Sygn. akt KIO 134/16
POSTANOWIENIE
z dnia 11 lutego 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Marzena Teresa Ordysińska
Członkowie:
Katarzyna Prowadzisz
Małgorzata Rakowska
Protokolant:
Aneta Górniak
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 11 lutego 2016 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
1 lutego 2016 r. przez wykonawcę – STRABAG spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Pruszkowie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego –
PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna w Warszawie
postanawia:
1. Odrzuca odwołanie.
2. Kosztami postępowania obciąża wykonawcę – STRABAG spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Pruszkowie i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy)
uiszczoną przez wykonawcę – STRABAG spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
w Pruszkowie tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015, poz. 2164) na niniejsze postanowienie – w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
………………………………
………………………………
Sygn. akt KIO 134/16
U z a s a d n i e n i e
I. PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna w Warszawie (zwana dalej Zamawiającym),
prowadzi postępowanie, którego przedmiotem są roboty budowlane w ramach projektu
„Prace na linii kolejowej Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki (linia nr 447)”
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym WE z dnia
7 listopada 2015r. pod nr 2015/S 216- 393363. Postępowanie prowadzone jest w trybie
przetargu ograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015, poz. 2164; dalej: Prawo zamówień publicznych).
W dniu 1 lutego 2016 r. STRABAG spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
w Pruszkowie (dalej: Odwołujący) wniosła odwołanie, w którym zarzuciła Zamawiającemu
naruszenie następujących przepisów:
1. art. 7 ust. 1 Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 48 ust. 2 pkt 8a Prawa zamówień
publicznych oraz art. 51 ust. 2 Prawa zamówień publicznych poprzez naruszający
uczciwą konkurencję, nieobiektywny i dyskryminujący opis sposobu dokonywania wyboru
wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert, gdy liczba wykonawców
spełniających warunki udziału w postępowaniu będzie większa niż określona
w ogłoszeniu o zamówieniu,
2. art. 26 ust. 2b Prawa zamówień publicznych poprzez niewłaściwą wykładnię,
a w konsekwencji nieuprawnione uznanie, że poleganie na doświadczeniu podmiotu
trzeciego ma celu nie tylko wykazanie spełniania warunków udziału w postępowaniu, ale
również uzyskanie punktów w rankingu wykonawców ubiegających się o udzielenie
zamówienia w przetargu ograniczonym.
W konsekwencji tak sformułowanych zarzutów, Odwołujący wnosił o nakazanie
Zamawiającemu zmiany treści ogłoszenia w zakresie uwag do Pkt IV 1.2. po ppkt a-c poprzez
rezygnację z przyznawania punktów za doświadczenie podmiotu trzeciego, na które powołuje
się wykonawca w celu wyboru wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert.
Odwołujący upatrywał podstawy faktycznej podnoszonych zarzutów w uwagach
zamieszczonych po pkt IV. 1.2) ppkt a)-c) ogłoszenia. Podnosił, że we wskazanym punkcie
uzasadnienia Zamawiający przewidział, że „Zamawiający w ramach kwalifikacji oceniał
będzie doświadczenie własne Wykonawcy (tj. zamówienia wykonane siłami własnymi
Wykonawcy - jako Wykonawca, w tym członek konsorcjum lub jako podwykonawca) a także
doświadczenia podmiotu trzeciego, na które powołuje się Wykonawca, z zastrzeżeniem że
za każde zamówienie wykonane siłami własnymi wykonawcy, tj. jako Wykonawca, w tym
członek konsorcjum lub jako podwykonawca Liczba punktów zostanie przyznana w pełnej
wysokości, zgodnie ze wskazaniem w pkt a)-c) powyżej, natomiast za Każde zamówienie
wykonane przez podmiot trzeci Wykonawca otrzyma liczbę punktów wskazaną w pkt a)-c)
powyżej podzieloną przez 5”.
W ocenie Odwołującego
umożliwienie
korzystania
przez
wykonawców
z „pożyczonego” doświadczenia godzi w zasadę uczciwej konkurencji, narusza cel przepisu
art. 26 ust. 2b Prawa zamówień publicznych, a tym samym powoduje, że opis sposobu
dokonywania oceny wykonawców ma nieobiektywny i dyskryminujący charakter, względem
wykonawców, którzy posiadają doświadczenie własne. Przywoływał orzeczenia KIO.
Zamawiający nie uwzględnił zarzutów podniesionych w odwołaniu. W odpowiedzi na
odwołanie wnosił o jego oddalenie.
II. Izba, badając z urzędu, czy odwołanie nie podlega odrzuceniu, stwierdziła, że zaistniała
przesłanka niepozwalająca na merytoryczne rozstrzygnięcie odwołania, ponieważ odwołanie
podlega odrzuceniu jako wniesione po upływie przepisanego terminu. Zgodnie z art. 189 ust.
2 pkt 3 Prawa zamówień publicznych Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie
zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.
Na podstawie art. 182 ust. 2 pkt 1 Prawa zamówień publicznych odwołanie wobec
postanowień ogłoszenia, wnosi się w terminie 10 dni od dnia publikacji ogłoszenia
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej- jeżeli wartość zamówienia jest równa lub
przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 (niniejsze
postępowanie jest o wartości powyżej tzw. progów unijnych). Nie ma przy tym znaczenia,
czy zmianę ogłoszenia traktować tak, jak ogłoszenie (co do którego termin jest określony
w art. 182 ust. 2 pkt. 1 Prawa zamówień publicznych), czy inną czynność Zamawiającego,
bowiem termin z art. 182 ust. 3 pkt 1 Prawa zamówień publicznych jest również 10-dniowe.
Jeśli zatem Odwołujący mógłby postawić tak samo sformułowane zarzuty już wobec treści
SIWZ w poprzednim brzmieniu, to kolejne zmiany nie mogą prowadzić do przywrócenia
terminu do zakwestionowania postanowień ogłoszenia.
Izba ustaliła, co następuje:
1. Pierwotna treść ogłoszenia z dnia 7 listopada 2015 r., w zakresie kwestionowanym
odwołaniem, miała następujące brzmienie:
,,UWAGA – Zamawiający w ramach kwalifikacji oceniał będzie doświadczenie własne
Wykonawcy (tj. zamówienia wykonane siłami własnymi Wykonawcy – jako Wykonawca,
w tym członek konsorcjum lub jako podwykonawca) a także doświadczenia podmiotu
trzeciego, na które powołuje się Wykonawca, z zastrzeżeniem że za KAŻDE ZAMÓWIENIE
WYKONANE SIŁAMI WŁASNYMI WYKONAWCY, tj. jako Wykonawca, w tym członek
konsorcjum lub jako podwykonawca LICZBA PUNKTÓW ZOSTANIE PRZYZNA W PEŁNEJ
WYSOKOŚCI, zgodnie ze wskazaniem w pkt a) – f) powyżej, natomiast za KAŻDE
ZAMÓWIENIE WYKONANE PRZEZ PODMIOT TRZECI Wykonawca otrzyma liczbę
punktów wskazaną w pkt a) – f) powyżej, podzieloną przez PIĘĆ.”
2. W dniu 26 listopada 2015 r. Zamawiający po raz pierwszy zmienił ogłoszenie
i przytoczone wyżej postanowienie otrzymał o treść następującą:
,,UWAGA – Zamawiający w ramach kwalifikacji oceniał będzie doświadczenie własne
Wykonawcy (tj. zamówienia wykonane siłami własnymi Wykonawcy – jako Wykonawca,
w tym członek konsorcjum lub jako podwykonawca), bez uwzględnienia doświadczeń
podmiotów trzecich, na które Wykonawca się powołuje na zasadach określonych w 26 ust.
2b) ustawy Prawo zamówień publicznych. Oznacza to, że jeżeli Wykonawca wykaże
zamówienie, które zostało udostępnione przez pomiot trzeci na podstawie art. 26 ust.2b)
ustawy Prawo zamówień publicznych, Wykonawca za takie zamówienie nie otrzyma
punktów.”
3. W dniu 8 grudnia 2015 r. Zamawiający po raz drugi zmienił ogłoszenie i przytoczone wyżej
postanowienie otrzymał o treść następującą:
,,Uwaga – Zamawiający w ramach kwalifikacji oceniał będzie doświadczenie własne
Wykonawcy (tj. zamówienia wykonane siłami własnymi Wykonawcy – jako Wykonawca,
w tym członek konsorcjum lub jako podwykonawca) a także doświadczenia podmiotu
trzeciego, na które powołuje się Wykonawca, z zastrzeżeniem że za Każde zamówienie
wykonane siłami Własnymi wykonawcy, tj. jako Wykonawca, w tym członek konsorcjum lub
jako podwykonawca liczba punktów zostanie przyzna w pełnej wysokości, zgodnie ze
wskazaniem w pkt a)–f) powyżej, podzieloną przez 5.”
4. W dniu 21 stycznia 2016r. Zamawiający po raz trzeci zmienił ogłoszenie i przytoczone
wyżej postanowienie otrzymał o treść następującą:
,,UWAGA – Zamawiający w ramach kwalifikacji oceniał będzie doświadczenie własne
Wykonawcy (tj. zamówienia wykonane siłami własnymi Wykonawcy – jako Wykonawca,
w tym członek konsorcjum lub jako podwykonawca) a także doświadczenia podmiotu
trzeciego, na które powołuje się Wykonawca, z zastrzeżeniem że za Każde zamówienie
wykonane siłami własnymi wykonawcy, tj. jako Wykonawca, w tym członek konsorcjum lub
jako podwykonawca Liczba punktów zostanie przyzna w pełnej wysokości, zgodnie ze
wskazaniem w pkt a) – c) powyżej, natomiast za Każde zamówienie wykonane przez
podmiot trzeci Wykonawca otrzyma liczbę punktów wskazaną w pkt a) – c) powyżej,
podzieloną przez 5 (pięć);”
Jak wynika z odwołania, zdaniem Odwołującego termin do wniesienia odwołania biegł
od dnia opublikowania trzeciej zmiany ogłoszenia, tj. od 21 stycznia 2016 r.
Tymczasem, zdaniem składu orzekającego, Odwołujący powinien był już zakwestionować
drugą zmianę ogłoszenia - bowiem wprowadziła ona możliwość oceny w ramach kwalifikacji
doświadczenie podmiotu trzeciego. Dopuszczenie takiej możliwości było zasadniczym
zarzutem odwołania (Odwołujący taki sam zarzut podniósł wobec pierwotnej treści
ogłoszenia w odwołaniu sygn. akt KIO 2524/15, jednak odwołanie to wycofał). Jedynie
pierwsza zmiana ogłoszenia przewidywała, że Zamawiający w ramach kwalifikacji będzie
brał pod uwagę wyłącznie doświadczenie wykonawcy, bez doświadczenia podmiotów
trzecich. Dwie następne zmiany już przewidują uwzględnienie w ramach kwalifikacji
doświadczenie podmiotów trzecich. W ocenie składu orzekającego, Odwołujący powinien był
podnosić zarzut, taki, jak w rozpatrywanym odwołaniu, już wobec drugiej zmiany ogłoszenia.
Kolejna, trzecia zmiana, tj. uściślenie sposobu przyznawania punktów, nie ma wpływu na
treść zarzutów odwołania, nawet jeżeli poprzednio opisano go inaczej, ponieważ Odwołujący
nie kwestionował sposobu przyznawania punktów za doświadczenie podmiotu trzeciego, ale
samą możliwość punktowania doświadczenia podmiotu trzeciego w ramach kwalifikacji, co
do zasady.
W ocenie Izby, kolejna zmiana ogłoszenia nie może powodować rozpoczęcie biegu
nowego terminu do wniesienia odwołania, jeżeli poprzednia treść ogłoszenia, przed zmianą,
mogła być podstawą zarzutów sformułowanych w odwołaniu.
Odwołujący na posiedzeniu podnosił, że w drugiej zmianie ogłoszenia podano, iż
doświadczanie podmiotu trzeciego będzie oceniane a nie punktowane, z tego powodu nie
wnosił odwołania na treść drugiej zmiany ogłoszenia. Izba stwierdziła jednak, że cała treść
postanowienia, stanowiącego podstawę faktyczną odwołania (uwaga po pkt IV. 1.2) ppkt a)-
c) ogłoszenia), odnosi się do kwalifikacji wykonawców - tj. do doświadczenia, które będzie
brane pod uwagę podczas przyznawania punktów. Świadczy o tym sformułowanie
,,w ramach kwalifikacji (…)”. Nie ma zatem znaczenia, że w tymże postanowieniu
Zamawiający użył określenia wskazującego na ,,ocenę” - którego używa się w odniesieniu do
oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu (możliwości oceny spełnienia warunku
udziału w postępowaniu za pomocą doświadczenia podmiotu trzeciego Odwołujący nie
kwestionował - kwestionował jedynie przyznawanie punktów za doświadczenie podmiotu
trzeciego w ramach kwalifikacji).
W konsekwencji, Izba stwierdziła, że bieg terminu na wniesienie odwołania biegł od
opublikowania drugiej, a nie trzeciej zmiany ogłoszenia. Wobec powyższego, Izba uznała, że
odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień
publicznych, dlatego orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust.
9 i 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący:
………………………………
Członkowie:
………………………………
………………………………