KIO 1294/16 KIO 1299/16 WYROK dnia 19 września 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: 

KIO 1294/16 

KIO 1299/16 

WYROK 

z dnia 19 września 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Emil Kuriata 

Protokolant:  

Łukasz Listkiewicz 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniach  26  lipca  2016  roku  oraz  13  września  2016  roku,  

w Warszawie, odwołań wniesionych do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej: 

A.  w  dniu  15  lipca  2016  r.  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia 

SPC  Europe  Sp.  z  o.o.,  Beijing  SPC  Environment  Protection  Tech 

Co. Ltd, ul. Flory 5/5, 00-586 Warszawa

B.  w dniu 15 lipca 2016 r. przez wykonawcę 

GE Power Sp. z o.o., al. Jana Pawła II 12, 

00-124 Warszawa, 

w postępowaniu prowadzonym przez 

PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A., 

ul. Węglowa 5, 97-400 Bełchatów, 

przy udziale: 

A.  wykonawcy 

GE  Power  Sp.  z  o.o.,  al.  Jana  Pawła  II  12,  00-124  Warszawa, 

zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 

1294/16 po stronie zamawiającego, 

B.  wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia 

SPC Europe Sp. z 

o.o.,  Beijing  SPC  Enviroment  Protection  Tech  Co.  Ltd,  ul.  Flory  5/5,  00-586 

Warszawa,  zgłaszających  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o 

sygn. akt: KIO 1299/16 po stronie zamawiającego, 

C.  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 

ERBUD  S.A., 

YARA  ENVIRONMENTAL  TECHNOLOGIES  Gmbh,  ul.  Klimczaka  1,  02-797 

Warszawa  zgłaszających  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o 

sygn. akt: KIO 1294/16 i KIO 1299/16 po stronie zamawiającego, 


orzeka: 

Oddala odwołania

2.  Zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

40  000  zł  00  gr  (słownie: 

czterdzieści tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołujących tytułem wpisu od 

odwołania. 

2.2.  Zasądza  od  odwołującego

  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia  SPC  Europe  Sp.  z  o.o.,  Beijing  SPC  Environment  Protection  Tech  Co. 

Ltd,  ul.  Flory  5/5,  00-586  Warszawa  na  rzecz  zamawiającego  PGE  Górnictwo  

i  Energetyka  Konwencjonalna  S.A.,  ul.  Węglowa  5,  97-400  Bełchatów,  kwotę  650  zł 

70  groszy  (sześćset  pięćdziesiąt  złotych  siedemdziesiąt  groszy),  stanowiącą  koszty 

postępowania odwoławczego poniesione z tytułu noclegu, 

2.3.  Zasądza  od  odwołującego

  GE  Power  Sp.  z  o.o.,  al.  Jana  Pawła  II  12,  00-124 

Warszawa  na  rzecz  zamawiającego  PGE  Górnictwo  i  Energetyka  Konwencjonalna 

S.A., ul. Węglowa 5, 97-400 Bełchatów, kwotę 650 zł 70 groszy (sześćset pięćdziesiąt 

złotych  siedemdziesiąt  groszy),  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego 

poniesione z tytułu noclegu. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w 

Piotrkowie Trybunalskim. 

Przewodniczący: 

…………………………


Sygn. akt: 

KIO 1294/16 

KIO 1299/16 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  PGE  Górnictwo  i  Energetyka  Konwencjonalna  S.A.,  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  którego  przedmiotem  jest  „Budowa 

instalacji  katalitycznego  odazotowania  spalin  dla  dwóch  kotłów  Benson  OP-206  wraz  

z  modernizacją  podgrzewaczy  wody,  wentylatorów  spalin  i  obrotowych  podgrzewaczy 

powietrza” w Elektrowni Pomorzany”

Dnia 6 lipca 2016 roku, zamawiający poinformował wykonawców o wyniku prowadzonego 

postępowania. 

KIO 1294/16 

Dnia  15  lipca  2016  roku  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia 

SPC  Europe  Sp.  z  o.o.,  Beijing  SPC  Environment  Protection  Tech  Co.  Ltd,  ul.  Flory  5/5,  

00-586  Warszawa  (dalej  „Odwołujący”)  wnieśli  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  od  czynności  zamawiającego  polegających  na:  wykluczeniu  odwołującego  

z  postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  2  pkt  2  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  

i  uznania  oferty  odwołującego  za  odrzuconą  na  podstawie  art.  24  ust.  4  ustawy  Pzp, 

odrzuceniu oferty odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu: 

1.  Naruszenie art. 24 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp, poprzez ich niewłaściwe 

zastosowanie  i  wykluczenie  odwołującego  z  postępowania  oraz  uznania  oferty 

odwołującego  za  odrzuconą  ze  względu  na  niewniesienie  wadium  (niezłożenie  oryginału 

dokumentu  gwarancji  bankowej  na  zabezpieczenie  wadium,  a  złożenie  kopii  ww. 

dokumentu) w postępowaniu, podczas gdy odwołujący złożył oryginał gwarancji bankowej 

na  zabezpieczenie  wadium  w  postępowaniu  zgodnie  z  wymaganiami  s.i.w.z.,  to  jest  

w oddzielnej kopercie i doręczył oryginalny dokument do zamawiającego. 

2.  Naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  poprzez  jego  niewłaściwe  zastosowanie  

i odrzucenie oferty odwołującego z uwagi na niezgodne z s.i.w.z. wypełnienie pozycji nr 4  

w  kolumnie  4  w  Załączniku  nr  3  do  oferty  odwołującego  -  Harmonogram  Rzeczowo-

Finansowy,  to  jest  wpisanie  tam  kwoty  równej  6%  ceny  ofertowej,  zamiast  zgodnej  

z  wymaganiami  s.i.w.z.  kwoty  równej  2%  ceny  ofertowej  netto  podczas,  gdy  taka 

niezgodność  z  s.i.w.z.  stanowi  „inną  omyłkę  polegającą  na  niezgodności  oferty  ze 

specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia,  niepowodującą  istotnych  zmian  w  treści 

oferty",  o  której  mowa  w  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp  i  jako  taka  powinna  zostać 


poprawiona  przez  zamawiającego,  gdyż  poprawienie  ww.  omyłki  nie  powodowałoby 

ż

adnych  trudności  po  stronie  zamawiającego,  ani  nie  wprowadzałoby  istotnych  zmian  

w  treści  oferty,  gdyż  jedyną  zmianą  byłoby  opóźnienie  płatności  wskazanych  

4% wynagrodzenia. 

3.  Naruszenie  art.  7  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp,  poprzez  jego  niewłaściwe  zastosowanie  

i  nierówne  traktowanie  wykonawców  poprzez  zaniechanie  poprawienia  omyłki 

odwołującego  opisanej  w  zarzucie  nr  2,  podczas  gdy  zamawiający  dokonał  poprawek 

podobnych  omyłek  w  ofercie  konsorcjum  Erbud S.A.  i  Yara  Environmental  Technologies 

GmbH  oraz  ofercie  GE  Power  sp.  z  o.o.  podczas,  gdy  równo  traktując  wykonawców  

i  poprawiając  omyłki  w  innych  ofertach  zamawiający  powinien  poprawić  również  omyłkę  

w ofercie odwołującego. 

W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu: 

1)  Unieważnienia  czynności  dokonanej  przez  zamawiającego  w  dniu  6  lipca  2016  roku: 

oceny  ofert  w  postępowaniu  oraz  wyboru  oferty  Konsorcjum  Erbud  S.A.  i  Yara 

Environmental Technologies GmbH jako najkorzystniejszej, 

2)  Unieważnienia czynności wykluczenia odwołującego i uznania jego oferty za odrzuconą 

z uwagi na niewniesienie wadium, 

3)  Unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty  odwołującego  ze  względu  na  niezgodność 

Harmonogramu Rzeczowo Finansowego z s.i.w.z., 

4)  Dokonania ponownej czynności badania i oceny ofert w postępowaniu. 

Jednocześnie odwołujący wniósł o zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego 

zwrotu kosztów postępowania. 

Interes odwołującego. 

Odwołujący wskazał, że w przypadku uwzględnienia odwołania i unieważnieniu czynności 

wykluczenia odwołującego i uznania jego oferty za odrzuconą oraz unieważnieniu czynności 

odrzucenia oferty odwołującego oraz dokonania ponownej oceny ofert, oferta odwołującego 

stanowić  będzie  ofertę  najkorzystniejszą  w  postępowaniu  ze  względu  na  najniższą  spośród 

zaoferowanych  cenę  i  koszt  eksploatacji.  Ponadto,  jeśli  przy  ponownej  ocenie  ofert 

pozostaną  nieodrzucone,  co  najmniej  3  oferty,  zamawiający  będzie  prowadził  aukcję 

elektroniczną, zatem ceny ofertowe mogą ulec zmianie. 

Odwołujący  wskazał,  iż  złożył  oryginał  gwarancji  bankowej  na  zabezpieczenie  wadium  

w  postępowaniu  zgodnie  z  wymaganiami  s.i.w.z.,  to  jest  w  oddzielnej  kopercie  i  doręczył 

oryginalny  dokument  do  zamawiającego.  Potwierdzenie  złożenia  wadium  zostało  wydane 

przez zamawiającego. Odwołujący stoi na stanowisku, że: 


a)  Oryginalna  gwarancja  bankowa  na  zabezpieczenie  wadium  nr  LG30701B600001 

złożona przez odwołującego znajduje się w aktach postępowania, 

b)  Gdyby  na  skutek  wniosków  dowodowych  zgłaszanych  przez  zamawiającego  (np. 

biegłego  grafologa),  Izba  ustaliła,  że  w  aktach  postępowania  znajduje  się  kopia 

gwarancji  bankowej  a  nie  oryginał,  odwołujący  podkreśla,  że  w  dniu  31  marca  2016 

roku  w  oddzielnej  kopercie,  wraz  z  ofertą  odwołującego,  odwołujący  złożył  oryginał 

gwarancji bankowej i nie są mu znane przyczyny, z jakich obecnie w aktach znajduje 

się kopia przedmiotowej gwarancji. 

Odwołujący  wskazał,  iż  wypełniając  Harmonogram  Rzeczowo-Finansowy,  w  każdym 

przypadku  podawał  wartość  graniczną  wymaganą  przez  zamawiającego.  Zamawiający 

wykluczył  odwołującego  za  błędne  wypełnienie  wiersza  4  w  kolumnie  nr  4,  ponieważ 

odwołujący  wskazał  w  tej  pozycji  kwotę  2.760.163,20  złotych,  co  stanowiło  6%  ceny 

ofertowej  netto.  Przy  uwzględnieniu  wartości  poprzednich  pozycji  (które  nie  mogły  być 

wypełnione wyższymi kwotami niż wskazane przez zamawiającego), celem spełnienia wyżej 

wskazanego wymogu, że „suma kwot podana w pozycji 1-4 nie może przekroczyć 4%> ceny 

ofertowej”, pozycja wiersza 4 w kolumnie nr 4 powinna być poprawiona z 6% ceny ofertowej 

do 2% ceny ofertowej, to jest do kwoty 920.054,40 złotych, a pozostała wartość 1.840.108.80 

złotych  (4%  wynagrodzenia  ofertowego  netto,  powinna  zostać  przeniesiona  do  innej/ych 

pozycji, w której/ych możliwe było zwiększenie kwoty płatności. 

Zdaniem  odwołującego,  omyłka  mogła  być  łatwo  poprawiona  przez  zamawiającego,  na 

dwa  sposoby.  Pierwszy  najbardziej  korzystny  dla  zamawiającego  to  jest  przeniesienie 

przedmiotowych  4%  wynagrodzenia  do  płatności,  jako  ostatnia  rata.  Zgodnie  natomiast  

z zamiarem odwołującego wyrażonym w ofercie (odwołujący chciał otrzymać jak największe 

płatności jak najszybciej), zamawiający powinien przenieść 4% do pierwszej płatności, która 

nie  była  obwarowana  wymaganiami,  co  do  wysokości  płatności.  Niezmiennie  logiczne  jest, 

ż

e  odwołujący  przyjąłby  każdy  sposób  poprawienia  omyłki, gdyż  składając  ofertę  dał  wyraz 

swojemu  zamiarowi  realizacji  zamówienia.  Zmiana  zatem  terminu  płatności  4% 

wynagrodzenia nie byłaby dla odwołującego istotna jeśli chodzi o zmianę zamiaru realizacji 

zamówienia.  Zatem  poprawienie  omyłki  w  zakresie  ustalenia  rat  płatności  mogło  nastąpić 

zgodnie  z  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp,  i  działając  na  korzyść  odwołującego  (korzyścią 

odwołującego  byłoby  wcześniejsze  otrzymanie  płatności),  zamawiający  powinien  przenieść 

płatność  4%  wynagrodzenia  ofertowego  netto  do  pozycji  6.7  w  kolumnie  4  Harmonogramu 

Rzeczowo  Finansowego  tj.  w  pozycji  6.7  w  kolumnie  4  tabeli  i  wskazanie  tam  kwoty 

2.300.136  złotych  (5%  wynagrodzenia  ofertowego  netto),  zamiast  wpisanej  w  ofercie 

odwołującego  kwoty  460.027,20  zł  (1%  wynagrodzenia  ofertowego  netto).  Ten  sposób 

poprawienia  omyłki  najbardziej  odpowiada  wyrażonemu  w  ofercie  zamiarowi  odwołującego, 

aby otrzymać płatność w pierwszej kolejności, jak najszybciej i zgodnie z wymogami s.i.w.z. 


Analogicznie,  najkorzystniejsze  dla  zamawiającego  byłoby  powiększenie  ostatniej  raty 

wynagrodzenia  o  wspomniane  4%.  Zatem,  poprawienie  omyłki  w  zakresie  ustalenia  rat 

płatności mogło nastąpić zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp i mogło również polegać 

na  dodaniu  4%  wynagrodzenia  ofertowego  netto  w  ostatniej  pozycji  Harmonogramu 

Rzeczowo  Finansowego,  tj.  w  pozycji  6.10  w  kolumnie  4  tabeli  i  wskazanie  tam  kwoty 

4.140.244.80  złotych  (9%  wynagrodzenia  ofertowego  netto),  zamiast  wpisanej  w  ofercie 

odwołującego kwoty 2.300.136 zł (5% wynagrodzenia ofertowego netto). 

W następstwie poprawienia dwóch pozycji w kolumnie 4, zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 2 lub 

3  ustawy  Pzp,  zamawiający  powinien  poprawić  również  pozycje  w  kolumnie  5 

Harmonogramu Rzeczowo Finansowego. 

W przypadku poprawienia omyłki poprzez przeniesienie 4% wynagrodzenia z pozycji 4 do 

pozycji 6.7., zamawiający w tych pozycjach powinien poprawić wartość zaliczki, w pozycji 4 

kolumnie  5  wpisując  10%  wartości  pozycji  4  w  kolumnie  4,  a  w  pozycji  6.7.  w  kolumnie  5 

aktualizując wartość zaliczki pozostałej do rozliczenia. 

W przypadku poprawienia omyłki poprzez przeniesienie 4% wynagrodzenia z pozycji 4 do 

pozycji 6.10., z uwagi na fakt, że pozycja 4 w kolumnie 5 stanowiła 10% wartości wskazanej 

w  poz.  4  w  kolumnie  4.  Zamawiający  powinien  jak  powyżej  poprawić  wartości  kolumny  5  

w pozycjach 4 i 6.7. 

Takie  zmiany  powodują,  że  wszystkie  pozostałe  pozycje  są  zgodne  z  wymaganiami 

zamawiającego,  a  poprawienie  omyłek  nie  nastręcza  żadnych  trudności.  Odwołujący 

wskazał,  że  poprawienie  omyłki  stanowi  bardzo  prostą  czynność  niebudzącą  żadnych 

wątpliwości  ani  niewymagającą  żadnych  konsultacji  z  odwołującym,  poza  wymaganym 

poinformowaniem odwołującego o dokonanej poprawce. 

Omyłka  w  harmonogramie  nie  zmieniała  wartości  ceny  ofertowej  (suma  pozycji 

harmonogramu  stanowiła  równowartość  ceny  ofertowej),  a  ponadto  zamawiający  sam 

przewidując 

aukcję 

elektroniczną 

przewidywał 

przecież 

wykonywanie 

działań 

matematycznych  na  harmonogramie  płatności.  Gdyby  zatem  była  przeprowadzona  aukcja 

elektroniczna to zamawiający i tak wykonywałby działania matematyczne na Harmonogramie 

Rzeczowo-Finansowym.  Z  tego  względu  należy  przyjąć,  że  uwzględnienie  w  kolumnie  5 

konsekwencji poprawienia omyłki w kolumnie 4 nie powinno powodować  żadnych trudności 

po stronie zamawiającego. 

Zdaniem  odwołującego,  zamawiający  naruszył  art.  7  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp,  poprzez 

nierówne  traktowanie  odwołującego  i  innych  wykonawców  w  związku  z  zaniechaniem 

poprawienia omyłki opisanej w zarzucie nr 2 odwołania. 

Zamawiający  poprawił  omyłki  w  dwóch  ofertach:  konsorcjum  Erbud  S.A.  i  Yara 

Environmental Technologies GmbH oraz GE Power sp. z o.o. 


Omyłka  w  ofercie  konsorcjum  Erbud  S.A.  i  Yara  Environmental  Technologies  GmbH 

również  dotyczyła  niepoprawnego  wypełnienia  pozycji  Harmonogramu  Rzeczowo-

Finansowego.  Zarzut  jest  zasadny,  mimo,  iż  omyłka  poprawiona  przez  zamawiającego 

dotyczyła innej pozycji (dotyczyła pozycji 5.8.). Poprawiona omyłka powinna być traktowana 

na równi z omyłką odwołującego opisaną powyżej w zarzucie nr 2 i podobnie poprawiona. 

Zamawiający  złożył  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wniósł  o  oddalenie 

odwołania.  Zamawiający  podniósł,  iż  odwołujący  powołuje  się  na  rzekomo  wadliwe 

wykluczenie  odwołującego  z  postępowania  z  uwagi  na  niezłożenie  oryginału  dokumentu 

gwarancji  bankowej  na  zabezpieczenie  wadium  w  postępowaniu.  Odwołujący  nie 

kwestionuje  przy  tym  tego,  iż  obowiązkiem  wykonawców  wnoszących  wadium  w  formie 

gwarancji  bankowej  lub  ubezpieczeniowej  w  przedmiotowym  postępowaniu  było  wniesienie 

takich  dokumentów  w  oryginale;  podnosi  natomiast,  że  składając  zamawiającemu  ofertę, 

doręczył zamawiającemu również (w odrębnej kopercie) oryginał gwarancji wadialnej. 

Potwierdzeniem  ww.  okoliczności  ma  być  -  według  odwołującego  -  dokument  z  dnia  

31  marca  2016  r.  podpisany  przez  pracownika  zamawiającego  i  wydany  przedstawicielowi 

wykonawcy  w  momencie  złożenia  przez  tego  ostatniego  w  dniu  31.03.2016  r.  o godz.  9:55  

w  miejscu  wskazanym  w  s.i.w.z.,  koperty  z  ofertą  oraz  koperty  z  wadium.  Zamawiający 

podniósł, że nie kwestionuje ww. dokumentu, jednak wskazał, że przywołany dokument nie 

może stanowić dowodu na to, że odwołujący składając zamawiającemu kopertę opisaną jako 

„oferta”,  jak  też  kopertę  opisaną  jako  „wadium”,  umieścił  w  nich  oryginały  tychże 

dokumentów. Zarówno oferta jak i wadium wnoszone przez wykonawców w przedmiotowym 

postępowaniu  składane  były  w  odrębnych  kopertach,  a  ich  otwarcie  następowało  jawnie, 

publicznie,  równocześnie,  w  terminie  i  miejscu  wskazanym  w  s.i.w.z.  Tak  też  się  stało  

z  kopertami  złożonymi  przez  odwołującego.  Zarówno  koperta  złożona  przez  odwołującego,  

a opisana jako „oferta”, jak też złożona przez niego koperta opisana jako „wadium” otwarte 

zostały równocześnie w czasie wyznaczonym dla otwarcia ofert. Jednocześnie, przy otwarciu 

ofert,  również  nie  dokonywano  ani  formalnej,  ani  tym  bardziej  merytorycznej,  oceny 

prawidłowości  złożonych  dokumentów.  Tym  samym  moment  otwarcia  ofert  nie  był  czasem,  

w  którym  zamawiający  powinien  był  dokonywać  weryfikacji  otrzymanych  w  kopertach 

dokumentów. Takiej też weryfikacji wówczas nie dokonywano. Po otwarciu ofert i odczytaniu 

zgodnie  z  wymogami  ustawy  wymaganych  elementów  ofert,  oferty  zostały  zabezpieczone  

i były przechowywane w zamkniętych pomieszczeniach. Dokumenty potwierdzające złożenie 

wadiów zostały przekazane przez sekretarza komisji przetargowej - osobie odpowiedzialnej 

za rejestrowanie i zabezpieczenie wadiów. Zamawiający podkreślił, że żaden inny pracownik 

zamawiającego  nie  wykonywał  kolorowych  kopii  dokumentów  wadialnych  złożonych  w  tym 

postępowaniu.  Dopiero  w  momencie  dokonywania  rejestracji  dokumentów  wadialnych, 


pracownik  zamawiającego  zwróciła  uwagę,  iż  dokument  gwarancji  wadialnej  otrzymany 

przez nią nie jest dokumentem oryginalnym, lecz stanowi kolorową kserokopię. O fakcie tym 

poinformowała sekretarza komisji przetargowej, który po oględzinach dokumentu, sprawdził 

zawartość złożonej w odrębnej kopercie oferty SPC, aby upewnić się czy omyłkowo oryginał 

gwarancji  wadialnej  nie  został  załączony  wraz  z  ofertą.  W  ofercie  odwołującego  nie  było 

jednak  ani  oryginału,  ani  też  innej  kopii  gwarancji  wadialnej.  W  związku  z  poczynionymi 

ustaleniami,  dokument  gwarancji  wadialnej  przedłożony  przez  odwołującego  okazano  

(w pomieszczeniu, w którym gwarancja ta przez cały czas była przechowywana) pozostałym 

członkom komisji przetargowej, którzy zgodnie stwierdzili, że jest to kopia dokumentu, a nie 

wymagany postanowieniami s.i.w.z. oryginał. 

Zamawiający  podkreślił,  że  badając  dokument  przedłożony  przez  odwołującego,  jako 

gwarancja  wadialna  analizie  poddano  nie  tylko formę,  ale  również  treść  tegoż  „dokumentu” 

gwarancji  wadialnej,  zwracając  uwagę,  że  wynika  z  niej,  iż  zwrot  oryginału  gwarancji 

wystawcy powoduje wygaśnięcie zobowiązania gwarancyjnego. Niezależnie więc od faktu, iż 

w  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  w  przedmiotowym  postępowaniu 

wyraźnie  zaznaczono,  że  wykonawca  ma  obowiązek  przedłożenia  oryginału  gwarancji 

wadialnej,  to  również  z  uwagi  na  jej  treść  zawierającą  postanowienia  wskazujące  na 

doniosłość  skutków  wynikających  z  posiadania  oryginalnego  dokumentu,  nie  mógł 

zamawiający  uznać,  że  złożenie  przez  wykonawcę  kopii  gwarancji  wadialnej  zabezpiecza 

jego interesy i zapewnia osiągnięcie celu, dla którego domagał się wniesienia wadium. 

Zamawiający  wskazał,  iż  odwołujący  uzasadniając  swoje  stanowisko  podniósł,  

iż  zamawiający  mógł  poprawić  harmonogram  zawarty  w  ofercie  wykonawcy  i  to  na  dwa 

różne  sposoby.

  Powyższa  argumentacja,  w  ocenie  zamawiającego,  potwierdza 

jednoznacznie,  iż  sprzeczność  treści  oferty  (harmonogramu)  z  s.i.w.z.  jest  tego  rodzaju,  

ż

e  nie  jest  możliwe  poprawienie  tej  oferty  (harmonogramu)  w  jeden  tylko  sposób 

dostosowujący jej treść do wymogów s.i.w.z., ale też potwierdza, że aby zamawiający mógł 

poprawić  treść  tej  oferty  musi  de  facto  przeprowadzić  z  wykonawcą  negocjacje  w  tym 

zakresie

  i  dowiedzieć  się,  w  jaki  sposób  (z  możliwych  różnych  wariantów)  na  aktualnym 

etapie  postępowania  (już  po  otwarciu  ofert)  wykonawca  chciałby  zmodyfikować  swoje 

oświadczenie  zawarte  w  ofercie.  Negocjacje  takie  nie  sprowadzałyby  się  zatem  do  działań, 

mających  na  celu  uzyskanie  potwierdzenia  przez  zamawiającego  (choćby  w  drodze 

wyjaśnień)  złożenia  przez  wykonawcę  określonej,  zakładanej  przez  zamawiającego  treści 

oświadczenia woli, ale nieodzowne byłyby takie działania, które miałyby doprowadzić dopiero 

do poznania przez zamawiającego, jakie to oświadczenie woli wykonawcy (spośród różnych 

możliwych,  wariantów)  miałoby  w  istocie  stanowić  treść  jego  oferty,  co  jednocześnie 

dawałoby  wykonawcy możliwość arbitralnego decydowania (już po terminie składania ofert) 

o kształcie złożonego przez niego w ofercie oświadczenia woli, odnośnie którego możliwość 


zmiany czy też poddawania negocjacjom została ustawowo wykluczona. Z tego też względu, 

wykazywanie przez odwołującego odmiennych możliwych modyfikacji złożonego przez niego 

w ofercie oświadczenia  woli  w  zakresie tak istotnym (zarówno dla  zamawiającego, jak i dla 

wykonawcy),  jak  wysokości  poszczególnych  płatności  na  rzecz  wykonawcy,  wykazując  

w  istocie  konieczność  przeprowadzenia  przez  zamawiającego  negocjacji  z  wykonawcą  

w  zakresie  treści  złożonej  przez  niego  oferty,  (a  czego  wyraźnie  zabrania  ustawodawca  

w art. 87 ust. 1 ustawy Pzp), po to by wyeliminować niezgodność oferty z s.i.w.z., nie może 

być  argumentem  za  powinnością  zamawiającego  poprawienia  oferty  tego  wykonawcy  

w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi 

przepis art. 189 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych. 

Zamawiający 

prowadzi 

postępowanie 

udzielenie 

zamówienia 

publicznego 

z  zastosowaniem  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wymaganych  przy 

procedurze,  której  wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  kwoty  określone 

w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu 

przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowanego  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku 

naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  o  których  mowa  w  art.  179  ust.  1 

ustawy - Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska  stron,  oraz 

uczestników  postępowania  odwoławczego,  złożone  w  pismach  procesowych,  jak  też 

podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

W  przedmiotowym  postępowaniu  zamawiający  w  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia  wskazał,  iż  wymaga  wniesienia  wadium  m.in.  w  postaci  złożenia  oryginału 

gwarancji bankowej. 

W  związku  z  wątpliwościami  wynikającymi  z  faktu,  iż  zamawiający  stwierdził,  w  trakcie 

badania  oferty,  że  dokument  gwarancji  bankowej  nie  jest  dokumentem  oryginalnym,  Izba 

dopuściła i przeprowadziła dowód z opinii biegłego z dziedziny kryminalistyki wpisanego na 

listę biegłych sądowych prowadzoną przez Prezesa Sądu Okręgowego w Warszawie w celu 

wydania  opinii  w  przedmiocie:  „Czy  złożona  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  

o udzielenie zamówienia: SPC Europe Sp. z o.o., Beijing SPC Environment Protection Tech 

Co.  Ltd  znajdująca  się  w  aktach  postępowania  gwarancja  bankowa  zapłaty  wadium 


LG30701B600001 z dnia 21 marca 2016 r. jest dokumentem oryginalnym czy też kopią tego 

dokumentu”. 

Zgodnie z art. 81 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (t.j. Dz. U. 

z  2015  poz.  128  ze  zm.),  (1)  Gwarancją  bankową  jest  jednostronne  zobowiązanie  banku-

gwaranta,  że  po  spełnieniu  przez  podmiot  uprawniony  (beneficjenta gwarancji)  określonych 

warunków  zapłaty,  które  mogą  być  stwierdzone  określonymi  w  tym  zapewnieniu 

dokumentami,  jakie  beneficjent  załączy  do  sporządzonego  we  wskazanej  formie  żądania 

zapłaty,  bank  ten  wykona  świadczenie  pieniężne  na  rzecz  beneficjenta  gwarancji  - 

bezpośrednio albo za pośrednictwem innego banku. (2) Udzielenie i potwierdzenie gwarancji 

bankowej następuje na piśmie pod rygorem nieważności. 

Zasadę  pisemności  natomiast  regulują  przepisy  ustawy  kodeks  cywilny,  gdzie  w  art.  78  

§ 1 ustawodawca wskazał, że do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza 

złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Do 

zawarcia  umowy  wystarcza  wymiana  dokumentów  obejmujących  treść  oświadczeń  woli,  

z  których  każdy  jest  podpisany  przez  jedną  ze  stron,  lub  dokumentów,  z  których  każdy 

obejmuje treść oświadczenia woli jednej ze stron i jest przez nią podpisany.  

Sąd Najwyższy w postanowieniu z dnia z dnia 29 kwietnia 2015 r., w sprawie o sygn. akt 

IV CSK 527/14, wyraźnie wskazał, iż „Skuteczne potwierdzenie podpisu może dotyczyć tylko 

oryginału  dokumentu,  a  nie  jego  kopii  (kserokopii).  Przesądza  o  tym  brzmienie  art.  78  §  1 

k.c., w którym jest mowa o własnoręcznym podpisie złożonym na dokumencie obejmującym 

treść oświadczeń woli. Ze względu na bezpieczeństwo obrotu, rozszerzanie takiej możliwości 

na  kserokopie  dokumentów  jest  niedopuszczalne.”.  Jak  utrwaliło  się  w  doktrynie  „Forma 

pisemna czynności prawnej jest zachowana wówczas, gdy osoba, która składa oświadczenie 

woli,  składa  zarazem  własnoręczny  podpis  na  dokumencie  obejmującym  treść  tego 

oświadczenia.  Ustawodawca  nie  określił  przy  tym  cech,  które  musi  wykazywać  podpis,  co 

wiąże się  z licznymi problemami praktycznymi. Należy przyjąć, że podstawowymi funkcjami 

podpisu  są  identyfikacja  osoby  składającej  oświadczenie  woli  oraz  potwierdzenie  faktu 

złożenia  oświadczenia  określonej  treści,  a  nie  tylko  zamiaru  jego  złożenia.  Sąd  Najwyższy 

wskazał,  że  art.  78  pozostaje  w  związku  z  art.  245  k.p.c.,  z  którego  wynika,  że  dokument 

prywatny  stanowi  dowód  tego,  że  osoba, która go  podpisała,  złożyła  oświadczenie  zawarte  

w  tym  dokumencie  (wyrok  SN  z  dnia  8  maja  1997  r.,  II  CKN  153/97,  LEX  nr  55391). 

Podpisanie dokumentu wskazuje także na to, że oświadczenie woli zostało zakończone, nie 

zaś przerwane (na temat funkcji podpisu por. K. Knoppek, Dokument w procesie..., s. 39–40, 

oraz  Z.  Radwański  (w:)  System  Prawa  Prywatnego,  t.  2,  s.  125).  Podpis  musi  być  złożony 

własnoręcznie  w taki sposób, aby można było ustalić na podstawie badania pisma, kto jest 

autorem  podpisu  (por.  wyżej  wyrok  SN  z  dnia  8  maja  1997,  II  CKN  153/97).  Nie  jest 

podpisem wydruk nazwiska czy też obraz podpisu odciśnięty sposobem mechanicznym (tzw. 


faksymile).  Trzeba  jednak  zaznaczyć,  że  przepisy  szczególne  mogą  wprowadzać  wyjątki 

dopuszczające złożenie podpisu przez odbicie go sposobem mechanicznym (por. art. 921

§  2  k.c.,  art.  328  §  2  k.s.h.,  art.  5  ust.  1  pkt  11  ustawy  z  dnia  29  czerwca  1995  r.  

o  obligacjach,  tekst  jedn.:  Dz.  U.  z  2001  r.  Nr  120,  poz.  1300  z  późn.  zm.;  por.  

W.  Robaczyński,  Podpis  własnoręczny...,  s.  124).  Faksymile  nie  spełnia  wymogu 

własnoręczności  także  na  gruncie  prawa  procesowego  (por.  K.  Lubiński,  O  problemie 

dopuszczalności 

dokonywania 

czynności 

sądowego 

postępowania 

egzekucyjnego  

w  sprawach  cywilnych  na  nośnikach  danych  albo  za  pośrednictwem  środków  komunikacji 

elektronicznej, Palestra 2009, nr 9–10, s. 21–22; autor powołuje się przy tym na dawno już 

wyrażone  stanowisko  orzecznictwa,  że  nie  ma  powodu,  by  różnicować  wymagania 

dotyczące  podpisu  na  tle  prawa  materialnego  i  prawa  procesowego),  [Wojciech 

Robaczyński, Komentarz do art.78 Kodeksu cywilnego, LEX 2014]. 

W opinii z dnia 29 sierpnia 2016 roku, biegły jednoznacznie stwierdził, że przedstawiony 

do  badań  dokument  jest  w  całości  kopią  innego  dokumentu,  bowiem  poszczególne, 

składające  się  na  niego  elementy  w  postaci  nagłówków  firmowych,  zapisu  tekstowego, 

podpisów  oraz  odwzorowania  pieczątki  firmowej  zawierają  cechy  kserograficznego 

powielenia.  Jedynie  odbitki  pieczęci  o  treści  „Oryginał”  zostały  naniesione  bezpośrednio  na 

podłoże już po sporządzeniu kopii dokumentu. 

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  Izba  stwierdziła,  że  odwołujący  nie  przedłożył  oryginału 

dokumentu, którego żądał zamawiający w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, brak 

wymaganej  pisemności  gwarancji,  dlatego  też  uznać  należało,  iż  odwołujący  nie 

zabezpieczył swojej oferty w wadium, dlatego też podlegał wykluczeniu na podstawie art. 24 

ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp. 

Odnośnie zarzutu odwołującego dotyczącego naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, 

poprzez odrzucenie oferty odwołującego z uwagi na niezgodne z s.i.w.z. wypełnienie pozycji 

nr  4  w  kolumnie  4  w  Załączniku  nr  3  do  oferty  odwołującego,  Harmonogram  Rzeczowo-

Finansowy,  to  jest  wpisanie  tam  kwoty  równej  6%  ceny  ofertowej,  Izba  stwierdziła,  co 

następuje. 

Zgodnie  z  instrukcją  wypełniania  załącznika  nr  3  do  formularza  oferty  -  Harmonogramu 

Rzeczowo  Finansowego:  „w  kolumnie  4  Wykonawca  poda  kwoty  płatności  w  zł  za  Etap 

Realizacji,  przy  czym  kwoty  te  nie  mogą  przekroczyć  wartości  procentowych  wpisanych  do 

tabeli  kursywą  oraz  suma  kwot  podana  w  pozycji  1-4  nie  może  przekroczyć  4%  ceny 

ofertowej,  suma  kwot  podanych  w  pozycji  od  5.1  do  5.11  nie  może  przekroczyć  51%  ceny 

ofertowej.  Suma  płatności  za  wszystkie  Etapy  Realizacji  musi  być  równa  100%  ceny 

ofertowej; ”. 


Ponadto,  w  poszczególnych  wierszach  kolumny  4  zamawiający  zamieścił  bardzo 

szczegółowe  wymagania  dotyczące  wysokości  poszczególnych  płatności  na  zasadzie  „nie 

więcej niż....% ceny ofertowej netto” lub „nie mniej niż....% ceny ofertowej netto”. 

Zamawiający  w  informacji  o  odrzuceniu  oferty  podał,  że  zgodnie  ze  stanowiącym 

integralną  część  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  załącznikiem  3  do  umowy 

Harmonogram  Rzeczowo-Finansowy  w  uwadze  dla  wykonawcy  punktor  3  zamawiający 

wymagał,  aby:  w  kolumnie  4  wykonawca  poda  kwoty  płatności  [zł]  za  Etap  Realizacji,  przy 

czym  kwoty  te  nie  mogę  przekroczyć  wartości  procentowych  wpisanych  do  tabeli  kursywę 

oraz suma kwot podana w pozycji 1-4 nie może przekroczyć 4% ceny ofertowej, suma kwot 

podanych  w  pozycji  od  5.1  do  5.11  nie  może  przekroczyć  51%  ceny  ofertowej.  Suma 

płatności  za  wszystkie  Etapy  Realizacji  musi  być  równa  100%  ceny  ofertowej.  Odwołujący  

w  ofercie  na  stronie  0010  Załącznika  nr  3  do  oferty  Harmonogram  Rzeczowo-  Finansowy  

w  kolumnie  4  tabeli  dla  pozycji  1-4  podał  wartości  płatności  za  Etapy  Realizacji,  których 

suma wynosi 8% wartości ceny ofertowej netto. 

Zamawiający  podniósł,  iż  przedstawiony  przez  odwołującego  Harmonogram  Rzeczowo-

Finansowy  stanowi  integralną  część  oferty  złożonej  przez  Wykonawcę,  a  tym  samym 

wskazanie  w  jego  kolumnie  4  tabeli  dla  pozycji  1-4  wartości  płatności  za  Etapy  Realizacji, 

wynoszących w sumie 8% wartości ceny ofertowej netto powoduje, że w tym zakresie treść 

oferty  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia.  Jednocześnie 

opisana  niezgodność  nie  może  być  zakwalifikowana,  jako  inna  omyłka  polegająca  na 

niezgodności  oferty  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia,  niepowodująca 

istotnych zmian w treści oferty. 

Zdaniem  Izby,  zamawiający  prawidłowo  dokonał  czynności  odrzucenia  oferty 

odwołującego, poprzez stwierdzenie, iż omyłka występująca w ofercie odwołującego, nie jest 

omyłką  w  rozumieniu  przepisu  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp,  a  zatem  omyłkę  (błąd)  

w ofercie odwołującego należało zakwalifikować z przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp,  

tj.  jako  niezgodność  treści  oferty  z  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia. 

Odwołujący  wskazał,  że  dopuszczalne  było  zmodyfikowanie  harmonogramu  na  dwa 

alternatywne  sposoby,  co  de  facto,  w  ocenie  Izby  oznaczałoby,  że  dokonaną  zmianę  

w  istocie  cechowałaby  zbyt  daleko  idąca  dowolność  zamawiającego  w  ukształtowaniu 

oświadczenia  woli  odwołującego.  Co  więcej,  wprowadzenie  zmiany  w  jednej  rubryce 

Harmonogramu  oznaczałoby  konieczność  modyfikacji  kolejnych.  Szereg  operacji 

arytmetycznych,  jakich  powinien  wówczas  dokonać  zamawiający,  w  istocie  potwierdza,  jak 

daleko  idącą  ingerencją  w  treść  oferty  byłoby  dokonanie  tych  obliczeń  i  ich  wprowadzenie 

przez  zamawiającego  do  Harmonogramu  odwołującego.  Izba  wskazuje,  że  odwołujący 

całkowicie  pomija,  że  w  przypadku  jakichkolwiek  błędów  w  ofercie  niedopuszczalne  jest 

odgadywanie  rzeczywistej  intencji  wykonawcy:  albo  omyłka  jest  nieistotna  i  w  oczywisty 


sposób  łatwa  do  skorygowania,  albo  też  oferta  jest  niezgodna  z  s.i.w.z.  W  przypadku,  gdy 

nie  jest  możliwe  jednoznaczne  zdekodowanie  rzeczywistego  zamiaru  wykonawcy, 

występującego  w  postępowaniu,  jako  profesjonalista,  zamawiający  nie  może  domyślać  się, 

jaka  powinna  być  treść  oferty,  lecz  bezwzględnie  powinien  ją  odrzucić,  albowiem  każda 

próba  dokonania  ewentualnej  poprawy  takich  omyłek  prowadzić  musi  do  niedozwolonej 

przepisem art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, negocjacji treści oferty. Nadto, w ocenie Izby, przedmiot 

omyłek  ma  istotne  znaczenie  dla  treści  oferty,  albowiem  de  facto  ich  poprawienie 

doprowadziłoby  do  wykreowania  nowej,  dotychczas  nieznanej  treści  oferty,  co  wyłącza 

możliwość  uznania,  że  popełnione  w  ofercie  odwołującego  omyłki,  w  przypadku  ich 

poprawienia, nie powodują istotnych zmian w treści oferty. Zdaniem Izby poprawienie omyłek 

w  ofercie  odwołującego  nie  było  możliwe  z  uwagi  na  ich  istotność,  nie  były  to  albowiem 

drobne  (nieistotne),  łatwo  zauważalne  omyłki,  a  wręcz  przeciwnie  -  istotnie  zmieniające 

oświadczenie  odwołującego,  co  do  sposobu  wynagrodzenia  za  wykonanie  przedmiotowego 

zamówienia. 

Tym samym, w ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są niezasadne. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  -  na  podstawie  art.  192 

ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 3 w zw. z § 3 pkt 2 rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238), uwzględniając koszty poniesione przez zamawiającego 

związane  z  noclegiem.  Izba  nie  uwzględniła  kosztów  poniesionych  przez  zamawiającego, 

związanych  z  noclegiem  powoływanych  świadków,  gdyż  zamawiający  zrezygnował  

z przeprowadzenia tego dowodu. 

KIO 1299/16 

Dnia  15  lipca  2016  roku  wykonawca  GE  Power  Sp.  z  o.o.,  al.  Jana  Pawła  II  12,  00-124 

Warszawa,  (dalej  „Odwołujący”)  wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej, 

od  czynności  podjętej  przez  zamawiającego,  tj.  niedopuszczalnej  zmianie  treści 

Harmonogramu  Rzeczowo-Finansowego  stanowiącego  załącznik  do  oferty  wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  -  ERBUD  S.A.  oraz  YARA 

ENVIRONMENTAL TECHNOLOGIES GmbH oraz zaniechaniu odrzucenia oferty konsorcjum 

Erbud. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  87  ust.  1  w  zw.  z  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp,  poprzez  błędne  uznanie,  

ż

e  wskazanie  w  Harmonogramie  Rzeczowo-Cenowym  -  załącznika  do  Formularza 

Ofertowego  konsorcjum  ERBUD  w  pkt  5.8  kwoty  3.195.000  zł  oraz  w  pkt  5.9  kwoty 


2.875.000  zł,  stanowiło  oczywistą  omyłkę,  którą  należało  poprawić  poprzez  wskazanie  

w  pkt  5.8  kwoty  2.875.000  zł,  zaś  w  pkt  5.9  -  kwoty  3.195.000  zł  i  poprawienie  treści 

Harmonogramu  w  wyżej  opisany  sposób,  podczas  gdy  wskazanie  kwot  w  pkt  5.8  i  5.9 

nie może być uznane za omyłkę, której poprawienie nie powoduje istotnej zmiany treści 

oferty konsorcjum, 

2.  art.  7  ust.  1  Pzp,  poprzez  podejmowanie  czynności  w  postępowaniu  w  sposób 

naruszający  zasady  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

przedsiębiorców, w szczególności poprzez stosowanie odmiennej wykładni art. 87 ust. 2 

pkt  3  ustawy  Pzp,  w  stosunku  do  poszczególnych  ofert  złożonych  w  postępowaniu, 

polegające  na  uznaniu  przez  zamawiającego  błędów  w  ofercie  konsorcjum  za  omyłki 

podlegające  poprawieniu,  jakkolwiek  w  stosunku  do  dwóch  innych  ofert  tego  samego 

rodzaju  błędy  w  harmonogramach  rzeczowo-finansowych  zakwalifikował  za  omyłki 

niepodlegające poprawieniu i oferty te odrzucił, 

3.  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  konsorcjum 

ERBUD, jako nieodpowiadającej treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, 

4.  art.  91  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  3  ustawy  Pzp,  poprzez  zaniechanie  uznania  oferty 

odwołującego  za  najkorzystniejszą  ze  wszystkich  złożonych  w  postępowaniu  ofert 

niepodlegających odrzuceniu i w konsekwencji nieudzielenie zamówienia odwołującemu, 

podczas gdy oferta odwołującego powinna zostać uznana za najkorzystniejszą. 

W  związku  z  powyższym  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  

i nakazanie zamawiającemu w trybie art. 192 ust. 3 pkt.1 Pzp: 

1.  unieważnienie czynności badania i oceny ofert złożonych w postępowaniu; 

2.  odrzucenie oferty złożonej przez konsorcjum ERBUD; 

3.  przeprowadzenie  ponownego  badania  i  oceny  ofert  złożonych  w  postępowaniu  w  celu 

uznania,  że  oferta  odwołującego  jest  najkorzystniejszą  spośród  niepodlegających  ofert 

złożonych w postępowaniu. 

Ponadto odwołujący wniósł o: 

4.  dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów dołączonych do odwołania 

(na okoliczności wskazane w odwołaniu); 

5.  zasądzenie  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  w  tym  kosztów  zastępstwa  procesowego,  według  norm 

przewidzianych przepisami prawa i zgodnie z fakturą przedstawioną na rozprawie. 

Interes odwołującego. 

Odwołujący  wskazał,  że  posiada  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  w  rozumieniu  art.  179 

ust.  1  Pzp  i  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  wskazanych 

wyżej  przepisów  Pzp,  bowiem  wskutek  dokonania  zaskarżonych  niniejszym  odwołaniem 

czynności  oferta  odwołującego  -  obecnie  sklasyfikowana  na  drugim  miejscu,  po  ofercie 


konsorcjum  -  nie  została  uznana  za  najkorzystniejszą,  co  też  bezpośrednio  prowadzi  do 

utraty możliwości uzyskania zamówienia publicznego w ramach postępowania. 

Odwołujący wskazał, co następuje. 

Zdaniem  odwołującego,  zamawiający  nieprawidłowo  uznał  błąd  w  Harmonogramie 

konsorcjum  ERBUD  za  omyłkę  polegającą  na  niezgodności  oferty  z  s.i.w.z.,  której 

poprawienie  nie  powoduje  istotnych  zmian  w  treści  oferty.  Jak  wynika  z  „Uwag  dla 

Wykonawców"

  docelowo  będzie  on  stanowił  integralną  część  umowy,  rozstrzygającą  

o  prawach  i  obowiązkach  stron  (terminy  oddania  etapów,  terminy  i  wysokość 

poszczególnych  płatności).  Powyższe  przesądza  zatem,  że  informacje  podane  

w  Harmonogramie  mają  wagę  równą  parametrom  podawanym  w  Formularzu  Ofertowym  - 

cenie i parametrom technicznym, gdyż składają się na jednoznaczne i wiążące oświadczenie 

woli  wykonawcy,  określające  treść  przyszłej  umowy  z  zamawiającym.  Skoro  zatem  dane 

wskazane w Harmonogramie zawierają tak istotne elementy, jak zakres i terminy wykonania 

ś

wiadczeń  obu  stron  umowy,  to  możliwość  ich  późniejszej  modyfikacji  na  etapie  badania  

i oceny ofert w żadnym wypadku nie może być uznana za dopuszczalną na gruncie art. 87 

ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp,  który  to  przepis  zezwala  wyłącznie  na  nieistotne  zmiany  treści 

oferty. 

Kolejnym aspektem, który należy uwzględnić przy ocenie dopuszczalności stosowania art. 

87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp,  jest  oczywistość

  sposobu,  w  jaki  sprostowanie  powinno  być 

dokonane.  Jakkolwiek  przywołany  przepis  nie  wskazuje  wprost,  że  ta  tzw.  „inna  omyłka”

musi mieć charakter oczywistej, to nie można mieć wątpliwości, że sprostowanie może tylko 

nastąpić  w  sposób  oczywisty,  tj.  jedyny  możliwy  i  dający  się  wydedukować  w  oparciu  

o pozostałą treść oferty. Przyjęcie bowiem przeciwnej koncepcji otworzyłoby furtkę do niemal 

nieograniczonej swobody w modyfikacjach ofert po upływie terminu ich składania, co byłoby 

nie  do  pogodzenia  z  przywołaną  zasadą  niezmienności  oferty  i  prowadziło  do  naruszenia 

zasad  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców.  Konsekwentnie  zatem 

należy  przyjąć,  iż  zmiany  w  trybie  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp,  nie  może  cechować 

dowolność, lecz powinny być dokonane tylko w wyjątkowych przypadkach, gdy nie ma mowy 

o  oczywistej  omyłce  pisarskiej  lub  rachunkowej,  lecz  o  błędzie  nieistotnym,  tj.  nie  mającym 

znaczenia  na  rzeczywisty  zakres  zobowiązania  wykonawcy.  Jednocześnie  sposób,  w  jaki 

omyłka  jest  rektyfikowana,  powinien  być  jasny  i  nie  budzący  wątpliwości  -  w  przeciwnym 

bowiem wypadku poprawka taka zawsze będzie stanowić niedozwolną zmianę oferty. 

Odnosząc  powyższe  uwagi  do  oferty  konsorcjum,  a  w  szczególności  istotności 

poczynionych  w  niej  zmian,  tudzież  sposobu,  w  jaki  zamawiający  dokonał  sprostowania 

Harmonogramu, odwołujący nie ma wątpliwości, co do naruszenia art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy 

Pzp. Przede wszystkim jest niezrozumiałe, dlaczego zamawiający w sposób arbitralny przyjął 


akurat  taki,  a  nie  inny  sposób  poprawienia  omyłki.  Przyjęty  sposób  wypełnienia 

Harmonogramu  nie  powinien  budzić  wątpliwości,  czego  z  całą  pewnością  nie  można 

powiedzieć o poprawce wykonanej przez zamawiającego, która była jedną z kilku możliwych. 

Nie sposób również wykluczyć, że błąd w sposobie wypełnienia Harmonogramu był celowy, 

a  miał  za  zadanie  zapewnić  konsorcjum  możliwość  manipulowania  ceną,  gdyby  oferta  nie 

okazała  się  najkorzystniejsza.  Warto  też  zauważyć,  że  w  przypadku  dwóch  innych 

odrzuconych  ofert  zamawiający  przyjął  zupełnie  inną  wykładnię  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy 

Pzp,  a  niemal  tożsame  błędy  potraktował  jako  niedającą  się  usunąć  niezgodność  ofert  

z treścią s.i.w.z.  

Zamawiający  złożył  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wniósł  o  oddalenie 

odwołania.  Zamawiający  podniósł,  iż  w  przypadku  oferty  ERBUD/YARA  -  podobnie  jak  

w  przypadku  oferty  SPC  -  wystąpiła  niezgodność  treści  harmonogramu  z  s.i.w.z.,  jednak 

sytuacja tu była zgoła odmienna, aniżeli w przypadku oferty SPC. O ile bowiem wykonawca 

Erbud/Yara  również  uzupełnił  niektóre  rubryki  harmonogramu  nieprawidłowo,  to  jednak  

z  analizy  treści  całej  oferty  ewidentnie  wynikało,  że  owo  nieprawidłowe  uzupełnienie  było 

wynikiem niezamierzonej omyłki, ale też jednocześnie istniały podstawy by przyjąć, jaka była 

intencja  oferenta  a  tym  samym,  w  jaki  sposób  tę  ofertę  zmodyfikować.  Niezgodność  

w  ofercie  Erbud/Yara  wyrażała  się  przede  wszystkim  w  tym,  iż  w  pozycji  5.9,  kolumna  4, 

wskazano  wartość  płatności  za  ten  etap  na  poziomie  „2.875.500  zł",  przy  czym  tuż  pod  tą 

kwotą znajdowała się adnotacja z s.i.w.z. o treści „(nie mniej niż 5% ceny ofertowej netto)". 

Cena  ofertowa  netto  w  ofercie  Konsorcjum  Erbud/Yara  wynosiła  63.900.000  zł  netto  a  tym 

samym  wartości  5  %  ceny  ofertowej  netto  odpowiadała  kwota  3.195.000  zł.  Jednocześnie 

kwota  taka  wpisana  była  w  poprzedzającej  rubrykę  5.9.  rubryce  5.8,  w  której  nie  było 

ż

adnych adnotacji, co do minimalnej czy maksymalnej jej wartości. Już samo to zestawienie 

wpisanej  kwoty  z  pozostawioną  adnotacją  wymogu  zamawiającego  skłaniało  do  przyjęcia,  

ż

e takie uzupełnienie rubryki było uzupełnieniem omyłkowym. 

Jak wynikało z treści s.i.w.z., zamawiający wymagał, aby suma kwot podanych w pozycji  

1-4 nie mogła przekroczyć 4% ceny ofertowej netto, zaś suma kwot podanych w pozycji od 

5.1. do 5. 11 nie mogła przekroczyć 51% ceny ofertowej netto. Jednocześnie suma płatności 

za wszystkie etapy realizacji musiała być równa 100 % ceny ofertowej netto. 

Jak  wynika  to  już  z  treści  pisma  z  dnia  18  maja  2016  r.  kierowanego  przez 

zamawiającego  do  konsorcjum  ERBUD/YARA,  zamawiający  dokonał  całościowej  analizy 

treści oferty (w tym zwłaszcza Harmonogramu) tego wykonawcy i odnotował, że wykonawca 

ten - stosownie do wymogów s.i.w.z. kierował się tym, by suma kwot podanych w pozycji 1-4 

maksymalnej dopuszczalnej wartości (4% ceny  ofertowej netto - czyli kwocie 1.278.000 zł), 

suma kwot podanych w pozycji od 5.1. do 5. 11 maksymalnej dopuszczalnej wartości (51% 


ceny  ofertowej  netto  -  czyli  kwocie  32.589.000  zł),  a  przy  tym  -  co  oczywiste  -  by  suma 

płatności za wszystkie etapy realizacji była równa 100 % ceny ofertowej netto. 

W  związku  z  powyższym,  jasnym  było,  że  ewentualne  poprawienie  omyłki  z  punktu  5.9 

Harmonogramu, nie mogło polegać na samym podwyższeniu tej kwoty, (bez pomniejszenia 

kwot z innych rubryk 5.1-5.9, gdyż skutkowałoby to naruszeniem wymogu dotrzymania sumy 

51%. Równocześnie, analiza Harmonogramu sporządzonego przez wykonawcę Erbud/Yara 

wskazywała,  że  (poza  rubryką  5.9)  we  wszystkich  rubrykach  kolumny  4,  w  których 

znajdowało się zastrzeżenie dotyczące minimalnej lub maksymalnej procentowej wysokości 

kwoty liczonej od wartości ceny ofertowej netto, wykonawca, w każdym przypadku wpisywał 

wartości  odpowiadające  dokładnie  wielkościom  procentowym  wskazywanym  (odpowiednio 

jako maksymalne lub minimalne) w podanych przez zamawiającego wytycznych. 

Tym  samym  niezasadne  byłoby  uznanie,  że  wolą  wykonawcy  sporządzającego  ofertę 

było,  by  podwyższenie  kwoty  z  rubryki  5.9  nastąpiło  „kosztem"  kwot  z  rubryk  5.1-5.4,  5.5 

(zawierających maksymalne dopuszczalne stawki), lub też „kosztem" kwot z rubryk 5.10-5.11 

(zawierających minimalne dopuszczalne stawki).  

Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi 

przepis art. 189 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych. 

Zamawiający 

prowadzi 

postępowanie 

udzielenie 

zamówienia 

publicznego 

z  zastosowaniem  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wymaganych  przy 

procedurze,  której  wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  kwoty  określone 

w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu 

przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowanego  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku 

naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  o  których  mowa  w  art.  179  ust.  1 

ustawy - Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska  stron,  oraz 

uczestników  postępowania  odwoławczego,  złożone  w  pismach  procesowych,  jak  też 

podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są bezzasadne. 

Zgodnie  z  postanowieniami  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  integralną 

częścią  składanych  w  postępowaniu  ofert  stanowić  miał  uzupełniony  przez  wykonawców 

Harmonogram Rzeczowo-Finansowy (załącznik nr 3 do Projektu Umowy - załącznika nr 2 do 

s.i.w.z.). O ile w Formularzu Ofertowym wykonawcy powinni wskazać parametry podlegające 


ocenie  w  ramach  kryteriów  „Cena”  oraz  „Koszty  eksploatacji’,  to  w  Harmonogramie 

zobowiązani  zostali  do  podania  terminów  zakończenia  poszczególnych  etapów  realizacji 

zamówienia, wynagrodzenia za każdy etap oraz zaliczki na poczet tego wynagrodzenia. 

Zamawiający  znacznie  ograniczył  swobodę  w  wypełnieniu  Harmonogramu,  wskazując  

w  przypadku  każdego  etapu  limity  w  zakresie  wynagrodzenia  (w  zależności  od  etapu  - 

określając maksymalny lub minimalny stosunek tego wynagrodzenia wobec ceny oferty), jak 

również ramy czasowe, w których dany etap miał być zrealizowany. Dodatkowe ograniczenia 

w  sposobie  uzupełnienia  Harmonogramu  wynikały  z  „Uwag  dla  Wykonawców”,  w  których 

zawarto dalsze instrukcje odnośnie podania kwot wynagrodzenia za poszczególne etapy. 

Tym samym wykonawcy otrzymali jednoznaczne wskazówki, co do sposobu uzupełnienia 

Harmonogramu.  

W  Harmonogramie  konsorcjum  Erbud,  w  pkt  5.8  podało  kwotę  3.195.000  zł,  natomiast  

w  pkt  5.9 - kwotę  2.875.500  zł,  przy  czym  kwota  wskazana  w  pkt  5.9 stanowiła  4,5%  ceny 

całkowitej, zamawiający oczekiwał, aby wyniosła nie mniej niż 5% ceny. 

Pismem z dnia 18 maja 2016 r., zamawiający poinformował konsorcjum, że uznaje wyżej 

opisany  błąd  za  „wynik  niezamierzonej  omyłki  Wykonawcy”,  wobec  czego  przyjmuje,  że 

kwota  3.195.000  zł  powinna  znaleźć  się  w  pkt  5.9,  natomiast  2.875.500  zł  -  w  pkt  5.8 

Harmonogramu. 

Obowiązkiem zamawiającego wynikającym z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, jest poprawa 

omyłek innych niż oczywiste pisarskie lub rachunkowe, które spełniają łącznie dwa określone  

w przepisie warunki: 

1) polegają na niezgodności oferty z s.i.w.z., 

2) nie powodują istotnych zmian w treści oferty. 

Spełnieniem warunku pierwszego, tj. niezgodności oferty z s.i.w.z., przy literalnej wykładni 

przepisu, będzie niezgodność zarówno, co do treści, jak i co do formy. Jednocześnie zgodnie 

z warunkiem drugim niezgodność, co do formy nie wywołuje żadnych, a nie tylko istotnych, 

zmian w treści oferty. Wykładnia językowa nakazywałaby więc poprawianie omyłek w formie 

oferty  w  stosunku  do  żądań  zamawiającego  wyrażonych  w  s.i.w.z.  Wykładnia  ta  nie  może 

jednak  być  uznana  za  prawidłową.  Omyłki  w  formie,  zgodnie  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy 

Pzp, nie wywołują żadnych skutków dla prawidłowości oferty. Ich poprawianie nie może więc 

być istotą przepisu. Ponadto poprawianie omyłek w formie oferty grozi złamaniem art. 97 ust. 

1  ustawy  Pzp,  nakazującym  przestrzeganie  nienaruszalności  ofert,  jako  załącznika  do 

protokołu.  W  związku  z  tym  poprawieniu  winny  ulegać  wyłącznie  omyłki  w  treści  oferty 

polegające na niezgodności z s.i.w.z. Zakazane jest poprawianie omyłek, które wykonawca 

popełnił  w  ofercie,  zamierzając  zaoferować  inne  świadczenie,  inne  parametry,  inny  sposób 

wykonania  przedmiotu  zamówienia,  jeśli  zaproponowane  omyłkowo  nie  powodują 

niezgodności  z  treścią  s.i.w.z.,  lecz  np.  jedynie  pogorszenie  pozycji  konkurencyjnej 


wykonawcy  (atrakcyjności  oferty).  Przepis  jednoznacznie  dopuszcza  wyłącznie  poprawę 

omyłek, których popełnienie spowodowało niezgodność oferty z s.i.w.z. 

Niezgodność  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia  oznacza  niezgodność  

z każdym elementem specyfikacji wymienianym w art. 36 ustawy Pzp. W szczególności będą 

to  niezgodności  z  opisem  przedmiotu  zamówienia,  w  tym  z  dokumentacją  projektową 

stanowiącą opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane zgodnie z art. 31 ustawy Pzp, 

wzorem  umowy  (istotnymi  postanowieniami  umowy),  wymaganiami,  co  do  terminów, 

wniesienia 

zabezpieczenia 

należytego 

wykonania 

umowy, 

posługiwania 

się 

podwykonawcami. Jednakże niezgodność ta może występować wyłącznie w ofercie. (…). 

Poprawieniu  ulegają  wyłącznie  niezgodności  niepowodujące  istotnych  zmian  w  treści 

oferty. Ustawodawca przyjął więc a priori, że usuwanie omyłek doprowadzi do zmiany treści 

oświadczenia  woli.  Dozwolony  został  jednak  tylko  taki  zakres  zmian,  których  marginalność 

nie  naruszy  istoty  zobowiązania  wynikającego  z  oferty.  Posłużenie  się  przez  ustawę 

pojęciem niedookreślonym przy nakładaniu obowiązku poprawiania omyłek ("niepowodujące 

istotnych zmian") sprawia, że to do zamawiającego należy w pierwszej kolejności ocena, czy 

w  danej  sytuacji  musi  poprawić  omyłki.  Istotność  omyłki  winna  być  przez  zamawiającego 

oceniona  z  uwzględnieniem  jej  znaczenia  dla  osiągnięcia  celu,  jaki  przyświecał  wszczęciu 

postępowania. Jeśli oferta, mimo omyłki, spełniłaby oczekiwania zamawiającego, gdyby w tej 

treści  miała  być  przyjęta  -  można  rozważyć  nieistotność  omyłki.  Jeśli  jednak  treść  oferty 

wskutek  omyłki  staje  się  całkowicie  rozbieżna  z  oczekiwaniami  zamawiającego,  trudno 

mówić  o  nieistotności.  Warto  też  zwrócić  uwagę,  że  za  nieistotne  łatwiej  będzie  uznawać 

omyłki, które nie dotyczą podstawowego aspektu oferowanego świadczenia, lecz świadczeń 

obocznych lub wręcz akcesoryjnych. Ocena istotności omyłek, a tym samym ocena zakresu 

stosowania  normy  z  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp,  musi  być  także  dokonywana  

z  uwzględnieniem  skali  popełnionych  omyłek.  Suma  wielu  pojedynczo  nieistotnych  omyłek 

może  powodować  takie  zmiany  w  treści  oferty,  że  łącznie  te  nieistotne  omyłki  wprowadzą  

w treści oferty zmiany istotne. Tym samym nie będą mogły być poprawione. 

Poprawienie  omyłek  może  polegać  także  na  usunięciu  sprzeczności  w  ofercie.  Zgodnie  

z zasadą argumentum a maiori ad minus - "co wolno więcej, to tym bardziej wolno mniej" - 

jeśli możliwe jest poprawienie oferty w merytorycznym zakresie, to tym bardziej możliwe jest 

przyjęcie,  że  wskazane  prawidłowo  w  jednym  miejscu  oferty  informacje  lub  zobowiązania 

pozwalają  na  usunięcie  sprzecznych  z  nimi  informacji.  Z  okoliczności  sprawy  musi  jednak 

wynikać,  które  ze  sprzecznych  informacji  powinny  być  uznane  za  złożone  zgodnie  z  wolą 

wykonawcy,  a  które  stanowią  omyłkę.  Prawa  do  poprawiania  omyłek  nie  można  także 

rozszerzać  na  sytuacje,  w  których  wykonawca,  proponując  sprzeczne  (dwa  lub  więcej) 

rozwiązania, składa dwie oferty dotyczące dwóch różnych świadczeń. Wówczas poprawienie 

omyłki  jest  nie  tylko  niemożliwe,  ale  i  nieskuteczne,  gdyż  oferta  podlega  odrzuceniu  nie  na 


podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, lecz na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 

82  ust.  1  ustawy  Pzp.  Omyłka  może  polegać  zarówno  na  niewłaściwym  ujęciu  w  ofercie 

określonej  informacji  lub  zobowiązania,  jak  i  ich  pominięciu  (wyrok  KIO  z  dnia  16  czerwca 

2011  r.,  KIO  1147/11,  LEX  nr  84718).  Niezbędne  jest  jednak  wykazanie,  iż  jest  to  skutek 

niezamierzony.  Opierając  się  na  słownikowym  znaczeniu  słowa  "omyłka",  należy  uznać,  

ż

e  nie  można  poprawić  na  podstawie  komentowanego  przepisu  żadnych  rozbieżności 

pomiędzy  ofertą  a  s.i.w.z.,  jeśli  są  one  skutkiem  celowego  działania  wykonawcy,  również 

wtedy,  gdy  działanie  celowe  opierało  się  na  złym  rozumieniu  s.i.w.z.  i  doprowadziło  do 

niezgodności  oferty  ze  specyfikacją.  Świadome  zamieszczenie  czegoś  w  ofercie  wyklucza 

bowiem  uznanie  rezultatu  za  omyłkę.  Od  powyższego  (tj.  od  działania  świadomego) 

prowadzącego  do  złożenia  oferty  odmiennej  od  wymaganej  w  specyfikacji  należy  jednak 

odróżnić  działanie  niestaranne.  Jeśli  wskutek  takich  działań  wykonawca  popełni  omyłkę, 

która  jednak  może  być  poprawiona  ze  względu  na  swą  nieistotność,  to  stopień  zawinienia 

(przyczynienia  się)  wykonawcy  do  powstania  takiej  omyłki  nie  jest  przedmiotem  badania 

zamawiającego,  a  przepis  nie  uzależnia  poprawienia  omyłki  od  tego,  czy  wykonawca  jest, 

czy nie jest winien jej powstania. 

Mimo,  iż  z  treści  art.  87 ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp  wynika,  że  dokonywanie  poprawek jest 

samodzielną  czynnością  zamawiającego  (bez  udziału  wykonawcy),  to  jednak  poprawianie 

omyłek może być poprzedzone wyjaśnieniami treści oferty dokonywanymi na podstawie art. 

87 ust. 1 ustawy Pzp. Jednak wyjaśnienia te nie mogą wskazywać,  w jaki sposób zdaniem 

wykonawcy omyłki winny być poprawione, o ile wskazanie takie wykracza poza dokonywaną 

zgodnie  z  przepisami  kodeksu  cywilnego  wykładnię  oświadczenia  woli.  Dalej  idące 

wyjaśnienia  wykonawcy  mogą  być  uznane  za  zmianę  treści  oferty  lub  prowadzenie 

negocjacji  dotyczących  jej  treści  (W.  Dzierżanowski,  Komentarz  do  art.  87  ustawy  -  Prawo 

zamówień publicznych, LEX 2014). 

Zdaniem  Izby,  zamawiający  prawidłowo  zidentyfikował,  a  następnie  poprawił  omyłkę 

poczynioną  w  ofercie  konsorcjum  Erbud.  W  powyższym  zakresie  Izba  w  pełni  podziela 

stanowisko  prezentowane  przez  zamawiającego  i  przystępującego  konsorcjum  Erbud, 

uznając je za własne. 

Biorąc pod ocenę charakter omyłki popełnionej przez przystępującego konsorcjum Erbud, 

należy  wziąć  pod  uwagę  argumentację  Izby  zaprezentowaną,  jak  w  sprawie  KIO  1294/16. 

Wskazać  bowiem  należy,  iż  odmiennie  niż  to  jest  w  sprawie  konsorcjum  SPC,  omyłka 

występująca  w  ofercie  konsorcjum  Erbud,  nie  jest  omyłką,  której  nie  dało  się  poprawić  

w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.  

Analiza  Harmonogramu  sporządzonego  przez  konsorcjum  Erbud  wykazała,  że  (poza 

rubryką  5.9)  we  wszystkich  rubrykach  kolumny  4,  w  których  znajdowało  się  zastrzeżenie 

dotyczące  minimalnej  lub  maksymalnej  procentowej  wysokości  kwoty  liczonej  od  wartości 


ceny  ofertowej  netto,  konsorcjum  Erbud,  w  każdym  przypadku  wpisywał  wartości 

odpowiadające  dokładnie  wielkościom  procentowym  wskazywanym  (odpowiednio  jako 

maksymalne  lub  minimalne)  w  podanych  przez  zamawiającego  wytycznych.  Biorąc  pod 

uwagę  zasady,  jakimi kierował  się  wykonawca  sporządzając  ofertę (Harmonogram), jak też 

dostrzegając,  iż  w  rubryce  5.8  poprzedzającej  bezpośrednio  rubrykę  5.9  znajdowała  się 

(nieopatrzona ograniczającymi adnotacjami) kwota 3.195.000 zł, w ocenie Izby zamawiający 

prawidłowo uznał, iż wskazanie w rubryce 5.9 kolumna 4, kwoty 2.875.500 zł było wynikiem 

niezamierzonej  omyłki  konsorcjum  Erbud  i  że  kwota  ta  winna  być  wpisana  w  bezpośrednio 

poprzedzającej  ją  rubryce  5.8  kolumna  4,  w  której  nie  było  zastrzeżenia  o  wymaganej 

wysokości  procentowej  liczonej  od  wartości  ceny  ofertowej,  zaś  wpisana  w  rubryce  5.8 

kolumna 4, kwota 3.195.000 zł (odpowiadająca wartości 5% ceny ofertowej netto) winna być 

wpisana w rubryce 5.9, kolumna 4. 

Izba  wskazuje,  iż  konsorcjum  Erbud  oświadczyło,  że  w  pozycji  5.8.  w  kolumnie  4 

harmonogramu  rzeczowo-  finansowego  błędnie  wpisało  zamiast  kwoty  2.875.500  zł  kwotę 

3.195.000 zł i na odwrót, w pozycji 5.9. w kolumnie 4 błędnie wpisał zamiast kwoty 3.195.000 

zł kwotę 2.875.500 zł. Zdaniem Izby, jest to niezamierzona omyłka i wynika z pomylenia ww. 

pozycji przez osobę sporządzającą ofertę, a jej poprawienie przez zamawiającego pozostało 

bez  wpływu  na  spełnienie  pozostałych  warunków  dotyczących  płatności  przez  konsorcjum 

Erbud.  Wobec  powyższego,  w  ocenie  Izby,  ww.  omyłka  nadawała  się  do  poprawienia 

zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. 

Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  -  na  podstawie  art.  192 

ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 3 w zw. z § 3 pkt 2 rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238), uwzględniając koszty poniesione przez zamawiającego 

związane z noclegiem. 

Przewodniczący

…………………………