KIO 1159/16 KIO 1174/16 WYROK dnia 22 lipca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1159/16 

KIO 1174/16 

WYROK 

z dnia 22 lipca 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   –   w składzie: 

Przewodniczący:     Anna Packo 

Protokolant:             Rafał Komoń 

Łukasz Listkiewicz  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniach  13  i  20  lipca  2016  r.,  w  Warszawie,  odwołań 

wniesionych do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej:

A.  29 czerwca 2016 r. przez 

Polcom Sp. z o.o., ul. Krakowska 43, 32-050 Skawina

B.  1  lipca  2016  r.  przez 

Fujitsu  Technology  Solutions  Sp.  z  o.o.  ul.  Jutrzenki  137,  

02-231 Warszawa,  

w postępowaniu prowadzonym przez 

Operatora Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. 

ul. Mszczonowska 4, 02-337 Warszawa 

przy udziale: 

A. 

Polcom Sp. z o.o. ul. Krakowska 43, 32-050 Skawina zgłaszającego przystąpienie do 

postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 1174/16 po stronie odwołującego, 

B. 

Fujitsu  Technology  Solutions  Sp.  z  o.o.  ul.  Jutrzenki  137,  02-231  Warszawa 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 1159/16 po 

stronie zamawiającego, 

C.  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 

Advatech  Sp.  z  o.o. 

ul. Klecińska 123, 54-413 Wrocław i Cloudware Polska Sp. z o.o. ul. Pory 59, 02-757 

Warszawa zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 

1159/16 i KIO 1174/16 po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1. uwzględnia  oba  odwołania  i  nakazuje  Operatorowi  Gazociągów  Przesyłowych  

GAZ-SYSTEM  S.A.  unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  


i  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert,  w  tym  odrzucenie  oferty 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Advatech  Sp.  

z o.o. i Cloudware Polska Sp. z o.o. oraz unieważnienie czynności odrzucenia oferty 

wykonawcy Polcom Sp. z o.o.,  

2. kosztami postępowania obciąża Operatora Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM 

S.A. i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Polcom  Sp.  

z o.o. tytułem wpisu od odwołania, 

2.2.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Fujitsu 

Technology Solutions Sp. z o.o. tytułem wpisu od odwołania, 

2.3.  zasądza  od  Operatora  Gazociągów  Przesyłowych  GAZ-SYSTEM  S.A.  na  rzecz 

Polcom Sp. z o.o. kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero 

groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu 

wpisu od odwołania, 

2.4.  zasądza  od  Operatora  Gazociągów  Przesyłowych  GAZ-SYSTEM  S.A.  na  rzecz 

Fujitsu  Technology  Solutions  Sp.  z  o.o.  kwotę  18  600  zł  00  gr  (słownie: 

osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania  

i wynagrodzenia pełnomocnika 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  2164  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  w  terminie  7  dni  

od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………..… 


Sygn. akt:  KIO 1159/16 

       KIO 1174/16 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Operator  Gazociągów  Przesyłowych  GAZ-SYSTEM  S.A.  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  „modernizację  systemu  kopii 

zapasowej”  na  podstawie  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych 

(t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.), w trybie przetargu nieograniczonego. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 15 grudnia 2015 r. w Dzienniku Urzędowym 

Unii  Europejskiej  pod  numerem  2015/S  242-440304.  Wartość  zamówienia  jest  większa  niż 

kwoty określone na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

I Stanowisko Odwołującego – odwołanie o sygn. KIO 1159/16: 

Odwołujący – Polcom Sp. z o.o. zarzucił Zamawiającemu naruszenie:  

1.  art.  89  ust.  1  pkt  4  w  zw.  z  art.  90  ust.  3  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  przez 

odrzucenie  oferty  Odwołującego,  mimo  że  złożył  on  w  terminie  wyjaśnienia  w  sprawie 

elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, które to wyjaśnienia potwierdzają, że 

cena zaoferowana przez Odwołującego nie jest rażąco niska, 

2.  art.  89  ust.  1  pkt  2  w  zw.  z  art.  7  ust.  1-3  i  art.  186  ust.  2  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  

o udzielenie zamówienia Advatech Sp. z o.o. i Cloudware Polska Sp. z o.o., zwanych dalej 

„konsorcjum  Advatech”,  mimo  że  jej  treść  jest  sprzeczna  z  treścią  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia  z  uwagi  na  zaoferowanie  serwerów,  które  nie  spełniają  wymagań 

postawionych  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  a  Zamawiający  uwzględnił  

w całości wcześniejsze odwołanie zawierające identyczny zarzut,  

3.  art.  89  ust.  1  pkt  2  w  zw.  z  art.  7  ust.  1-3  i  art.  186  ust.  2  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Perceptron Sp. z o.o. zwanego 

dalej  „wykonawcą  Perceptron”,  mimo  że  jej  treść  jest  sprzeczna  z  treścią  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia  z  uwagi  na  zaoferowanie  serwerów,  które  nie  spełniają 

wymagań  postawionych  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  a  Zamawiający 

uwzględnił w całości wcześniejsze odwołanie zawierające identyczny zarzut,  

4. art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1-3 i art. 186 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych 

przez  niezasadne  przyznanie  konsorcjum  Advatech  oraz  wykonawcy  Perceptron  punktów  


w  kryterium  „Funkcjonalność”  w  ramach  podkryterium  opisanego  w  rozdziale  XVIII  pkt  3 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  w  ppkt  7  tabeli,  mimo  że  zaoferowane  przez 

tych  wykonawców  urządzenie  dyskowe  typu  A  nie  pozwala  na  zwiększenie  wymaganej 

użytecznej  przestrzeni  dyskowej  w  sposób  zgodny  ze  specyfikacją  istotnych  warunków 

zamówienia,  a  Zamawiający  uwzględnił  w  całości  wcześniejsze  odwołanie  zawierające 

identyczny zarzut,  

5.  art.  91  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1-3  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  przez  wybór 

oferty  konsorcjum  Advatech  jako  najkorzystniejszej,  mimo  że  to  oferta  Odwołującego 

powinna być uznana za najkorzystniejszą spośród ofert niepodlegających odrzuceniu. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i: 

1.  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  oceny  ofert  i  wyboru 

najkorzystniejszej oferty,  

2. nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego,  

3.  nakazanie  Zamawiającemu  odrzucenia  oferty  konsorcjum  Advatech  i  oferty  wykonawcy 

Perceptron,  ewentualnie,  w  razie  nieuwzględnienia  zarzutów  prowadzących  do  odrzucenia 

ofert  tych  wykonawców,  nakazanie  Zamawiającemu  nieprzyznawania  konsorcjum  Advatech  

i wykonawcy Perceptron punktów w ramach kryterium „Funkcjonalność” za opcję dodatkową 

wskazaną  w  rozdziale  XVIII  pkt  3  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  w  ppkt  7 

tabeli,  

5. nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej 

oferty z uwzględnieniem wyników powyższych czynności. 

W  uzasadnieniu  odwołania  Odwołujący  wskazał,  że  przedmiotem  zamówienia  jest  dostawa 

oraz  wdrożenie  sprzętu  informatycznego  wchodzącego  w  skład  systemu  do  wykonywania 

kopii  zapasowych:  urządzeń  dyskowych,  macierzy  dyskowych,  urządzeń  taśmowych  oraz 

serwerów.  Kryteriami  oceny  ofert  były  „Cena  całkowita  brutto  oferty”  i  „Funkcjonalność”. 

Wymagania dotyczące sprzętu zostały podzielone na obligatoryjne (określone  w  załączniku 

nr  1  –  Opis  przedmiotu  zamówienia)  oraz  fakultatywne  (określone  w  ppkt  1-9  tabeli  

w  rozdziale  XVIII  pkt  3  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia),  których  spełnienie 

skutkowało przyznaniem dodatkowych punktów w ramach kryterium „Funkcjonalności”.  

W dniu 29 kwietnia 2016 r. Odwołujący wniósł odwołanie, w którym podniósł zarzuty tożsame 

z  zarzutami  podanymi  w  punkcie  2-4  powyżej  (sygn.  KIO  684/16).  Zamawiający  uwzględnił 

zarzuty  odwołania  w  całości,  a  z  uwagi  na  brak  skutecznego  przystąpienia  po  stronie 

Zamawiającego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza  umorzyła  postępowanie  postanowieniem  

z  11  maja  2016  r.  Również  w  rozpoznawanym  wspólnie  odwołaniu  wykonawcy  Fujitsu 

Technology  Solutions  Sp.  z  o.o.  (sygn.  KIO  701/16)  odwołujący  ten  podnosił  m.in.  zarzuty 

analogiczne do zarzutów w sprawie KIO 684/16. Zamawiający także to odwołanie uwzględnił 


w  całości,  a  Krajowa  Izba  Odwoławcza  umorzyła  postępowanie,  również  postanowieniem  

z 11 maja 2016 r.  

Po  zakończeniu  postępowań  odwoławczych  Zamawiający  unieważnił  dotychczasowe 

czynności  i  9  czerwca  2016  r.  wezwał  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  treści  oferty  

w  trybie  art.  87  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  i  do  złożenia  wyjaśnień 

elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość  ceny  w  trybie  art.  90  ust.  1  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych  do  14  czerwca  2016  r.  do  godz.  12:00.  Odwołujący  złożył 

przedmiotowe wyjaśnienia w terminie, tj. 14 czerwca 2016 r. przed godz. 12:00.  

Następnie  Zamawiający  przekazał  informację  o  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty 

konsorcjum Advatech oraz o odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 

4  i  art.  90  ust.  3  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych.  W  odniesieniu  do  Odwołującego 

zarzucono, że wyjaśnienia w zakresie elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny 

zostały  wniesione  po  terminie,  tj.  14  czerwca  o  godz.  12:03  w  formie  elektronicznej  ( 

15 czerwca o godz. 07:45 w formie pisemnej).  

Odwołujący  wskazał,  że  złożył  skutecznie  wyjaśnienia  przed  upływem  wyznaczonego 

terminu,  gdyż  wiadomość  zawierająca  wyjaśnienia  została  przesłana  do  Zamawiającego  

14 czerwca 2016 r. o godzinie 11:51. Wiadomość została przesłana pocztą elektroniczną na 

adres  podany  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  stosowany  wcześniej  przez 

Odwołującego  i  Zamawiającego  do  komunikacji  w  ramach  niniejszego  postępowania. 

Zamawiający  przed  12:00  nie  potwierdził  odczytania  wiadomości.  W  związku  z  tym, 

wiadomość została wysłana ponownie o godzinie 11:57. Zamawiający potwierdził odebranie 

wyjaśnień  o  godzinie  12:10,  odpisując  na  wiadomość  z  11:51.  Już  z  treści  odpowiedzi 

Zamawiającego jednoznacznie  wynika, że wyjaśnienia zostały złożone przez Odwołującego 

przed godziną 12:00.  

Zgodnie  z  art.  61  §  2  Kodeksu  cywilnego  o  momencie  złożenia  oświadczenia  decyduje 

wprowadzenie  go  do  środka  komunikacji  elektronicznej  w  taki  sposób,  aby  adresat  mógł 

zapoznać się z jego treścią. Wiadomość zawierająca wyjaśnienia trafiła na serwer pocztowy 

Zamawiającego przed godz. 12:00, tym samym Zamawiający miał możliwość zapoznania się 

z  treścią  wyjaśnień  przed  terminem  zakreślonym  w  wezwaniu,  a  zatem wyjaśnienia  zostały 

złożone  z  zachowaniem  terminu.  Ewentualne  utrudnienia  po  stronie  infrastruktury 

informatycznej  Zamawiającego  lub  też  ewentualny  brak  pobrania  wiadomości  z  serwera 

pocztowego Zamawiającego przed godz. 12:00 w żadnym wypadku nie mogą oznaczać, że 

wyjaśnienia nie zostały złożone w terminie. 

Nie  sposób  zarzucić  Odwołującemu  (nie  czyni  tego  nawet  sam  Zamawiający)  niezłożenia 

wyjaśnień  w  sprawie  elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość  ceny.  Fakt  złożenia 

tych  wyjaśnień  jest  bezsporny.  Także  z  tego  powodu  nie  można  uznać,  że  ziściła  się 


hipoteza art. 90 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, która za podstawę odrzucenia 

przyjmuje brak wyjaśnień.  

W  zakresie  zarzutów  dotyczących  niezgodności  ofert  ze  specyfikacją  istotnych  warunków 

zamówienia (serwerów typu A i serwerów typu  B) Odwołujący  wskazał, że są one tożsame  

z  zarzutami  podniesionymi  w  odwołaniu  wniesionym  29  kwietnia  br.  Pomimo  ich 

uwzględnienia  Zamawiający  zignorował  obowiązek  wynikający  z  art.  186  ust.  2  ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych,  zgodnie  z  którym  po  uwzględnieniu  zarzutów  odwołania  

w  całości  i  umorzeniu  postępowania  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą,  zamawiający 

wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. W związku z powyższym aktualny jest zarzut, iż 

konsorcjum  Advatech  i  wykonawca  Perceptron  zaoferowali  serwery,  które  nie  spełniają 

wymagań  postawionych  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  a  Zamawiający 

wbrew  obowiązkowi  wynikającemu  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych zaniechał odrzucenia ofert tych wykonawców.  

Zgodnie  z  punktami  1.  i  2.  tabeli  nr  5  załącznika  nr  1  do  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia  serwer  typu  A  powinien  zawierać:  co  najmniej  dwa  dwunastordzeniowe 

procesory  klasy  x86-64-bit  o  nie  gorszej  wydajności  niż  800  punktów  w  teście  SPEC 

CINT2006_Rate Results (testy muszą być wykonane zgodnie z regułami określonymi przez 

SPEC  i  dla  wskazanej  wartości  pamięci  RAM  w  punkcie  nr  2  tabeli)  oraz  zainstalowane 

minimum 256 GB pamięci RAM DDR4 z korekcją błędów ECC.  

Z  kolei  zgodnie  z  punktami  1.  i  2.  tabeli  nr  6  załącznika  nr  1  do  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia  serwer  typu  B  powinien  zawierać:  co  najmniej  dwa  ośmiordzeniowe 

procesory  klasy  x86-64-bit  o  nie  gorszej  wydajności  niż  650  punktów  w  teście  SPEC 

CINT2006_Rate Results (testy muszą być wykonane zgodnie z regułami określonymi przez 

SPEC  i  dla  wskazanej  wartości  pamięci  RAM  w  punkcie  nr  2  tabeli  oraz  zainstalowane 

minimum 128 GB pamięci RAM DDR4 z korekcją błędów ECC.  

Zarówno konsorcjum Advatech, jak i wykonawca Perceptron, zaoferowali jako serwery typu 

A  i  B  ten  sam  model  urządzenia,  tj.  Lenovo  x3650  M4.  Poszczególne  serwery  mają  być 

jednak wyposażone w różne podzespoły, takie jak procesor i pamięć: serwery zaoferowane 

jako „Serwer typu A” w obu ofertach mają być wyposażone w procesor Intel Xeon E5-2695v2 

i 256 GB pamięci RAM; serwery zaoferowane jako „Serwer typu B” w obu ofertach mają być 

wyposażone w procesor Intel Xeon E5-2640v2 i 256 GB pamięci RAM.  

Według  Odwołującego  procesory  Intel  Xeon  E5-2695v2  oraz  Intel  Xeon  E5-2640v2 

obsługują  jednak  jedynie  pamięć  RAM  w  technologii  DDR3,  a  nie  obsługują  technologii 

DDR4.  Tym  samym  w  żadnym  z  serwerów  zaoferowanych  przez  konsorcjum  Advatech  


i wykonawcę Perceptron nie będzie możliwa instalacja i obsługa pamięci RAM w technologii 

DDR4.  

W odpowiedzi na pierwsze wezwanie do złożenia wyjaśnień w tym przedmiocie konsorcjum 

Advatech i wykonawca Perceptron w wyjaśnieniach odpowiednio z 23 marca br. (Perceptron) 

i  z  24  marca  br.  (konsorcjum  Advatch)  przedłożyli  pisma  dyrektora  generalnego  spółki 

Lenovo Technology B.V. Sp. z o.o. Żadne z tych pism nie potwierdza jednak, że urządzenia 

opisane  w  ofertach  obu  wykonawców  są  zgodne  z  wymaganiami  opisanymi  przez 

Zamawiającego.  Jak  zwrócono  uwagę  w  załączonych  do  tych  wyjaśnień  pismach  Lenovo 

Technology  B.V.  sp.  z  o.o.,  należy  zweryfikować  parametry  zaoferowanego  sprzętu  (tzw. 

konfiguracja).  Obaj  wskazani  wyżej  wykonawcy  jednoznacznie  oświadczyli,  w  jakie 

procesory  będą  wyposażone  dostarczane  serwery.  W  odniesieniu  do  wszystkich 

oferowanych  przez  nich  urządzeń  będą  to  procesory,  które  nie  obsługują  pamięci  

w technologii DDR4.  

Mimo  uwzględnienia  zarzutów  w  tym  zakresie  Zamawiający  ponownie  wezwał  zarówno 

wykonawcę  Perceptron,  jak  i  konsorcjum  Advatech  do  złożenia  wyjaśnień.  Obydwaj 

wykonawcy  złożyli  wyjaśnienia  14  czerwca  br.,  załączając  do  nich  kolejne  pismo  Lenovo 

Technology  B.V.  Sp.  z  o.o.  Zamawiający  bezzasadnie  uznał  twierdzenia  zawarte  

w  powyższych  wyjaśnieniach  za  wiarygodne  i  nie  odrzucił  ofert  wykonawcy  Perceptron  

i konsorcjum Advatech. Obaj wykonawcy twierdzą, że rozstrzygające znaczenie ma kolejne 

oświadczenie  producenta  serwerów,  tymczasem  kluczowy  jest  fakt,  iż  producent 

procesorów, które zostały zaoferowane przez obu wykonawców, jednoznacznie stwierdził, że 

pamięć  RAM  w  technologii  DDR4  zaczęła  być  obsługiwana  dopiero  przez  rodzinę 

procesorów Xeon E5-2600 v3 (pismo Intel Technology Poland Sp. z o.o. z 27 kwietnia br.). 

Procesory  zaoferowane  przez  wykonawcę  Perceptron  i  konsorcjum  Advatech  należą  do 

starszej  rodziny  Xeon  E5-2600  v2.  Nawet  więc  jeśli  obaj  wykonawcy  dostarczą 

Zamawiającemu  serwery  wyposażone  w  pamięci  RAM  DDR4,  to  pamięci  te  nie  będą 

współpracować  z  procesorami  Intel  Xeon  E5-2695v2  oraz  Intel  Xeon  E5-2640v2.  W  tym 

zakresie  oświadczenie  producenta  procesora  ma  decydujące  znaczenie,  gdyż  to  producent 

procesora ma najpełniejszą wiedzę na temat jego możliwości technicznych (w swoim piśmie 

Lenovo  przyznaje,  że  to  Intel  będzie  dostawcą  podzespołów  do  serwerów).  Sugerowana 

przez  Lenovo  możliwość  wyposażenia  serwerów  z  linii  Lenovo  x3650  w  procesory 

obsługujące pamięć w technologii DDR4 jest bez znaczenia dla rozstrzygnięcia w niniejszym 

postępowaniu  –  istotna  jest  tylko  treść  ofert  złożonych  w  postępowaniu,  a  obaj  wykonawcy 

jednoznacznie  zidentyfikowali  w  nich  modele  procesorów,  w  które  mają  być  wyposażone 

zaoferowane serwery i są to procesory nie obsługujące pamięci w technologii DDR4.  


W  zakresie  zarzutu  dotyczącego  punktacji  w  kryterium  „Funkcjonalność”  Odwołujący 

wskazał, że również ten zarzut jest tożsamy z podniesionym w odwołaniu z 29 kwietnia br., 

uwzględnionym  w  całości.  Zamawiający  również  w  tym  wypadku  zignorował  obowiązek 

wynikający z art. 186 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Odwołujący  wskazał,  iż  Zamawiający  bezpodstawnie  przyznał  konsorcjum  Advatech  

i  wykonawcy  Perceptron  punkty  w  ramach  kryterium  „Funkcjonalność”  w  ramach 

podkryterium opisanego w rozdziale XVIII pkt 3 specyfikacji istotnych warunków zamówienia, 

ppkt 7 tabeli, mimo że zaoferowane przez tych wykonawców urządzenie dyskowe typu A nie 

pozwala  na  zwiększenie  wymaganej  użytecznej  przestrzeni  dyskowej  w  sposób  zgodny  ze 

specyfikacją istotnych warunków zamówienia.  

W  ww.  podpunkcie  7.  Zamawiający  wskazał,  że  przyzna  5  punktów  za  opcję  dodatkową  

w  ramach  kryterium  „Funkcjonalność”,  przeliczanych  następnie  według  wzoru  w  celu 

ustalenia  końcowej  oceny  w  tym  kryterium,  jeżeli  zaoferowane  urządzenie  dyskowe  typu  A 

umożliwia  przynajmniej  na  dwukrotne  zwiększenie  wymaganej  użytecznej  przestrzeni 

dyskowej,  tabela  nr  1  pkt  2,  pojemność  netto  do  wykorzystania  po  odjęciu  przestrzeni 

wykorzystywanej  na  zabezpieczenia  RAID  bez  uwzględniania  współczynnika  deduplikacji, 

bez  wymiany  żadnego  z  komponentów  urządzenia,  a  jedynie  poprzez  dokupienie 

odpowiedniej licencji oraz dodatkowych półek z dyskami w przyszłości.  

Konsorcjum Advatech i wykonawca Perceptron zaoferowali jako urządzenie dyskowe typu A 

sprzęt  EMC  Data  Domain  DD4500  i  zadeklarowali  spełnienie  przez  to  urządzenie 

powyższego wymagania.  

Według  Odwołującego  zwiększenie  wymaganej  użytecznej  przestrzeni  dyskowej  

w  zadeklarowany  sposób  nie  jest  możliwe  bez  naruszenia  pozostałych  obligatoryjnych 

wymagań  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  dotyczących  urządzenia  dyskowego 

typu  A,  opisanych  w  tabeli  nr  1  załącznika  nr  1  do  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia.  Urządzenie  dyskowe  EMC  Data  Domain  DD4500  może  zostać  rozbudowane 

przez  dokupienie  półek  dyskowych  oraz  nabycie  dodatkowej  licencji  EMC  Data  Domain 

Extended  Retention.  W  takim  wypadku,  obok  standardowej  możliwości  przechowywania 

danych (tzw. warstwa aktywna) pojawia się dodatkowa przestrzeń, do której przenoszone są 

starsze  dane  (tzw.  warstwa  retencji).  Rozbudowa  urządzenia  sprawi,  że  nie  będzie  ono 

spełniać wymagań opisanych w punktach 3. i 4. tabeli nr 1. Zawarte tam wymagania dotyczą 

deduplikacji, czyli techniki polegającej na eliminowaniu powtarzających się danych, która ma 

na  celu  ograniczanie  ilości  miejsca  potrzebnego  do  przechowywania  danych  poprzez 

uniknięcie konieczności przechowywania tych samych danych w wielu miejscach.  

W  punkcie  3.  tabeli  nr  1  Zamawiający  postawił  wymaganie:  „Urządzenie  musi  posiadać 

funkcjonalność  Globalnej  Deduplikacji”.  Globalna  deduplikacja  ma  miejsce  wówczas,  gdy 

wszystkie  dane  podlegają  procesowi  deduplikacji  w  ramach  jednej  puli  deduplikacji. 


Rozbudowane  urządzenie  EMC  Data  Domain  DD4500  nie  będzie  jednak  posiadać  takiej 

funkcji,  ponieważ  dane  znajdujące  się  w  warstwie  retencji  będą  należały  do  innej  puli  niż 

dane w warstwie aktywnej.  

W punkcie 4. tabeli nr 1 Zamawiający postawił wymaganie: „Dane kopii zapasowej systemu 

nie  mogą  być  zapisane  na  dysk,  a  następnie  poddane  procesowi  deduplikacji  i  ponownie 

zapisane  na  dysk”.  Z  uwagi  na  istnienie  odrębnej  warstwy  aktywnej  i  odrębnej  warstwy 

retencji  urządzenie  EMC  Data  Domain  DD4500  będzie  funkcjonować  w  sposób  sprzeczny  

z  tym  wymaganiem.  Dane  raz  zapisane  na  dysk  będą  poddawane  deduplikacji,  a  potem 

ponownie zapisywane w drugiej warstwie tego samego urządzenia.  

Zamawiający  uwzględnił  w  całości  ww.  zarzut,  mimo  to  ponownie  wezwał  wykonawcę 

Perceptron  i  konsorcjum  Advatech  do  złożenia  wyjaśnień.  Obydwaj  wykonawcy  złożyli 

wyjaśnienia  14  czerwca  br.  załączając  do  nich  pismo  EMC  Computer  Systems  Poland  Sp.  

z o.o. Wyjaśnienia te ograniczają się do stwierdzenia, że wymagania zawarte w punktach 3  

i  4  tabeli  nr  1  będą  spełnione;  nie  wynika  z  nich  nic  ponad  to,  co  obaj  wykonawcy 

zasugerowali  już  w  formularzu  ofertowym.  Także  dołączone  do  wyjaśnień  pismo  EMC 

Computer  Systems  Poland  Sp.  z  o.o.  nie  odnosi  się  merytorycznie  ani  do  okoliczności,  że 

deduplikacja  jest  wykonywana  w  ramach  więcej  niż  jednej  puli,  ani  do  okoliczności 

powtórnego  zapisu  danych  na  dysk  po  deduplikacji.  Tym  samym  pisma  wykonawcy 

Perceptron  i  konsorcjum  Advatech  w  istocie  niczego  nie  wyjaśniają  i  nie  dają 

Zamawiającemu żadnych podstaw do powzięcia innej decyzji niż jego wcześniejsza decyzja 

o  uwzględnieniu  w  całości  zarzutów  zawartych  w  odwołaniach  Polcom  Sp.  z  o.o.  i  Fujitsu 

Technology Solutions Sp. z o.o.  

Zamawiający  zatem  niesłusznie  przyznał  konsorcjum  Advatech  i  wykonawcy  Perceptron  

5 punktów za opcję dodatkową wskazaną w punkcie 7. tabeli wskazanej w rozdziale XVIII pkt 

3  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia.  Postępując  prawidłowo  (przy  założeniu,  że 

oferty  tych  wykonawców  nie  podlegałyby  odrzuceniu)  Zamawiający  powinien  przyznać 

odpowiednio 45 punktów za opcje dodatkowe w odniesieniu do oferty konsorcjum Advatech 

(co  przekładałoby  się  na  16,07  pkt  w  kryterium  „Funkcjonalność”)  i  50  punktów  za  opcje 

dodatkowe  w  odniesieniu  do  oferty  wykonawcy  Perceptron  (co  przekładałoby  się  na  17,86 

pkt w kryterium „Funkcjonalność”).  

Zamawiający  wybiórczo  podszedł  do  realizacji  obowiązków  związanych  z  uwzględnieniem  

w całości zarzutów w sprawach KIO 684/16 i KIO 701/16. Z zawiadomienia z 22 czerwca br. 

wynika,  że  jedynym  żądaniem  wykonanym  faktycznie  przez  Zamawiającego  było  żądanie 

wezwania  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  w  trybie  art.  90  ust.  1  ustawy  Prawo 

zamówień publicznych, wszystkie pozostałe żądania zostały pozostawione bez komentarza. 

Takie  zachowanie  Zamawiającego  jest  całkowicie  arbitralne  i,  obok  powyżej  wskazanych 


przepisów,  narusza  także  zasady  równego  traktowania  wykonawców  i  poszanowania 

uczciwej konkurencji wynikające z art. 7 ust. 1-3 ustawy Prawo zamówień publicznych.  

II Stanowisko Odwołującego – odwołanie o sygn. KIO 1174/16: 

Odwołujący – Fujitsu Technology Solutions Sp. z o.o. zarzucił Zamawiającemu:  

1.  zaniechanie  wykonania  orzeczeń  KIO  w  sprawach  o  sygn.  KIO  684/16  i  KIO  701/16,  

z  których  wynikało,  że  konsorcjum  Advatech  oraz  wykonawca  Perceptron  są  podmiotami, 

których  oferty  zostały  skutecznie  odrzucone  z  mocy  prawa  w  postępowaniu  na  skutek 

uwzględnienia  w  całości  przez  Zamawiającego  odwołania  Polcom  Sp.  z  o.o.  (sprawa  KIO 

684/16)  oraz  odwołania  Fujitsu  Technology  Solutions  Sp.  z  o.o.  (sprawa  KIO  701/16),  tj. 

naruszenie  art.  186  ust.  2  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  poprzez  jego 

niezastosowanie 

niewykonanie 

czynności 

zgodnie 

żą

daniami 

zawartymi  

w uwzględnionych odwołaniach, 

2. wezwanie ww. wykonawców do wyjaśnień w dniu 9 czerwca 2016 r. w trybie art. 87 ust. 1 

ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  i  tym  samym  zaniechanie  jedynej  dopuszczalnej 

formalnoprawnie czynności, tj. formalnego zawiadomienia o odrzuceniu ich ofert z uwagi na 

niezgodność  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia,  tj.  naruszenie  art.  186  ust.  2 

oraz art. 87 ust. 1 oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych polegające 

na  niezastosowaniu  art.  186  ust.  2  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  oraz  nieprawidłowym  zastosowaniu  art.  87  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych, a w konsekwencji – dalsze nieprawidłowe czynności, tj.  

3.  zaniechanie  odrzucenia  oferty  konsorcjum  Advatech  ze  względu  na  to,  że  jej  treść  nie 

odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  tj.  naruszenie  art.  89  ust.  1 

pkt 2 w zw. z art. 186 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, 

4.  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Perceptron  ze  względu  na  to,  że  jej  treść  nie 

odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  tj.  naruszenie  art.  89  ust.  1 

pkt 2 w zw. z art. 186 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, 

5.  przyznaniu  konsorcjum  Advatech  oraz  firmie  Perceptron  nadmiernej  liczby  punktów  za 

opcje  dodatkowe  w  kryterium  „Funkcjonalność”  dla  urządzeń  dyskowych  typu  A,  co  mogło 

wpłynąć na pozycję ofert tych wykonawców w końcowym rankingu, tj. naruszenia art. 91 ust. 

1 w zw. z art. 186 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez nierówne traktowanie 

wykonawców w postępowaniu i nieprawidłowe zastosowanie kryterium, 

6. wyborze jako najkorzystniejszej oferty konsorcjum Advatech, choć oferta tego wykonawcy 

podlega odrzuceniu z postępowania, tj. naruszenie art. 7 ust. 3 w zw. z art. 186 ust. 2 ustawy 

Prawo zamówień publicznych. 


Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

1. unieważnienia bezprawnie podjętej czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

2.  odrzucenia  oferty  konsorcjum  Advatech  Sp.  z  o.o.  oraz  odrzucenia  oferty  wykonawcy 

Perceptron;  ewentualnie  w  razie  nieuwzględnienia  zarzutów  prowadzących  do  odrzucenia 

oferty  konsorcjum  Advatech  i  wykonawcy  Percperton  nakazanie  nieprzyznawania  punktów 

za funkcjonalność tym wykonawcom zgodnie z uzasadnieniem odwołania, 

3.  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  oraz  dokonania  ponownego  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej. 

W  uzasadnieniu  odwołania  Odwołujący  wskazał,  że  firmy  Polcom  Sp.  z  .o.o.  i  Fujitsu 

Technology Solutions Sp. z o.o. 29 kwietnia 2016 r. złożyły odwołania (sprawy: KIO 684/16  

i  KIO  701/16).  Zarzuty  obu  wykonawców  kierowane  przeciwko  konsorcjum  Advatech  oraz 

wykonawcy  Perceptron  były  zbliżone  i  dotyczyły  tych  samych  elementów  oferowanego 

przedmiotu.  W  obu  sprawach  Zamawiający  10  maja  2016  r.  uwzględnił  w  całości  zarzuty  

i  11  maja  2016  r.  KIO  umorzyła  oba  postępowania  odwoławcze.  W  takim  przypadku 

zamawiający ma obowiązek wykonać, powtórzyć lub unieważnić czynności w postępowaniu 

o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Odwołujący domagali 

się  odrzucenia  ofert  konsorcjum  Advatech  oraz  wykonawcy  Perceptron  i  takie  czynności 

Zamawiający  miał  obowiązek  wykonać.  Obaj  ww.  wykonawcy  nie  podjęli  prawidłowej  

i zgodnej z prawem obrony (konsorcjum Advatech przystąpiło do postępowań odwoławczych 

w sposób nieskuteczny, a wykonawca Perceptron w ogóle nie zgłosił przystąpienia).  

W  zakresie  zarzutu  zaniechania  odrzucenia  ofert  konsorcjum  Advatech  oraz  wykonawcy 

Perceptron  Odwołujący  wskazał,  że  w  załączniku  nr  7a  do  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia  –  formularzu  oferty  technicznej  Zamawiający  przewidział  m.in.  następujące 

wymagania  minimalne  dla  serwera  typu  A  oraz  serwera  typu  B:  co  najmniej  dwa 

dwunastordzeniowe  procesory  klasy  x86-  64-bit  o  nie  gorszej  wydajności  niż  800  punktów  

w  teście  SPECint2006  Rate  Results  (testy  muszą  być  wykonane  zgodnie  z  regułami 

określonymi przez SPEC i dla wskazanej w punkcie nr 2 tabeli wartości pamięci RAM) oraz 

zainstalowane minimum 256 GB pamięci RAM DDR4 z korekcją błędów ECC (serwer typu A) 

oraz  zainstalowane  minimum  128  GB  pamięci  RAM  DDR4  z  korekcją  błędów  ECC  (serwer 

typu B). 

Konsorcjum Advatech oraz wykonawca Perceptron zaoferowały taki sam sprzęt: serwer typu 

A  –  producent  Lenovo,  model:  System  x3650  M4,  model  procesora  Intel  Xeon  E5-2695v2, 

liczba  punktów  w  teście  SPEC  CINT  2006_rate:  915;  serwer  typu  B  –  producent  Lenovo, 

model: System x 3650 M4, model procesora: Intel Xeon E5-2640 v2, liczba punktów w teście 

SPEC CINT 2006_rate: minimum 540 (konsorcjum Advatech), 536 (wykonawca Perceptron). 


Platformy  serwerowe  oparte  na  procesorach  zaoferowanych  przez  konsorcjum  Advatech  

i  wykonawcę  Perceptron  nie  posiadają  możliwości  obsługi  modułów  pamięci  DDR4  

z  korekcją  błędów  ECC,  a  pamięci  DDR4  są  obsługiwane  w  kolejnej  generacji  platform 

serwerowych  opartych  na  procesorach  Xeon  E5-2600  v3.  Znajduje  to  potwierdzenie  

w  oświadczeniu  producenta  procesorów  firmy  Intel  z  27  kwietnia  2016  r.  Wiedza  o  tym,  iż 

procesory  tej  generacji  nie  obsługują  pamięci  DDR4  jest  powszechnie  dostępna,  w  tym  na 

stronach firmy Intel. Należy zatem stwierdzić, że w ww. zakresie oferty konsorcjum Advatech 

oraz  wykonawcy  Perceptron  są  sprzeczne  z  wymaganiami  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia.  Czyni  to  niewiarygodnym  wynik  testów  SPEC  dla  oferowanych  modeli 

procesorów,  które  miały  być  wykonane  w  oparciu  o  rodzaj  i  ilość  pamięci  wskazanej  przez 

Zamawiającego,  a  zatem  DDR4.  Nie  ma  możliwości  przedstawienia  Zamawiającemu 

ż

adnego realnego dokumentu potwierdzającego możliwość osiągnięcia przez serwery typu A 

i  typu  B  zaoferowane  przez  konsorcjum  Advatech  oraz  wykonawcę  Perceptron  wydajności 

wymaganej  przez  Zamawiającego,  gdyż  nie  ma  raportu  z  testów  wykonanych  zgodnie  

z  regułami  organizacji  SPEC.org,  w  którym  będzie  opisana  konfiguracja  serwera  Lenovo 

System  x3640  M4  zawierająca  zaoferowany  procesor  Intel  Xeon  E5-2695  V2  oraz 

wymagane  moduły  pamięci  DDR4.  Zamawiający  zauważył  ten  problem  i  skierował  do  obu 

wykonawców  wezwania  do  wyjaśnień  (pisma  z  21  marca  2016  r.)  prawidłowo  wskazując  

w  nich,  iż  w  oparciu  o  dostępne materiały  stwierdził,  że  serwery  Lenovo  System  x3650  M4 

obsługują  jedynie  pamięci  typu  DDR3,  a  instalacja  oraz  obsługa  pamięci  typu  DDR4  są 

niemożliwe. 

W  odpowiedzi  zarówno  konsorcjum  Advatech,  jak  i  wykonawca  Perceptron  przedstawili 

identyczne  w  treści  oświadczenie  firmy  Lenovo,  z  którego  rzekomo  ma  wynikać,  że 

zaoferowane serwery obsługują pamięć DDR4. Z pisma tego wynika, że proces konfiguracji 

serwerów  Lenovo  umożliwia  oferowanie  dopasowanych  do  wymagań  konfiguracji 

dedykowanych.  Odwołujący  temu  nie  zaprzecza,  jednak  wskazuje,  że  nie  jest  to  możliwe 

przy  zastosowaniu  procesorów  v2  tj.  Intel  Xeon  E5-2695  v2  oraz  Intel  Xeon  E5-2640  v2,  

a  w  tej  materii  decydujące  jest  oświadczenie  producenta  procesorów,  tj.  firmy  Intel,  które 

taką  możliwość  zdecydowanie  wyklucza.  Konfiguracja  nie  ma  tu  znaczenia,  gdyż  pamięć 

DDR4  nie  współpracuje  z  procesorami  tej  generacji.  Z  tego  powodu  oświadczenie  Lenovo 

należy,  zdaniem  Odwołującego,  traktować  jako  niewiarygodne.  Złożenie  oświadczeń 

potwierdzających  spełnianie  wymagań  przez  wykonawców,  zdaniem  Odwołującego,  można 

potraktować  jako  świadome  składanie  nieprawdziwych  informacji  i  próbę  wprowadzenia 

Zamawiającego  w  błąd,  co  stanowi  przesłankę  do  wykluczenia  konsorcjum  Advatech  

i  wykonawcy  Perceptron  z  postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  2  pkt  3  ustawy  Prawo 

zamówień publicznych. 


W związku z powyższym oferty konsorcjum Advatech oraz wykonawcy  Perceptron powinny 

podlegać odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, 

a firmy te, w przypadku potwierdzenia, że złożyły nieprawdziwe informacje, powinny  zostać 

wykluczone z postępowania. 

W  zakresie  zarzutu  dotyczącego  bezpodstawnego  przyznania  punktów  za  niektóre  opcje 

dodatkowe  dla  Urządzeń  Dyskowych  Typu  A  Odwołujący  wskazał,  iż  Zamawiający 

niesłusznie  przyznał  konsorcjum  Advatech  oraz  wykonawcy  Perceptron  punkty  za  opcje 

dodatkowe  dla  urządzeń  dyskowych  typu  A,  co  mogło  wpłynąć  na  pozycję  ofert  tych 

wykonawców w końcowym rankingu na podstawie zastosowanych kryteriów oceny.  

Zgodnie  z  wymaganiami  Zamawiającego  opisanymi  w  tabeli  nr  1  pkt  3  i  4  zaoferowane 

urządzenie  dyskowe  typu  A  ma  zapewnić  globalną  deduplikację  danych  zapisywanych  na 

tym urządzeniu – urządzenie musi posiadać funkcję globalnej deduplikacji, urządzenie musi 

wykonywać  proces  deduplikacji  zmiennym  blokiem  danych,  urządzenie  musi  realizować 

proces  deduplikacji  w  pamięci  urządzenia  przed  zapisem  na  dysk,  dane  kopii  zapasowej 

systemu  nie  mogą  być  zapisane  na  dysk,  a  następnie  poddane  procesowi  deduplikacji  

i ponownie zapisane na dysk, zapisowi na dysk muszą podlegać tylko unikalne bloki danych 

jeszcze  nie  znajdujące  się  na  dyskach  urządzenia,  wszystkie  unikalne  bloki  przed  zapisem 

na dysk muszą być także kompresowane, globalna deduplikacja ma być zapewniona także  

w  przypadku  spełnienia  wymagań  dodatkowych,  np.  rozbudowy  pojemności  użytecznej  

o 100% w odniesieniu do pojemności wskazanej w punkcie 2. tabeli dla tego urządzenia. 

Konsorcjum Advatech oraz wykonawca Perceptron we wszystkich tych punktach zapewniły, 

ż

e wymagania spełniają, w tym, że spełniona jest opcja dodatkowa z punktu 33. 

Tymczasem zgodnie z wiedzą Odwołującego urządzenie dyskowe typu A zaoferowane przez 

obu wykonawców (EMC model Data Domain DD4500) wymagania z punktu 33. nie spełnia, 

gdyż  wszystkie  dane  przekopiowane  na  powierzchnię  użyteczną  takiej  rozbudowy,  o  jakiej 

mowa  w  punkcie  33,  posiadają  własną  bazę  indeksów  deduplikacji  dla  przechowywanych 

tam danych. Tego rodzaju rozbudowa wymaga określonego sprzętu i oprogramowania, które 

jest oferowane na rynku pod nazwą handlową EMC DD Extended Retention – rozwiązanie to 

jest opisane w dokumencie udostępnionym na stronach producenta rozwiązania firmy EMC. 

Zgodnie z treścią tego dokumentu standardowa pojemność użyteczna rozwiązania DD4500 

oraz przestrzeń użyteczna w rozbudowie poprzez zastosowanie produktu EMC DD Extended 

Retention  stosują  niezależne  od  siebie  indeksowanie  deduplikowanych  danych,  w  związku  

z czym nowo zapisywane na urządzeniu DD4500 dane nie są sprawdzane z bazą indeksów 

danych przekopiowanych wcześniej na „retention tier”. Fakt ten nie pozwala na stwierdzenie, 

ż

e  deduplikacja  danych  w  rozbudowanym  rozwiązaniu  jest  realizowana  wyłącznie  online, 

czyli  w  momencie  zapisu  danych  na  urządzeniu  DD4500.  Deduplikacja  jest  wykonywana 


także  z  opóźnieniem  dla  danych  już  wcześniej  zapisanych,  i  zdeduplikowanych,  na 

przestrzeni  użytecznej  „active  tier”  i  następnie  kopiowanych  z  warstwy  „active  tier”  na 

warstwę „extended retention”. Nie spełnione są zatem wymagania z punktu 33. tabeli, gdyż 

proces deduplikacji danych podczas wewnętrznego kopiowania danych pomiędzy warstwami 

„active  tier”  i  „extended  retention”  jest  procesem  wtórnym  i  następującym  po  procesie 

deduplikacji danych wejściowych dla urządzenia DD4500. 

III Stanowisko zamawiającego  

Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania.  

Wskazał, że ewentualne naruszenie art. 186 ustawy Prawo zamówień publicznych powoduje 

tylko prawo do kolejnego wniesienia odwołania. Postanowienia w sprawach KIO 684/16 i KIO 

701/16  są  postanowieniami  o  umorzeniu  postępowania  odwoławczego,  a  zatem  ze  swojej 

istoty  nie  orzekają  w  kwestiach  merytorycznych.  Czynność  uwzględnienia  odwołań  była 

podyktowana  względami  procesowymi.  Z  art.  189  ust.  2  pkt  5  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  a  contrario  można  wyczytać,  że  jeżeli  Zamawiający  nie  wykonał  czynności 

zgodnie  z  uwzględnieniem,  odwołanie  nie  może  być  odrzucone,  lecz  powinno  być 

rozstrzygnięte  przez  Izbę.  Postępowanie  odwoławcze  nie  jest  częścią  postępowania 

przetargowego, a czynności zaskarżone dotyczą czynności w postępowaniu przetargowym. 

W  zakresie  zarzutu  dotyczącego  nieprawidłowego  odrzucenia  oferty  Odwołującego  Polcom 

Sp. z o.o. stwierdził, iż w odniesieniu do złożonych wyjaśnień Odwołujący Polcom Sp. z o.o. 

stosuje teorię przekazania, a nie doręczenia. Wyjaśnienia musiały dotrzeć w taki sposób, aby 

możliwe  było  zapoznanie  się  z  ich  treścią,  czyli  w  przypadku  maila  trafić  do  skrzynki 

odbiorcy.  Nastąpiło  to  po  godzinie  12.00.  Kwestia  ta  została  uregulowana  w  rozdziale  VII 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  w  którym  Zamawiający  stwierdził  wprost,  że 

treść  oświadczeń  musi  dotrzeć  do  niego.  Nie  mają  więc  znaczenia  ogólne  przepisy  ani 

poglądy,  gdyż  zostało  to  uregulowane  indywidualnie  przez  Zamawiającego.  Nie  ma  też 

znaczenia  ewentualne  opóźnienie  w  przekazaniu  przez  serwer,  a  ewentualne  przeszkody 

dotyczące  funkcjonowania  sieci  obciążają  nadawcę,  a  nie  odbiorcę.  Z  otrzymanej  od 

podmiotu  obsługującego  serwer  poczty  Zamawiającego  informacji  wynika,  iż  transmisja 

danych  nastąpiła  już  po  wyznaczonym  terminie,  przy  czym  w  stosunku  do  pierwszej 

wiadomości  rozpoczęcie  transmisji  nastąpiło  o  godz.  12:00:43  i  zakończyło  się  o  godz. 

12:03:01,  natomiast  rozpoczęcie  transmisji  drugiej  wiadomości  nastąpiło  o  12:05:48  

i zakończyło się o godz. 12:08, przy czym pierwsza wiadomość dotarła jako druga, a druga 

jako  pierwsza.  Według  Zamawiającego  dotarcie  wiadomości  na  serwer  Zamawiającego 

nastąpiło o godz. 12:02:04. Wszyscy wykonawcy musieli swoje oświadczenia dostarczyć do 


godz. 12:00, a Zamawiający musi równo traktować wykonawców. To, że Odwołujący nie miał 

problemów z wysyłaniem innych wiadomości, nie ma znaczenia. 

W  zakresie  zarzutu  dotyczącego  niezgodności  ofert  konsorcjum  Advatech  i  wykonawcy 

Perceptron wskazał, iż postanowienia Izby  z 11  maja 2016 r. nie zawierały merytorycznych 

rozstrzygnięć,  Zamawiający  musiał  więc 

uzyskać  informacje  dotyczące  kwestii 

podniesionych  zarzutów  w  ramach  własnych  czynności,  podjął  zatem  próbę  wyjaśnienia 

ofert. Motywem była chęć poznania stanowisk wykonawców, ponieważ w przystąpieniach nie 

odnieśli  się  oni  do  kwestii  merytorycznych.  Zamawiający  bazował  wyłącznie  na 

oświadczeniach  wykonawców  i  nie  wymagał  przedstawienia  wraz  z  ofertą  dodatkowych 

dokumentów,  oferty  nie  zawierały  więc  informacji  dodatkowych,  a  Zamawiający  wie,  iż 

powszechne  jest  tworzenie  konfiguracji  sprzętu  dla  konkretnych  wymagań  Zamawiającego.  

Z tych dwóch powodów nie miał podstaw, by uznać, że kwestionowane oferty są niezgodne 

ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Spełnienie wymagań będzie weryfikowane 

na  etapie  odbioru,  a  Zamawiający  nie  przyjmie  sprzętu,  który  jest  niezgodny  z  jego 

wymaganiami. Wyjaśnienia z marca i z maja pokrywały się po części, natomiast wyjaśnienia 

majowe  były  szersze.  Zamawiający  miał  do  dyspozycji  dwa  sprzeczne  oświadczenia  (firmy 

Lenovo  i  firmy  Intel)  –  dał  wiarę  oświadczeniu  firmy  Lenovo  jako  producenta  całego 

oferowanego urządzenia, a nie tylko jego elementu, czyli procesora. Oświadczenie firmy Intel 

z 19 lipca 2016 r. nie wskazuje na to, że zastosowanie DDR4 jest niemożliwe.  

Co  do  zarzutu  dotyczącego  nieprawidłowego  przyznania  5  punktów  w  kryterium 

„Funkcjonalność”  stwierdził,  że  dodatkowa  funkcja  nie  ma  wpływu  na  wynik  punktacji 

(kolejność  w  rankingu).  W  przypadku,  gdyby  oferta  Odwołującego  Polcom  Sp.  z  o.o.  nie 

została  przywrócona  do  postępowania,  odjęcie  konsorcjum  Advatech  5  punktów  nie 

powoduje  zmiany  rankingu  wykonawców,  gdyż  oferta  ta  wciąż  miałaby  o  ponad  6  punktów 

więcej  niż  kolejna  oferta,  natomiast  przy  przywróceniu  oferty  Odwołującego  Polcom  Sp.  

z o.o. to ta oferta byłaby sklasyfikowana na pierwszym miejscu. 

IV Ustalenia Izby  

Na wstępie Izba stwierdziła, że nie zachodzi żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem 

któregokolwiek z odwołań, opisanych w art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych,  

a Odwołujący mają interes we wniesieniu swoich odwołań. 

Izba  ustaliła,  iż  stan faktyczny  postępowania  nie  jest  sporny  między  Stronami  i  jest  zgodny  

z przytoczonym powyżej, nie będzie więc powtarzany w punkcie IV.  

Ze  względu  na  fakt,  że  zarzuty  obu  odwołań  w  dużej  mierze  pokrywają  się,  poniższe 

rozstrzygnięcie dotyczy obu odwołań łącznie. 


W  zakresie  zarzutów  naruszenia  art.  186  ust.  2  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  Izba 

uznała, że zarzuty te potwierdziły się. 

Zgodnie  z  art.  186  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  zamawiający  może  wnieść 

odpowiedź  na  odwołanie.  Jedną  z  możliwych  opcji  brzmienia  takiej  odpowiedzi  jest 

uwzględnienie odwołania w całości. Kolejne ustępy art. 186 zawierają przepisy o charakterze 

głównie  procesowym,  z  których  wynika,  jaki  jest  dalszy  tok  postępowania  po  dokonanym 

uwzględnieniu odwołania.  

Art.  186  ust.  2  wskazuje,  że  w  przypadku  uwzględnienia  przez  zamawiającego  w  całości 

zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  Izba  może  umorzyć  postępowanie  na  posiedzeniu 

niejawnym  bez  obecności  stron  oraz  uczestników  postępowania  odwoławczego,  którzy 

przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy,  pod  warunkiem,  że  w  postępowaniu 

odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden  wykonawca.  

W  takim  przypadku  zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności  

w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.  

Art.  186  ust.  2  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  zawiera  więc  dwie  normy  prawne. 

Pierwsza z nich, wskazana w zdaniu pierwszym tego przepisu, skierowana jest do Izby i jest 

przepisem o charakterze procesowym, dotyczącym postępowania odwoławczego, natomiast 

druga  norma (zawarta  w  drugim  zdaniu)  odnosi się  do  samego  zamawiającego  i  czynności 

wykonywanych  już  w  ramach  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego. 

Wskazane przez obu Odwołujących naruszenia dotyczą więc zdania drugiego art. 186 ust. 2 

ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Zgodnie  z  przywołanym  przepisem,  jeśli  zamawiający  uwzględnieni  w  całości  zarzuty 

odwołania, zobowiązany jest wykonać, powtórzyć lub unieważnić kwestionowane czynności 

zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.  

Jest  bezsporne,  że  Zamawiający  uwzględnił  oba  odwołania  w  całości  (niezależnie  od  tego, 

czy  kierował  się  w  tym  zakresie  przekonaniem,  czy  też  „strategią  procesową”),  zatem 

formalnie  powinien  postąpić  zgodnie  z  dyspozycją  zdania  drugiego  art.  186  ust.  2  ustawy 

Prawo zamówień publicznych i wykonać czynności zgodnie z żądaniami obu odwołań.  

Co  do  samego  odrzucenia  ofert  czy  wykluczenia  wykonawców  należy  stwierdzić,  że  choć 

przyczyny takiego odrzucenia czy wykluczenia wynikają wprost z przepisów prawa, to jednak 

ich  zastosowanie  w  postępowaniu  nie  następuje  automatycznie,  lecz  wymaga  elementu 

dokonania  przez  zamawiającego  konkretnych  i  indywidualnych  czynności  w  stosunku  do 

każdego wykonawcy i każdej oferty. Wynika to także wprost z brzmienia art. 186 ust. 2 zd. 2 

ustawy Prawo zamówień publicznych, gdzie wskazano, że zamawiający „wykonuje, powtarza 

lub unieważnia czynności”.  


Trzeba  także  zauważyć,  że  art.  186  ust.  2  zd.  2  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych 

dotyczy  pewnego  stanu  idealnego  i  zakłada  prawidłowe  działanie  zamawiającego  oraz 

odwołujących. Nie przewiduje więc np. opcji, w której nie wszystkie żądania odwołującego są 

zgodne  z  prawem  lub  jednocześnie  możliwe  do  wykonania  albo  że  przed  ich  dokonaniem 

zamawiający musi dokonać jeszcze innych czynności, np. wezwania do  wyjaśnień, czy też, 

ż

e  po  uwzględnieniu  odwołania  wychodzą  na  jaw  nowe  okoliczności  istotne  dla  przyszłej 

decyzji  zamawiającego.  Nie  przewiduje  również  sytuacji,  w  której  zamawiający  uwzględnia 

odwołanie, o którego słuszności nie jest przekonany – nie powinno to zresztą mieć miejsca, 

a  zamawiający  powinien  swoje  decyzje  w  tym  zakresie  podejmować  odpowiedzialnie  – 

odmienne działanie należy potępić. 

Dlatego z sytuacjami tymi musi poradzić sobie praktyka, zwłaszcza orzecznictwo.  

W przypadku zaistnienia więc konfliktu pomiędzy obowiązkiem wynikającym z art. 186 ust. 2 

zd.  2  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  a  przekonaniem  zamawiającego,  że  wykonanie 

tego  obowiązku  doprowadzi  do  niezgodności  deklarowanej  do  wykonania  czynności  

z  prawem  –  zwłaszcza  w  zakresie  wpływającym  na  wybór  najkorzystniejszej  oferty  – 

przyjmuje  się,  że  poprawność  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  jest 

priorytetem.  Celem  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  jest  bowiem  wybór 

oferty  (wykonawcy)  dokonany  prawidłowo,  podobnie  prawidłowe  powinny  być  pozostałe 

czynności  w  postępowaniu,  a  postępowanie  odwoławcze  ma  tę  prawidłowość  zapewnić  – 

niezgodne więc z tym założeniem byłoby przyczynianie się przez postępowanie odwoławcze 

do błędnego (niezgodnego z prawem) wyniku postępowania przetargowego, czy tym bardziej 

jego  bezpośrednie  powodowanie.  Tym  samym  w  praktyce  toleruje  się  postąpienie 

zamawiającego niezgodnie z art. 186 ust. 2 zd. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, jeśli 

jego  czynność  jest  poprawna  w  świetle  przepisów  „merytorycznych”,  tj.  dotyczących  samej 

procedury  udzielania  zamówienia,  czyli,  gdy  dokonał  on  prawidłowego  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej, poprawnego odrzucenia, poprawnego wykluczenia, poprawnej oceny (lub 

też  poprawnie  ich  nie  dokonał). W  przypadku  takim  Izba  rozpatruje  więc  kolejne  wniesione 

odwołanie i rozpoznaje zarzuty merytorycznie. 

W  związku  z  powyższym  Izba  w  ramach  rozstrzygnięcia  obu  odwołań  nie  poprzestała  na 

nakazaniu  Zamawiającemu  działania  zgodnego  z  art.  186  ust.  2  zd.  2  ustawy  Prawo 

zamówień publicznych, lecz rozpoznała zarzuty merytorycznie. 

W  odniesieniu  do  zarzutu  nieprawidłowego  odrzucenia  oferty  Odwołującego  Polcom  Sp.  

z o.o. Izba stwierdziła, że nie może uznać działania Zamawiającego za w pełni prawidłowe. 


Kwestia  odrzucenia  oferty  w  powołaniem  się  na  przesłankę  rażąco  niskiej  ceny  została 

unormowana  w  dwóch  przepisach  –  art.  89  ust.  1  pkt  4  oraz  art.  90  ust.  3  ustawy  Prawo 

zamówień publicznych.  

Pierwszy  z  tych  przepisów  stanowi,  że  zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  zawiera  ona 

rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, natomiast drugi, że zamawiający 

odrzuca  ofertę  wykonawcy,  który  nie  złożył  wyjaśnień  lub  jeżeli  dokonana  ocena  wyjaśnień 

wraz  z  dostarczonymi  dowodami  potwierdza,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  

w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Przepisy  te  więc  jedynie  częściowo  się  pokrywają,  

a  przepis  art.  90  ust.  3  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  jest  mniej  kategoryczny  jeśli 

chodzi  o  samo  stwierdzenie  zaistnienia  rażąco  niskiej  ceny  i  odnosi  się  w  dużej  mierze  do 

przebiegu  procedury  wyjaśnień  w  tym  zakresie,  o  której  mowa  w  art.  90  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych.  Z  art.  90  ust.  3  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wynika  więc 

m.in.,  że  niezłożenie  wyjaśnień  powoduje  taki  sam  skutek,  jak  stwierdzenie  lub  powzięcie 

przekonania, że cena jest rażąco niska.  

Art. 90 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych w swojej bezpośredniej treści odnosi się 

do niezłożenia wyjaśnień w ogóle, lecz w praktyce przyjmuje się, słusznie, że niezłożeniem 

wyjaśnień  jest  także  brak  merytorycznej  treści  owych  wyjaśnień  (tzn.  formalne  złożenie 

odpowiedzi, lecz takiej, która w rzeczywistości niczego nie wyjaśnia, ogólnikowej), a także – 

co do zasady – złożenie wyjaśnień po terminie.  

Izba w niniejszym wyroku zasady tej w żaden sposób nie neguje, gdyż jako zasada jest ona 

słuszna.  Niemniej  jednak  Izba  wzięła  pod  uwagę  zaistniałe  w  sprawie  okoliczności  oraz 

powszechnie obowiązującą w prawie polskim i europejskim zasadę proporcjonalności.  

Przede  wszystkim,  po  zapoznaniu  się  ze  stanowiskami  Stron  oraz  przedstawionymi 

dowodami,  Izba  stwierdziła,  że  wyjaśnienia  zostały  złożone  po  terminie.  W  wezwaniu  do 

wyjaśnień  Zamawiający  wskazał,  że  wyjaśnienia  te  należy  złożyć  do  14  czerwca  2016  r., 

godz. 12.00, natomiast wyjaśnienia dotarły do Zamawiającego dopiero o 12.03 (spór dotyczył 

tylko wyjaśnień złożonych w formie elektronicznej).  

Zgodnie  z  postanowieniem  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  rozdział  VII, 

adnotacja  na  końcu  po  zwrocie  „UWAGA”  Zamawiający  oznaczył  termin  doręczenia  

w  sposób  odmienny  niż  wskazany  w  art.  61  §  2  Kodeksu  cywilnego,  który  stanowi,  że 

oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy 

wprowadzono  je  do  środka  komunikacji  elektronicznej  w  taki  sposób,  żeby  osoba  ta  mogła 

zapoznać się z jego treścią.  

Zdaniem Izby przepis art. 61 § 2 Kodeksu cywilnego ma co prawda charakter powszechnie 

obowiązujący,  ale  zasadą  jest  także,  że  to  zamawiający  określa  termin,  do  którego  należy 


złożyć  wyjaśnienia  (także  miejsce  i  sposób  ich  złożenia).  W  przywołanym  postanowieniu 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  Zamawiający  wskazał,  że  istotna  jest  chwila 

dotarcia  wiadomości  do  adresata,  czyli  na  skrzynkę  pocztową  osoby,  do  której  wiadomość 

została  skierowana.  Jest  to  postanowienie  analogiczne  do  często  stosowanych,  w  których 

zamawiający  ustalają,  że  pisma  należy  składać  w  kancelarii,  na  podany  numer  faksu  itp.  – 

zamawiający  bowiem  nie  ma  obowiązku  poszukiwać  korespondencji  we  wszystkich 

możliwych  miejscach  (zwłaszcza  jeśli  jest  dużą  instytucją  i  jeśli  otrzymuje  jednocześnie 

pisma od różnych wykonawców), jak też przeszukiwać sieci internetowej.  

Nie  ma  to  jednak  decydującego  znaczenia,  gdyż  podczas  rozprawy  ustalono  (nie  było  to  

w  sumie  sporne),  że  nawet  gdyby  odnieść  się  do  wprowadzenia  wiadomości  do  środka 

komunikacji elektronicznej Zamawiającego, nastąpiło to dopiero o godz. 12.02, więc również 

po wyznaczonym terminie.  

Izba nie uznała również, że kilkuminutowe opóźnienie w dostarczeniu wiadomości nastąpiło 

z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego – czy tym bardziej z jego winy. Jak wskazano 

podczas  rozprawy,  prawdopodobną  przyczyną  opóźnienia  (błąd  451)  nie  była  jakakolwiek 

awaria,  lecz  zastosowanie  przez  system  pocztowy  standardowej  procedury  antyspamowej  

i  antywirusowej.  Również  sam  czas  pomiędzy  wysłaniem  wiadomości  a  ich  otrzymaniem 

przez adresata, nawet jeśli był dłuższy niż tego oczekiwano, nie był szczególnie długi.  

Izba  podziela  też  pogląd,  że  każdy  wykonawca  powinien  dochować  należytej  staranności 

przy  przekazywaniu  korespondencji  zamawiającemu  i  przy  zaistnieniu  nietypowych  sytuacji 

to  jego  obciąża  ryzyko  jej  niedoręczenia  lub  opóźnienia.  Z  drugiej  strony  jednak  oczywiste 

dla Izby jest również to, że wskazany czas przysługuje wykonawcom aż do upływu ostatnich 

sekund i nie jest niczym nadzwyczajnym, że, pomimo ryzyka, korespondencja wysyłana jest 

nawet w ostatnich minutach.  

W  związku  z  powyższym,  jak  wskazano  powyżej,  Izba  uznała,  że  wyjaśnienia  zostały 

doręczone po terminie, a okoliczność ta obciąża Odwołującego Polcom Sp. z o.o. 

Z  drugiej  jednak  strony  Izba  wzięła  pod  uwagę  także  okoliczności  sprawy,  tj.  fakt,  że 

wykonawca  wysłał  wiadomość  o  11.51,  czyli  w  terminie,  który  przy  normalnym  przesyłaniu 

informacji  powinien  był  zapewnić  dotarcie  korespondencji  przed  upływem  wyznaczonego 

terminu. Następnie, jeszcze przed upływem godz. 12.00, skontaktował się z Zamawiającym 

telefonicznie  w  celu  potwierdzenia  otrzymania  wiadomości,  a  po  otrzymaniu  informacji  o jej 

braku,  ponowił  jej  wysyłanie  –  jeszcze  przed  godz.  12.00.  Wiadomość  ta  także  dotarła 

jedynie  z  minimalną,  3-minutową  zwłoką,  co  w  żaden  sposób  nie  opóźniło  czynności 

Zamawiającego związanych z zapoznaniem się i oceną wyjaśnień Odwołującego.  


Przede  wszystkim  Izba  wzięła  jednak  pod  uwagę  brak  proporcjonalności  pomiędzy 

zawinieniem  Odwołującego  (jeśli  uznać,  że  zaistniała  sytuacja  wynikła  z  jego  winy  ze 

względu na zbyt późne wysłanie wiadomości) a jej skutkiem.  

Zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 16 września 1999 r. 

w  sprawie  C-414/97  przy  ocenie,  czy  podjęte  środki  są  zgodne  z  traktatem  niezbędny  jest 

tzw. test proporcjonalności, czyli wykazanie, że podjęte działania są adekwatne i konieczne 

do osiągnięcia wybranego celu.  

Zdaniem  Izby  skutek  w  postaci  odrzucenia  oferty  bez  nawet  oceny  wyjaśnień  jest  rażąco 

nieproporcjonalny  do  3-minutowego  opóźnienia  w  ich  złożeniu  i  wysiłku  podjętego  dla  ich 

dotarcia  w  terminie. Wykonawca  wykazywał  także  zainteresowanie,  czy  wyjaśnienia  dotarły 

w terminie. Dodatkowo, pomimo wszystko nie jest to termin składania ofert, gdzie nawet tak 

niewielkie opóźnienie byłoby niedopuszczalne ani nawet uzupełnienie dokumentów, o którym 

mowa  w  art.  26  ust.  3  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  gdzie  przesłanka  złożenia  ich  

w wyznaczonym terminie jest częścią normy prawnej.   

W związku z powyższym Izba uznała, że Zamawiający złożone wyjaśnienia powinien poddać 

ocenie. 

Jednocześnie  Izba  zaznacza,  że  powyższe  rozstrzygnięcie  jest  rozstrzygnięciem  w  tej 

konkretnej  sprawie  i  zaistniałych  okolicznościach  i  nie  można  traktować  go  jako 

ustanawiającego  generalną  regułę,  iż  dopuszczalne  jest  niestosowanie  się  do  terminów 

wyznaczonych przez zamawiających.  

W  zakresie  zarzutów  dotyczących  zaniechania  odrzucenia  ofert  konsorcjum  Advatech  oraz 

wykonawcy Perceptron ze względu na niezgodność ich treści z treścią specyfikacji istotnych 

warunków zamówienia, Izba uznała, że zarzuty potwierdziły się.  

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych ofertę odrzuca się, jeśli 

jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem 

art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  tj.  niezgodność  tę  można 

zakwalifikować  jako  nieistotną  omyłkę,  której  poprawienie  nie  skutkuje  istotnymi  zmianami  

w treści oferty i może być dokonane przez samego zamawiającego.  

W  odwołaniach  zostały  wskazane  dwie  okoliczności  powodujące  niezgodność  ofert 

Konsorcjum  Advatech  i  wykonawcy  Perceptron  ze  specyfikacją:  po  pierwsze  fakt,  że 

zaoferowane procesory nie współpracują z pamięcią RAM DDR4, po drugie brak wykonania 

prawidłowego testu SPEC. 

Jak  podniesiono,  w  punktach  1.  i  2.  odpowiednio  tabeli  nr  5  i  nr  6  załącznika  nr  1  do 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia Zamawiający wskazał, że: 


1.  serwer  typu  A  powinien  zawierać:  co  najmniej  dwa  dwunastordzeniowe  procesory  klasy 

x86-64-bit o wydajności nie gorszej niż 800 punktów w teście SPEC CINT2006_Rate Results 

(testy  muszą  być  wykonane  zgodnie  z  regułami  określonymi  przez  SPEC  i  dla  wskazanej  

w punkcie nr 2 tabeli wartości pamięci RAM) oraz zainstalowane minimum 256 GB pamięci 

RAM DDR4 z korekcją błędów ECC,  

2. serwer typu B powinien zawierać: co najmniej dwa ośmiordzeniowe procesory klasy x86-

64-bit  o  nie  gorszej  wydajności  niż  650  punktów  w  teście  SPEC  CINT2006_Rate  Results 

(testy muszą być wykonane zgodnie z regułami określonymi przez SPEC i dla wskazanej w 

punkcie  nr  2  tabeli  wartości  pamięci  RAM)  oraz  zainstalowane  minimum  128  GB  pamięci 

RAM DDR4 z korekcją błędów ECC.  

Konsorcjum Advatech i wykonawca Perceptron zaoferowali takie same modele urządzeń, tj. 

Lenovo x3650 M4, z procesorami Intel Xeon E5-2695v2 i 256 GB pamięci RAM (serwer typu 

A) oraz Intel Xeon E5-2640v2 i 256 GB pamięci RAM (serwer typu B).  

Zdaniem Odwołujących jednak procesory Intel Xeon E5-2695v2 oraz Intel Xeon E5-2640v2 

obsługują jedynie pamięć RAM w technologii DDR3, a nie obsługują technologii DDR4.  

Po  zapoznaniu  się  ze  stanowiskami  Stron  oraz  Przystępującego  –  konsorcjum  Advatech, 

przedstawioną  przez  nich  argumentacją  oraz  dowodami  Izba  stwierdziła,  że,  jej  zdaniem, 

potwierdziło się stanowisko Odwołujących, a brak jest jakichkolwiek dowodów, że procesory 

Intel Xeon E5-2695v2 i Intel Xeon E5-2640v2 będą współpracowały z pamięcią RAM DDR4.  

Zasadniczo  nie  było  sporne,  że  procesory  Intel  Xeon  E5-2695v2  i  Intel  Xeon  E5-2640v2 

(procesory wersji 2.) są starszą generacją procesorów i obecnie istnieje już co najmniej ich 

wersja  3.  Podobnie  pamięć  RAM  w  technologii  DDR3  jest  starszą  generacją  pamięci  niż 

pamięć  w  technologii  DDR4.  Tym  samym  zrozumiałe  jest,  że  –  jak  to  się  dzieje  ogólnie  

w produktach informatycznych – starsza wersja procesorów może być dedykowana starszej 

wersji pamięci i nie obsługiwać nowszej wersji i na odwrót – nowa wersja jednego urządzenia 

obsługiwać już jedynie nową wersję innego urządzenia.  

Nie było też sporne, że – co do zasady – procesory Intel Xeon E5-2695v2 i Intel Xeon E5-

2640v2  przeznaczone  były  do  współpracy  z  pamięcią  RAM  DDR3  (świadczy  o  tym  szereg 

przedstawionych przez Odwołujących dokumentów). Przedmiotem sporu było jednak to, czy 

będą one w stanie współpracować także z pamięcią RAM DDR4.  

W  ocenie  Izby  nie  zostało  wykazane,  że  zaoferowane  przez  konsorcjum  Advatech  

i  wykonawcę  Perceptron  procesory  Intel  Xeon  E5-2695v2  i  Intel  Xeon  E5-2640v2  będą  

w stanie współpracować z pamięcią RAM w technologii DDR4.  


Koronnym  dowodem  Odwołujących  było  oświadczenie  złożone  w  imieniu  Intel  Technology 

Poland Sp. z o.o. z 27 kwietnia 2016 r. firmie Fujitsu (Zamawiający dysponował nim w trakcie 

badania ofert), w którym stwierdzono, że „w odpowiedzi na zapytanie związane z platformą 

serwerową  opartą  na  procesorach  Xeon  ES-2695  v2  oświadczamy,  że  ww.  platforma  nie 

posiada możliwości obsługi modułów pamięci DDR4 z korekcją błędów ECC. Pamięci DDR4 

są  obsługiwane  w  kolejnej  generacji  platform  serwerowych  opartych  na  procesorach  Xeon 

E5-2600 v3.”  

W  kolejnym  oświadczeniu  złożonym  w  imieniu  Intel  Technology  Poland  Sp.  z  o.o., 

przedstawionym  podczas  rozprawy,  również  skierowanym  do  Odwołującego  –  Fujitsu 

Technology  Solutions  Sp.  z  o.o.,  datowanym  na  19  lipca  2016  r.,  Intel  potwierdził,  że 

publikacje  na  temat  procesorów  Intel  zawarte  na  stronie  internetowej  tej  firmy  są  w  pełni 

wiarygodne  i  aktualne  (wydruki  tego  typu  zostały  przedstawione  przez  Odwołujących  jako 

dowody).  Same  zaś  procesory  Intel  Xeon  chronione  są  znakiem  towarowym  i  nazwą 

handlową,  a  modyfikowanie  ich  architektury  przez  firmy  trzecie  jest  nieuprawnione. 

Potwierdził  także,  że  przeznaczone  są  one  do  obsługi  modułów  pamięci  RAM  jako  DDR3 

RAM,  niezależnie  od  ich  producentów  (jakkolwiek  brak jest  wyraźnego  stwierdzenia,  że  nie 

odsługują DDR4).   

Z kolei głównymi dowodami przedstawionymi przez konsorcjum Advatech (Zamawiający nie 

przedstawiał  własnych  dowodów  w  tym  zakresie  –  poza  przywołanymi  oświadczeniami 

złożonymi w trakcie badania przez niego ofert) były oświadczenia złożone w imieniu Lenovo 

Technology  B.V.  Sp.  z  o.o.  z  21  marca  2016  r.  (oświadczenie  o  analogicznej  treści,  lecz 

datowane  na  22  marca  2016  r.  przedstawił  Zamawiającemu  wykonawca  Perceptron),  

z 10 maja i 10 czerwca 2016 r.  

W  pierwszym  z  tych  oświadczeń  stwierdzono,  że  „linia  serwerów  Lenovo  x3650  obsługuje 

pamięć  RAM  typu  DDR4.  Produkty  Lenovo  x3650  występują  w  wielu  opcjach 

konfiguracyjnych  dostępnych  w  ramach  linii  handlowych  M4,  M5  oraz  X6.  Proces 

przygotowania  konfiguracji  serwerów  w  Lenovo  Technology  umożliwia  także  oferowanie 

dopasowanych  do  specyficznych  wymagań  konfiguracji  dedykowanych  tj.  konfiguracji  typu 

Custom To Order (CTO). Bazując na powyższym rekomendujemy, aby zgodnie z procedurą 

budowania  konfiguracji  dedykowanych  w  celu  określenia  fizycznych  parametrów  sprzętu 

weryfikować konfigurację dedykowaną na poziomie poszczególnych pozycji tj. part Numbers 

(PN),  a  nie  w  oparciu  o  nazwę  handlową  produktu.  Równocześnie  potwierdzamy,  że 

dedykowana  konfiguracja  System  x3650  M4  przygotowana  dla  Advatech  Sp.  z  o.o.  

w  autoryzowanym  kanale  sprzedaży  Lenovo  Technology  spełnia  wymagania  techniczne 

stawiane dla serwerów Typ A i Typ B w przedmiotowym postępowaniu zakupowym.”  


W piśmie z 10 maja, w którym odniesiono się do pisma firmy Intel z 27 kwietnia, wskazano, 

ż

e  „Intel  nie  jest  producentem  oferowanego  w  przedmiotowym  postępowaniu  serwera 

Lenovo,  a  jedynie  dostawcą  podzespołów  do  serwera  wytwarzanego  przez  Lenovo 

Technology  (…)  nie  jest  dostawcą  ani  producentem  pamięci  RAM,  o  której  mowa  

w  oświadczeniu  (…)  Lenovo  może  budować  serwery  dopasowane  do  specyficznych 

wymagań  klienta,  tj.  konfiguracje  Custom  To  Order  (CTO)  sprawdzone  w  oparciu  

o  wewnętrzny  proces  testowo-audytowy.  Oświadczamy,  że  w  oferowanych  (…)  serwerach 

Lenovo  x3650  zainstalowane  zostaną  pamięci  DDR4  zgodnie  z  wymaganiami 

Zamawiającego  i  taka  konfiguracja  została  przetestowana  w  Lenovo  i  będzie  w  pełni 

wspierana.” 

Oświadczenie  z  10  czerwca  odnosi  się  do  współpracy  pamięci  RAM  DDR4  z  systemem 

operacyjnym Windows Serwer 2012 R2 i, w ocenie Izby, nie odnosi się w ogóle do zarzutów 

podniesionych w niniejszym postępowaniu odwoławczym. 

Jak wynika z powyżej zacytowanej treści oświadczeń, choć Izba oczekiwała takiego dowodu, 

ani  Intel,  ani  Lenovo  nie  złożyły  oświadczeń  wprost  i  jednoznacznie  odnoszących  się  do 

spornej  kwestii,  tj.  ani  tego,  że  procesory  Intel  Xeon  E5-2695v2  i  Intel  Xeon  E5-2640v2  na 

pewno  nie  będą  współpracować  z  pamięcią  RAM  w  technologii  DDR4,  ani  tego,  że  

w  zaoferowanych  serwerach  będą  zainstalowane  jednocześnie  (!)  odpowiednio  procesory 

Intel Xeon E5-2695v2 / Intel Xeon E5-2640v2 i pamięć RAM DDR4.  

Zamawiający oświadczył, że będąc w posiadaniu oświadczenia firmy Intel z 27 kwietnia oraz 

firmy  Lenovo  z  21  i  22  marca,  przedłożył  oświadczenie  firmy  Lenovo  ponad  oświadczenie 

firmy Intel, gdyż to pierwsza z nich byłaby producentem serwerów, a druga jedynie jednego  

z podzespołów. 

Należy  jednak  zwrócić  uwagę,  że  w  przypadku  budowania  urządzenia  z  gotowych 

komponentów,  producent  uzależniony  jest  od  parametrów  technicznych  i  możliwości 

współdziałania  tych  elementów  –  może  je  w  miarę  dowolnie  komponować,  ale  nie  zawsze 

jest  w  stanie  zmodyfikować  ich  parametry,  w  tym  budowę  fizyczną  i  przeznaczenie 

(pomijając  już  nawet  fakt,  że  owe  urządzenia  rzeczywiście  objęte  są  prawami  autorskimi 

producenta,  znakami  towarowymi  itd.  i  nie  można  ich  dowolnie  zmieniać,  nawet  gdyby 

technicznie  było  to  możliwe).  Poza  tym  Intel,  co  oczywiste,  nie  jest  producentem  pamięci 

RAM,  jednak  pomiędzy  poszczególnymi  elementami  istnieje  współzależność  dwustronna  

i  trudno  stwierdzić,  że  możliwe  jest,  by  dana  pamięć  RAM,  niezależnie  od  jej  producenta, 

współpracowała z danym procesorem, jeśli dany procesor w ogóle nie współpracuje z danym 

typem pamięci. 


Jakkolwiek  dla  Izby  faktem  przesądzającym  dla  powzięcia  przekonania  o  braku  współpracy 

procesorów Intel Xeon E5-2695v2 / Intel Xeon E5-2640v2 i pamięci RAM DDR4 były nie tyle 

oświadczenia  firmy  Intel,  co  treść  oświadczeń  firmy  Lenovo  (oraz  brak  innych  znaczących 

dowodów w tym zakresie). Jak już wskazano powyżej, zdaniem Izby, oświadczenia tej firmy 

nie  są  jednoznaczne,  lecz  wymijające  –  wskazują,  że  owszem,  serwery  buduje  się  

w konfiguracji zgodnej z życzeniem klienta (to żadna nowość, lecz obecnie  wręcz standard  

w  zamówieniach  publicznych,  gdzie  każdy  zamawiający  ma  inne,  szczegółowo  opisane 

wymagania), że linia serwerów Lenovo x3650 może obsługiwać pamięć RAM typu DDR4 (co 

pewnie  również  nie  byłoby  sporne,  zwłaszcza,  że  następnie  wskazano  na  możliwość 

różnorakich konfiguracji modeli serwerów – z tym, że przedmiotem zarzutu nie jest dokładnie 

to,  że  serwery  Lenovo  nie  obsługują  RAM  DDR4,  lecz  że  nie  obsługują  jej  oferowane 

procesory).  Również  stwierdzenie,  że  „w  celu  określenia  fizycznych  parametrów  sprzętu 

[należy]  weryfikować  konfigurację  dedykowaną  na  poziomie  poszczególnych  pozycji  tj.  part 

Numbers (PN), a nie w oparciu o nazwę handlową produktu” dotyczy serwerów budowanych 

przez Lenovo, a nie samych procesorów Intela. 

Niefortunnie dla Zamawiającego i Przystępującego w ostatnio toczących się postępowaniach 

odwoławczych  Izba  miała  do  czynienia  z  tego  typu  zabiegami  wykonawców  i  producentów 

sprzętu  komputerowego,  tj.  oświadczeniami,  które  pozornie  potwierdzały  spełnienie 

wymagań,  ale  po  bardziej  wnikliwej  ich  analizie  i  uzyskaniu  dodatkowych  informacji 

technicznych okazywało się, że owszem, uzyskanie wymaganej konfiguracji, wydajności czy 

funkcji byłoby możliwe,  ale przy innych  założeniach technicznych niż poczyniono  w ofercie, 

zatem  nie  jest  skłonna  do  interpretowania  oświadczeń  w  sposób  wykraczający  poza  ich 

treść.  

Izby  nie  przekonały  więc  same  ogólnikowe  deklaracje  typu:  „dedykowana  konfiguracja 

System x3650 M4 (…) spełnia wymagania techniczne stawiane dla serwerów Typ A i Typ B 

w przedmiotowym postępowaniu zakupowym.”  

Jak zwrócili uwagę Odwołujący – zresztą zauważyła to i Izba – i wbrew oczekiwaniom Izby – 

ani Zamawiający, ani Przystępujący, ani Lenovo w żaden sposób nie wyjaśnili, w jaki sposób 

(techniczny)  zamierzają  rozwiązać  kwestie  techniczne  związane  z  tym,  że  procesory  Intel 

Xeon  E5-2695v2  i  Intel  Xeon  E5-2640v2  nie  są  dedykowane  do  obsługi  pamięci  RAM  

w  technologii  DDR4  (we  wszystkich  przedstawionych  dokumentach  mowa  jest  jedynie  

o  przeznaczeniu  ich  do  obsługi  RAM  DDR3)  –  choćby  podstawowy  problem  (który  nie  był 

sporny),  że  oba  rodzaje  pamięci  różnią  się  budową  fizyczną  i  wymaganym  napięciem.  Nie 

chodzi  tu  jedynie  o  przedstawienie  do  oględzin  samego  gotowego  serwera,  ale  choćby 

rysunków technicznych czy opisów technicznych zaprojektowanego rozwiązania. 


Poza  tym,  w  ocenie  Izby,  przy  tym  stopniu  skomplikowania  i  wartości  sprzętu  oraz 

publicznym odbiorcy, nie jest możliwa do przyjęcia oferta z urządzeniami typu „samorobny”, 

tj.  z  elementami,  w  których  budowę  fizyczną  i  sposób  działania  przewidziany  i  opracowany 

przez  producenta  ingerowano  i  których  bezpieczeństwo  i  skuteczność  działania  są 

niewiadome.  Jest  to  także  niezgodne  z  prawem  i  niedopuszczone  przez  producenta  (por. 

przywołane oświadczenie Intel z 19 lipca 2016 r.). 

W  związku  z  powyższym  Izba  uznała,  że  oferty  konsorcjum  Advatech  oraz  wykonawcy 

Perceptron  podlegają  odrzuceniu  jako  niezgodne  z  wymaganiami  specyfikacji  istotnych 

warunków zamówienia.  

W ocenie Izby powyższa niezgodność nie kwalifikuje się do poprawienia w trybie art. 87 ust. 

2  pkt  3  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  gdyż  Zamawiający  nie  może  dokonać 

poprawki w postaci zmiany zaoferowanego modelu procesora (przede wszystkim – nie może 

ustalić za wykonawcę, jaki wskazać w zamian). 

W zakresie zarzutu dotyczącego przedstawienia nieprawidłowych wyników testu SPEC Izba 

uznała, że zarzut potwierdził się.  

Zamawiający wymagał, aby: 

1.  serwer  typu  A  posiadał  co  najmniej  dwa  dwunastordzeniowe  procesory  klasy  x86-64-bit  

o  nie  gorszej  wydajności  niż  800  punktów  w  teście  SPEC  CINT2006_Rate  Results  (testy 

muszą  być  wykonane  zgodnie  z  regułami  określonymi  przez  SPEC  i  dla  wskazanej  

w punkcie nr 2 tabeli wartości pamięci RAM) oraz zainstalowane minimum 256 GB pamięci 

RAM DDR4 z korekcją błędów ECC – punkty 1 i 2 tabeli nr 5 załącznika nr 1 do specyfikacji 

istotnych warunków zamówienia, 

2. serwer typu B posiadał co najmniej dwa ośmiordzeniowe procesory klasy x86-64-bit o nie 

gorszej  wydajności  niż  650  punktów  w  teście  SPEC  CINT2006_Rate  Results  (testy  muszą 

być wykonane zgodnie z regułami określonymi przez SPEC i dla wskazanej w punkcie nr 2 

tabeli  wartości  pamięci  RAM)  oraz  zainstalowane  minimum  128  GB  pamięci  RAM  DDR4  

z korekcją błędów ECC – punkty 1. i 2. tabeli nr 6 załącznika nr 1 do specyfikacji istotnych 

warunków zamówienia. 

W  sformułowanym  zarzucie  Odwołujący  podniósł,  że  testy  miały  być  wykonane  dla 

wskazanej  wartości  pamięci  RAM,  przy  czym  chodzi  nie  tylko  o  oferowaną  liczbę  GB,  ale 

także  rodzaj  pamięci  –  czyli  powinny  być  wykonane  dla  RAM  DDR4  (bo  takiego  rodzaju 

pamięci wymagał Zamawiający), a nie RAM DDR3, dla której zostały zrobione.  

Izba  stwierdziła,  że  Zamawiający  co  prawda  nie  wskazał  tej  okoliczności  expressis  verbis

jednak  już  z  samej  istoty  wymogu  jest  oczywiste,  że  znaczący  jest  test  wykonany  dla 


sprzętu,  który  jest  oferowany,  czyli  w  oferowanej  konfiguracji  –  przynajmniej  w  zakresie 

elementów  głównych  i  tych,  które  mają  wpływ  na  wydajność.  Tym  samym,  zdaniem  Izby, 

testowane urządzenie powinno obejmować pamięć RAM DDR4. 

Przy  tym,  w  zależności  od  tego,  jak  zostaną  sformułowane  postanowienia  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia,  dla  oceny,  czy  oferta  w  tym  zakresie  jest  zgodna  ze 

specyfikacją istotnych warunków zamówienia, konieczne jest przede wszystkim stwierdzenie, 

czy zgodnie z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia wynik ten ma być 

osiągnięty  już  na  chwilę  składania  ofert  (test  przeprowadzony,  a  jego  wynik  dołączony  do 

oferty), czy też w chwili składania oferty wynik ten jest jedynie deklarowany, a osiągnięty ma 

być dopiero przed dokonaniem dostawy (zatem możliwe jest przeprowadzenie testu dopiero 

po  złożeniu  oferty).  Tym  samym,  w  następstwie  stwierdzenie  odpowiednio,  czy  konieczne 

jest  wezwanie  wykonawcy  do  uzupełnienia  wydruku  wyniku  testu  albo  złożenie  wyjaśnień, 

czy  też  nie  i  czy  spełnione  zostały  warunki  określone  w  art.  26  ust.  3  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych,  w  tym,  czy  oferta  nie  podlega  odrzuceniu  z  innych  przyczyn  (lub 

wykonawca wykluczeniu) i w związku z tym, czy takie wzywanie jest celowe.  

W zakresie zarzutów dotyczących nieprawidłowej punktacji przyznanej konsorcjum Advatech 

i  wykonawcy  Perceptron  Izba  stwierdziła,  że  w  obu  odwołaniach  zarzuty  te  zostały 

postawione  jako  ewentualne  –w  przypadku  stwierdzenia,  że  oferty  konsorcjum  Advatech  

i  wykonawcy  Perceptron  nie  podlegają  odrzuceniu.  W  związku  jednak  z  faktem,  że  Izba 

uznała,  iż  zarzuty  dotyczące  zaniechania  odrzucenia  tych  ofert  potwierdziły  się,  obie  oferty 

nie  podlegają  w  ogóle  ocenie  według  kryteriów  oceny  ofert,  nie  ma  więc  znaczenia,  ile 

punktów potencjalnie by uzyskały. 

W  związku  z  powyższym  Izba  orzekła  jak  w  sentencji  uwzględniając  oba  odwołania  

i  nakazując  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej, 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym odrzucenie oferty konsorcjum Advatech 

oraz unieważnienie czynności odrzucenia oferty wykonawcy Polcom Sp. z o.o. 

Jednocześnie Izba wyjaśnia, że nakazała w sentencji wyroku powtórzenie czynności badania 

i  oceny  ofert  „w  tym”  odrzucenie  oferty  konsorcjum  Advatech,  jednak  podstawy  odrzucenia 

dotyczą  także  oferty  wykonawcy  Perceptron. Wskazuje  też,  iż  określenie  „w  tym”  oznacza, 

ż

e  nie  jest  to  jedyna  czynność,  która,  z  założenia,  zostanie  podjęta  w  ramach  czynności 

badania  i  oceny  ofert;  poza  tym  Zamawiający  zobowiązany  jest  do  postępowania  wobec 

wykonawców z uwzględnieniem zasady ich równego traktowania. 


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy 

Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 

2,  §  3  i  §  5  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów 

w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

Przewodniczący:      ……………………..…