Sygn. akt: KIO 1287/16
WYROK
z dnia 28 lipca 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Protokolant:
Łukasz Listkiewicz
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 25 lipca 2016 r. odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 lipca 2016r. przez
wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia WYG International spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bitwy Warszawskiej 1920
nr 7 i WYG HR Consulting spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie, ul. Bitwy Warszawskiej 1920 nr 7 w postępowaniu prowadzonym przez
Województwo Pomorskie – Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku, ul. Podwale
Przedmiejskie 30
orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, unieważnienie czynności odrzucenia oferty wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia WYG International spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bitwy Warszawskiej 1920
nr 7 i WYG HR Consulting spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie, ul. Bitwy Warszawskiej 1920 nr 7 i dokonanie powtórzenia czynności
badania i oceny ofert z udziałem oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia WYG International spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie, ul. Bitwy Warszawskiej 1920 nr 7 i WYG HR Consulting spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bitwy Warszawskiej 1920
nr 7
2. kosztami postępowania
Województwo Pomorskie – Wojewódzki Urząd Pracy w
Gdańsku, ul. Podwale Przedmiejskie 30 i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia WYG International spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bitwy
Warszawskiej 1920 nr 7 i WYG HR Consulting spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bitwy Warszawskiej 1920 nr 7
tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od
Województwa Pomorskiego – Wojewódzkiego Urzędu Pracy w
Gdańsku, ul. Podwale Przedmiejskie 30 na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia WYG International spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bitwy Warszawskiej 1920 nr 7 i WYG
HR Consulting spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul.
Bitwy Warszawskiej 1920 nr 7 kwotę 15 000 zł. 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych
zero groszy) tytułem zwrotu kosztów uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm. z 2016r. poz. 1020) na niniejszy wyrok - w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Gdańsku.
Przewodniczący: ……………
Sygn. akt KIO 1287/16
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na realizację
działań aktywizacyjnych dla osób długotrwale bezrobotnych, dla których jest ustalony II lub III
profil pomocy, kierowanych przez wskazane powiatowe urzędy pracy z woj. pomorskiego II
zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z
dnia 13 kwietnia 2016r. za numerem 2016/S 072-126218.
W dniu 6 lipca 2016r. zamawiający wybrał jako najkorzystniejszą ofertę wykonawcy
Pomorska Agencja Rozwoju Regionalnego SA w Słupsku, na drugim miejscu w rankingu
ofert znalazła się oferta wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Krajowe Centrum Pracy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we
Wrocławiu, ul. Gwiaździsta 66 I DHR GLOBAL HUMAN RESOURCES z siedzibą w
Hiszpanii w Madrycie, SL, trva Doctor Fleming - 16 -22, nadto zamawiający odrzucił ofertę
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia WYG International spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bitwy Warszawskiej 1920 nr
7 i WYG HR Consulting spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie,
ul. Bitwy Warszawskiej 1920 nr 7 na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 29 stycznia
2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. t.j. z 2015r. poz. 2164 – dalej ustawy) z uwagi
na zaoferowanie przez wykonawcę wartości podatku VAT w wysokości 0,00zł. Zamawiający
wzywał odwołującego do wyjaśnień w tym zakresie i wykonawca wyjaśnienia złożył.
Zamawiający oceniając te wyjaśnienia doszedł do wniosku, że odwołujący nieprawidłowo
dokonał wyliczenia kwoty brutto w ofercie wskazując zwolnienie danej usługi z podatku VAT.
Przedmiotem zamówienia nie jest usługa szkoleniowa, kształcenia zawodowego ani
przekwalifikowania. Przedmiotem zamówienia jest usługa polegająca na doprowadzeniu
osób bezrobotnych do zatrudnienia (aktywizacja zawodowa). Świadczenie wiodącym jest
usługa aktywizacji zawodowej, a nie usługi szkoleniowe wskazane przez odwołującego, które
w tym przypadku mają charakter pomocniczy do całego procesu aktywizacji zawodowej.
Usługa aktywizacji zawodowej nie mieści się w zwolnieniach podatkowych wymienionych w
art. 43 ustawy o VAT. Zastosowanie w sposób nieuprawniony zwolnienia podatkowego
stanowi błąd w obliczeniu ceny, co skutkuje odrzuceniem odwołującego.
W dniu 14 lipca 2016r. odwołujący wniósł odwołanie. Odwołanie zostało podpisane przez
członka zarządu pełnomocnika wspólnie ubiegających się wykonawców upoważnionego do
samodzielnej reprezentacji, zgodnie z odpisem z KRS załączonym do odwołania.
Pełnomocnik działał na podstawie pełnomocnictwa z dnia 19 maja 2016r. udzielonego przez
drugiego z wykonawców i podpisanego przez prezesa zarządu tego wykonawcy
ujawnionego w KRS i upoważnionego do samodzielnej reprezentacji. Kopia odwołania
została przekazana zamawiającemu w dniu 14 lipca 2016r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy przez odrzucenie
oferty odwołującego ze względu na błąd w obliczeniu ceny wynikający z nieprawidłowego
zdaniem zamawiającego obliczenia ceny oferty z uwzględnieniem zwolnienia od towarów i
usług (VAT) oraz innych przepisów wskazanych w uzasadnieniu niniejszego odwołania.
Interes prawny odwołującego w uzyskaniu zamówienia jego zdaniem doznał uszczerbku w
wyniku naruszenia przez zamawiającego wyżej wymienionych przepisów ustawy, ponieważ
oferta odwołującego nie została uwzględniona w ramach czynności oceny ofert, a w
konsekwencji odwołujący stracił szanse na uzyskanie zamówienia.
Wniósł o nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności badania i oceny ofert;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego.
Odwołujący podniósł, że ze względu na fakt, iż zastosowanie przez odwołującego do
obliczenia ceny zwolnienie z podatku VAT wynika z koncepcji realizacji zamówienia, która
stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa odwołującego, to informacje zawarte w odwołaniu
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, ponieważ dotyczą zamówień, o których informacje nie są powszechnie znane i o
których co do zasady nie można dowiedzieć się w sposób legalny, a mają wartość
gospodarczą dla odwołującego i w celu zachowania ich poufności podjęte zostały przez
odwołującego niezbędne działania (w szczególności dostęp do tych informacji został
ograniczony do wąskiej grupy osób). W związku z powyższym treść uzasadnienia
zastosowania zwolnienia z podatku VAT, stanowi odrębny załącznik do niniejszego
odwołania i nie może być ona, ani jej fragmenty udostępniania przez zamawiającego w
ż
adnej formie bez pisemnej zgody odwołującego.
W załączniku tym odwołujący przytoczył powody odrzucenia jego oferty, jakie podał
zamawiający w informacji o wyniku postępowania oraz wskazał na podaną przez siebie
zamawiającemu koncepcję wykonania zamówienia. Uznał, że zamawiający wadliwie
sklasyfikował oferowany mu przedmiot zamówienia jako usługę aktywizacji zawodowej
podczas, gdy z przedstawionej zamawiającemu koncepcji wynika, że usługa podstawową
jest usługa uprawniająca do zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 29 ustawy o VAT i
przywołał interpretację ogólną oraz 3 interpretacje indywidualne wydane innemu
podatnikowi, w sprawie, którą odwołujący ocenił jako analogiczną
W dniu 15 lipca 2016r. zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania i
wezwał do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 18 lipca 2016r. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosili
swój udział wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Krajowe Centrum
Pracy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, ul. Gwiaździsta 66
I DHR GLOBAL HUMAN RESOURCES z siedzibą w Hiszpanii w Madrycie,
SL, trva Doctor Fleming - 16 -22 wnosząc o oddalenie odwołania. Wskazali, że mają interes
w rozstrzygnięciu na korzyść zamawiającego, gdyż jedynie oddalenie odwołania zapewni
należytą ochronę zgłaszających przed nieuczciwą praktyką rynkową stosowania
nieprawidłowej stawki VAY w ramach postępowań na usługę aktywizacji bezrobotnych.
Zgłoszenie
zostało
podpisane
przez
pełnomocnika
działającego
na
podstawie
pełnomocnictwa z dnia 19 maja 2016r. udzielonego przez dwóch wiceprezesów zarządu
Krajowego Centrum Pracy i pełnomocnictwa z dnia 20 maja 2016r. udzielonego przez
pełnomocnika DHR Global Human Resources, który działał na podstawie pełnomocnictwa z
dnia 5 maja 2016r. udzielonego przez członka zarządu tej spółki ujawnionego w Rejestrze
Handlowym w Madrycie, zgodnie z dokumentami załączonymi do zgłoszenia. Do zgłoszenia
nie załączono dowodów przekazania kopii przystąpienia odwołującemu i zamawiającemu.
W dniu 20 lipca 2016r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego
oddalenie w całości. W uzasadnieniu podał, że odwołujący, w sposób nieuprawniony,
zastosował w złożonej ofercie zwolnienie usługi z podatku od towarów i usług (VAT), dlatego
też zamawiający odrzucił ofertę odwołującego. Zgodnie z ustawą Prawo zamówień
publicznych to na zamawiającym ciąży obowiązek zbadania czy oferty wykonawców nie
zawierają błędów w obliczeniu ceny. Ocenie zamawiającego musi także podlegać przyjęcie
przez wykonawcę prawidłowej stawki podatku VAT. Przyjęcie w ofercie nieprawidłowej
stawki podatku VAT, będącego elementem cenotwórczym, jest równoznaczne z błędem w
obliczeniu zawartej w ofercie ceny, polegającym na wadliwym doborze przez odwołującego
elementu mającego wpływ na obliczenie wysokości zaoferowanej ceny. Oferty zawierające
skalkulowane przez wykonawców ceny netto stają się porównywalne, o ile ostateczną
wartość (cenę brutto) uzyskano przy zastosowaniu jednolitej, wynikającej z obowiązujących
przepisów, stawki podatku VAT. Tylko oferty równoważne w zakresie obiektywnie
sprawdzalnych elementów, stwarzają możliwość porównania i tym samym równego
traktowania wykonawców.
W prowadzonym postępowaniu wpłynęły 4 oferty, których ceny kształtowały się następująco:
Oferta wspólna odwołującego za cenę całkowitą oferty 15 015 000,00 zł netto; 15 015
000,00 zł brutto;
Pomorska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A za cenę całkowitą oferty 11 988
980,49 zł netto; 14 746 446,00 zł brutto;
Enterprise lnvestment Zarządzanie Ryzykiem K. K., za cenę całkowitą oferty 11 942
032,52 zł netto; 14 688 700,00 zł brutto;
Oferta wspólna przystępującego za cenę całkowitą oferty 12 207 317,07 zł netto 15
015 000,00 zł brutto.
Przedstawienie przez odwołującego oferty z prawidłowo zastosowaną stawką podatku od
towarów i usług VAT (23%), spowodowałoby, że cena oferty brutto byłaby większa o 2 800
000 złotych,
Z opisu przedmiotu zamówienia zawartego w SIWZ jasno i precyzyjnie wynika, że
przedmiotem zamówienia jest kompleksowa usługa aktywizacji zawodowej, tj. pakiet działań
mających na celu podjęcie i utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub
działalności gospodarczej.
Ś
wiadczeniem wiodącym jest usługa aktywizacji zawodowej, a nie usługi szkoleniowe
wskazane przez odwołującego. Zamawiający w ramach niniejszego postępowania nie
zamawiał szkoleń tylko kompleksową usługę w zakresie pakietu usług takich jak:
dokonanie Diagnozy sytuacji zawodowej osoby bezrobotnej, w kontekście możliwości
i barier w powrocie na rynek pracy. Diagnoza sytuacji zawodowej ma na celu
zdiagnozowanie przyczyn pozostawania bez zatrudnienia oraz niemożności znalezienia
zatrudnienia, jak również wskazanie możliwych kierunków aktywizacji osoby bezrobotnej,
przygotowanie i realizacja wraz z osobą aktywizowaną Projektu działań
aktywizacyjnych, który określi działania podejmowane w stosunku do osoby
aktywizowanej, celem skutecznej aktywizacji,
pośrednictwo pracy.
Założenie przez odwołującego, że „trzonem działań aktywizacyjnych jest prowadzenie
szkoleń" nie jest prawdziwe. Konieczność przeprowadzenia szkolenia dla konkretnej osoby
bezrobotnej ma wynikać tylko i wyłącznie z Diagnozy sytuacji zawodowej, a nie z odgórnych
założeń odwołującego. W niniejszym zamówieniu szkolenie może mieć charakter wyłącznie
pomocniczy względem całego procesu aktywizacji zawodowej. Usługa aktywizacji
zawodowej nie mieści się w żadnej z kategorii zwolnień od podatku wymienionych w art. 43
ustawy od podatku od towarów i usług.
Przedmiotem zamówienia jest doprowadzenie przez wykonawcę do podjęcia i utrzymania
przez osoby bezrobotne odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej przez okres do
180 dni zgodnie ze wskaźnikiem skuteczności zatrudnieniowej oraz wskaźnikiem utrzymania
w zatrudnieniu, a nie kształcenie osób bezrobotnych ze środków publicznych. Osiągnięcie
powyższego celu będzie premiowane odpowiednim wynagrodzeniem wykonawcy.
O tym, że szkolenia w niniejszym postępowaniu (bez względu na kształt złożonej koncepcji
realizacji zamówienia) stanowią tylko znikomy element dobitnie ukazują zasady
wynagradzania wykonawców zawarte w SIWZ.
Wynagrodzenie brutto dla wykonawcy za jednego bezrobotnego jest wypłacane
maksymalnie w 4 częściach:
20% wynagrodzenia brutto - za dokonanie diagnozy sytuacji zawodowej
bezrobotnego i zaprojektowanie działań aktywizacyjnych mających na celu podjęcie przez
bezrobotnego odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej, zwane dalej „I częścią
wynagrodzenia";
20% wynagrodzenia brutto - za doprowadzenie bezrobotnego do podjęcia
odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej trwającej przez okres co najmniej 14 dni3
zwane dalej „II częścią wynagrodzenia";
30% wynagrodzenia brutto - za utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy
lub działalności gospodarczej podjętej w wyniku działań Realizatora/Wykonawcy, przez
okres minimum 90 dni, zwane dalej „III częścią wynagrodzenia";
30% wynagrodzenia brutto - za utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy
lub działalności gospodarczej podjętej w wyniku działań Realizatora/Wykonawcy, przez
okres minimum 180 dni, zwane dalej „IV częścią wynagrodzenia".
80 % wynagrodzenia Wykonawca otrzyma za doprowadzenie i utrzymanie w zatrudnieniu
bezrobotnego oraz 20 % za dokonanie diagnozy sytuacji zawodowej bezrobotnego i
zaprojektowanie dla niego działań aktywizacyjnych. W ramach realizacji pakietu działań
aktywizacyjnych istnieje możliwość przeprowadzenia szkoleń osób bezrobotnych, jednakże
ich rzeczywista potrzeba będzie uzależniona od oceny potrzeb i możliwości poszczególnych
osób bezrobotnych. Zamawiający w SIWZ określił na czym ma polegać diagnoza sytuacji
zawodowej bezrobotnego i zaprojektowanie działań aktywizacyjnych.
Diagnoza sytuacji zawodowej ma wyłącznie na celu zdiagnozowanie przyczyn pozostawania
bez zatrudnienia oraz niemożności znalezienia zatrudnienia, jak również wskazanie
możliwych kierunków aktywizacji osoby bezrobotnej. Dopiero po diagnozie można
zastosować określone działania aktywizacyjne podejmowane w stosunku do osoby
bezrobotnej, celem skutecznej aktywizacji. Nie oznacza to oczywiście, że w wyniku diagnozy
sytuacji bezrobotnego to właśnie szkolenie będzie najbardziej trafną formą aktywizacji
bezrobotnego.
Opis przedmiotu zamówienia zawarty w SIWZ pozwala w łatwy sposób stwierdzić, że usługa
aktywizacji zawodowej nie jest usługą kształcenia zawodowego, uprawniającą jakiegokolwiek
wykonawcę do zastosowania zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług VAT
ani też, że usługi szkoleniowe stanowią główna usługę w zamówieniu.
Ocena „koncepcji realizacji zamówienia" złożonych w niniejszym postępowaniu nie miała
najmniejszego znaczenia dla oceny prawidłowości zastosowania wysokości stawki podatku
(VAT), ponieważ o charakterze zamówienia zdecydował opis przedmiotu zamówienia
zawarty w SIWZ. Zaplanowanie przez odwołującego usługi szkoleniowej w ramach
poszczególnych etapów realizacji zamówienia nie stanowi celu samego w sobie, lecz jest
jedynie jednym z wielu środków do pełnego zrealizowania zamówienia.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. działania aktywizacyjne - to
pakiet działań mających na celu podjęcie i utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej
pracy lub działalności gospodarczej. Z powyższej definicji wynika, iż szkolenia są jednym, ale
nie wyłącznym elementem działań, których głównym celem jest podjęcie i utrzymanie
zatrudnienia.
Koresponduje z tym zapis rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2016 r. w
sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych
dochodów (przychodów) otrzymanych na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i
instytucjach rynku pracy, gdzie w § 1 pkt 4 zarządza się zaniechanie poboru podatku
dochodowego od osób fizycznych od świadczeń otrzymanych w ramach działań
aktywizacyjnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9 aa ustawy, co w ocenie
Zamawiającego również wskazuje, iż w ramach zamówienia winny być realizowane różne
działania, nie tylko szkolenia mające doprowadzić do zatrudnienia osoby bezrobotne.
Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż odbiorcami szkoleń w ramach działań aktywizacyjnych
będą beneficjenci - osoby bezrobotne, a nie zamawiający. Z osobami bezrobotnymi nie
wiąże zamawiającego żaden stosunek prawny.
Zamawiający zleca wykonanie usługi wybranemu wykonawcy, na rzecz którego dokona
zapłaty za wykonanie założonego celu zamówienia - to jest doprowadzenia do zatrudnienia i
jego utrzymania określonej liczby osób bezrobotnych.
W ocenie zamawiającego, zwolnienie z podatku od towarów i usług wskazane w art. 43 ust.
1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ma na celu
nieobciążanie kosztami tego podatku osób korzystających z tej formy usług edukacyjnych.
Argumentacja ta została zawarta w uzasadnieniu wyroku Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Gdańsku z dnia 4 kwietnia 2014 r. I SA/Gd 236/14
/http://www.oi7:eczenia-nsa.pl/wyrok/i-sa-gd"236-14/podatek
od
towarów
i
usluq/13872b7.html/.
Zgodnie z zawartym w uzasadnieniu stanowisku Sądu, zwolnienie usług w zakresie
kształcenia zostało wprowadzone, aby zabezpieczyć dostępność usług edukacyjnych przed
zwiększającymi się kosztami ich świadczenia, gdyby były one opodatkowane podatkiem
VAT.
W ocenie Sądu, zakresem zwolnienia uregulowanego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o
podatku od towarów i usług należy objąć stosunek usługowy istniejący pomiędzy
organizatorem usługi szkoleniowej, otrzymującym na jej realizacje środki publiczne
(działającym we własnym imieniu i na własny rachunek), a osobami będącymi odbiorcami
(słuchaczami) tej usługi edukacyjnej, nie ponoszącymi jako konsumenci tej usługi jej kosztów
w zakresie podatku.
W uzasadnieniu wskazano, iż stan faktyczny rozstrzyganej sprawy wskazuje, że podmiot
starający się o zwolnienie z podatku od towarów i usług występuje w podwójnej roli
usługodawczej: świadcząc usługę na rzecz zamawiającego oraz na rzecz osób
bezrobotnych.
Charakter szkoleniowy ma tylko drugi z tych stosunków i do niego może odnosić się
zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit, c ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast stosunek z zamawiającym ma charakter podwykonawczy w zakresie zleconej
usługi szkoleniowej i nie korzysta ze zwolnienia od podatku, o którym mowa powyżej.
Mając na uwadze powyższą argumentację należy stwierdzić, iż zwolnienie od podatku od
towarów i usług nie ma zastosowania, w przypadku gdy usługa szkoleniowa nie jest
prowadzona na rzecz zamawiającego.
Zamawiający zbadał w toku badania ofert poprawność złożonych ofert, pod kątem
zastosowanej stawki podatku od towarów i usług VAT, jako istotnego elementu
cenotwórczego. W trakcie badania złożonych ofert zamawiający stwierdził, że odwołujący
zastosował zwolnienie od podatku od towarów i usług (VAT) i na podstawie 87 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych wezwał odwołującego do złożenia wyjaśnień. Wyjaśnienia
złożone przez odwołującego nie uzasadniły przyjętego zwolnienia od podatku od towarów i
usług. Zamawiający, zgodnie z art. 18 ustawy Prawo zamówień publicznych odpowiada za
prawidłowe i zgodne z prawem przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w celu dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty, z zachowaniem
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców przewidzianej w art. 7 ust.
1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Wskutek przyjętego przez odwołującego błędnego założenia, że w przypadku zlecania usług
aktywizacji zawodowej jest on uprawniony do zastosowania zwolnienia z podatku od
towarów i usług VAT, oferta odwołującego się stała nieporównywalna z innymi ofertami w
zakresie zaproponowanej ceny.
Wysokość stawki podatku od towarów i usług VAT, ewentualnych zwolnień uwarunkowana
jest treścią SIWZ, a nie, jak twierdzi odwołujący, założeniami przyjętymi przez niego w
„Koncepcji realizacji zamówienia". Wszyscy pozostali wykonawcy przyjęli właściwe założenia
dotyczące opodatkowania przy konstruowaniu ceny oferty.
W związku z tym, że zamawiający nie określił w SIWZ stawki podatku od towarów i usług
VAT, przyjęcie przez odwołującego zwolnienia od podatku VAT, będącego elementem
cenotwórczym, w sytuacji usługi aktywizacji zawodowej nie mieszczą się w żadnej kategorii
zwolnień od podatku wymienionych w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, jest
równoznaczne z błędem w obliczeniu ceny, w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo
zamówień publicznych.
Ustawowy obowiązek zamawiającego odrzucenia oferty zawierającej błędy w obliczeniu
ceny zakłada wolę ustawodawcy zapewnienia stanu porównywalności ofert, z
uwzględnieniem reguł uczciwej konkurencji pomiędzy wykonawcami zabiegającymi o
uzyskanie zamówienia publicznego.
Realizację tego słusznego założenia ustawodawcy zaburzałoby dokonywanie oceny ofert, w
których ceny oferowane za wykonanie tej samej usługi byłyby skalkulowane z
uwzględnieniem różnych stawek podatku VAT.
Odwołujący wniósł opozycję wobec przystąpienia wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia Krajowe Centrum Pracy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą we Wrocławiu, ul. Gwiaździsta 66 I DHR GLOBAL HUMAN RESOURCES z
siedzibą w Hiszpanii w Madrycie, SL, trva Doctor Fleming - 16 -22 podnosząc, że interes
zgłaszającego przystąpienie musi być konkretnym interesem w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia tj., że przystępujący nie może wywodzić swego interesu wyłącznie z potrzeby
stania na straży przestrzegania przepisów prawa.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania tj. specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, oferty odwołującego, w tym koncepcji, wezwania do wyjaśnień w trybie art. 87
ust. 1 ustawy i udzielonej na nie odpowiedzi przez odwołującego.
Na podstawie powyższych dowodów Izba ustaliła, że:
W pkt. IV.4. siwz zamawiający nie dopuścił składania ofert wariantowych.
W pkt. VI.2.2. siwz zamawiający zdefiniował pojęcie - aktywizacja zawodowa osób
bezrobotnych – konkretne usługi rynku pracy, z których może skorzystać osoba bezrobotna
takie jak: usługi pośrednictwa pracy, usługi poradnictwa zawodowego, działania
aktywizacyjne
w
rozumieniu
zapisów
Ustawy
o
promocji
zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy.
Zgodnie z pkt. VI.3 siwz zamawiający wskazał, że dodatkowo Realizator/Wykonawca w
terminie do 60 dni kalendarzowych od daty podpisania umowy przedłoży zamawiającemu
pełną listę osób, które będą pełniły funkcję opiekuna (doradcy), zgodnie z Rozdziałem V
SOPZ, z których każda posiadać będzie co najmniej roczne doświadczenie w świadczeniu
usług w zakresie aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych lub pozostających bez
zatrudnienia w zakresie doradztwa zawodowego lub pośrednictwa pracy.
W pkt. XI. pod pkt. 19 zamawiający opisał sposób przygotowania „Koncepcji realizacji
zamówienia”:
Koncepcja winna stanowić oddzielne opracowanie, w której należy uwzględnić w
szczególności następujące elementy:
•
koncepcja pracy z osobami bezrobotnymi;
•
koncepcja współpracy z pracodawcami;
•
organizacja realizacji usługi;
•
proponowane metody nadzoru i kontroli, które zostaną wykorzystane w trakcie
realizacji zamówienia.
Zamawiający zalecił, aby opis Koncepcji realizacji zamówienia (wzór formularza stanowi
załącznik nr 11 do SIWZ), podlegający ocenie nie przekraczał łącznie 30 stron tekstu (jedna
strona tekstu to 1800 znaków ze spacjami) oraz aby wraz z ofertą Realizator/Wykonawca
dostarczył tekst koncepcji realizacji zamówienia na płycie CD lub DVD w formacie PDF.
W ramach kryterium oceny ofert Koncepcja pracy z osobami bezrobotnymi zamawiający
zamierzał oceniać :
- Ocena podejścia do realizacji Minimalnego katalogu usług, w tym propozycja rozszerzenia
tego Katalogu dla każdej osoby aktywizowanej jakie Realizator/Wykonawca zaproponuje w
celu osiągnięcia najlepszych efektów zatrudnienia.
- Ocena proponowanych metod budujących motywację bezrobotnych do udziału w
działaniach aktywizacyjnych zwiększających ich szansę na podjęcie zatrudnienia oraz
ocena proponowanych działań umożliwiających pokonanie indywidualnych barier w podjęciu
i utrzymaniu zatrudnienia.
- Formy i częstotliwość kontaktów z osobami aktywizowanymi, sposób monitorowania osób,
które w wyniku działań aktywizacyjnych Realizatora/Wykonawcy podjęły zatrudnienie.
Koncepcja współpracy z pracodawcami
- Oferowane metody i formy współpracy z pracodawcami, uwzględniające specyfikę
lokalnych rynków pracy oraz metody i narzędzia doboru kandydatów do pracy. Formy i
częstotliwość kontaktów z pracodawcami.
- Współpraca z pracodawcami na etapie utrzymania w zatrudnieniu, ocena sposobów
rozwiązywania problemów związanych z adaptacją osób aktywizowanych w miejscu pracy.
Organizacja realizacji usługi
- Ocena potencjału kadrowego zespołu realizującego zadania, w tym opiekunów,
wykraczającego
ponad
wymagania,
dotyczące
kompetencji
i doświadczenia, określone przez Zamawiającego.
- Struktura i sposób zarządzania realizacją usługi, rozdysponowanie zadań pomiędzy
członków zespołu realizującego usługę, zakres odpowiedzialności i zasady współpracy z
Powiatowymi Urzędami Pracy.
- Ocena proponowanych standardów lokalowo-technicznych oraz sposób organizacji
obsługi osób aktywizowanych w Centrach Aktywizacyjnych (wykraczające poza minimum
określone w SOPZ).
- Ocena propozycji zindywidualizowanego wsparcia ukierunkowanego na ograniczanie
barier osób aktywizowanych w udziale w działaniach aktywizacyjnych takich jak: brak
ś
rodków transportu, koszty dojazdów, konieczność zapewnienia opieki nad dziećmi i
osobami zależnymi, problemy natury prawnej, zdrowotnej itp. Ocena proponowanej pomocy
i warunków jej udzielania
Proponowane metody nadzoru i kontroli, które zostaną wykorzystane w trakcie realizacji
zamówienia
- Proponowane działania w celu monitorowania i kontroli zidentyfikowanych ryzyk w
realizacji zamówienia. Trafność zidentyfikowanych obszarów ryzyka mogących wystąpić w
trakcie realizacji zamówienia oraz proponowane działania minimalizujące ich wystąpienie.
- Podejście do procesu zapewnienia jakości realizacji usługi, w tym w szczególności w
zakresie monitorowania realizacji usług oraz spełniania standardów przewidzianych w
Minimalnym katalogu usług, wskazanym w SOPZ.
Zgodnie z Opisem przedmiotu zamówienia przedmiotem zamówienia jest świadczenie przez
Realizatora/Wykonawcę na rzecz Zamawiającego usług działań aktywizacyjnych dla 1300
osób długotrwale bezrobotnych z terenu województwa pomorskiego, dla których jest ustalony
II lub III profil pomocy. Zamówienie realizowane będzie przez wybraną agencję zatrudnienia
(zwaną dalej Realizatorem/Wykonawcą) we współpracy z Województwem Pomorskim -
Wojewódzkim Urzędem Pracy w Gdańsku (zwanym dalej Zamawiającym) oraz z pięcioma
wybranymi powiatowymi urzędami pracy z województwa pomorskiego (zwanymi dalej
Powiatowymi Urzędami Pracy). Zasady współpracy ww. podmiotów będzie regulowała
Umowa o świadczenie działań aktywizacyjnych.
Celem zamówienia jest podjęcie i utrzymanie przez osoby bezrobotne odpowiedniej pracy
lub działalności gospodarczej przez okres do 180 dni zgodnie z określonym w Umowie w
sprawie zamówienia publicznego wskaźnikiem skuteczności zatrudnieniowej oraz
wskaźnikiem utrzymania w zatrudnieniu.
Zgodnie z podanymi przez zamawiającego definicjami :
Działania aktywizacyjne – pakiet działań mających na celu podjęcie i utrzymanie przez
bezrobotnego odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej. Działania świadczone przez
Realizatora/Wykonawcę w ramach Umowy o świadczenie działań aktywizacyjnych są
finansowane ze środków Realizatora/Wykonawcy.
Minimalny katalog usług – podstawowy, wymagany zestaw działań lub usług, jakie muszą
zostać wykonane lub zapewnione przez Realizatora/Wykonawcę na rzecz każdej osoby
aktywizowanej.
V. Minimalny katalog usług
1. Realizator/Wykonawca nie jest ograniczony katalogiem form wynikających z Ustawy o
promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
W
okresie
udziału
bezrobotnego
w
działaniach
ś
wiadczonych
przez
Realizatora/Wykonawcę w ramach zlecania działań aktywizacyjnych Powiatowy Urząd Pracy
nie kieruje do bezrobotnego innych form pomocy, o których mowa w Ustawie o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
3. Działania aktywizacyjne powinny być dostosowane do specyfiki indywidualnych
problemów zawodowych oraz potrzeb i możliwości osoby bezrobotnej w celu osiągnięcia
oczekiwanego skutku, tj. podjęcia odpowiedniej pracy.
4. Zamawiający określa obligatoryjny zakres Minimalnego katalogu usług, który musi zostać
zaakceptowany i następnie realizowany w ramach usług świadczonych przez
Realizatora/Wykonawcę. Realizator/Wykonawca będzie miał możliwość poszerzenia zakresu
Minimalnego katalogu usług. Proponowany zakres usług będzie jednym z elementów oceny
oferty, a ewentualne dodatkowe usługi lub standardy realizacji usług zaproponowane przez
niego, włączone zostaną do zakresu Minimalnego katalogu usług.
Minimalny katalog usług w zakresie pakietu usług:
1) dokonanie Diagnozy sytuacji zawodowej
osoby bezrobotnej, w kontekście możliwości i
barier w powrocie na rynek pracy. Diagnoza sytuacji zawodowej ma na celu zdiagnozowanie
przyczyn pozostawania bez zatrudnienia oraz niemożności znalezienia zatrudnienia, jak
również wskazanie możliwych kierunków aktywizacji osoby bezrobotnej. Zakończy się ona
sporządzeniem dokumentu potwierdzającego jej dokonanie (2 egzemplarze: jeden dla
Realizatora/Wykonawcy, jeden dla osoby aktywizowanej), który będzie zawierał co najmniej:
a) datę pierwszego zgłoszenia osoby bezrobotnej do Realizatora/Wykonawcy;
b) daty spotkań z osobą aktywizowaną, podczas których została dokonana Diagnoza sytuacji
zawodowej;
c) określenie powodów, dla których osoba aktywizowana nie jest w stanie znaleźć pracy –
bariery w powrocie na rynek pracy;
d) określenie możliwości znalezienia pracy, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji,
doświadczenia oraz branż, w których możliwe jest znalezienie zatrudnienia;
e) podpis osoby aktywizowanej potwierdzający wykonanie Diagnozy sytuacji zawodowej.
2) przygotowanie i realizacja wraz z osobą aktywizowaną Projektu działań aktywizacyjnych
który określi działania podejmowane w stosunku do osoby aktywizowanej, celem skutecznej
aktywizacji. Projekt działań aktywizacyjnych będzie podpisywany przez osobę aktywizowaną,
co będzie jednoznaczne z tym, że zgadza się ona na aktywny udział w formach aktywizacji
przedstawionych w Projekcie. Projekt działań aktywizacyjnych będzie zawierał co najmniej:
a) zdefiniowane najistotniejsze zdarzenia na drodze osoby aktywizowanej do podjęcia
zatrudnienia oraz jego utrzymania;
b) działania aktywizacyjne planowane do zastosowania wobec osoby aktywizowanej, w
szczególności niwelujące zidentyfikowane bariery w powrocie na rynek pracy;
c) planowane terminy zastosowania powyższych działań;
d) imię, nazwisko i dane kontaktowe (co najmniej nr telefonu i e-mail) opiekuna osoby
aktywizowanej ze strony Realizatora/Wykonawcy;
e) planowane terminy kontaktów z osobą aktywizowaną;
f) planowany termin zakończenia działań aktywizacyjnych;
g) podpis osoby aktywizowanej zgadzającej się na realizację zaproponowanych form
aktywizacji oraz zobowiązującej się do aktywnego w nich udziału w wyznaczonych
terminach.
3) pośrednictwo pracy.
Minimalny katalog usług w zakresie standardów realizacji usług:
1) przypisanie każdej osobie aktywizowanej indywidualnego opiekuna, zajmującego
stanowisko związane z aktywizacją bezrobotnych. Opiekun powinien mieć stały kontakt z
osobą aktywizowaną (nie rzadziej niż raz w miesiącu), monitorować jego postępy, wspierać
w dojściu do zatrudnienia oraz monitorować jego sytuację po podjęciu zatrudnienia. Osoba
aktywizowana powinna mieć możliwość skontaktowania się ze swoim opiekunem w
godzinach pracy właściwego Centrum Aktywizacyjnego, z wykorzystaniem form komunikacji
przewidzianych i udostępnionych przez Realizatora/Wykonawcę. W przypadku zmiany
opiekuna, Realizator/Wykonawca jest zobowiązany niezwłocznie poinformować o tym fakcie
osobę aktywizowaną.
2) każdy opiekun pracujący w wymiarze odpowiadającym całemu etatowi powinien
sprawować w okresie realizacji działań aktywizacyjnych opiekę nad nie więcej niż 60
osobami aktywizowanymi. W przypadku opiekunów pracujących w wymiarze innym niż cały
etat liczba osób aktywizowanych ustalana jest proporcjonalnie.
3) zapewnienie elastycznych form kontaktu (telefon, e-mail, poczta tradycyjna, wizyty
osobiste). Realizator/Wykonawca nie może ograniczyć się do jednej formy kontaktu z
osobami aktywizowanymi. W celu efektywnego dotarcia do osób aktywizowanych
Realizator/Wykonawca powinien wykorzystywać formy kontaktu najbardziej odpowiednie dla
danej osoby;
4) udostępnianie i przekazywanie informacji osobie aktywizowanej o przebiegu jej ścieżki
aktywizacji;
5) umożliwienie dostępu do stanowisk komputerowych oraz do bezpłatnego dostępu do
usługi telefonicznej, w celu poszukiwania ofert pracy, kontaktu z potencjalnymi
pracodawcami oraz napisania CV lub listu motywacyjnego. W utworzonych Centrach
Aktywizacyjnych Realizator/Wykonawca ma obowiązek zorganizowania minimum 3 miejsc
ze stanowiskami komputerowymi, które będą dostępne dla wszystkich osób aktywizowanych
W obsłudze stanowiska powinni – w razie potrzeby – pomagać opiekunowie pracujący w
danym Centrum Aktywizacyjnym, którzy będą wspierali osoby aktywizowane w obsłudze
komputerów, znalezieniu odpowiedniej oferty bądź poprawnym napisaniu CV lub listu
motywacyjnego.
5. Spełnienie powyższych warunków będzie weryfikowane przez Zamawiającego m.in.
podczas kontroli na miejscu, a niespełnianie ich może być powodem nałożenia kar
wynikających z Umowy.
6. Przeprowadzenie Diagnozy sytuacji zawodowej wraz z Projektem działań aktywizacyjnych
nastąpi w terminie nie dłuższym niż 6 tygodni od daty zgłoszenia się osoby skierowanej
przez Powiatowy Urząd Pracy do Realizatora/Wykonawcy. Dotyczy to również osób
kierowanych do Realizatora/Wykonawcy w ramach rekrutacji uzupełniającej.
7. Dokumenty zawierające Diagnozę sytuacji zawodowej oraz Projekt działań
aktywizacyjnych w okresie działań aktywizacyjnych Realizator/Wykonawca przechowuje w
Centrach Aktywizacyjnych, gdzie będą one przedmiotem kontroli na miejscu, podczas której
będzie weryfikowana poprawność i kompletność tych dokumentów. Po zakończeniu okresu
realizacji działań aktywizacyjnych dokumenty należy przechowywać zgodnie z zapisami
Umowy.
8. Projekt działań aktywizacyjnych może być zaktualizowany stosownie do zmieniającej się
sytuacji życiowej i zawodowej osoby aktywizowanej na etapie realizacji działań
aktywizacyjnych.
9. W ramach pośrednictwa pracy oferta pracy przedstawiona przez Realizatora/Wykonawcę
powinna spełniać wymogi definicji odpowiedniej pracy zgodnie z Rozdziałem I ust. 3 pkt. 13
niniejszego SOPZ.
10. Dopuszcza się odpowiednią pracę wyłącznie na terytorium RP.
VII. Zasady wynagradzania
1. Wszelkie działania aktywizacyjne świadczone w ramach Umowy są finansowane ze
ś
rodków Realizatora/Wykonawcy.
2. Realizatorowi/Wykonawcy przysługuje wynagrodzenie określone w Umowie.
3. Wynagrodzenie brutto za jednego bezrobotnego jest wypłacane maksymalnie w 4
częściach:
1) 20% wynagrodzenia brutto – za dokonanie diagnozy sytuacji zawodowej bezrobotnego i
zaprojektowanie działań aktywizacyjnych mających na celu podjęcie przez bezrobotnego
odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej, zwane dalej „I częścią wynagrodzenia”;
2) 20% wynagrodzenia brutto – za doprowadzenie bezrobotnego do podjęcia odpowiedniej
pracy lub działalności gospodarczej trwającej przez okres co najmniej 14 dni, zwane dalej „II
częścią wynagrodzenia”;
3) 30% wynagrodzenia brutto – za utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub
działalności gospodarczej podjętej w wyniku działań Realizatora/Wykonawcy, przez okres
minimum 90 dni, zwane dalej „III częścią wynagrodzenia”;
4) 30% wynagrodzenia brutto – za utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub
działalności gospodarczej podjętej w wyniku działań Realizatora/Wykonawcy, przez okres
minimum 180 dni, zwane dalej „IV częścią wynagrodzenia”.
4. Spełnienie warunku uprawniającego do wypłaty wynagrodzenia następuje w przypadku:
1) I części wynagrodzenia – nie później niż do dnia zakończenia realizacji działań
aktywizacyjnych, określonego w Umowie o świadczenie działań aktywizacyjnych;
2) II części wynagrodzenia – nie później niż do 14 dnia od dnia zakończenia realizacji działań
aktywizacyjnych, określonego w Umowie o świadczenie działań aktywizacyjnych;
3) III części wynagrodzenia – nie później niż do 90 dnia od dnia zakończenia realizacji
działań aktywizacyjnych, określonego w Umowie o świadczenie działań aktywizacyjnych;
4) IV części wynagrodzenia – nie później niż do 180 dnia od dnia zakończenia realizacji
działań aktywizacyjnych, określonego w Umowie o świadczenie działań aktywizacyjnych.
Wynagrodzenie
Realizatora/Wykonawcy
uwzględnia
wszelkie
formy
działań
aktywizacyjnych, jakie Realizator/Wykonawca podjął w stosunku do osoby aktywizowanej.
6. Zamawiający nie przewiduje pokrycia dodatkowych kosztów, poza wynagrodzeniem
określonym w Umowie.
W załaczniku nr 11 do siwz zamawiający przewidział nastepująca konstrukcję Koncepcji:
Koncepcja pracy z osobami bezrobotnymi:
Propozycja podejścia do Minimalnego Katalogu Usług, w tym propozycja
rozszerzenia tego Katalogu dla każdej osoby aktywizowanej jakie Wykonawca
zaproponuje w celu osiągnięcia najlepszych efektów zatrudnienia.:
2) Propozycja proponowanych metod budujących motywację bezrobotnych do udziału
w działaniach aktywizacyjnych zwiększających ich szansę na podjęcie
zatrudnienia oraz ocena proponowanych działań umożliwiających pokonanie
indywidualnych barier w podjęciu i utrzymaniu zatrudnienia
3) Propozycja form i częstotliwości kontaktów opiekunów z osobami aktywizowanymi,
sposób monitorowania osób, które w wyniku działań aktywizacyjnych Realizatora/
Wykonawcy podjęły zatrudnienie.
Koncepcja współpracy z pracodawcami:
Propozycja oferowanych metod i form współpracy z pracodawcami,
uwzględniająca specyfikę lokalnych rynków pracy oraz metody i narzędzia doboru
kandydatów
do
pracy.
Formy
i
częstotliwość
kontaktów
z pracodawcami.
Sposób współpracy z pracodawcami na etapie utrzymania w zatrudnieniu,
propozycja sposobu rozwiązywania problemów związanych z adaptacją osób
aktywizowanych w miejscu pracy.
Organizacja realizacji usługi:
Potencjał kadrowy zespołu realizującego zadania, w tym opiekunów,
wykraczający ponad wymagania, dotyczące kompetencji i doświadczenia,
określone przez Zamawiającego
2) Struktura i sposób zarządzania realizacją usługi, rozdysponowanie zadań pomiędzy
członków zespołu realizującego usługę, zakres odpowiedzialności i zasady
współpracy z Powiatowymi Urzędami Pracy
3) Proponowane standardy lokalowo techniczne oraz sposób organizacji obsługi osób
aktywizowanych w Centrach Aktywizacyjnych (wykraczające poza minimum
określone w SOPZ).
4) Propozycja zindywidualizowanego wsparcia ukierunkowanego na ograniczanie
barier osób aktywizowanych w udziale w działaniach aktywizacyjnych takich jak:
brak środków transportu, koszty dojazdów, konieczność zapewnienia opieki nad
dziećmi i osobami zależnymi, problemy natury prawnej, zdrowotnej itp.
Proponowana pomoc i warunki jej udzielania.
Proponowane
metody
nadzoru
i
kontroli,
które
zostaną
wykorzystane
w trakcie realizacji zamówienia:
Proponowane działania w celu monitorowania i kontroli zidentyfikowanych ryzyk
w realizacji zamówienia. Trafność zidentyfikowanych obszarów ryzyka mogących
wystąpić w trakcie realizacji zamówienia oraz proponowane działania
minimalizujące ich wystąpienie.
2) Proponowane podejście do procesu zapewnienia jakości realizacji usługi,
w tym w szczególności w zakresie monitorowania realizacji usług oraz spełniania
standardów przewidzianych w Minimalnym katalogu usług, wskazanym w SOPZ.
W tabeli nr 8 koncepcji odwołujący przedstawił schemat działań aktywizacyjnych obejmujący
obligatoryjne (wskazane w siwz, a więc jawne formy aktywizacji) i zaproponowane przez
siebie, nazwane przez samego odwołującego fakultatywnymi inne usługi, które odwołujący
zamierza świadczyć ponad minimalny katalog usług (w tym szkolenia – okoliczność
ujawniona przez zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie, co do której treści nie
zastrzeżono poufności).
W wyjaśnieniach złożonych przez odwołującego zamawiającemu na wezwanie w trybie art.
87 ust. 1 ustawy – objętych tajemnicą przedsiębiorstwa odwołującego odwołujący neguje
stanowisko zamawiającego, że usługi aktywizacji zawodowej nie mogą być objęte
zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt. 29 lit. c ustawy o VAT
wskazując na definicję ustawową działań aktywizacyjnych oraz jawną definicję podaną przez
zamawiającego w OPZ. Uważa, że skoro jest to pakiet usług, to znaczenie dla ustalenia
stawki podatkowej dla usługi kompleksowej ma usługa, która ma charakter podstawowy w
tym pakiecie i z tego względu twierdzi, że prawidłowo sklasyfikował usługę na potrzeby
ustalenia właściwej stawki podatku VAT.
Izba analizując przedmiotowy stan faktyczny uznała, iż istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia
ma pkt. V ppkt. 4 OPZ, zgodnie z którym minimalny katalog usług stanowi obligatoryjny
przedmiot zamówienia, natomiast inne propozycje aktywizacji osób bezrobotnych
przedstawiane w koncepcjach wykonawców, za które będą przyznawane punkty stanowią
dodatkowe usługi lub standardy realizacji usług, które zostaną włączone do minimalnego
zakresu usług. Z opisu tego wynika zatem, że zamawiający dopuściła zaoferowanie innych
niż opisane w minimalnym katalogu usług sposoby aktywizacji osób bezrobotnych, w tym
wynikające z ustawy o promocji zatrudnienia, jak i spoza tej ustawy.
Pomiędzy stronami bezsporne było to, że odwołujący przewidział jako sposób takiej
dodatkowej aktywizacji – szkolenia. Zamawiający nie ocenił koncepcji, co sam oświadczył w
toku rozprawy, a jedynie ustalił, że stawka VAT zastosowana przez odwołującego jest inna
niż założona przez niego w oparciu o minimalny pakiet usług opisany w siwz.
Izba ustaliła, że odwołujący nie przedstawił ani klasyfikacji towaru – usługi na potrzeby
ustalenia stawki podatku VAT dokonywanej przez Główny Urząd Statystyczny Oddział w
Łodzi z uwagi na fakt, że uważa usługa ma charakter kompleksowy i w związku z tym nie ma
możliwości wydania odpowiedniej klasyfikacji wyrobów i usług, ani własnej interpretacji
podatkowej dotyczącej zaistniałego w przedmiotowym postępowaniu stanu faktycznego.
Izba
wzięła
pod
uwagę
interpretację
ogólną
Ministra
Finansów
nr
PT1/033/46/751/KCO/13/14/RD50004 z dnia 30 maja 2014 r. w sprawie zagadnienia
dotyczącego opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez
podwykonawców na rzecz podmiotów świadczących usługi kształcenia zawodowego lub
przekwalifikowania zawodowego w ramach realizacji projektów finansowanych lub
współfinansowanych ze środków publicznych, a w szczególności ze środków Unii
Europejskiej. W interpretacji tej organ poczynił następującą interpretację - mając na uwadze
powyższe należy stwierdzić, że usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania
zawodowego, również wtedy, gdy jest świadczona przez podwykonawcę (dalszych
podwykonawców), podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT
(odpowiednio § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r.)
pod warunkiem, że jest – z ekonomicznego punktu widzenia – finansowana (w całości lub w
co najmniej 70%) ze środków publicznych. Należy jednakże pamiętać, że świadczenie przez
bezpośrednio otrzymującego dofinansowanie ze środków publicznych usługi kształcenia
zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (na rzecz uczestników szkolenia lub/i ich
pracodawców)
nie
oznacza,
ż
e
ś
wiadczone
przez
podwykonawców
(dalszych
podwykonawców) poszczególne czynności stanowią w konkretnym przypadku usługę
kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (mimo tego że wszystkie te
czynności, wykonywane łącznie, składają się na taką usługę).
Możliwość skorzystania ze zwolnienia w odniesieniu do świadczenia usługi (ale też i dostawy
towarów) ściśle związanej z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania
zawodowego wymaga jednak spełnienia warunków wskazanych m.in. w ww. wyroku w
sprawie Horizon College.
Po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub
ś
wiadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z
podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE (por. pkt 34
wyroku Horizon College). Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle
związanych z czynnościami głównymi mogą korzystać ze zwolnienia tylko wtedy, jeżeli są
one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu (por. pkt 38 wyroku
Horizon College). Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu
zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez
dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności
przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT (por. pkt 42
wyroku Horizon College).
Izba zbadała także:
- interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 września 2013r.
znak ILPP5/443-128/13-4/PG dotyczącą zwolnienia od podatku VAT kompleksowych usług
szkoleniowych w sytuacji gdy realizowany projekt był prowadzony w dwóch etapach pierwszy
- szkolenia na wybrane stanowisko, a drugi – za pomocą coach`ów, doradców zawodowych,
psychologów, pośredników pracy oraz doradców w zakresie rekrutacji uczestnicy będą mogli
uzyskać wiedzę i umiejętności niezbędne do znalezienia pracy w nowo-wyuczonym
zawodzie, gdzie uznano, że taka usługa jest kompleksową usługą szloeniową i korzysta ze
zwolnienia od podatku VAT.
- interpretację indywidualną Dyrektroa Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 27 listopada 2012r.
znak IPTPP1/443-715/12-6/MW – zgodnie z którą usługi doradztwa zawodowego i
poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego, jako ściśle związane z usługami kształcenia
zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, finansowane w całości ze środków
publicznych , będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług
na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c w związku z art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy, pod
warunkiem, że usługi te będą stanowiły niezbędny element do wykonania usługi
podstawowej, a głównym ich celem nie będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu przez
konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z
takiego zwolnienia.
Izba zbadała także interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy 19
lutego 2014 r. znak ITPP2/443-1262/13/AD.
Izba ustaliła, że żadna z przedstawionych sytuacji nie dotyczy stanu faktycznego
wynikającego z niniejszej sprawy. W żadnej ze sprawy nie było takiego stanu faktycznego, w
którym szkolenia grupowe lub indywidualne, miękkie lub twarde nie są wskazane w opisie
przedmiotu zamówienia, ale ich świadczenie może być zaoferowane w ramach
fakultatywnego katalogu usług. Przede wszystkim w stanie niniejszej sprawy istotne
znaczenie ma fakt, że zamawiający opisał minimalny katalog usług i oczekiwał podania w
ramach koncepcji usług fakultatywnych. Rzeczywiście opisany przez zamawiającego
przedmiot zamówienia skupia się na wykonywaniu diagnozy osoby bezrobotnej i czuwania
nad jej procesem aktywizacji przez opiekuna, co w ocenie Izby stanowi usługi doradcze oraz
stworzenia jej możliwości zatrudnienia, w tym podjęcia własnej działaności gospodarczej,
czyli w szczególności pośrednictwo pracy. Niemniej jednak zamawiający w siwz nie narzucił
określonych form aktywizacji, które wykonawcy mogli zastosować jako fakultatywne, ani nie
wykluczył opisanych w ustawie o promocji zatrudnienia konkretnych form aktywizacji.
Zamawiający nie narzucił także wykonawcom jednolitej stawki podatku VAT. W świetle
powyższego zamawiający nie mógł oczekiwać, że wszystkie koncepcje będą opisywać
jednakowy katalog form aktywizacji, a tym samym, że wszyscy wykonawcy zastosują
jednakową stawkę podatku. W ocenie Izby zamawiający nie dokonując oceny koncepcji nie
miał możliwości zbadania, czy odwołujący zastosował prawidłową stawkę podatku VAT w
oparciu o przedstawiony przez siebie zaoferowany przedmiot zamówienia. To, że
zamawiający na rozprawie podnosił, że w jego ocenie opis przedmiotu zamówienia nie
pozwalał na szeroką zmianę przedmiotu zamówienia w stosunku do minimalnego katalogu
usług, nie może w ocenie Izby usprawiedliwiać przedwczesnego stwierdzenia błędu w
obliczeniu ceny. Czym inny jest bowiem błąd w obliczeniu ceny, a czym innym ewentualna
niezgodność treści oferty z treścią siwz. Tej niezgodności zresztą, jak wynika z rozprawy
zamawiający nie badał i nie była ona podstawą odrzucenia oferty. Tym samym w granicach
postawionego zarzutu Izba ogranicza się do oceny materiału dowodowego jedynie, co do
tego czy opisany przez odwołującego w koncepcji zakres przedmiotu zamówienia pozwalał
mu na obliczenie ceny z zastosowaniem zwolnienia od podatku VAT. W świetle
zanalizowanej koncepcji oraz przywołanych przez odwołującego interpretacji ogólnej i
indywidualnych Izba oceniała, że wykonawca nie popełnił błędu w obliczeniu ceny.
Możliwość zastosowania zwolnienia podatkowe dodatkowo w sytuacji, opisania przedmiotu
zamówienia jako działań aktywizacyjnych, w ramach których realizowane są szkolenia
dopuszcza m. in. Izba Skarbowa w Bydgoszczy, co potwierdza interpretacja indywidualna z
dnia 5 grudnia 2014r. znak ITPP2/443-1619/14/RS.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołujący wniósł opozycję wobec przystąpienia wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia Krajowe Centrum Pracy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą we Wrocławiu, ul. Gwiaździsta 66 I DHR GLOBAL HUMAN RESOURCES z
siedzibą
w
Hiszpanii
w
Madrycie,
SL, trva Doctor Fleming - 16 -22
po
stronie
zamawiającego.
Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie spełnia wymogi formalne określone w art. 185
ust. 2 ustawy. Izba postanowiła uwzględnić opozycję odwołującego wobec przystąpienia
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Krajowe Centrum Pracy
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, ul. Gwiaździsta 66 I
DHR GLOBAL HUMAN RESOURCES z siedzibą w Hiszpanii w Madrycie,
SL, trva Doctor Fleming - 16 -22 zgłaszających swoje przystąpienie w sprawie sygn. akt KIO
1287/16 po stronie zamawiającego uznając, że interes w rozstrzygnięciu na korzyść strony
do której się przystępuje nie może być rozpoznawany w oderwaniu od postępowania o
udzielenie zamówienia, z którego przystępujący wykonawca go wywodzi. Przystępujący
wykonawcy zostali sklasyfikowani na drugim miejscu w rankingu ofert i nie kwestionują
własnym odwołaniem prawidłowości wyboru Pomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego SA
w Słupsku jako najkorzystniejszej. Tym samym rozstrzygnięcie przedmiotowego odwołanie
nie będzie zmieniało ich pozycji w postępowaniu o udzielenie zamówienia. W szczególności
oddalenie odwołania nie wpłynie na
możliwość uzyskania zamówienia przez
przystępującego, gdyż jego pozycja w rankingu nie ulegnie zmianie. Natomiast
uwzględnienie odwołania wobec nie zakwestionowania prawidłowości wyboru oferty
najkorzystniejszej w rzeczywistości również nie pogorszy sytuacji przystępującego, gdyż i tak
nie będzie on wykonawcą wybranym. Rację należy przyznać odwołującemu, że art. 185 ust.
3 ustawy nie może być odczytywany w oderwaniu od art. 179 ust. 1 ustawy dotyczącego
materialnoprawnej przesłanki przysługiwania środków ochrony prawnej.
Izba nie dopatrzyła się okoliczności, które mogłyby skutkować odrzuceniem odwołania na
podstawie art. 189 ust. 2 ustawy.
Izba stwierdziła, że odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z potencjalnym naruszeniem przez zamawiającego przepisów
ustawy, co stanowi materialnoprawną przesłankę dopuszczalności odwołania, o której mowa
w art. 179 ust. 1 ustawy.
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy przez odrzucenie oferty
odwołującego ze względu na błąd w obliczeniu ceny wynikający z nieprawidłowego zdaniem
zamawiającego obliczenia ceny oferty z uwzględnieniem zwolnienia od towarów i usług
(VAT) oraz innych przepisów wskazanych w uzasadnieniu niniejszego odwołania
Zarzut naruszenia przez zamawiającego innych przepisów wskazanych w uzasadnieniu
odwołania nie został skonkretyzowany. Przepis art. 180 ust. 3 ustawy wskazuje, ze
odwołanie powinno wskazywać czynność lub zaniechanie zamawiającego, której zarzuca się
niezgodność z przepisami ustawy, zawierać zwięzłe przedstawienie zarzutów, określać
żą
danie oraz wskazywać okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie
odwołania. W uzasadnieniu odwołania odwołujący nie wskazuje innych niż art. 89 ust. 1 pkt.
6 ustawy przepisów, które miałby naruszyć zamawiający, ani nie określa stanu faktycznego,
który uzasadniałby jego subsumpcję pod inny niż art. 89 ust. 1 pkt. 6 przepis ustawy. W tym
stanie rzeczy Izba oceniła, że zarzut nie został postawiony i nie był przedmiotem
rozpoznania.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt. 6 ustawy zamawiający odrzuca ofertę, jeśli zawiera ona błąd w
obliczeniu ceny. Pomiędzy stronami nie było sporne, że źle określona stawka podatku VAT
przez wykonawcę jest błędem w obliczeniu ceny. Pomiędzy stronami była sporna
klasyfikacja zamawianej przez zamawiającego usługi kompleksowej na potrzeby podatku
VAT.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt. 6 ustawy, to Izba stwierdziła, że
zarzut ten potwierdził się. Jak Izba ustaliła zgromadzony materiał dowodowy pozwala na
przyjęcie, że zamawiający nieprawidłowo ocenił, iż do przedmiotowego zamówienia nie ma
zastosowania stawka – zwolnienie. W konsekwencji tego ustalenia zamawiający
nieprawidłowo ustalił, że oferta odwołującego taką stawkę zawiera i nieprawidłowo przyjął, że
zastosowanie tej stawki stanowi błąd w obliczeniu ceny. Skutkiem tego stanu faktycznego
było nieprawidłowe zastosowanie przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt. 6 ustawy wobec
oferty odwołującego i odrzucenie jej z postępowania. Biorąc to pod uwagę Izba dopatrzyła
się w działaniu zamawiającego naruszenia art. 89 ust. 1 pkt. 6 ustawy.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 1, 2 i 3 pkt.
1 ustawy.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy stosownie do
wyniku spraw oraz zgodnie z § 3 pkt. 1 i § 5 ust. 2 pkt. 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238) obciążając odwołującego kosztami postępowania w postaci
uiszczonego wpisu od odwołania oraz zasądzając od zamawiającego na rzecz odwołującego
zwrot tego wydatku.
Przewodniczący: ……………