Sygn. akt: KIO 118/16
WYROK
z dnia 12 lutego 2016 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Emil Kawa
Protokolant: Aneta Górniak
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 lutego 2016 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 stycznia 2016r. przez
Odwołującego – Przedsiębiorstwo Usługowo - Handlowe KOPBUD B.R. Berest 90, 33-380
Krynica Zdrój , w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego – Nadleśnictwo
Nawojowa, Nawojowa 229, 33-335 Nawojowa
orzeka:
1. oddala odwołanie.
2. kosztami postępowania obciąża Odwołującego - Przedsiębiorstwo Usługowo -
Handlowe KOPBUD B.R. Berest 90, 33-380 Krynica Zdrój i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
Przedsiębiorstwo Usługowo - Handlowe KOPBUD B.R. Berest 90, 33-380 Krynica Zdrój,
tytułem wpisu od odwołania,
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego
w Nowym Sączu.
Przewodniczący:
………………….
Sygn. akt KIO 118/16
UZASADNIENIE
Nadleśnictwo Nawojowa, 33-335 Nawojowa 229, dalej zwane także „Zamawiającym”
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Usługi z zakresu
gospodarki leśnej w Nadleśnictwie Nawojowa w latach 2016-2019".
Zamówienie zostało podzielone na 13 części, każdy z wykonawców mógł złożyć ofertę
na więcej niż jedna część.
W dniu 20 stycznia Zamawiający poinformował wykonawców o wyborze
najkorzystniejszej oferty na część 6 - usługi z zakresu gospodarki leśnej - Leśnictwo Kotów.
Za najkorzystniejszą została uznana oferta złożona przez Zakładu Usługowo- Handlowy
B.A.z siedzibą we Frycowej nr 283. Równocześnie Zamawiający poinformował, że wykluczył
z postepowania wykonawcę Przedsiębiorstwo Usługowo - Handlowe KOPBUD B.R. Berest
90, 33-380 Krynica Zdrój oraz odrzucił złożoną przez tego wykonawcę ofertę. Wykonawca
ten, dalej zwany także „Odwołującym” w dniu 29 stycznia 2016 roku wniósł od powyższej
czynności Zamawiającego odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
We wniesionym odwołaniu zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1/ art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy prawo zamówień publicznych poprzez niesłuszne
wykluczenie oferty B.R. z przetargu nieograniczonego pod nazwą „Usługi z zakresu
gospodarki leśnej w Nadleśnictwie Nawojowa w latach 2016-2019" części nr 6 leśnictwa
Kotów z uwagi na niespełnienie warunku udziału w przetargu w zakresie posiadania wiedzy i
doświadczenia, w sytuacji gdy skarżąca uzyskała pisemne zobowiązanie Ł.B. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Usługi Leśne i przewozowe Ł.B. z siedzibą w Tyliczu, że
zgodnie art. 26 ust. 2b ustawy prawo zamówień publicznych, w przetargu pod nazwą „Usługi
z zakresu gospodarki leśnej w Nadleśnictwie Nawojowa w latach 2016-2019" może ona
polegać na jego wiedzy i doświadczeniu przy wykonywaniu usług z zakresu gospodarki
leśnej oraz przedstawiła pisemne umowy użyczenia koni i pił łańcuchowych i z tego powodu
spełniła wymaganie zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia w zakresie
wiedzy i doświadczenia oraz wymaganych zasobów,
2/ art. 91 ust. 1 ustawy prawo zamówień publicznych poprzez wybór oferty Zakładu
Usługowo-Handlowego B.A.z siedzibą w Frycowej, która nie była najkorzystniejsza, przy
założeniu, że oferta B.R. nie powinna zostać wykluczona z przetargu, przy uwzględnieniu
kryteriów oceny, jest korzystniejsza od oferty wybranej.
Podnosząc powyższe zarzuty wniósł o nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
czynności Zamawiającego polegającej na wykluczeniu oferty B.R. z postępowania
przetargowego, zasądzenie na rzecz Odwołującej kosztów postępowania wg norm
przepisanych wraz z kosztami zastępstwa adwokackiego oraz wniósł o przeprowadzenie
dowodu z przesłuchania strony i świadków.
Uzasadniając zarzut niezasadnego wykluczenia Odwołującego z postepowania
podano, że jednym z warunków uczestnictwa w przetargu było wykazanie się posiadaniem
wiedzy i doświadczenia w zakresie usług gospodarki leśnej polegającego na wykonaniu w
okresie 3 lat przed ogłoszeniem przetargu, usług z zakresu gospodarki leśnej o wartości co
najmniej 450.000 zł. Firma Odwołującej w okresie 3 lat przed ogłoszeniem przetargu
wykonywała w ramach swojej działalności gospodarczej usługi z zakresu gospodarki leśnej,
lecz wartość tych usług była niższa, niż wskazana w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia. Dlatego też celem wykazania spełniania przedmiotowego warunku Odwołujący
działając w oparciu o art. 26 ust. 2b ustawy prawo zamówień publicznych oparł się na
wymaganej wiedzy i doświadczeniu jakie posiada w zakresie gospodarki leśnej inny
przedsiębiorca tj. Ł.B., który prowadzi działalność gospodarczą pod firmą Usługi Leśne i
Przewozowe Ł.B. z siedzibą w Tyliczu.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z możliwością jaką daje przepis art. 26 ust. 2b ustawy
prawo zamówień publicznych B.R. uzyskała od Ł.B. pisemne zobowiązanie, że przy realizacji
zadań z zakresu gospodarki leśnej będzie mogła polegać na jego wiedzy i doświadczeniu.
Oświadczenie to zostało dołączone wraz z innymi dokumentami do oferty złożonej przez
B.R. w przedmiotowym przetargu.
Zamawiający, Nadleśnictwo Nawojowa trzykrotnie wzywał B.R. do złożenia wyjaśnień
w sprawie w zakresie podstawy i możliwości dysponowania sprzętem i zwierzętami
niezbędnymi do wykonywania zadań z zakresu gospodarki leśnej oraz do wyjaśnienia jaki
stosunek prawny będzie łączył ją oraz przedsiębiorcę udzielającego jej wiedzy i
doświadczenia w tym przetargu.
Skarżąca trzykrotnie opowiadała na wezwania Zamawiającego szczegółowo
wyjaśniając, że z Ł.B. łączy ją ustna umowa, że w przypadku wygrania przez nią przetargu
na wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej w Nadleśnictwie Nawojowa w części nr
6, w leśnictwie Kotów, Ł.B. przez cały okres wykonywania zamówienia przez Odwołującą,
będzie wspomagał ją wiedzą poprzez nadzór, doradztwo i przekazywanie niezbędnych
instrukcji co do sposobu wykonywania poszczególnych czynności. Współuczestnictwo Ł.B. w
wykonaniu zadań z przetargu miało polegać na jego merytorycznym nadzorze nad
prowadzonymi pracami.
Zobowiązanie współuczestnictwa w wykonywaniu prac objętych przetargiem Ł.B.
potwierdził w formie pisemnego oświadczenia, które zostało dołączone do dokumentacji
przetargowej.
Pomimo złożonych przez B.R. obszernych wyjaśnień, potwierdzonych dokumentami,
Zamawiający na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5 wykluczył ofertę B.R. uznając, że nie spełnia
warunków udziału w przetargu w zakresie wiedzy i doświadczenia. Zamawiający podał, że
wyjaśnienia B.R. nie przekonały go, że będzie ona dysponowała zasobami podmiotów
użyczających w okresie realizacji zadania. Wobec tego czynność wykluczenia Odwołującego
z postepowania jest niezasadna, gdyż Zamawiający nie ma prawa w sposób dowolny
odmówić wiarygodności dokumentów jakie zostały złożone do przetargu, a mianowicie
podpisanemu przez Ł.B. oświadczeniu o możliwości polegania na jego wiedzy i
doświadczeniu oraz pisemnych umów użyczenia koni i sprzętu, które miały być
wykorzystane przy realizacji zadań objętych przetargiem. Nadto podniósł, że w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia brak było informacji, że dla wykazania spełnienia warunków
uczestnictwa w przetargu konieczne jest dysponowanie umowami zawartymi z podmiotami
współuczestniczącymi w wykonywaniu zadań, w formie pisemnej.
Rekapitulując powyższe wywody Odwołujący stwierdził, że Zamawiający w sposób
nieuzasadniony i bezpodstawny uznał, że Odwołujący nie spełnia warunków uczestnictwa w
przetargu w zakresie wiedzy i doświadczenia i niezasadnie wykluczył jej ofertę z przetargu.
Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie. Wskazał
miedzy innymi na fakt, że w rozdziale nr 8 SIWZ opisującym warunki udziału w postępowaniu
Zamawiający określił, że wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale
technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia, zdolnościach finansowych lub
ekonomicznych innych podmiotów na zasadzie określonej w art. 26 ust. 2 b Pzp. Dla
ułatwienia przedłożenia takiego zobowiązania, a w szczególności dla zawarcia w nim
wszystkich niezbędnych elementów umożliwiających Zamawiającemu ocenę takiego
zobowiązania, Zamawiający jako załącznik do SIWZ zamieścił wzór takiego zobowiązania.
Odwołujący w tym postepowaniu złożył niekompletną ofertę, gdyż brakowało w niej
dokumentów na potwierdzenie spełnienia warunku posiadania wiedzy i doświadczenia.
Wobec tego Zamawiający wezwał wykonawcę do ich złożenia. W odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego w trybie art. 26 ust. 3 Pzp wykonawca przedłożył zobowiązanie podmiotu
udostępniającego mu swoje zasoby na druku sporządzonym przez siebie, który był bardzo
lakoniczny i nie dawał możliwości Zamawiającemu stwierdzenia, czy wykonawca będzie
realnie dysponował zasobami innych podmiotów Ponadto ze złożonego zobowiązania nie
wynikało do jakiej części zamówienia ( zmówienie było podzielone na 13 części) i na jaki
okres podmiot trzeci udostępnia swoje zasoby w zakresie wiedzy i doświadczenia.
Zamawiający wezwał wykonawcę do złożenia wyjaśnień i w odpowiedzi na to
wezwanie Odwołujący podał, że z podmiotami udostępniającymi mu swoje zasoby do
wykonania zadania łączą go umowy ustne bez przedstawienia ich treści oraz załączył
sporządzone przez siebie załączniki do zobowiązań innych podmiotów w zakresie potencjału
technicznego. Zamawiający uznał, że wykonawca nie jest uprawniony do sporządzenia
załączników, do zobowiązań innych podmiotów ponieważ nie były one poparte żadnym
upoważnieniem z ich strony i wezwał ponownie wykonawcę do złożenia wyjaśnień.
Wykonawca w odpowiedzi przedłożył umowy użyczenia potencjału technicznego przez co
udowodnił Zamawiającemu, że realnie będzie nim dysponował przy wykonaniu zadania.
W odniesieniu do potrzeby udowodnienia Zamawiającemu, że wykonawca realnie
będzie dysponował potencjałem firmy Usługi Leśne i Przewozowe Ł.B. w zakresie warunku
udziału wiedzy i doświadczenia, Zamawiający stwierdził, że złożonymi wyjaśnieniami
wykonawca nie wykazał, że będzie realnie dysponował tymi zasobami, ponieważ podmiot
udostępniający nadal nie określił do jakiej części zamówienia udostępnia swoje zasoby, na
jaki okres i w jaki sposób będzie uczestniczył w wykonywaniu zadania. Ponadto Odwołujący
nadal uchylał się od przedstawienia na piśmie treści rzekomej umowy ustnej wiążącej go z
podmiotem Usługi Leśne i Przewozowe Ł.B. mającym udostępnić zasoby z zakresu wiedzy i
doświadczenia.
Zamawiający ponadto wskazał, że został powiadomiony ustnie przez innych
wykonawców biorących udział w postępowaniu, że firma Usługi Leśne i Przewozowe Ł.B. nie
udostępniła swoich zasobów Odwołującemu do wykonania zadania na część nr 6 -
dotyczącej Leśnictwa Kotów. Nadto Pan Ł.B. ustnie potwierdził tą informację po ogłoszeniu
wyników postępowania w obecności pracownika Nadleśnictwa.
Biorąc pod uwagę powyższe Zamawiający postanowił wykluczyć wykonawcę z
postępowania za brak wykazania spełnienia warunku posiadania wiedzy i doświadczenia
określonego w SIWZ. Wynikało to w szczególności z powodu, że Odwołujący nie wykazał
realności i rzeczywistości udostępnionego potencjału przez podmiot trzeci.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz stanowiska stron postępowania przedstawione na piśmie i do
protokołu rozprawy, ustaliła i zważyła co następuje.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy Izba uznała iż
zarzut niezasadnego wykluczenia odwołującego z postępowania nie potwierdził się i
wobec tego odwołanie zostało oddalone.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy
Pzp. Jednocześnie Izba stwierdziła, że wypełniona została przez Odwołującego materialno-
prawna przesłanka posiadania interesu w uzyskaniu zamówienia, określona w art. 179 ust. 1
ustawy Pzp.
Osią sporu w przedmiotowej sprawie była kwestia czy Odwołujący w sposób
prawidłowy i wystarczający wykazał spełnienie warunku udziału w zakresie wiedzy i
doświadczenia i tym samym czy dokonane wykluczenie z postepowania było zasadne.
Zgodnie z rozdziałem VIII pkt 2b SIWZ Zamawiający dla spełnienia warunku udziału w
postepowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia wymagał, aby wykonawca wykazał „że w
okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert (a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy to w tym okresie) wykonał usługi o charakterze odpowiadającym
przedmiotowi zamówienia tj. prac z zakresu pozyskania i zrywki drewna, zagospodarowania
lasu (dotyczy części nr 1-12) oraz usług z zakresu szkółkarstwa leśnego z zakrytym
systemem korzeniowym na substracie (dotyczy części nr 13) na kwotę brutto nie mniejszą
niż 450 tys złotych”.
Poza sporem pomiędzy stronami był fakt, że Odwołujący nie posiadał
wystarczającego doświadczenia i wiedzy w zakresie wymaganego w SIWZ warunku.
Niewątpliwym jest także fakt, że Odwołujący samodzielnie wykonywał szereg robót
częściowo objętych przedmiotem zamówienia, ale ich wartość była niższa niż ustalona w
SIWZ. Dlatego też dla możliwości wykazania spełnienia ww. warunku Odwołujący skorzystał
w trybie przepisu art. 26 ust.2a Pzp z zasobów podmiotu trzeciego, przedkładając w tym
zakresie zobowiązanie firmy Usługi Leśne i Przewozowe Ł.B. z Tylicza.
Stwierdzić należy także – co zostało jednoznacznie ustalone w trakcie rozprawy, że
powyższe zobowiązanie nie zostało przedłożone wraz z oferta, lecz dopiero w odpowiedzi na
wezwanie Zamawiającego wystosowane w trybie art. 26 ust.3 Pzp z dnia 9 grudnia 2015
roku.
Przed dokonaniem oceny złożonego zobowiązania wskazać należy, że zgodnie z
treścią art. 26 ust. 2b ustawy Pzp. wykonawca może polegać między innymi na wiedzy i
doświadczeniu, innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi
stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż
będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności
przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do
dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia.
Powyższe
oznacza,
iż
wykonawca
celem
udowodnienia
Zamawiającemu
dysponowania zasobami niezbędnymi do realizacji danego zamówienia, o ile korzysta z
doświadczenia podmiotów trzecich, zobowiązany jest do przedłożenia stosownego
oświadczenia lub innego dokumentu w formie pisemnego zobowiązania.
Powyższy przepis jest wynikiem wdrożenia postanowień unijnej dyrektywy klasycznej
2004/18/WE, która stanowi, że wykonawca może w stosownych sytuacjach polegać na
zdolnościach innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego powiązań między nimi.
W tej materii wskazać należy chociażby na wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 7
lutego 2011 roku Sygn. V Ca 3036/10, a także na wyrok Sądu Okręgowego w Słupsku z dnia
5 maja 2014 roku sygn. akt IV Ca 175/14, gdzie sąd stwierdził, iż „Jeżeli wykonawca
zamierza polegać na zasobach innych podmiotów na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b
Pzp, zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, że będzie dysponował zasobami
niezbędnymi do realizacji zamówienia”. Również za wyrokiem KIO z dnia 25 kwietnia 2014 r.
sygn. akt KIO 715/14 stwierdzić należy, że w świetle art. 26 ust. 2b ustawy Pzp, warunkiem
koniecznym dla skutecznego powołania się na zasoby innych podmiotów, jest wykazanie, że
zostaną one realnie udostępnione. Aby ocenić realność tego udostępnienia niezbędne jest
przede wszystkim wskazanie formy, w jakiej to udostępnienie nastąpi.
Co do zasady zaangażowanie podmiotu udostępniającego może przybrać różnorakie
formy, jak np. przekazania know-how, konsultacje, doradztwo, szkolenia itp. To, jaka forma
udostępnienia zasobów jest wystarczająca i zagwarantuje faktyczne przekazanie potencjału
niezbędnego do realizacji zamówienia, jest oceniane przez Zamawiającego w odniesieniu do
konkretnego zamówienia, jego złożoności i specyfiki oraz zakresu i specyfiki udostępnianych
zasobów. Niewykluczone są więc, zdaniem Izby, sytuacje, w których realne przekazanie
potencjału może zostać zagwarantowane tylko np. poprzez podwykonawstwo.
Wskazać tutaj należy na jednolitą w tym zakresie - po wejściu w życie rozporządzenia
z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający
od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2013 r., poz.
231) linię orzeczniczą KIO, zgodnie z którą przekazanie potencjału musi mieć charakter
faktyczny, pozwalający na realne wykorzystanie wiedzy i doświadczenia w toku realizacji
zamówienia. Wobec tego złożenie ogólnego oświadczenia, bez wykazania w jaki sposób
udostępnienie wiedzy i doświadczenia nastąpi, jest niewystarczające do stwierdzenia, że
wykonawca wykazał spełnienie warunków udziału w postepowaniu ( por wyroki KIO o sygn.
KIO 2819/13; KIO 2292/13; KIO 2745/13; KIO 792/14). Dodać równocześnie należy, że
dysponowanie zasobami podmiotu trzeciego musi wynikać z przedstawionych dowodów w
sposób jednoznaczny i nie może być przedmiotem dedukcji czy domysłów zamawiającego.
Brak wskazania formy i zakresu udostępnienia zasobów należy uznać za udostępnienie
pozorne skutkujące niewykazaniem przez wykonawcę spełniania warunku udziału w
postępowaniu.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt przedmiotowej sprawy stwierdzić należy,
ż
e z przedłożonego zobowiązania podmiotu firmy Usługi Leśne i Przewozowe Ł.B. z Tylicza
w żaden sposób nie wynika w jakiej formie, na jaki okres czasu oraz na jaką część
zamówienia zasób wiedzy i doświadczenia tego podmiotu jest przekazywany. Zgodnie z
treścią art. 26 ust.2b Pzp zobowiązanie podmiotu udostępniającego dany zasób musi
przybrać formę pisemną. Tym samym wszelkie niezbędne ww. elementy zobowiązania,
także muszą być wyrażone w tej formie. Nie jest dopuszczalna inna forma, w tym kopia
dokumentu potwierdzona za zgodność z oryginałem, czy jakaś umowa ustna. Jakiekolwiek
rzekome umowy ustne pomiędzy Odwołującym, a udostepniającym zasób, jeśli nawet - jak
twierdzi Odwołujący faktycznie miały miejsce, to nie mają żadnego znaczenia zarówno
dowodowego w sprawie, jak i potwierdzającego uzyskanie danego zasobu.
Z cała mocą należy podkreślić, że instytucja udostępnienia zasobów z art. 26 ust. 2b
ustawy Pzp nie służy „papierowemu” wykazywaniu spełnienia warunków udziału, przy
pomocy podmiotów trzecich jedynie w celu uzyskania zamówienia, lecz jest silnie związana z
realnym dysponowaniem zasobami podmiotów trzecich na etapie realizacji zamówienia.
Realność udostepnienia zasobów podmiotu trzeciego winno być wykazane z taką samą dozą
pewności, jak doświadczenia własne wykonawcy.
Podać należy także iż w związku z faktem, że Odwołujący nie złożył wraz z ofertą
przedmiotowego zobowiązania podmiotu trzeciego to Zamawiający mógł tylko w trybie art.
26 ust.3 Pzp, wezwać go do jego przedłożenia. Natomiast biorąc pod uwagę możliwość tylko
jednokrotnego wzywania wykonawcy trybie art. 26 ust.3 Pzp, to Zamawiający nie miał prawa
i możliwości żądania jego uzupełnienia poprzez ponowne wezwanie w tym samym zakresie.
Wszelkie dodatkowe informacje przekazane Zamawiającemu co do treści tego zobowiązania
nie mogą mieć charakteru dokumentu uzupełniającego zobowiązanie, gdyż następowałoby
to z naruszeniem zasady jednokrotności wezwania.
Za wyrokiem KIO z 17 sierpnia 2015
roku stwierdzić należy, że wykonawca wezwany do uzupełnień zgodnie z art. 26 ust. 3 Pzp
powinien mieć świadomość, że zamawiający – zgodnie z utrwalonym orzecznictwem i
stanowiskiem doktryny – czyni takie wezwanie tylko jednokrotnie. Dlatego żadne braki w
ofercie, które były wykazane w wezwaniu do uzupełnienia, nie mogą być później
uzupełnione, a więc z tego wynika, że wykonawca powinien w odpowiedzi na pierwsze
wezwanie uzupełnienie wykonać w sposób pełny. Inna byłaby sytuacja gdyby Odwołujący
złożył przedmiotowe zobowiązanie wraz z oferta, gdyż wtedy Zamawiający byłby
zobowiązany w wezwaniu do precyzyjnego wskazania braków złożonego zobowiązania
podmiotu trzeciego.
W zakresie tego zarzutu odniesienia wymagają także kolejne kwestie zaistniałe w tym
postepowaniu. Otóż Odwołujący podniósł, że Zamawiający nie ma racji zarzucając brak
wskazania formy i czasookresu udziału podmiotu użyczającego potencjał w realizacji
zamówienia, gdyż w odpowiedzi na wezwanie do złożenia wyjaśnień Odwołujący złożył
załącznik do zobowiązania z 3 grudnia 2015 r. firmy Usługi Leśne i Przewozowe Ł.B. z
Tylicza z którego wynikało, że cyt. „Zobowiązanie z dnia 3 grudnia 2015 r. do udzielenie
pomocy w zakres wiedzy i doświadczenia przy realizacji zadania „Usługi z zakresu
gospodarki leśnej w Nadleśnictwie Nawojowa w latach 2016- 2019” dotyczy zadania nr 3,
Leśnictwa Florynka, zadania nr 5 Leśnictwa Berest i zadania nr 6 Leśnictwa Kotów.
Zobowiązanie do udzielenia wiedzy i doświadczenia będzie realizowane poprzez
prowadzenie bezpośredniego nadzoru nad wykonywanymi pracami leśnymi, udzielaniu
wykonawcy porad, niezbędnych instrukcji i wskazówek co do wykonywania poszczególnych
czynności z zakresu gospodarki leśnej. Zobowiązanie do udzielenie wiedzy i doświadczenia
dotyczy całego okresy wykonywania zadań tj. lat 2016-2019”.
Na wstępie zauważyć należy po pierwsze iż powyższy załącznik nie zawiera daty ani
dodatkowych informacji, z których wynikałoby spełnianie wymogów z art. 26 ust.3 Pzp iż
złożone uzupełnione dokumenty potwierdzają spełnianie warunku udziału w postepowaniu
na termin składania ofert. Ponadto przedmiotowy załącznik został podpisany przez
wykonawcę – Odwołującego, co czyni go nieprzydatnym w sprawie. Za wyrokiem z 11
sierpnia 2014 roku sygn. KIO 1557/14 stwierdzić należy, że nie jest dopuszczalne
zastąpienie elementu zobowiązania, określającego wskazanie charakteru udziału podmiotu
udostępniającego wiedzę i doświadczenie w wykonywaniu zamówienia, wyjaśnieniem
własnym wykonawcy. Element ten powinien bowiem wynikać wprost z treści samego
zobowiązania (bądź innego dokumentu, o którym mowa w art. 26 ust. 2 b ustawy) i nie może
być zastąpiony czynnością czy wyjaśnieniem wykonawcy, który z tego zobowiązania
korzysta. Takie zobowiązanie może złożyć tylko podmiot udostępniający zasoby, gdyż to
jego zobowiązanie wykonawca przedstawia na spełnienie warunków udziału w postępowaniu
i to zobowiązanie ocenia Zamawiający na spełnienie wymagań a art. 26 ust. 2b ustawy Pzp.
Kolejną kwestią, która wystąpiła w zakresie zarzutu wykluczenia Odwołującego z
postepowania, dotyczyła stanowiska Zamawiającego zawartego w odpowiedzi na odwołanie,
ż
e Odwołujący nie posiadał udzielonych zasobów na część 6 zamówienia, a więc na część
objętą przedmiotowym odwołaniem. Zamawiający podał, że Pan Ł.B. ustnie potwierdził
Zamawiającemu, że nie udostępnił swoich zasobów do wykonania zadania na część nr 6 -
Usługi obejmującej Leśnictwo Kotów.
Udostępnienie dotyczyło części 5 obejmującej leśnictwo Berest. Na tą okoliczność
Zamawiający złożył także pisemne oświadczenie ww. podmiotu udzielającego zasobów
Odwołującemu, które wpłynęło do Zamawiającego 5 lutego 2016 roku o treści, cyt.
„Oświadczam, że złożone przeze mnie zobowiązanie innego podmiotu z dnia 3.12.2015 do
udostępnienia mojej wiedzy i doświadczenia w realizacji zadania pn. „ Usługi z zakresu
gospodarki leśnej w Nadleśnictwie Nawojowa w latach 2016-2019” udzielonego
Przedsiębiorstwu Usługowo-Handlowemu „ KOPBUD” B.R. dotyczyło tylko wykonywania
usług leśnych w Leśnictwie Berest (część nr 5 zamówienia). Wszelka próba załączenia
mojego zobowiązania do usług wykonywanych w innym leśnictwie (innej części zamówienia)
jest nadużyciem Przedsiębiorstwa „KOPBUD” B.R., ponieważ nie będę uczestniczył w
ż
adnej formie w wykonywaniu innych zadań”.
Nawiązując do powyższego stwierdzić należy, że Odwołujący złożył ofertę na trzy
części zamówienia. Złożone zobowiązanie nie wskazywało której części dotyczy, natomiast
w końcowym jego fragmencie umieszczono uwagę, cyt.” W przypadku z korzystania z
wiedzy, doświadczenia, potencjału technicznego, osób zdolnych do wykonywania
zamówienia lub zdolności finansowych, przez jedną firmę, powyższe zobowiązanie jest
drukiem wielokrotnego wykorzystania”.
Trudno oprzeć się refleksji, że traktowanie zobowiązania podmiotu mającego między
innymi wykazać spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postepowaniu, jako druku
wielokrotnego wykorzystania mogącego być załączanym do różnych części zamówienia, bez
wiedzy i zgody podmiotu je udostępniającego, stanowi ewidentne nadużycie, zmierzające do
obejścia tej instytucji prawa zamówień publicznych, mające na celu wybór wykonawcy, który
zarówno nie posiada doświadczenia własnego ani prawidłowo udzielonych zasobów innego
podmiotu. Przyjęcie takiej interpretacji prowadziłoby do ukształtowania w postępowaniach o
udzielenie zamówienia publicznego fikcji w wykazywaniu spełniania warunków udziału.
Odnosząc się całościowo do powyższego Izba stwierdza, że w przedmiotowym
postepowaniu Odwołujący nie wykazał spełnienia warunków udziału w postepowaniu, gdyż
po pierwsze nawet gdyby uznać, że miał prawo dysponować przedłożonym zobowiązaniem
podmiotu trzeciego to i tak to zobowiązanie nie spełniało wymagań ustawowych, a po drugie
biorąc pod uwagę treść pisma - oświadczenia podmiotu firmy Usługi Leśne i Przewozowe
Ł.B. udostępniającego zasoby stwierdzić należało, że Odwołujący zasobów tych na część 6
nie uzyskał. Tym samym Zamawiający zasadnie wykluczył Odwołującego z postepowania.
Odnośnie podnoszonych w odwołaniu kwestii co do podobnej formy udostepnienia
zasobów w zakresie wykazania dysponowania potencjałem technicznym i nie
kwestionowania tego udostepnienia przez Zamawiającego Izba stwierdza, że jest to kwestia
niemogąca być objętą orzekaniem, gdyż Odwołujący został wykluczony z postepowania tylko
z powodu nie wykazania się spełnianiem warunku udziału w zakresie wiedzy i
doświadczenia, a nie potencjału technicznego.
Ponadto Izba zauważa, że w informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty
Zamawiający stwierdził, że wyklucza wykonawcę KOPBUD z postepowania, a nadto
stwierdził, że odrzuca złożoną ofertę i to na innej podstawie niż art. 24 ust.4 Pzp. Jednakże
Odwołujący w odwołaniu nie podniósł w sposób wymagany przez przepis art. 180 ust.3 Pzp
zarzutu niezasadnego odrzucenia jego oferty. Ten brak zakwestionowania odrzucenia oferty
uniemożliwiał Izbie rozpatrzenia tego zarzutu (art. 192 ust.7 Pzp). Podkreślić należy, że
zgodnie z przepisem art. 192 ust.2 Pzp Izba może uwzględnić odwołanie tylko wtedy, kiedy
stwierdzone naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy może mieć wpływ na wynik
postepowania. Wpływ na wynik w świetle powyższego przepisu należy rozumieć, jako
możliwość zmiany stanowiska Zamawiającego w sposób, który pozwoliłby Odwołującemu
uzyskać zamówienie. W tej ww. sytuacji czynność Zamawiającego o odrzuceniu oferty
pozostałaby w mocy.
Wskazać należy, że Izba nie uwzględniła wniosku o przesłuchanie świadków i strony
gdyż ustalony stan faktyczny był niesporny, wynikał on z dokumentacji postepowania i
złożonego przez Zamawiającego oświadczenia firmy Usługi Leśne i Przewozowe Ł.B..
Biorąc pod uwagę powyższe rozważania i ustalenia, Izba postanowiła jak w sentencji
wyroku, orzekając na podstawie przepisów art. 190 ust.7, 191 ust.2 i 192 ust. 2 i 3 pkt.1
ustawy Pzp,
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 192 ust. 9
i 10 ustawy Pzp, oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt.1a) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41 poz. 238).
Przewodniczący ……………………