał dostarczenia staplerów spełniających m.in. wymóg dostępności
również w wersji krótkiej (32 cm).
Wykonawca ST zaoferował następujące produkty: 1 szt. stapler okrężny CS28 lub
CS32 lub CS28L lub CS32L (laparoskopowy) lub CS28CT lub CS32CT (ComPact) i 1 szt.
stapler liniowy LS45B lub LS60B (cienka tkanka) lub LS45G lub LS60G (gruba tkanka).
Analiza treści oferty Wykonawcy ST prowadzi do niepodważalnego wniosku,
ż
e zaoferował staplery krótkie o numerach katalogowych CS28CT oraz CS32CT.
Z dołączonych do jego oferty stron katalogowych wynika, że staplery o tych numerach
katalogowych mają długość 345 mm (34,5 cm). Również na stronie internetowej producenta
zaoferowanych przez Wykonawcę ST staplerów – firmy Frankenman można odnaleźć
informację o długości staplerów, która jest odmienna od wymaganej w SIWZ po
uwzględnieniu odpowiedzi na pytania (o czym niżej).
Na potwierdzenie powyższych okoliczności Odwołujący załączył kopię znajdującej się
w aktach strony katalogowej złożonej przez Wykonawcę ST. Na marginesie Odwołujący
podniósł, że długość pozostałych zaoferowanych przez Wykonawcę ST staplerów
okrężnych, tj. 42 cm oraz 52 cm dla wersji laparoskopowej odpowiada informacjom zawartym
na stronach katalogowych oraz na stronie internetowej producenta Frankenman.
Następnie Odwołujący wskazał, że na etapie przewidzianym na wnioski o wyjaśnienie
SIWZ, żaden z wykonawców nie zwrócił się do Zamawiającego z pytaniem o dopuszczenie
staplerów okrężnych prostych o długości 34,5 cm. Zadano jedynie pytanie o dopuszczenie
staplerów okrężnych prostych o długości 32 cm.
W odpowiedzi na tak sformułowane pytanie Zamawiający wprowadził stosowną
modyfikację postanowień SIWZ, zmieniając treść formularza cenowego dla części 1
zamówienia (poz. 2).
W ocenie Odwołującego przytoczone okoliczności niezbicie dowodzą, że oferta
Wykonawcy ST, jako niespełniająca kryteriów SIWZ, podlega odrzuceniu, bowiem w poz. 2
części 1 zamówienia zaoferowano staplery proste, krótkie o długości niezgodnej
z wymogami
Zamawiającego
(zamiast
staplera
krótkiego
o
długości
cm,
zaoferowano stapler o długości 34,5 cm).
Odwołujący stwierdził, że w procedurze udzielania zamówień publicznych, w trakcie
badania zgodności złożonej oferty z wymogami SIWZ, rolą zamawiającego jest literalne
zweryfikowanie, czy parametry zaoferowanych towarów w 100% odpowiadają określonym
przez niego wymogom. Zamawiający nie może weryfikować, czy produkt o danym
parametrze mógłby zostać wykorzystany i czy mniej więcej odpowiada swoją
charakterystyką jego pierwotnym oczekiwaniom. Skoro w postanowieniach SIWZ
Zamawiający posługuje się precyzyjną miarą podając wymiary zszywek w milimetrach,
z dokładnością do dziesiętnych miejsc po przecinku, czy długość staplerów w centymetrach,
jednocześnie nie wprowadzając dopuszczalnej tolerancji lub nie posługując się
sformułowaniami „około” albo „mniej więcej”, albo analogicznymi, to oznacza, że badanie
oferty winno odbywać się z zastosowaniem kryterium „spełnia – nie spełnia”. Wybór oferty
Wykonawcy ST jest nieuzasadnionym preferowaniem tylko jednego wykonawcy i to na
dodatek składającego ofertę niezgodną z SIWZ, co bez wątpienia narusza zasady
obiektywizmu i deformuje uczciwą konkurencję, gdyż Zamawiający zignorował określone
przez siebie parametry, o czym inni wykonawcy nie wiedzieli, przez co nie mogli złożyć
konkurencyjnych ofert. Dla przykładu Odwołujący podał, że będąc największą firmą sprzętu
medycznego
na
ś
wiecie,
dysponuje
wieloma
liniami
produktów,
w
tym
tzw. produktami ekonomicznymi, które pozwalają na osiągnięcie podobnego efektu
medycznego w niższej cenie. Gdyby, zakładając „tolerancję” Zamawiającego odnośnie
wymogów
dotyczących
oferowanego
sprzętu,
Odwołujący
zaoferował
produkty
z linii budżetowej, którymi również można wykonać wszystkie zabiegi, to taka oferta byłaby
zdecydowanie korzystniejsza od oferty Wykonawcy ST. Odwołujący zaoferował jednak
produkty droższe, ale zgodne z wymogami Zamawiającego
Zdaniem Odwołującego bez znaczenia jest tutaj różnica cenowa pomiędzy wybraną
ofertą a kolejnymi ofertami złożonymi na część 1 zamówienia. Zamawiający w pierwszej
kolejności musi bowiem zbadać, czy złożone oferty są zgodne z wymogami SIWZ, a dopiero
później może weryfikować, czy oferty mieszczą się w kwotach przeznaczonych na realizację
zamówienia.
Odwołujący podkreślił, że po otwarciu ofert, w dniu 30 maja 2016 r.,
jego przedstawiciel dokonał wglądu w złożone oferty i podczas ich analizy dostrzegł
powyższe niezgodności z wymogami Zamawiającego. Zgłosił to Zamawiającemu w formie
notatki z przeglądania oferty, wysłanej drogą elektroniczną w dniu 2 czerwca 2016 r.
Zamawiający otrzymał więc informację o potencjalnej niezgodności jednej z ofert
z wymogami SIWZ przed ogłoszeniem wyników Postępowania, ale nie zwrócił się do
Wykonawcy
ST
o
wyjaśnienie
opisanej
w
odwołaniu
rozbieżności.
Powyższe zaniechanie Zamawiającego i dalsze forsowanie wyboru oferty Wykonawcy ST,
wbrew obowiązującym przepisom, jest tym bardziej nieuprawnione, gdy weźmie się pod
uwagę, iż do złożonej oferty załączone zostały strony katalogowe i inne materiały
informacyjne, z których jednoznacznie wynika, że zaoferowano produkt o parametrach
niezgodnych z określonymi przez Zamawiającego w SIWZ.
Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie
uzasadniając wniosek w następujący sposób.
Zamawiający zwrócił uwagę na pierwotną wersję opisu przedmiotu zamówienia
zawartego w załączniku nr 2 do SIWZ (część 1 poz. 2 zamówienia), w którym nie było mowy
o żadnych długościach staplerów. W wyniku zapytania dotyczącego dopuszczenia staplerów
o określonych długościach Zamawiający stwierdził, że dopuszcza staplery o długościach
wskazanych w pytaniu. Nie dokonał przy tym zmiany pierwotnego opisu przedmiotu
zamówienia,
dodając
jedynie
opis
ze
stwierdzeniem,
ż
e
„dopuszcza
się...”.
Takie sformułowanie absolutnie nie wyklucza staplerów o innych długościach, nie są bowiem
to parametry istotne z punktu widzenia Zamawiającego. Świadczy o tym zarówno opis
pierwotny, jak też fakt, że w wyniku zmiany SIWZ nie uległ on modyfikacji, a dodanie
stwierdzenia, że „dopuszcza się...” staplery o określonych długościach nie niweczy
możliwości składania ofert na staplery o innych długościach.
Za
wyżej
wskazaną
argumentacją
przemawia,
zdaniem
Zamawiającego,
zarówno językowa, jak też funkcjonalna wykładnia treści opisu przedmiotu zamówienia.
Skoro Zamawiający użył wyrażenia „dopuszcza się…”, pozostawiając przy tym inne –
najważniejsze cechy dla przedmiotu zamówienia – oznacza to, że możliwe a nie konieczne
(niezbędne, obowiązkowe), jest złożenie oferty z określonymi długościami staplerów.
Wyrażenie „dopuszcza się” oznacza inaczej: pozwalać, uznawać za możliwe. Jest to
wyrażenie zupełnie odmienne od wyrażeń stwierdzających w sposób jednoznaczny
konieczność i nakaz. Gdyby dla Zamawiającego istotne były długości staplerów na etapie
wyboru oferty, umieściłby te cechy jako cechy niezbędne, a nie cechy „dopuszczające”.
W ocenie Zamawiającego nie bez znaczenia dla rozstrzygnięcia odwołania jest
również treść oferty złożonej przez Odwołującego. Nie wynika z niej w zasadzie jaka jest
długość oferowanych staplerów. Na str. 80 oferty widnieje specyfikacja staplerów,
ze wskazaniem długości trzonów (22 i 35 cm), a nie długości całkowitej staplera.
Zamawiający oświadczył, że w ogóle nie weryfikował długości całkowitej tych staplerów,
gdyż nie była istotna. Oferta w tej formie została dopuszczona i oceniona zgodnie
z kryteriami oceny ofert – nie została odrzucona ani też nie żądano wyjaśnień w tym
zakresie. Te okoliczności również przemawiają za przyjętą przez Zamawiającego wykładnią
SIWZ, jako wykładnią prawidłową i umożliwiającą zgodną z prawem ocenę złożonych
w sprawie dwóch ofert.
Zamawiający, odnosząc się do wniosków dowodowych zawartych w pkt 5-8
odwołania, wniósł o ich pominięcie z uwagi na fakt, że zmierzają do wykazania okoliczności,
które w znacznej części nie są sporne. Zamawiający oświadczył, że nie kwestionuje
okoliczności zaoferowania w ofercie najkorzystniejszej staplerów m.in. o długości 34,5 cm.
Do rozstrzygnięcia zostaje zatem kwestia prawna dotycząca wykazania, czy wskazana przez
Zamawiającego okoliczność dopuszczenia staplerów o określonych długościach eliminuje
dopuszczenie staplerów o innych długościach. Odwołujący nie wskazał jakichkolwiek cech
staplerów (poza długością), jako niespełniających wymagań SIWZ. Nie ma więc potrzeby
wypowiadania się w tym zakresie przez osoby czy podmioty posiadające wiedzę specjalną
(biegli). Rolą Odwołującego jest bowiem wykazanie niezgodności oferty z SIWZ jeśli taka
występuje.
Do postępowania odwoławczego przystąpienie po stronie Zamawiającego zgłosił
Wykonawca ST wnosząc o oddalenie odwołania.
Na rozprawie strony i Wykonawca ST podtrzymali dotychczasowe stanowiska
w sprawie.
Odwołujący wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z treści dokumentacji
fotograficznej obrazującej jeden ze staplerów zaoferowanych przez Wykonawcę ST wraz
z wyciągiem z instrukcji użycia tego wyrobu, na okoliczność długości zaoferowanych przez
Wykonawcę ST staplerów.
Wykonawca ST wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z treści wydruku
z systemu służącego składaniu przez niego zamówień u producentów wyrobów medycznych,
na okoliczność ustalenia znaczenia użytego we wniosku o wyjaśnienie treści SIWZ
oznaczenia „32 cm”.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając zgromadzony materiał
dowodowy omówiony w dalszej części uzasadnienia, jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia i stanowiska stron i Wykonawcy ST zawarte w odwołaniu i odpowiedzi
na odwołanie, a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole,
ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba postanowiła dopuścić Wykonawcę ST (dalej również „Przystępujący”)
w charakterze przystępującego po stronie Zamawiającego stwierdzając, że spełnione zostały
przesłanki, o których mowa w przepisie art. 185 ust. 2 Pzp.
Skład
orzekający
uznał
ponadto,
ż
e
Odwołujący
jest
legitymowany,
zgodnie z przepisem art. 179 ust. 1 Pzp, do wniesienia odwołania.
Izba dopuściła i przeprowadziła dowody z treści SIWZ, pisma przystępującego z dnia
26 kwietnia 2016 r. – wniosku o zmianę postanowień SIWZ, pisma Zamawiającego z dnia
28 kwietnia 2016 r. zawierającego odpowiedzi na wnioski i modyfikację SIWZ,
oferty Odwołującego, a także dokumentacji fotograficznej i ulotki informacyjnej złożonej
przez Odwołującego na rozprawie.
Nie znaleziono natomiast podstaw do dopuszczenia i przeprowadzenia dowodu
z treści przedstawionego przez Przystępującego wydruku, ponieważ – po pierwsze –
sporządzony został w języku angielskim i nie załączono do niego tłumaczenia na język polski
(zob. § 19 ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie
regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań), po drugie zaś – zmierzał do
wykazania okoliczności sprzecznej z twierdzeniami Zamawiającego (a więc strony, do której
Wykonawca ST zgłosił przystąpienie), co objęte jest zakazem wynikającym z przepisu
art. 185 ust. 5 Pzp.
Izba, na podstawie przepisu art. 190 ust. 6 Pzp odmówiła dopuszczenia
i przeprowadzenia dowodu z treści oferty Odwołującego na okoliczność spełniania przez nią
kryteriów pozwalających uznać ją za najkorzystniejszą. Podkreślenia wymaga,
ż
e Zamawiający nie kwestionował okoliczności spełniania przez tą ofertę wymogów SIWZ,
o czym świadczy fakt, że nie została ona odrzucona. W takiej sytuacji stwierdzenie istnienia
podstaw do uznania jej za ofertę najkorzystniejszą nie wymagało przeprowadzenia dowodu
z treści oferty, a jedynie skutecznego zakwestionowania wyboru oferty Przystępującego.
W konsekwencji skład orzekający uznał, że omawiany dowód został powołany jedynie dla
zwłoki.
W oparciu o dopuszczone dowody ustalono, że pierwotny opis przedmiotu
zamówienia zawarty w załączniku nr 1 do SIWZ (formularzu cenowym), część 1
(„Specjalistyczny jednorazowy sprzęt chirurgiczny do zabiegów na otwarto”), poz. 2,
brzmiał następująco:
„[…]Specjalistyczny zestaw staplerów i ładunków do zabiegów kolorektalnych, w skład
którego wchodzą następujące elementy: 1 szt. staplera okrężnego o średnicy 28 mm, 31 mm
lub 33 mm zakrzywiony, z łamanym kowadełkiem po oddaniu strzału dla zwiększonego
bezpieczeństwa podczas wyciągania staplera przez nowo utworzone zespolenie, zszywki
wykonane z drutu o przekroju kwadratowym gwarantujące prawidłowe formowanie zszywek,
ze zszywkami przeznaczonymi do tkanki grubej o wysokości 4,8 mm; 1 szt. ładunku
jednorazowego użytku 55 mm do stalowego staplera liniowego wielorazowego użytku, po
zamknięciu staplera – szew w postaci podwójnej linii tytanowych zszywek ułożonych
naprzemiennie. Wysokość zszywki przed zamknięciem 3,5mm lub 4,8 mm, po zamknięciu
mm
lub
mm;
zszywki
każdorazowo
formowane
przez
kowadełko
(dopychacze zszywek) stanowiące integralną część ładunku. Zamawiający określi średnicę
staplera i wysokość zszywek ładunku przy składaniu zamówienia. […]”.
Pismem z dnia 26 kwietnia 2016 r. Przystępujący zwrócił się do Zamawiającego
z wnioskiem o dopuszczenie w części 1, poz. 2 zestawu staplerów do zabiegów
kolorekatlnych składającego się z następujących elementów:
„[…]1 szt – Staplera okrężnego jednorazowego o średnicy 28 lub 32 mm, zakrzywionego, z
regulowaną wysokością zamknięcia zszywek oraz skalą docisku w zakresie 1,0 – 2,0 mm,
o całkowitej długości staplera 42 cm do zabiegów na otwarto i 52 cm do zabiegów
laparoskopowych, z prostą główką, staplery z zszywkami o przekroju okrągłym z tytanu
(wysokość otwartej zszywki 5,0 mm). Stapler z jedną dźwignią aktywującą. Stapler dostępny
również w wersji krótkiej (32 cm), prostej dla rozmiaru 28 i 32 mm;
oraz 1 szt. – jednorazowego automatycznego staplera liniowego o długości linii szwu 46 mm
i 60 mm, z podwójną linią naprzemiennie ułożonych tytanowych zszywek wykonanych
z drutu o przekroju okrągłym, załadowany ładunkiem do tkanki normalnej (3,8 mm przed
zamknięciem, 1,5 mm po zamknięciu) lub grubej (4,5 mm przed zamknięciem, 2,9 mm po
zamknięciu) ze zintegrowaną pinezką ograniczającą wysuwanie tkanki opuszczaną
manualnie lub automatycznie; kowadełko w staplerze, stapler posiada dwie dźwignie, jedną
zamykającą, drugą spustową. Stapler z bezpiecznikiem uniemożliwiający odpalenie staplera
ze zużytym ładunkiem[…]”.
Pismem z dnia 28 kwietnia 2016 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na ww. wniosek
dokonując modyfikacji opisu przedmiotu zamówienia w części 1, poz. 2 przez nadanie jej
następującego brzmienia:
„[…]Specjalistyczny zestaw staplerów i ładunków do zabiegów kolorektalnych, w skład
którego wchodzą następujące elementy: 1 szt. staplera okrężnego o średnicy 28 mm, 31 mm
lub 33 mm zakrzywiony, z łamanym kowadełkiem po oddaniu strzału dla zwiększonego
bezpieczeństwa podczas wyciągania staplera przez nowo utworzone zespolenie,
zszywki wykonane z drutu o przekroju kwadratowym gwarantujące prawidłowe formowanie
zszywek, ze zszywkami przeznaczonymi do tkanki grubej o wysokości 4,8 mm; 1 szt. –
Liniowy jednorazowy stapler automatyczny załadowany w rozmiarze 45-46 mm i 60 mm /
dopuszcza się: 1 szt – Stapler okrężny jednorazowy o średnicy 28 lub 32 mm, zakrzywiony,
z regulowaną wysokością zamknięcia zszywek oraz skalą docisku w zakresie 1,0 – 2,0 mm,
o całkowitej długości staplera 42 cm do zabiegów na otwarto i 52 cm do zabiegów
laparoskopowych, z prostą główką, staplery z zszywkami o przekroju okrągłym z tytanu
(wysokość otwartej zszywki 5,0 mm). Stapler z jedną dźwignią aktywującą. Stapler dostępny
również w wersji krótkiej (32 cm), prostej dla rozmiaru 28 i 32 mm; 1 szt –
Liniowy jednorazowy stapler automatyczny załadowany w rozmiarze 45-46 mm
i 60 mm.[…]”.
Wykonawca ST w części 1 poz. 2 zaoferował:
„[…]Zestaw: 1 szt. Stapler okrężny i stapler liniowy/FRANKENMAN INTL.Ltd/1 szt. CS28 lub
CS32 lub CS28L lub CS32L (laparoskopowy) lub CS28CT lub CS32CT (ComPact) i 1 szt.
Stapler liniowy LS45B lub LS60B (cienka tkanka) lub LS45G lub LS60G (gruba tkanka)[…]”.
Z załączonych do oferty Przystępującego materiałów informacyjnych wynika,
ż
e staplery o symbolach CS28CT i CS32CT mają długość 345 mm, co stanowiło podstawę
wniesionego odwołania.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba stwierdziła, że zarzuty odwołania nie potwierdziły
się w ustalonym stanie faktycznym.
Na wstępie wskazać należy, że postanowienia SIWZ, w płaszczyźnie przedmiotu
zamówienia, rzeczywiście charakteryzują – jak na to wskazuje sama nazwa tego dokumentu
– ważne (istotne) właściwości jakimi musi charakteryzować się świadczenie wykonawcy.
Ich interpretacja powinna, co do zasady, opierać się na wykładni literalnej,
podkreślenia wymaga jednakże, że wspomniany sposób wykładni nie ma charakteru
absolutnego i należy od niego odstąpić w sytuacjach, w których prowadzi ona do wzajemnie
wykluczających się wniosków, bądź nie uwzględnia intencji zamawiającego związanych
z dokonywaną wykładnią postanowień SIWZ. Trzeba również pamiętać, że postanowienia
SIWZ, które nie prowadzą do jednoznacznych wniosków, odnoszących się ad casum do
właściwości dostaw stanowiących przedmiot zamówienia, nie można interpretować w sposób
prowadzący do negatywnych dla wykonawców konsekwencji.
Skład orzekający uznał, że z omówionych powyżej względów zasadne było
odstąpienie od literalnej wykładni postanowień SIWZ.
Wbrew argumentacji Przystępującego, użyty przez niego we wniosku o wyjaśnienie
SIWZ zwrot „Stapler dostępny również w wersji krótkiej (32 cm)” należy identyfikować
z długością wyrobu. Powoływana przez Wykonawcę ST okoliczność przeciwna
(tzn., że określenie „32 cm” należało w realiach sprawy poczytywać za kod transferowy),
abstrahując od jej sprzeczności ze stanowiskiem Zamawiającego, nie została przez
Przystępującego udowodniona.
Podkreślenia wymaga, że Zamawiający w pierwotnym brzmieniu poz. 2 części 1
zamówienia nie uwzględnił parametru długości zamawianych staplerów, w odróżnieniu
chociażby do asortymentu scharakteryzowanego w poz. 1 części 1 zamówienia, w którym
posłużył się określeniem „stapler okrężny (…) o długości trzonu 22 cm”. Nie sposób przy tym
uznać, że dokonana następnie, w dniu 28 kwietnia 2016 r., modyfikacja opisu przedmiotu
zamówienia w poz. 2 części 1 zamówienia wskazywać miała na bezwzględny wymóg
zaoferowania staplerów wyłącznie o długości 32 cm, a to z następujących przyczyn.
Po pierwsze – skład orzekający uwzględnił, że sporny wniosek został złożony
w związku z innymi niż długość parametrami staplerów, które w pierwotnym brzmieniu
uniemożliwiały złożenie Przystępującemu oferty zgodnej z SIWZ. Świadczy o tym
modyfikacja opisu przedmiotu zamówienia, zgodnie z którą Zamawiający opcjonalnie,
obok pierwotnie scharakteryzowanych staplerów, dopuścił możliwość zaoferowania wyrobów
o innych właściwościach (parametrach), opisanych we wniosku o wyjaśnienie treści SIWZ.
Powyższe wynika z konstrukcji opisu poz. 2 zmodyfikowanego formularza cenowego,
w której najpierw opisano szczegółowo wymagania stawiane zestawowi staplerów,
a następnie, po słowach „dopuszcza się”, znalazło się odniesienie do oczekiwań
Wykonawcy ST.
Po drugie – brzmienie omawianego postanowienia SIWZ od słów „dopuszcza się” nie
pozwala na jednoznaczne ustalenie, czy obowiązkiem wykonawcy było zaoferowanie
staplera o długości 42 cm do zabiegów na otwarto i 52 cm do zabiegów laparoskopowych,
które występują na rynku również w wersji krótkiej (32 cm), czy należałoby jednak przyjąć,
ż
e Zamawiający dopuścił wyłącznie zaoferowanie staplerów w wersji krótkiej, o długości 32
cm. Wówczas powstałaby wątpliwość dlaczego Zamawiający w pierwszym zdaniu dodanego
fragmentu opisu przedmiotu zamówienia wskazał na całkowite długości urządzeń (42 cm
i 52 cm). Ponadto, w ocenie Izby, stwierdzenie, że określony stapler dostępny jest również
w wersji krótkiej nie przesądza, że miał on być przedmiotem świadczenia wykonawcy.
Po trzecie – nie sposób racjonalnie zakładać, że wykonawca, który wniósł
o modyfikację postanowień SIWZ w taki sposób, aby stworzyć sobie szansę na złożenie
oferty niepodlegającej odrzuceniu i otrzymał odpowiedź pozytywną, stwarzającą mu
możliwość uzyskania zamówienia, złożyłby następnie ofertę, która byłaby sprzeczna
z dokonanymi z jego inicjatywy zmianami.
W konsekwencji przedstawionych zapatrywań Izba nie uwzględniła złożonych przez
odwołującego na rozprawie dowodów w postaci dokumentacji fotograficznej i wyciągu
z instrukcji użycia wyrobu uznając, że w okolicznościach sprawy długość staplera nie miała
znaczenia dla oceny zgodności oferty z SIWZ. Zamawiający nie naruszył zatem powołanych
w petitum odwołania przepisów art. 89 ust. 1 pkt 2 i art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 Pzp.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w pkt 1 sentencji orzeczenia,
O kosztach postępowania odwoławczego (pkt 2 sentencji wyroku) orzeczono
stosownie do jego wyniku, na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 5 ust. 3 pkt 1 w zw. z § 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów
kosztów
w
postępowaniu
odwoławczym
i sposobu
ich
rozliczania
(Dz.U.2010.41.238).
Przewodniczący:
……………………………………….